Advertentie | |
|
07-02-2009, 06:15 | ||
Citaat:
|
25-02-2009, 01:50 | |
Een wankelmotor is gewoon een ander type motor. In een gebruikelijke motor* gaat de zuiger omlaag, een brandbaar mengsel wordt ingespoten , kleppen gaan dicht en de zuiger gaat omhoog en perst het mengsel samen (compressieslag), het mengsel wordt ontstoken (bij benzine dmv een vonk, bij een diesel door zelfontbranding) en die kracht drukt de zuiger weer naar beneden wat de nodige arbeid oplevert om zo de krukas aan te drijven. Daarna gaat de zuiger weer omhoog en worden de gassen er via een andere klep weer uitgedrukt.
Een wankelmotor werkt anders op het punt dat het geen zuigers en cilinders gebruikt. Je hebt een grote trommel met daarin een driehoek dat om een as kan draaien. In plaats van kleppen heb je dus alleen doorgangen nodig, die van elkaar gescheiden blijven dankzij de punten van de driehoek. Dus bij de inlaat wordt het mengsel ingespoten, wat in een compartiment wordt meegevoerd naar het ontstekingsmechanisme waar het wordt ontstoken en zo dus arbeid levert en vervolgens komt het compartiment langs de uitlaat waar de gassen uitgaan. De voordelen zijn vooral: compactere motoren, veel betere acceleratie en vermogen in verhouding (je bent minder arbeid aan het ontstekingsproces kwijt omdat je - in tegenstelling tot een normale motor dus - geen energie kwijt hoeft te zijn aan extra slagen of om de zuiger weer omhoog te drukken) en ze trillen veel minder. Omdat er minder bewegende onderdelen zijn kosten ze ook minder. Nadelen zijn slijtage van de hoekpunten van die driehoek, hoger olieverbruik (er wordt wat olie ingespoten bij een koude start, en bij vaak starten voor korte stukken kan er olie op de ontsteking komen), ontsteken gaat lastiger en verliest veel warmte en het brandstofverbruik ligt (relatief) hoger. Vooral Mazda staat inderdaad bekend om hun wankelmotoren, maar het is ook door andere merken gebruikt en zelfs op wat motorfietsen. NSU was de eerste. AvtoVAZ en Lada hebben er beperkt gebruik van gemaakt. Mercedes en Citroën hebben er ook wat mee lopen experimenten, Rolls-Royce zelfs met een wankel-diesel. Maar sinds de jaren '70 is Mazda het enige automerk, waaronder in de RX-8, wat nog wankelmotoren (zelf noemen ze het graag rotatiemotoren) toepast. Wel denkt men dat de wankelmotor een goed ontwerp zou zijn voor waterstof-auto's. *Overigens, dit is het viertakt-principe waarbij elke tweede neerwaartse beweging dus pas arbeid levert. Een tweetakt-motor werkt op eenzelfde wijze, alleen zijn er geen kleppen aanwezig: zuiger gaat omlaag en maakt twee doorgangen vrij (de lagere inlaat en de iets hogere uitlaat), de zuiger gaat omhoog en drukt het mengsel samen én blokkeert daarbij beide doorgangen af, het mengsel wordt ontstoken en drukt dan meteen de zuiger weer naar beneden om zo arbeid te leveren bij elke neerwaartse beweging. De gassen gaan er via de bovenste doorgang weer uit en via de onderste doorgang wordt het mengsel weer ingespoten. Hierdoor is de tweetakt een stuk efficiënter tov een grotere viertakt, maar het heeft ook nadelen. Voor betere smering is vermenging van de brandstof met olie nodig (vandaar dat ze vaak zo roken). Beide poorten moeten ook gelijktijdig open zijn bij de eerste slag vanwege de koeling en de spoeling van de cilinder. Omdat je wel druk moet behouden in de cilinder wordt er een compressor aangebracht op de uitlaat die een tegendruk geeft bij de uitlaatpoort, zodat er minder onverbrand mengsel weg kan lekken. Dit heeft het knallen/'farten'/pruttelen van de uitlaat tot gevolg. Een ander nadeel (tenzij je het leuk vindt) is dat tweetakts een erg beperkt gebied hebben van waar ze optimaal vermogen kunnen geven. Daarom moeten ze vaak enorm hoog in de toeren rijden (wat met 2 ipv 4 slagen makkelijker kan) en moet je wat nauwkeuriger schakelen. Bij de Saab 93 zijn de versnellingbak-verhoudingen: 1=ong. 0-35, 2=ong.35-80 en 3=ong.80-max. Nog een bijkomend nadeel is dat ze daarom extreem veel lawaai maken - zeker op toeren hoewel dat pruttelen ook niet bepaald zacht is - en een 2-takt op vol vermogen zingt dan ook als een dolle. Persoonlijk vind ik het een briljant geluid om te horen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. Laatst gewijzigd op 25-02-2009 om 10:47. |
25-02-2009, 11:05 | ||
Citaat:
Boven is de cyclus van een viertakt-motor, onderste is een cyclus van een wankelmotor. De wankel kan dankzij de compartimenten meer ontstekingen leveren in hetzelfde tijdbestek als de viertakt, en in een vloeiendere beweging.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
25-02-2009, 14:03 | ||
Citaat:
Voordeel van zo'n wankelmotor is wel dat je meer vermogen haalt uit een kleinere 'cilinder'. Nadeel is dan wel weer dat 'ie meer verbruikt dan een 4-takt met hetzelfde aantal cc's. Maar ik vind het wel geinig dat Mazda nog steeds van die dingen gebruikt. Lijkt me wel duur in onderhoud(?)
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
|
25-02-2009, 19:37 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik weet wel dat de Wankelmotoren van Mazda meer olie verbruiken dan een 4-takt, maar onderhoudskosten zijn verder niet noemenswaardig hoger, zover me bekend is dan. Mooiste auto die ik vandaag gezien heb is een MB S320 CDI, nieuwste generatie met alle luxe erop en eraan. Alleen jammer van de kleine motor |
25-02-2009, 20:35 | ||
Citaat:
Overigens wordt deze 1.3 motor vaak vergeleken met een viertakt 2.6 motor in prestaties. Het verbruik is in verhouding tot een gewone 1.3 viertakt wel om te janken, want dat is amper 1:10. Tegenwoordig persen we daar makkelijk 1:20 uit bij een viertakt, al is de RX-8 dan ook geen stadsauto
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
26-02-2009, 22:54 | |
Nou ja, hier heb ik ze nog nooit gezien, hier zijn geloof ik toch minder 'vette' auto's. Hoewle ik een aantal keer een heel sexy DB (ik denk 9) heb gezien oei oei oei *kwijl*
Amerikaans kan mooi zijn, maar het is allemaal wat 'over the top' maar wel eye candy
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
|
Ads door Google |
27-02-2009, 15:35 | ||
Citaat:
Het geluid van zo'n ronkende V8 is ook gewoon niet te evenaren door een vergelijkbaar europees blok. ♥
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
|
28-02-2009, 01:48 | |
Er zijn uiteraard wel een paar liefhebbers die nog in de oude Mustangs rondrijden hier in Nederland, maar erg vaak zie je ze niet (de nieuwe ook niet, trouwens). Mustangs worden hier natuurlijk niet als een normale Ford verkocht Ik weet toevallig via een ander forum dat één iemand zo'n ding heeft - een oude dus - maar dat hij die in Nederland niet op kenteken kon krijgen en in België wel (waar hij woont, al dan niet om die reden). Of dat aan de auto fabrieksaf of aan speciale aanpassingen door hem ligt weet ik niet
Persoonlijk vind ik de Fastback muscle-car stijl van deze Mustangs ook erg fraai om te zien (Eleanor ), al zullen ze als gewone auto vrij waardeloos zijn voor regulier gebruik. Mustang heeft helaas ook een hele periode relatief duffe auto's gemaakt.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
28-02-2009, 16:41 | ||
Citaat:
Is er van die nieuwe mustang een shelby uitvoering trouwens? [edit] ja, die is er Vind die oude toch mooier
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
|
01-03-2009, 02:07 | ||
Citaat:
Wat MTPower postte is een 1967/1968 Mustang Shelby GT500, een fastback, wat een nieuwer en ander model is (en nog extra onder handen genomen door Shelby). Een '68 Mustang GT-390 werd door Steve McQueen gebruikt - en populair gemaakt - bij een achtervolging met een Dodge Charger in de film Bullitt. De auto was zo krachtig dat hij hem bij één manoeuvre niet onder controle hield en hem in de vernieling reed, wat ze gewoon in de film hebben laten zitten. De 1967 Mustang Shelby GT500 is beroemd als Eleanor, uit Gone in Sixty Seconds (2000): Niet te verwarren met de 1973 Mustang Mach 1 Eleanor uit Gone in 60 Seconds (1974), waar de 2000-film losjes op is gebaseerd. IMHO is de '67 Eleanor ook de mooiste van alle Mustangs. De eerste generatie Mustangs werden gemiddeld om de 2,5 jaar vernieuwd, zowel technisch als qua design. Tegen de tijd dat ze aan de tweede generatie begonnen, amper 10 jaar later, was de charme van dit soort Mustangs al weer bijna verdwenen, weg 'designed' De vijfde generatie is pas weer terug gegaan naar de ouderwetse styling. Saillant detail is dat bij de nieuwe Shelby GT500 de 500 voor het aantal pk's zou moeten staan, maar toen de auto in Top Gear op de rolbank werd gezet bleek dat toch maar 474 pk te zijn De nieuwe KITT is op basis van een Mustang Shelby GT500KR (staat voor King of the Road, niet Knight Rider ).
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
01-03-2009, 10:59 | |
Oh dan zat ik er 2 jaartjes naast maar die van ons is (ergens wel jammer en ergens niet) geen cabrio. Jammer want cabrio's zijn hip, niet echt jammer want dan blijft mijn haar tenminste zitten
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
|
22-03-2009, 18:16 | |
zo-een niet perse heel móói, maar deze reed achter mij op het zandpad (ik nam een, uhm shortcut) en ik had maar wat graag willen ruilen met de gast in deze auto.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
|
Advertentie |
|
|
|