Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2009, 09:53
Uice
Uice is offline
Citaat:
Batman is dan ook geen superheld maar wordt door gotham gezien als een gevaarlijke gek.
Sinds eind jaren '80 pas.
Oud 25-05-2009, 09:54
Verwijderd
Citaat:
@Doc: is dat tegenwoordig eigenlijk al geneesbaar?
Jazeker.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 09:59
Verwijderd
Citaat:
Volgens de bijbel versloeg Jezus de dood (en zn vriendje).
De dood (en lijden) is een straf van god voor de eerste zonde. Jezus versloeg wel Satan, ja, hoewel dat een slag was en niet de oorlog.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 19:58
Flienp
Flienp is offline
we dwalen weer af....
Wie vinden jullie een held? En waarom?
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 23:13
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
En Batman dan?
Of Spiderman, of de Hulk, of Superman. Ook makkelijk te verklaren door een spinnebeet, kernenergie, en afkomstig zijn van een andere planeet. Duidelijk niet bovennatuurlijk.
Oud 26-05-2009, 00:23
arPos
arPos is offline
Citaat:
we dwalen weer af....
Wie vinden jullie een held? En waarom?
Ehm wil je nu echt dat ik alle nederlandse nobelprijswinnaars, literair begaafden en de grondleggers van het www ga opnoemen?

afin:
Erasmus - vanwege: de lof der zotheid
Newton - vanwege: zijn werk in de natuurkunde
Copernicus - vanwege: zijn werk in met name de astronomie
Michiel de Ruyter - vanwege: het is gewoon stoer om een bekende gelegaliseerde piraat te hebben in de eerste van 2 nederlandse gouden perioden
Ghandi - vanwege: zijn baard
etc.
etc.
etc.

Citaat:
Of Spiderman, of de Hulk, of Superman. Ook makkelijk te verklaren door een spinnebeet, kernenergie, en afkomstig zijn van een andere planeet. Duidelijk niet bovennatuurlijk.
Alles wat bestaat is natuurlijk; bovenmenselijk allicht
Oud 26-05-2009, 15:12
Joostje
Joostje is offline
Tja, dan is Batman ook bovenmenselijk, zie Heidegger. Perfecte instrumenten worden transparant en een natuurlijk onderdeel van het menselijk lichaam.
Oud 26-05-2009, 15:39
Uice
Uice is offline
Ik ga weer eens Dawkins citeren:

If you were to tell me that a woman is five feet nine inches and ask me to decide whether she should therefore be called tall or not, I'd shrug and say, 'She's five foot nine, doesn't that tell you what you need to know?

We kunnen wel het woord 'held' definiëren en dan kijken wie daar wel en niet onder zouden vallen, maar wat maakt het uit? We weten wat bepaalde personen gedaan hebben en zo'n titel verandert daar niets aan.
Oud 26-05-2009, 21:36
anton rekers
anton rekers is offline
Citaat:
Ach ik vond sowieso het hele "laat-ik(god)-een-maagd-zwanger-maken-om-een-zoon-te-creëren-die-de-mensheid-zal-redden-door-verraden-te-worden-door-een-jood-en-gekruisigd-te-laten-worden" verhaal al aardig omslachtig en bijzonder ver (zeer ver) gezocht voor een god die met een knip in zijn vinger het universum kan creëren.

Om nog maar te zwijgen over de gedachte dat hij op deze wijze ook nog eens zijn eigen gekozen 'favoriete' volk heeft verdoemd omdat zij niet in Jezus als messias geloven. Maar ach, als je kijkt naar wat hij de joden heeft laten doorstaan is al bewijs genoeg van zijn 'genadige' karakter.

Even ervanuit gaande als het waar zou zijn. En dat is het niet.
Als een alwetende, almachtige en rechtvaardige god bestaat is hij namelijk onmogelijk achterlijk.
Gooi Jezus uit kerken en zalen want hij is niet de Jezus zoals ik hem ken. en in veel anders was dan aan ons is verteld.Jezus was een kei qua de boeken van Mozes (Tora) die volgens hem gehoorzaamd moest worden om in het nieuwe rijk v God, dat aanstaande was, te mogen aanzitten.Jezus bedoelt dat waar hij zegt: "ik ben de waarheid en het leven"niet zichzelf maar de Tora. Idem waar hij vertelt over de zoon die berouwvol terugkeert tot zijn vader en daarmee bedoelt: "Hier komt een jonge afvallige jonge jood tot inkeer en keert terug naar zijn vader(de tora).
Als hij met een m.b.v. een prachtig metafoor zegt: "De vossen hebben holen, de vogels de takken der bomen waar zij kunnen nestelen, maar ik heb nog geen kei om mijn hoofd op te leggen"; dan bedoelt hij:"De verraders (herodianen) bespieden ons vanuit hun sluipplaatsen,en de adelaars (de romeinse bezetters) strijken overal neer maar ik ken geen enkele vaste verblijfplaats".Jezus was zoals we weten een vrome jood maar ook met zijn woord strijdvaardig(militant) dus een theo-militant figuur die tussen 2 eveneens militante figuren gestorven is.Jezus wordt in kerken en zalen gepredikt als een lieveheer maar vergelijk hem maar met Ghandi, die zo vredig mogelijk opstond tegen de bezetters.
Jezus(Jesjoe) wist dat zijn volgelingen de Romeinen haatte en dat gaf hem zorg zodat hij hen het Onze Vader leerde met de bekende regel: "Leidt ons niet in verzoeking maar verlos ons van het kwade". Jezus zag in het gevolg van een opstand tegen de Romeinen donker in, en leerde hen dus dit gebed maar de kerken en zaalpredikers aanbidden een geheel andere jezus die weinig gelijkenis vertoont met de werkelijke mens Jezus die zich nooit God genoemd heeft. Anton Rekers.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 22:18
Verwijderd
Tja, als ik moest kiezen tussen een jood zijn of een christen dan was ik een jood. Slap gedoe met dat nieuwe testament, totaal niet consequent met het oude testament.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 22:57
arPos
arPos is offline
Ha anton rekers is terug!

http://www.youtube.com/watch?v=njG7p6CSbCU
Citaat:
When they've tortured and scared you for twenty odd years,
Then they expect you to pick a career,
When you can't really function you're so full of fear,
...
Keep you doped with religion and sex and TV,
And you think you're so clever and classless and free,
But you're still fucking peasants as far as I can see,
...
There's room at the top they are telling you still,
But first you must learn how to smile as you kill
Held <3

Laatst gewijzigd op 26-05-2009 om 23:44.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2009, 16:54
Verwijderd
Citaat:
De meeste bekende stripsuperhelden zullen oorspronkelijk christelijk zijn geweest, omdat het perfecte Amerikanen waren. Maar dat werd niet zo vaak uitgesproken.

En Jezus is ook wel een beetje een superheld.
Volgens mij zijn de grootste creaties allemaal nog net een beetje van voor de fundamentalisering van de VS dus het zal allemaal wel meevallen en grotendeels neutraal zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2009, 21:17
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
In een persoonlijke strijd, ja. Superhelden verslaan schurken in het belang van de maatschappij, niet alleen voor zichzelf.

Overigens is Superman ook uit de dood opgestaan.
in het belang van de maatschappij? Die hele dood van Jezus was echt níet in het belang van hemzelf, en zijn opstanding ook niet. Het idee was dat hij de dood en zijn vriend overwon zodat wij er geen last meer van zouden hebben. Zelf had hij er geen last van want hij zat al lekker in de hemel zonder dood voor hij op aarde kwam.

maar superman heeft er niet voor gezorgd dat alle andere mensen ook uit de dood konden opstaan.
Oud 20-06-2009, 22:54
Uice
Uice is offline
Citaat:
in het belang van de maatschappij? Die hele dood van Jezus was echt níet in het belang van hemzelf, en zijn opstanding ook niet. Het idee was dat hij de dood en zijn vriend overwon zodat wij er geen last meer van zouden hebben.
Nou, dat heeft goed gewerkt.
Citaat:
maar superman heeft er niet voor gezorgd dat alle andere mensen ook uit de dood konden opstaan.
Jezus ook niet.
Oud 20-06-2009, 22:55
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
how do you know, je bent nog niet dood geweest.
Oud 20-06-2009, 23:18
Uice
Uice is offline
Citaat:
how do you know, je bent nog niet dood geweest.
Jawel hoor, voordat ik geboren ben ben ik miljarden jaren dood geweest.
Oud 21-06-2009, 01:47
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
dood kun je pas zijn als je geleefd hebt.
Oud 21-06-2009, 01:55
Uice
Uice is offline
Och, de naam is anders, maar de 'ervaring' is precies hetzelfde.
Oud 22-06-2009, 08:56
arPos
arPos is offline
Citaat:
Jawel hoor, voordat ik geboren ben ben ik miljarden jaren dood geweest.
Citaat:
dood kun je pas zijn als je geleefd hebt.
Hoe weet jij dat, als ik sommige mensen moet geloven kan Uice best wel al geleefd hebben, dood gegaan zijn en weer opgestaan.

Ik vind lot trouwens wel een held, je moet het maar durven in de christelijke gemeenschap je god te proberen te overtuigen heidenen te sparen als er 1 of enkele goede mensen in de stad wonen.
Reageren

Regels voor berichten