Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2009, 21:34
moon
moon is offline
Bij elke opleiding loop ik er tegenaan dat ik niet goed kan plannen, dat dingen niet op mijn tempo gaan en dat ik het grote geheel niet kan overzien. Hoewel de diagnose nooit officeel gesteld is, zou het kunnen dat ik een lichte vorm autisme heb.
Ongeacht of ik dat wel of niet heb, ik voel dat ik veel begeleiding nodig heb bij de studie, of dat nou een studie op HBO-niveau is (deed ik vorig jaar) of MBO-niveau (doe ik nu).
Ik mis keer op keer de begeleiding en dat maakt dat ik keer op keer faal. Als ik bij de school aangeef dat ik die begeleiding nodig heb, wordt daar met onbegrip op gereageerd of blijkt die begeleiding niet te realiseren.
Na afgelopen week weer falen en weer opnieuw de dreiging dat ook deze opleiding zal mislukken, ben ik het echt zat.
Ik kan best een HBO of MBO opleiding afronden, maar dan wel met begeleiding. Inmiddels is het zelfs zover dat ik bij wijze van spreken elke willekeurige opleiding zou willen volgen, als ik er maar begeleiding bij krijg. Dat is nu nog het enige dat telt. Dan maa een minder leuke opleiding, ik wil nu gewoon eens een opleiding af kunnen ronden!
Wie kan mij vertellen hoe ik aan begeleiding kom? Wie kent er opleiding, scholen, waarbij ze extra begeleiding bieden?
Oud 24-02-2009, 22:19
Verwijderd
Heb je ook veel problemen met stages?

Dit verhaal riekt ernaar dat je misschien wel het syndroom van asperger hebt.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2009, 09:32
Verwijderd
Even los van de begeleiding die scholen bieden, ik denk dat wel of geen diagnose hier juist wel bij uit kan maken, als je namelijk autisme hebt, dan bestaat er een kans dat je recht hebt op leerlinggebonden financiering (LGF). Zie http://www.rugzakinmbo.nl/

En wil je dat om wat voor reden dan ook niet, dan zou ik zoveel mogelijk verschillende scholen bellen om te vragen of zij de begeleiding die jij nodig denkt te hebben kunnen realiseren. Het nadeel is wel dat deze begeleiding vaak beperkt is, er is vaak geen gelegenheid (of geld en daardoor geen gelegenheid) om een student heel veel begeleiding te geven. Ik denk daarom dat je toch aangewezen bent op voorzieningen als LGF...
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 18:57
Balance
Balance is offline
Kun je ook aangeven wat voor begeleiding je dan precies nodig zou hebben?
Reageren

Regels voor berichten