Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2009, 12:23
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Een asielzoeker uit Darfur, die door Groot-Brittannië was teruggestuurd naar Sudan, is kort na aankomst vermoord door de Sudanese veiligheidsdienst. Dat zegt de voorzitter van een Darfurese belangenorganisatie in Groot-Brittannië, Mohammed Elzaki Obubeker, vandaag in de Britse krant The Independent.

Het slachtoffer was in 2005 gevlucht van Darfur naar Groot-Brittannië, nadat de Arabische Janjaweed-milities een bloedbad hadden aangericht in zijn thuisdorp. Hij kreeg echter geen asiel en werd in augustus vorig jaar uitgezet naar Sudan.

Schuilgehouden

Na aankomst zou hij zich een paar maanden hebben schuilgehouden in de hoofdstad Khartoum. Toen hij zich veilig waande, wilde hij terugkeren naar zijn familie in Darfur, aldus de krant. "De veiligheidsdiensten zijn hem gevolgd", zegt Obubeker, een neef van het 32-jarige slachtoffer. "Voor de ogen van zijn vrouw en zoon werd hij doodgeschoten."
Ik vraag me af of dit een incident is, of dat dit vaker voorkomt, maar wij er nooit van horen...
Oud 17-03-2009, 12:51
hookee
hookee is offline
Citaat:
Ik vraag me af of dit een incident is, of dat dit vaker voorkomt, maar wij er nooit van horen...
Ten eerste vraag ik me altijd af waarom altijd naar economisch sterke landen wordt "gevlucht". Vluchten doe je uit nood, naar de dichtstbijzijnde veilige haven.
Ten tweede moeten we van z'n broer maar aannemen dat het de "veiligheidsdiensten" waren die 'm hebben vermoord. Zou ook zomaar een criminele bende geweest kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 13:32
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ten eerste vraag ik me altijd af waarom altijd naar economisch sterke landen wordt "gevlucht". Vluchten doe je uit nood, naar de dichtstbijzijnde veilige haven.
Ten tweede moeten we van z'n broer maar aannemen dat het de "veiligheidsdiensten" waren die 'm hebben vermoord. Zou ook zomaar een criminele bende geweest kunnen zijn.
ten eerste: de grootste vluchtelingenverplaatsingen zijn altijd naar een buurland. miljoenen Afrikanen zijn elders op het continent ondergebracht door oorlog of honger.
ten tweede: Europa (net als de VS) stellen jaarlijks de grens open voor een bepaald aantal vluchtelingen (die een visumaanvraag mogen doen). dit onder andere om de buurlanden te ontlasten.
99% van de vluchtelingen wil ik weer terug naar het eigen land zodra het even kan.
Oud 17-03-2009, 18:38
Mobius
Mobius is offline
Iemand wordt in Nederland eerst helemaal nagetrokken voordat ze hem/haar terugsturen. Die mensen krijgen talloze gesprekken en wanneer de IND (en de Engelse equivalent uiteraard ook) niet zeker is van de veiligheid van de asielzoeker zal de asielzoeker ook niet terug hoeven keren. Wanneer dit wel het geval is, bestaat er nog de kans dat zo'n asielzoeker niet meer komt opdagen en in de illegaliteit verdwijnt. Ik acht de kans dus klein dat Engeland een fout heeft gemaakt.
Oud 17-03-2009, 19:36
T_ID
T_ID is offline
Überhaupt is het raar dat de Soedanese veiligheidsdiensten iemand van Arabische achtergrond zouden vermoorden omdat die in Darfur woont. De genocide in Darfur was gericht tegen de Afrikaanse bevolking om dat gebied juist te arabiseren.

Was de man betrokken bij de rebellenbeweging daar of iets dergelijks?
Oud 17-03-2009, 20:56
Mobius
Mobius is offline
Waar staat dat die man een arabier was? Als een neef van het slachtoffer "Obubeker" heet zal het wel geen arab zijn.
Oud 17-03-2009, 21:33
hookee
hookee is offline
Citaat:
99% van de vluchtelingen wil ik weer terug naar het eigen land zodra het even kan.
Dat idee krijg ik in Nederland anders helemaal niet. 99%? Heb je daar een bron van?
Citaat:
Waar staat dat die man een arabier was? Als een neef van het slachtoffer "Obubeker" heet zal het wel geen arab zijn.
Ook niet als deze Mohammed heet?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 23:05
Verwijderd
Citaat:
In beide gevallen zal ik er geen seconde van wakker liggen.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 23:06
Verwijderd
Citaat:
Iemand wordt in Nederland eerst helemaal nagetrokken voordat ze hem/haar terugsturen. Die mensen krijgen talloze gesprekken en wanneer de IND (en de Engelse equivalent uiteraard ook) niet zeker is van de veiligheid van de asielzoeker zal de asielzoeker ook niet terug hoeven keren. Wanneer dit wel het geval is, bestaat er nog de kans dat zo'n asielzoeker niet meer komt opdagen en in de illegaliteit verdwijnt. Ik acht de kans dus klein dat Engeland een fout heeft gemaakt.
Na het hele verhaal met die homo geloof ik niet meer zo in de onfeilbaarheid van systeem....
Met citaat reageren
Oud 18-03-2009, 08:20
JaJ
JaJ is offline
Zou je niet eerder zeggen: aangezien de procedure is om iemand volledig na te trekken etc etc lijkt het er op dat er wel een fout is gemaakt, want de persoon bleek wel degelijk in gevaar he.
Oud 18-03-2009, 09:02
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Dat idee krijg ik in Nederland anders helemaal niet. 99%? Heb je daar een bron van?
ik heb daar geen bron van, net zo min als jij een bron hebt voor "altijd"
Citaat:
Ten eerste vraag ik me altijd af waarom altijd naar economisch sterke landen wordt "gevlucht".
wat ik vooral bedoel - om maar op je reactie te reageren - is dat een ontzettend klein deel van de wereldwijde vluchtelingen in Europa terecht komt. zelfs al zouden de vluchtelingen in dit land niet terug willen, dan is dat niets vergeleken met het aantal vluchtelingen dat in buurlanden terecht komt.

alleen al in Syrië zitten honderdduizenden/miljoenen Irakezen te wachten tot hun land veilig is (voor iets van een bron is de docu "Heavy Metal in Baghdad" en de update "Heavy Metal in Istanbul" wel boeiend).

overigens gaat het in het geval van Sudan niet zo zeer over economische vluchtelingen. als jij uit veiligheidsredenen je land ontvlucht (en dus niet achter in een vrachtwagen gaat zitten in de hoop op een betere baan), dan ben je overgeleverd aan de UNHCR voor "herplaatsing". dan mag je echt niet kiezen naar welk land je gaat hoor.
als ik het heb over vluchtelingen die naar hun huis terug willen, dan doel ik ook op mensen die een oorlog oid ontvluchten (want daar gaat dit topic over).
Oud 18-03-2009, 11:09
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Dat zal die 99% zijn wat in de regio in een tent opgevangen wordt, die 1% wat het zo verschrikkelijk slecht heeft dat ze tot hier kunnen komen blijft hier ook.
Oud 18-03-2009, 11:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Meestal is onbekend wat er gebeurd is met teruggekeerde asielzoekers (dat wordt domweg niet nagegaan). Ik vrees daarom dat het vaker voorkoment en dat wij er meestal nooit van horen.
Oud 18-03-2009, 11:41
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
En die dichtsbijzijnde veilige haven voor soedanezen is....?
Oud 18-03-2009, 11:42
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Dat maakt je niet Arabisch.
Oud 18-03-2009, 15:44
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
De voorzitter van de Darfurese belangenorganisatie heet Mohammed, niet het "slachtoffer".
Oud 18-03-2009, 16:39
Gatara
Gatara is offline
Het slachtoffer heette Adam Osman Mohammed en werd 32 jaar. Hij was niet-Arabisch.
Oud 18-03-2009, 18:57
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Het slachtoffer heette Adam Osman Mohammed en werd 32 jaar. Hij was niet-Arabisch.
Dat staat niet in het artikel.
Oud 18-03-2009, 22:16
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Dat staat niet in het artikel.
Nee, dat heb ik ook ergens anders vandaan
Reageren

Regels voor berichten