Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2009, 20:25
Love & Peace
Love & Peace is offline
De Nederlandse bakkers klagen steen en been over de in hun ogen oneerlijke concurrentie. De Nederlandse Brood- en Banketbakkers Ondernemers Vereniging (NVOB) wil daarom dat de allochtone collega's zich houden aan de regels.

NBOV-voorzitter Rin van der Molen: "De Nederlandse warme bakkers houden zich in tegenstelling tot Turkse bakkers wel aan de regels en komen vooral in de grote steden als Den Haag in een ongelijke concurrentiepositie." Maria van der Hoeven van Economische Zaken kan daarom een brandbrief verwachten over de oneerlijke strijd. Wat Van der Molen met name een doorn in het oog is, is dat de Turken er een eigen werkwijze op na houden. Zo worden producten vaak contant afgerekend en wordt er geen meelheffing betaald, aldus de voorzitter.

Bovendien stelt de voorzitter dat er ook gerommeld wordt met zaken als loonheffing en dat de hygiëne te wensen overlaat. Allemaal zaken waardoor de Turkse bakker zijn brood goedkoper kan aanbieden dan de Nederlandse bakker, aldus Van der Molen.

De NBOV verwacht en hoopt dat de Voedsel en Warenautoriteit snel optreedt. Ook hoopt hij dat de Turken meer gaan overleggen met de Nederlanders. "Je hebt in Nederland ruim 2000 bakkersbedrijven en er zijn vermoedelijk ook 700 van allochtone oorsprong waarvan je niets hoort. Zij hebben geen aanspreekpunt en willen niet gezamenlijk optrekken, terwijl verenigingsgezindheid nodig is voor verbeteringen in de branche."
Bron
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2009, 20:43
Verwijderd
Als van der molen gelijk heeft, dan moet er inderdaad wat rechtgezet worden, maar het is niet zo heel verwonderlijk dat Turkse bakkers het in veel grote steden beter doen dan Nederlandse bakkers. De kwaliteit van hun Turkse broden is minder goed als bij de Turk zelf, en aangezien er in dat gebied veel allochtonen/Turken wonen, tsja...
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 20:47
Verwijderd
Waarom zouden ze zich moeten verenigen?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 20:50
Love & Peace
Love & Peace is offline
Kartelvorming.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 20:52
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waarom zouden ze zich moeten verenigen?
Belangenbehartiging, kennisuitwisseling.. Innovatie door samenwerking. Een nieuw fenomeen is bijvoorbeeld dat warme bakkers het brood van bepaalde supermarkten verzorgen, terwijl die in principe hun concurrenten zijn.

Die allochtone bakkers lopen dat allemaal geheel mis. En vica versa leert niemand iets van wat zij leren, wat de branche weer verzwakt.

Dat rapport Pieken in de Delta stond er vol mee, samenwerking en innovatie.
Oud 23-06-2009, 21:05
Love & Peace
Love & Peace is offline
Turkse bakkerijen kunnen goedkoper produceren doordat ze renteloze leningen bij familieleden aangaan, en niet altijd loonheffing betalen over hun werknemers die vaak familied zijn. (Dus zwart werken). Dat laatste mag natuurlijk niet.

Maar het argument dat de hygiene te wensen overlaat klopt voor geen meter. Het is zelfs pure zwartmakerij. Of de meelheffing wordt betaald weet ik niet, maar die stelt sowieso niets voor. Per honder kilo meel betalen bakkers slechts 60 cent aan meelheffing.

Een ander afwijkend punt zijn de openingstijden. Nederlandse bakkers hebben een negen tot vijf mentaliteit, terwijl Turkse bakkerijen wat vroeger open gaan en ook op zondag de deuren openen. (daarvoor moeten ze wel één andere dagen gesloten blijven).

Wat mij verder opvalt aan Nederlandse bakkers is dat ze vaak van die halffabriekaten gebruiken. Zelf gebakken brood is véél lekkerder. Zelfs zonder beleg. Daarnaast zijn de prijzen er ontiegelijk hoog. Dat zorgt ervoor dat klanten wegblijven.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 21:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar het argument dat de hygiene te wensen overlaat klopt voor geen meter. Het is zelfs pure zwartmakerij.
Da's een grote beschuldiging. Heb je daar bewijs van, of verzin je het omdat die bakkersfederatie iets aanvalt dat jij graag ziet?

Ik denk persoonlijk namelijk dat bakkers wel een en ander weten over brood bakken. Als je dat tegenspreekt, en al helemaal met beschuldigingen, kun je beter met een onderbouwing komen.
Citaat:
en ook op zondag de deuren openen.
Wat uiteraard het resultaat is van discriminatie van autochtone bakkers, wiens grondrechten geschonden worden, aangezien die de Christelijke zondagsrust opgedrongen krijgen. Die situatie dat allochtonen vanwege hun afkomst meer mogen op concurrentiegebied moet uiteraard per heden afgeschaft worden, liefst door de openingstijden volledig los te gooien.
Oud 23-06-2009, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Belangenbehartiging, kennisuitwisseling.. Innovatie door samenwerking. Een nieuw fenomeen is bijvoorbeeld dat warme bakkers het brood van bepaalde supermarkten verzorgen, terwijl die in principe hun concurrenten zijn.

Die allochtone bakkers lopen dat allemaal geheel mis. En vica versa leert niemand iets van wat zij leren, wat de branche weer verzwakt.

Dat rapport Pieken in de Delta stond er vol mee, samenwerking en innovatie.
Die allochtone bakkers schijnen er anders geen moeite mee te hebben?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Belangenbehartiging, kennisuitwisseling.. Innovatie door samenwerking.
Wat een verschrikkelijke nonsens. Natuurlijk zal het positief kunnen zijn maar de manier waarop het gebracht wordt is ronduit achterlijk.

Citaat:
Je meent dit echt neem ik aan?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 21:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je meent dit echt neem ik aan?
Ik zit terwijl ik forum te schrijven aan een paper dat geheel gewijd is aan die voordelen van samenwerking, en nadelen van wat 'atomair ondernemen' heet, dus jij mag het zeggen.
Oud 23-06-2009, 21:45
Verwijderd
Ja er zijn voordelen aan, maar *de manier waarop die gast het brengt is alsof hij een kartel wil hebben*
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 22:00
Gatara
Gatara is offline
Misstanden moeten natuurlijk aangepakt worden. Maakt niet uit welk stickertje de bakker heeft.

Turks brood is overigens lekkerder, maar is niet zo goed voor je lijn

Anyway, ik maak zelf brood. Gaan ze daar ook over klagen binnenkort?
Oud 23-06-2009, 22:03
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Wat uiteraard het resultaat is van discriminatie van autochtone bakkers, wiens grondrechten geschonden worden, aangezien die de Christelijke zondagsrust opgedrongen krijgen. Die situatie dat allochtonen vanwege hun afkomst meer mogen op concurrentiegebied moet uiteraard per heden afgeschaft worden, liefst door de openingstijden volledig los te gooien.
In Belgie is het geloof ik beter geregeld bij dit soort zaken. Kies zelf welke dagen je open bent, maar minimaal 1 dag moet je gesloten zijn.

Bakkers kunnen dan gewoon op zondag open zijn. Het zou niet verkeerd zijn om dit algemeen te maken. Dan moeten Turkse bakkers ook minimaal 1 dag dicht.
Oud 23-06-2009, 22:05
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Een ander afwijkend punt zijn de openingstijden. Nederlandse bakkers hebben een negen tot vijf mentaliteit, terwijl Turkse bakkerijen wat vroeger open gaan en ook op zondag de deuren openen. (daarvoor moeten ze wel één andere dagen gesloten blijven)..
ow, is dat in NL ook zo? Is me nooit opgevallen eigenlijk. Vindt op zondag winkels voor voedingswaren open wel zo fijn Kledingshit mag dicht blijven
Oud 23-06-2009, 22:06
Verwijderd
Nederlandse bakkers negen tot 5? 5 tot 1 meestal
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 22:55
Verwijderd
Bakkers zijn dan open 9 tot 5, maar beginnen vroeg. Hard werken hoor.

Ik vind dat we de cultuur van zondag dicht moeten vasthouden (weekend). Als je zegt dat de autochtone bakkers ook dat dan maar mogen en een andere dag dicht heeft dit nog steeds meer nadelen. Ze zijn bijvoorbeeld gewend met hun gezin op zondag iets te doen, voetbalclub etc..

Het zware en vroege werk wordt dan wel heel onregelmatig richting horeca zelfs. Dan is het nog steeds oneerlijke concurrentie aangezien de turkse bakker deze mentaliteit van zondag (weekend) vrij zijn niet heeft en hij net zo leif maandag dicht gaat.

Dit zou dan betekenen dat de autochtone bakker zich moet aanpassen aan de allochtone bakker wat ik een rare constructie zou vinden.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 22:56
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Da's een grote beschuldiging. Heb je daar bewijs van, of verzin je het omdat die bakkersfederatie iets aanvalt dat jij graag ziet?
Mijn gevoel zegt dat de aantijgingen nergens op gebaseerd zijn. Dan zul jij weer tegenwerpen dat gevoel geen objectief bewijsmiddel is, en dat klopt ook wel. Maar de bewijsplicht ligt sowieso bij degene die beweert.

Op basis van mijn ervaringen bij de verschillende eettentjes en bakkerijen in Haarlem en Amsterdam, mijn besef van vooral de Islamitische nadruk op schoonheid en reinheid, en inzicht in de psychologie van een ondernemer die zijn markt afgepakt ziet worden door nieuwkomers, kom ik uiteindelijk tot het voor mij overtuigende inzicht dat de kans dat Turkse bakkers onhygiènischer te werk zouden gaan dan hun Nederlanders collega´s zo klein is dat ik het niet serieus kan nemen.

Citaat:
Ik denk persoonlijk namelijk dat bakkers wel een en ander weten over brood bakken. Als je dat tegenspreekt, en al helemaal met beschuldigingen, kun je beter met een onderbouwing komen.
Het gaat hier om bakkers die hun marktaandeel zien slinken, en hun concurrenten van alles en nog wat toewerpen. Ze hebben er alle belang bij om de waarheid te verdraaien of overdrijven.
Citaat:
Wat er uiteindelijk toe leidde dat een meubelverkoper zich tot de islam bekeerde. Lekker slim van die Christelijke partijen!
Zou die gast echt moslim zijn geworden?

Gatara:
Citaat:
Anyway, ik maak zelf brood. Gaan ze daar ook over klagen binnenkort?

Doe je dat uit religieuze overtuigingen? Of gewoon omdat het lekkerder en goedkoper is? En wat voor oven gebruik je? Ik had laatst gehoord dat de bakkerij die bij ons in de buurt het lekkerste brood verkoopt een steenoven gebruikt.

Deadlock:
Citaat:
Nederlandse bakkers negen tot 5? 5 tot 1 meestal
Jij eet zeker alleen bij snakcbars?

Archont:
Citaat:
Ik vind dat we de cultuur van zondag dicht moeten vasthouden (weekend). Als je zegt dat de autochtone bakkers ook dat dan maar mogen en een andere dag dicht heeft dit nog steeds meer nadelen. Ze zijn bijvoorbeeld gewend met hun gezin op zondag iets te doen, voetbalclub etc..
Aan de andere kant ontzeg je burgers het genot op een vers geurend knapperig broodje.

Dat verhaal over Nederlanders die zich aan Turken moeten aanpassen, slaat nergens op, Ten eerste zijn die Turken ook gewoon Nederlanders van Turkse afkomst, die voor het gemak Turken worden genoemd. Autochtone Nederlanders hebben geen enkel recht om hun leven te bepalen. Ten tweede dwingen de Turken Nederlanders niet om op zondag open te gaan, dat doet de markt.

Laatst gewijzigd op 23-06-2009 om 23:03.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 23:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mijn gevoel zegt dat de aantijgingen nergens op gebaseerd zijn. Dan zul jij weer tegenwerpen dat gevoel geen objectief bewijsmiddel is, en dat klopt ook wel. Maar de bewijsplicht ligt sowieso bij degene die beweert.
En zoals gezegd heb ik zo'n vermoeden dat bakkers wel wat weten over bakken. Dergelijke platformorganisaties weten vaak veel over wat er gebeurd in hun branche. Maar als je er aan twijfelt kun je het ze natuurlijk altijd vragen, hoe ze daar aan komen.

Bovendien is het bijna een wetmatigheid dat nieuwkomers, marginale groepen, niet-gereguleerde zaken het altijd niet zo nauw nemen met de regels. Zelfs met een blanco bewijslast is hun bewering over Turkse bakkers plausibel.
Citaat:
Het gaat hier om bakkers die hun marktaandeel zien slinken, en hun concurrenten van alles en nog wat toewerpen. Ze hebben er alle belang bij om de waarheid te verdraaien of overdrijven.
Oh ja? Zien ze hun marktaandeel slinken? Laten een aantal medestudenten met dezelfde opdracht als die ik net beschreef nu juist concluderen dat het op zich prima gaat met de bakkerijsector voor zover ze konden vinden. De enige manier om klappen te krijgen is door niet te innoveren, niet het assortiment aan te passen, geen contact met de klant, enz.
Citaat:
In Belgie is het geloof ik beter geregeld bij dit soort zaken. Kies zelf welke dagen je open bent, maar minimaal 1 dag moet je gesloten zijn.
Kijk, da's een goede manier om de zaken te regelen.
Oud 23-06-2009, 23:15
Verwijderd
Citaat:
Archont:
Aan de andere kant ontzeg je burgers het genot op een vers geurend knapperig broodje.

Dat verhaal over Nederlanders die zich aan Turken moeten aanpassen, slaat nergens op, Ten eerste zijn die Turken ook gewoon Nederlanders van Turkse afkomst, die voor het gemak Turken worden genoemd. Autochtone Nederlanders hebben geen enkel recht om hun leven te bepalen. Ten tweede dwingen de Turken Nederlanders niet om op zondag open te gaan, dat doet de markt.
Dan nog hebben die een andere cultuur (niks mis mee!) maar ik vind wel dat we in de meeste beroepen vast moeten houden aan het weekend (of zondag).

Je kan als overheid en werkgeversorganisaties ook die marktwerking tegengaan. Ik ben vrij liberaal maar een absolute vrije markt zie ik ook niet zitten, dat rijst in deze economische welvaart dan de pan uit voor zelfstandige ondernemers die zich dan kapot moeten werken om te kunnen blijven concurreren tegen grotere bedrijven.

En Autochtone turken hebben ook geen recht om het leven van die Nederlanderse te bepalen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 23:23
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
En zoals gezegd heb ik zo'n vermoeden dat bakkers wel wat weten over bakken. Dergelijke platformorganisaties weten vaak veel over wat er gebeurd in hun branche.
In de laatste alinea van het nieuwsartikel staat dat de brancheorganisatie klaagt over het ontbreken van (communicatielijnen met) aangesloten Turkse bakkers. In haar huidige hoedanigheid is de NVOB een organisatie die de belangen van haar (autochtone) leden behartigt. Geen overkoepelende multietniciale bakkersgilde dus. Je kan haar niet als onafhankelijke betrouwbare deskundige naar voren schuiven.
Citaat:
Bovendien is het bijna een wetmatigheid dat nieuwkomers, marginale groepen, niet-gereguleerde zaken het altijd niet zo nauw nemen met de regels. Zelfs met een blanco bewijslast is hun bewering over Turkse bakkers plausibel.
Ik erken de losbandige houding van Turkse bakkers jegens juridische regels die niet reeds onder hun normen en waarden vallen, zoals allerlei belastingsplichten. Maar dit gaat niet op voor hygiene.
Citaat:
Oh ja? Zien ze hun marktaandeel slinken? Laten een aantal medestudenten met dezelfde opdracht als die ik net beschreef nu juist concluderen dat het op zich prima gaat met de bakkerijsector voor zover ze konden vinden. De enige manier om klappen te krijgen is door niet te innoveren, niet het assortiment aan te passen, geen contact met de klant, enz.
Hebben ze daarbij onderscheid gemaakt naar etnische afkomst? Het spreekt namelijk voor zich dat de bakkerijsector in zijn algemeenheid stabiel blijft, omdat mensen altijd de behoefte hebben aan brood.

Het discussiepunt in deze is dat het geld in toenemende mate naar Turkse bakkers gaat. De brancheorganisatie klaagt over de verdeling van het geld, als gevolg van oneerlijke concurrentieposities.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 23:31
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
En Autochtone turken hebben ook geen recht om het leven van die Nederlanderse te bepalen.
Het is de markt die op zondag vers brood wil hebben. Als Nederlandse bakkers liever naar de voetbalwedstrijd van hun kinderen gaan, prima, maar je kan de turken niet beschuldigen als zij wel hun vrije gezinsdag opofferen om extra geld te verdienen.

Citaat:
Je kan als overheid en werkgeversorganisaties ook die marktwerking tegengaan. Ik ben vrij liberaal maar een absolute vrije markt zie ik ook niet zitten, dat rijst in deze economische welvaart dan de pan uit voor zelfstandige ondernemers die zich dan kapot moeten werken om te kunnen blijven concurreren tegen grotere bedrijven.
Dat vind ik ook belangrijk. Door alleen eenmanszaken toe te staan om op zondag te werken, verhelp je de positie van zelfstandige ondernemers.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 23:45
Verwijderd
Citaat:
Het is de markt die op zondag vers brood wil hebben. Als Nederlandse bakkers liever naar de voetbalwedstrijd van hun kinderen gaan, prima, maar je kan de turken niet beschuldigen als zij wel hun vrije gezinsdag opofferen om extra geld te verdienen.

Dat vind ik ook belangrijk. Door alleen eenmanszaken toe te staan om op zondag te werken, verhelp je de positie van zelfstandige ondernemers.
Help je niet, maak je het ze moeilijker omdat ze dan nóg meer moetne gaan werken, ze hebben geen personeel dus werken ze 7 dagen per week vreselijk hard.

Lijkt mij slecht voor de bakkers en andere zelfstandige ondernemers en velen zullen hierdoor er aan onderdoor gaan.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 23:49
Love & Peace
Love & Peace is offline
Voor die ene dag kunnen ze toch best een scholier in dienst nemen?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2009, 02:10
Uice
Uice is offline
Turkse bakkers zijn vaak goedkoper en beter dan Nederlandse, en Turken zijn de meest klantvriendelijke verkopers van het land. Laat die Nederlandse bakkers maar eens zelf broden bakken en gratis laten proeven aan nieuwsgierige klanten.
Oud 24-06-2009, 06:29
Verwijderd
Love & Peace; Ik ken geen bakker waar ik niet om 5 uur IN DE OCHTEND naar binnen kan lopen voor vers brood.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2009, 09:58
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
NBOV-voorzitter Rin van der Molen: "De Nederlandse warme bakkers houden zich in tegenstelling tot Turkse bakkers wel aan de regels [...]
en Rin heeft alle bakkers in Nederland bezocht en onderzocht. Echt waar! En zo kwam hij geheel objectief en onafhankelijk tot de conclusie dat - toevallig - alle bakkers die bij zijn vereniging zijn aangesloten zowel beroepstechnisch als ethisch beter zijn dan alle andere bakkers.

de houding van Van der Molen, zoals die uit dit artikel spreekt, is te kinderachtig voor woorden:

"en ook houden ze zich niet aan de regels;
en ook is hun hygiëne niet goed,
en ook sjoemelen ze met de loonbelasting,
en ook betalen ze geen meelheffing,
en ook betalen ze geen contributie aan mijn vereniging,
en ook is de winkeltijdenwet hun schuld.
echt waar meester, ik heb het zelf gezien!"

heb ik liever een Turks brood met een glimlach dan voor €3,- een zuurdesem van zo iemand.
Oud 24-06-2009, 09:59
Verwijderd
tja, marktwerking....

ik koop ook liever turks brood, want dat is verser en lekkerder dan dat kartonnen voedsel van een zogenaamde bakkerij....
Met citaat reageren
Oud 24-06-2009, 11:19
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Help je niet, maak je het ze moeilijker omdat ze dan nóg meer moetne gaan werken, ze hebben geen personeel dus werken ze 7 dagen per week vreselijk hard.
Eh ja, want behalve de zondag kun je natuurlijk geen dag sluiten dat zie je in belgie ook, bakkers die al jarenlang 7 dagen per week werken, te herkennen aan de verwilderde blik in hun ogen.
Oud 24-06-2009, 11:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace; Ik ken geen bakker waar ik niet om 5 uur IN DE OCHTEND naar binnen kan lopen voor vers brood.
Eerder zelfs nog. Waar ik vandaan kwam waren er een paar die materialen e.d. uitladen. En als je zo rond 4.15-4.30 aanklopte bij de achteringang werd er niet raar van opgekeken, en als ze al iets hadden kon je dat gewoon kopen.

Inclusief servetje omdat je anders je fikken kon branden omdat het echt net uit de oven was.
Oud 24-06-2009, 14:39
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Eerder zelfs nog. Waar ik vandaan kwam waren er een paar die materialen e.d. uitladen. En als je zo rond 4.15-4.30 aanklopte bij de achteringang werd er niet raar van opgekeken, en als ze al iets hadden kon je dat gewoon kopen.

Inclusief servetje omdat je anders je fikken kon branden omdat het echt net uit de oven was.
pff, 3.30 verse kaasbroodjes!

wie biedt eerder...?

(en er maar niet bij nadenken dat het om 12.00 dus eigenlijk al oudbakken is )
Oud 24-06-2009, 14:43
arPos
arPos is offline
Ehm wat is precies het punt, het zijn allemaal nederlandse bakkerijen.

Als er ergens niet aan de regels gehouden wordt moet er geprobeerd worden dat te controleren en eventueel te beboeten.

Citaat:
pff, 3.30 verse kaasbroodjes!
wie biedt eerder...?
Waarom?
Reageren

Regels voor berichten