Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-07-2009, 18:42
Pluis
Pluis is offline
emotionele instabiliteit en puistjes zijn hoe dan ook een goede reden om een andere pil te vragen, of dat nou de yasmin, diane of wat voor pil dan ook is. Waarom wilde je huisarts je eigenlijk zo graag van de diane af?
Oud 23-07-2009, 19:07
duivelaartje
duivelaartje is offline
@Daantje: De eerste keer dat ik Microgynon gebruikt had ik dat ook. De eerste paar pillen was ik heel duizelig, had ik oorsuizen en was ik misselijk. In combinatie met die puistjes ging ik dus naar 'diane'.

@Pluis: M'n huisarts vond Diane toch een te zware pil, terwijl ze toen ik ermee begon zei dat dat allemaal wel meeviel. Ze was opeens van mening veranderd? En daarnaast zei ze dat uit onderzoek was gebleken dat Diane helemaal geen goed effect op de huid had en dat het toeval was dat m'n huid glad was. Pff, dat vond ik zo'n onzin. Ik heb zelfs op pubmed gezocht naar een artikel, maar kon het niet vinden. Ik durfde haar toen niet tegen te spreken, maar misschien ga ik het toch binnenkort maar eens proberen...
Oud 23-07-2009, 19:21
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Diane is in eerste instantie toch juist als anti-puistjes pil ontwikkeld en heeft toevallig als een soort 'bijwerking' dat het ook als anticonceptiepil werkt?
Oud 23-07-2009, 19:49
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ja dat dacht ik ook. Maar Diane bevat best veel hormonen toch? Liever heb ik toch een pil met minder hormonen (mits die de menstruatie wel voldoende onderdrukt), ik denk dat dat gunstiger is voor m'n emotionele status?
Oud 24-07-2009, 14:53
Verwijderd
Ik wilde het hier even kwijt, misschien dat anderen er iets aan hebben; ik heb altijd best veel last gehad van hormonen in m'n pil (Cilest), ik heb die pil een aantal jaar geslikt en had daardoor ook niet echt door hoeveel last ik er van had (vooral op m'n humeur). Ik ben nu sinds een jaar overgestapt op de anticonceptiepleister (Evra), even veel hormonen maar omdat die pleister 24/7 opgeplakt zit, krijg je het dus heel geleidelijk binnen. Voor mij is dat echt heel prettig; ik merk echt verschil met de gewone pil. Je plakt iedere week een nieuwe pleister op, die blijft dus een week zitten, dat doe je 3 weken en de vierde week is pleistervrij, eigenlijk net zoals met de gewone pil dus (21 dagen met pleister, 7 zonder). De pleister blijft eigenlijk altijd prima zitten (heb in een jaar tijd 2x gehad dat de pleister aan m'n kleding was blijven plakken en dus helemaal was omgekruld, maar verder nooit last van gehad), douchen, zwemmen, sauna, allemaal geen probleem. Met overgeven/diarree is hij ook gewoon volledig veilig.

Mocht je het idee hebben dat je niet fijn op de gewone pil reageert, dan is het misschien een overweging waard om ook over te stappen naar de pleister.
Oud 24-07-2009, 15:55
Verwijderd
Naast de Jasmin is er ook de Yaz, dat is een lichtere versie (vergelijkbaar met microgynon) die ook het anti-androgeen drospirenon bevat en dus effect heeft op je huid en eventueel op lichaamsbeharing. Misschien is je huisarts daar niet op tegen onder gynaecologen is hij in elk geval erg populair. Hij is alleen wel duur en wordt niet volledig vergoed (ik meende zo'n 50 euro per halfjaar waarvan 12 euro vergoed wordt als je <21 bent).
Oud 24-07-2009, 19:03
Verwijderd
Ik vroeg mijzelf af of het misschien aan m'n pil kan liggen. Ik slik al sinds ik begin 15 ben de microgynon 30 en nooit heb ik er echt problemen mee gehad maar ik was net een beetje hier aan het lezen en toen dacht ik; hmm misschien een andere pil?

Ik ben eigenlijk vaak wel vermoeid, en tijdens m'n ongesteld zijn nog meer. Normaal ben ik best veel ongesteld en daarom vond ik het ook heel naar. Maar deze week was het opeens redelijk weinig. M'n libido is niet echt hoog (tot wel ergenis van m'n vriendje) maar ik ben nooit een "seksliefhebber" geweest, 1x in de week vind ik prima zat en een weekje zonder is echt geen probleem. Ook heb ik wel last van stemmingswisselingen (niet direct gekoppeld aan m'n ongesteld zijn).

Eigenlijk slik ik al jaren dezelfde pil en ik heb ook nooit iets anders gehad, is dat in dit geval slim om te proberen? Ik ben wel voor een pil want een pleister ga ik vergeten en prikpil e.d. vind ik niet zo'n fijn idee.
Oud 25-07-2009, 10:35
KleineeRenee
KleineeRenee is offline
Ik slik nu al ong. anderhalf jaar de pil, en vind het zelf ideaal. Alleen 1 x toen had ik niet in de gaten dat ik de pil moest slikken (ik begin altijd op een maandag) en toen kwam ik er woensdag pas achter dat ik 2x de pil ben vergeten, ik had de bijsluiter gelezen en daar stond in dat de betrouwbaarheid er sneller afneemt (maar heb zelf toch nog geen geslachtsgemeenschap) Maar begon die woensdag gewoon weer te slikken en na die strip ben ik gewoon ongesteld geworden. Maar moet je ze als je er 2 vergeten ben,, allebei nog op die zelfde dag nog slikken of moet je ze er gewoon in laten zitten en gewoon verder gaan met slikken?
Oud 25-07-2009, 19:30
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Naast de Jasmin is er ook de Yaz, dat is een lichtere versie (vergelijkbaar met microgynon) die ook het anti-androgeen drospirenon bevat en dus effect heeft op je huid en eventueel op lichaamsbeharing. Misschien is je huisarts daar niet op tegen onder gynaecologen is hij in elk geval erg populair. Hij is alleen wel duur en wordt niet volledig vergoed (ik meende zo'n 50 euro per halfjaar waarvan 12 euro vergoed wordt als je <21 bent).
Oh, dat klinkt wel goed. Betekent een lichtere versie ook dat er minder trombose-kans is? Men zegt namelijk dat Yasmin een iets verhoogde kans op trombose heeft, omdat het niet zo'n lichte pil is als microgynon bv. De prijs maakt me niet zoveel uit.

Misschien is het wel goed om hier eens mee naar de huisarts te gaan. Ik lees ook best veel op internet dat microgynon helemaal niet gegeven mag worden na mensen die de diane-pil (of soortgelijke) hebben gebruikt, omdat die geen gunstig effect heeft op je huid en de diane voor 'niets' is geweest. Nou is dat internet, dus weet ik niet of dat echt waar is.

Wat ik lees over stemmingswisselingen en ook het verhaal van Evatjuhhhh (helemaal niet veel zin hebben in seks enzo) komt me zo bekend voor. Hm, misschien gaat die wel de oplossing worden voor m'n nare gevoel van de afgelopen tijd en m'n spontane huilen als ik heel moe ben!
Oud 26-07-2009, 12:21
Morri
Morri is offline
Ik slikte tot voorheen een merkloze variant van de microgynon30. Ben nu sinds een maand overgestapt op de Yasmin. Heb het idee dat ik me zowel lichamelijk als emotioneel beter voel (minder stemmingswisselingen, hoofdpijn, buikpijn ed). Ook heb ik het idee dat mijn libido hoger is.

Ik heb alleen zelf nu een ander 'probleem'. Dit is dus de eerste maand dat ik de yasmin slik. Ik wilde hem doorslikken ivm vakantie en daar ben ik nu mee bezig. Nu ben ik alleen ongesteld geworden. Ik weet dat doorbraakbloedingen kunnen voorkomen bij doorslikken en dat vind ik ook niet erg, maar is het normaal dat je ook alle andere verschijnselen hebt (buikpijn, rugpijn etc)? En is de yasmin lichter dan de microgynon30 en heb ik daardoor meer kans op doorbraakbloedingen?
Oud 26-07-2009, 14:06
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik slikte tot voorheen een merkloze variant van de microgynon30. Ben nu sinds een maand overgestapt op de Yasmin. Heb het idee dat ik me zowel lichamelijk als emotioneel beter voel (minder stemmingswisselingen, hoofdpijn, buikpijn ed). Ook heb ik het idee dat mijn libido hoger is.

Ik heb alleen zelf nu een ander 'probleem'. Dit is dus de eerste maand dat ik de yasmin slik. Ik wilde hem doorslikken ivm vakantie en daar ben ik nu mee bezig. Nu ben ik alleen ongesteld geworden. Ik weet dat doorbraakbloedingen kunnen voorkomen bij doorslikken en dat vind ik ook niet erg, maar is het normaal dat je ook alle andere verschijnselen hebt (buikpijn, rugpijn etc)? En is de yasmin lichter dan de microgynon30 en heb ik daardoor meer kans op doorbraakbloedingen?
Dat je nu een doorbraakbloeding hebt komt niet zo zeer doordat de yasmin lichter is dan microgynon, maar meer doordat in de yasmin andere hormonen zitten dan in de microgynon. ze hebben weliswaar dezelfde functie, maar je lichaam kan er toch anders op reageren en moet er dus ook aan wennen. Een pil moet je altijd minstens 3 maand proberen om je lichaam de tijd te geven er aan te wennen.
Buikpijn/rugpijn kunnen ook voorkomen bij doorbraakbloedingen.
Oud 26-07-2009, 14:16
-x-Anoniem-x-
-x-Anoniem-x- is offline
Citaat:
Maar moet je ze als je er 2 vergeten ben,, allebei nog op die zelfde dag nog slikken of moet je ze er gewoon in laten zitten en gewoon verder gaan met slikken?
Kan iemand misschien hier antwoord opgeven,, zit met hetzelfde probleem.
Oud 26-07-2009, 14:53
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Kan iemand misschien hier antwoord opgeven,, zit met hetzelfde probleem.
als je de eerste 2 pillen uit je strip vergeten bent, en je hebt geen geslachtsgemeenschap dan kan je gewoon 2 dagen later met je strip beginnen en die helemaal afmaken. Evt kan je daarna je stopweek met 2 dagen inkorten om weer op je oude startdag terecht te komen. tijdens die strip ben je dus niet beschermd tegen zwangerschap.

als je op een ander moment in je strip 2 pillen achter elkaar vergeet, ben je niet beschermd tegen zwangerschap. Ik weet niet of je dan 3 pillen tegelijk moet innemen (van de 2 dagen die je vergeten bent + die van de dag waarop je aan denkt) of dat dan 2 genoeg is, omdat 3 pillen nogal veel is. Ik zou de huisarts even bellen voor advies, dan weet je het zeker. Je bent iig hoe dan ook, of je nou 2 of 3 pillen neemt, de rest van de strip niet beschermd tegen zwangerschap.
Oud 28-07-2009, 09:33
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ik slik de microgynon 30, nooit problemen mee gehad. Nou ben ik vorige week 2 dagen vergeten de pil te nemen, heb de dag dat ik erachter kwam 2 pillen geslikt (één 's ochtends, één 's avonds). Kreeg toen een paar dagen later last van een beetje lichtbruinige afscheiding, zoals op de allereerste dag van m'n menstruatie. Was niet heel erg, en duurde maar één dag. De pilstrip is nu bijna afgelopen, maar nog niet helemaal, heb nog een paar dagen te gaan. Nu heb ik sinds gisteren weer bruine afscheiding, maar veel donkerder, en met van die bloedige stukjes. Ik vind het verdacht veel lijken op het begin van mijn menstruatie. Maar dat zou dus niet moeten kunnen, aangezien ik de afgelopen week gewoon elke avond de pil heb geslikt. Wat denken jullie? Onschuldig, of moet ik even naar de huisarts gaan?
Oud 28-07-2009, 11:51
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik slik de microgynon 30, nooit problemen mee gehad. Nou ben ik vorige week 2 dagen vergeten de pil te nemen, heb de dag dat ik erachter kwam 2 pillen geslikt (één 's ochtends, één 's avonds). Kreeg toen een paar dagen later last van een beetje lichtbruinige afscheiding, zoals op de allereerste dag van m'n menstruatie. Was niet heel erg, en duurde maar één dag. De pilstrip is nu bijna afgelopen, maar nog niet helemaal, heb nog een paar dagen te gaan. Nu heb ik sinds gisteren weer bruine afscheiding, maar veel donkerder, en met van die bloedige stukjes. Ik vind het verdacht veel lijken op het begin van mijn menstruatie. Maar dat zou dus niet moeten kunnen, aangezien ik de afgelopen week gewoon elke avond de pil heb geslikt. Wat denken jullie? Onschuldig, of moet ik even naar de huisarts gaan?
Klinkt als een doorbraakbloeding. Niks aan de hand, gewoon je strip afmaken.
Oud 28-07-2009, 11:58
Chick Rock
Chick Rock is offline
Oke . Ik vond het even verdacht, omdat ik al járen de pil slik en nog nooit een doorbraakbloeding heb gehad. Maar thanks!
Oud 28-07-2009, 13:50
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Oke . Ik vond het even verdacht, omdat ik al járen de pil slik en nog nooit een doorbraakbloeding heb gehad. Maar thanks!
mja, dit kan gebeuren. komt door de combinatie van 2 pillen vergeten en ze dan vrij kort na elkaar slikken. je krijgt dan een schommeling in je oestrogeen/progesteron spiegels en daardoor krijg je dan een doorbraakbloeding.
Oud 28-07-2009, 15:28
Chick Rock
Chick Rock is offline
Oke . Dankjewel!
Oud 29-07-2009, 21:47
Sortjuh
Sortjuh is offline
Ik post even voor een vriendin die nu niet bij internet kan:

Woensdag heeft ze haar laatste pil genomen, maar ipv een volledige stopweek te nemen is ze maandag weer begonnen met de pil. Maarrrr ze is dus vergeten dat ze eerder weer de pil is gaan slikken en is nu gister en vandaag (di+wo) de pil vergeten. Dus wat nu precies?
Oud 29-07-2009, 23:05
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik post even voor een vriendin die nu niet bij internet kan:

Woensdag heeft ze haar laatste pil genomen, maar ipv een volledige stopweek te nemen is ze maandag weer begonnen met de pil. Maarrrr ze is dus vergeten dat ze eerder weer de pil is gaan slikken en is nu gister en vandaag (di+wo) de pil vergeten. Dus wat nu precies?
nu is ze dus in de eerste week 2 pillen vergeten.
als ze de afgelopen week geen geslachtsgemeenschap heeft gehad is er niks aan de hand qua zwangerschap.
Wel is ze nu de komende week niet beschermd tegen zwangerschap en zal ze dus aanvullende maatregelen moeten nemen.
of ze nou alsnog die 3 pillen tegelijk in moet nemen weet ik niet, ze moet er sowieso 2 (maar ik weet dus niet of 3 te veel is)
Oud 30-07-2009, 09:52
Verwijderd
@ Pluis Ik heb donderdagnacht voor het laatst seks gehad, ik weet niet of ik dan een probleem heb of niet?
Oud 30-07-2009, 13:32
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
@ Pluis Ik heb donderdagnacht voor het laatst seks gehad, ik weet niet of ik dan een probleem heb of niet?
die kans is niet zo heel groot, maar ik zou voor de zekerheid wel even opletten of je normaal ongesteld wordt en eventueel een zwangerschapstest doen.
Oud 01-08-2009, 13:37
Verwijderd
Normaal gesproken had ik nooit last van mijn menstruatie, maar ik heb nou de eerste strip geslikt en werd ongesteld en vannacht leek het wel of ik vanbinnen verscheurd werd. Komt dat nou door de pil, dat mijn lichaam moet wennen of blijft dat zo? Weet iemand dat?
Ik heb nooit last gehad van puistjes, maar nu heb ik net als duivelaartje opeens allemaal puistjes op mijn kin. Ik dacht dat de pil juist ervoor zorgde dat die weggingen.
Oud 01-08-2009, 19:12
bagel
bagel is offline
Ik heb een vraag, ik moet nog 2 pillen van mn strip maar begin al ongesteld te worden.. moet ik me zorgen maken? ik heb geen 1 pil vergeten in te nemen.....
Oud 06-08-2009, 11:51
Little.Star
Little.Star is offline
Hey, ik ben pas nieuw hier en ik heb een vraagje .

Een tijdje geleden heb ik 2 maand de Mercilon pil genomen. Maar ik ben er mee gestopt omdat ik emotioneel echt een wrak was! Ik zit toen ook net in de examens en uit een bloedonderzoek toen bleek dat ik klierkoorts gehad had. Dus dat zal allemaal wel niet zo bevorderlijk geweest zijn voor de situatie!
Dan ben ik voor alle zekerheid van de dokter moeten stoppen met Mercilon.
Nu ben ik pas begonnen met Yasmin. Ik zit aan de 6de pil van de eerste strip en nu heb ik vandaag weer zo'n huildag! Zou dit weer aan de pil kunnen liggen? Ik heb vorige week ook wel de morning after pil moeten nemen, mss is het nog een gevolg daarvan ofzo...

Zijn er nog mensen met zo'n ervaringen?
Ik kan toch niet emotioneel worden van elke pil?!

Annabel
Oud 06-08-2009, 17:22
Verwijderd
Het zou aan de pil kunnen liggen, maar je kunt natuurlijk ook gewoon zomaar een huildag hebben. Ik zou het nog een paar weken aankijken als ik jou was
En yasmin en mercilon zijn samen natuurlijk niet 'elke pil'
Oud 06-08-2009, 17:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Sowieso zou ik het zeker drie maanden proberen. Iedereen is wel eens een dagje wat labieler dan een andere dag en het kan best zijn dat als je lichaam een beetje gewend is aan de pil dat het beter gaat (als het al van de pil kwam).
Oud 06-08-2009, 18:02
Little.Star
Little.Star is offline
Er zijn veel pillen, I know . Maar ik heb gewoon geen zin om dit nog verschillende keren te doorstaan. Dan heb ik liever hoofdpijn als bijwerking dan zo'n neerslachtigheid!
Ik was vanochtend ook misselijk, viel bijna flauw. Denk dat het ook wat door de pil kwam, ik heb het al vaker gelezen dat sommigen hier ook last van hadden.

Zijn er mss nog mensen waarbij de pil op hun humeur speelt? Wat hebben jullie dan gedaan?

Als het binnen een paar weken niet stabiliseerd, ga ik eens terug naar de dokter. Mss weet zij wel een pil die niets aan je humeur doet of desnoods een andere anticonceptie.
Oud 15-08-2009, 23:12
SUNxSHINE
SUNxSHINE is offline
Hallo,

aangezien ik hier myn berichten over de pil moet plaatsen, doe ik dat maar.
Ik slik de Pil.. elke dag netjes optyd 21 dagen lang.. Maar van de nacht van vrydag tot zaterdag hebben we seks gehad. En dat Terwyl ik ongesteld was.. in myn stopweek. Sinds ik seks heb gehad.. bloed ik niet meer maar dat kan wel kloppen want ik ben altyd maar 3 dagen ongesteld en ik werd ongesteld op Donderdag. Is er een kans dat ik zwanger ben? Volgens my is die kans heel klein, maar wil graag zekerheid.

groetjes, SUNxSHINE.
Oud 16-08-2009, 08:22
Verwijderd
Als je netjes de pil slikt en hem niet vergeet ben je ook gewoon beschermt in je stopweek.
Oud 16-08-2009, 12:37
Myuki
Myuki is offline
Citaat:
=Little.Star;29537651(...)
Zijn er mss nog mensen waarbij de pil op hun humeur speelt? Wat hebben jullie dan gedaan?
(...)
Bij mij heeft de pil een ontzettend grote invloed op mijn humeur. Ik kan er absoluut niet tegen en wordt er labiel en overemotioneel van. Terwijl ik normaal juist erg stabiel ben, vreemde situatie dus. Ik kan gelukkig wel goed tegen de hormonen die in de Nuva ring zitten en vind deze manier van anticonceptie sowieso handiger dan de pil.
Oud 17-08-2009, 18:34
Alyssia
Alyssia is offline
Als ik soms mijn pil doorslik (dus 2 strippen achter elkaar), heb ik dat het bloed van de eerste twee dagen vaak bruin is. Alsof het al opgedroogd is. Hoort dit en hoe komt dit?
Normaal gesproken, als ik dus 3 weken slik en dan stopweek heb, heb ik dit alleen maar een beetje aan het einde van mijn menstruatie, de laatste dag.
Oud 18-08-2009, 08:44
duivelaartje
duivelaartje is offline
Nou, ik heb de Yasmin gekregen. Het kostte wel wat zeuren bij m'n huisarts. Ze begon meteen dat het niet wetenschappelijk is bewezen dat er een pil is die echt tegen puistjes werkt. Ook de Diane blijkt niet meer tegen puistjes te helpen dan Microgynon, en de Yasmin is ook geen haar beter en heeft alleen maar meer bijwerkingen (is dat echt zo..?). Ik betwijfel dat toch...

Nou zei ik dat ik van de 'Diane' geen puistjes had en nu wel. Dat iedereen op elke pil vast anders reageert en dat ik daarom Yasmin wil proberen, omdat ik ook minder hormonen wil. Toen zei ze dat ze helemaal niet echt tegen een andere pil is, en ik het gewoon mag proberen als ik dat wil. Maar dat het dus niet 100% is dat het helpt. Pff, ik ging door haar verhaal gewoon twijfelen of ik wel aan de Yasmin moest gaan.

Oh, en over m'n stemmingswisselingen en labiele gevoel zei ze dat dat helemaal niet door de pil komt. Ik vraag me af waardoor dan, zoiets lijkt me typisch iets wat door hormonen veroorzaakt kan worden...
Oud 18-08-2009, 11:10
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Als ik soms mijn pil doorslik (dus 2 strippen achter elkaar), heb ik dat het bloed van de eerste twee dagen vaak bruin is. Alsof het al opgedroogd is. Hoort dit en hoe komt dit?
Normaal gesproken, als ik dus 3 weken slik en dan stopweek heb, heb ik dit alleen maar een beetje aan het einde van mijn menstruatie, de laatste dag.
Dat het eerste bloed bruin is, is niet zo gek. Na je menstruatie begint je baarmoeder onder invloed van oestrogeen weer een nieuwe slijmvlieslaag te maken. Samen met een beetje progesteron zorgt dat ervoor dat je een dikke slijmvlieslaag krijgt met heel veel kleine nieuwe bloedvaatjes erin (voor naar een eventueel bevrucht eitje) en dus ook bloedcellen erin. Als je 2 strippen doorslikt, bereikt dat opbouwen van slijmvlies een maximum, met als gevolg dat aan de buitenkant van dat slijmvlies eigenlijk al een beetje afsterven optreedt. Dat bruinkleuren onstaat dan doordat het bloed dat er zit gaat klonteren (korstjes zijn immers ook bruin). Daarmee is dus ook het eerste slijmvlies dat afvloeit bruiner dan de rest.

Bij mij is overigens het eerste beetje altijd bruinig, ongeacht hoeveel strippen ik achter elkaar doorslik.
Oud 18-08-2009, 11:15
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Nou, ik heb de Yasmin gekregen. Het kostte wel wat zeuren bij m'n huisarts. Ze begon meteen dat het niet wetenschappelijk is bewezen dat er een pil is die echt tegen puistjes werkt. Ook de Diane blijkt niet meer tegen puistjes te helpen dan Microgynon, en de Yasmin is ook geen haar beter en heeft alleen maar meer bijwerkingen (is dat echt zo..?). Ik betwijfel dat toch...

Nou zei ik dat ik van de 'Diane' geen puistjes had en nu wel. Dat iedereen op elke pil vast anders reageert en dat ik daarom Yasmin wil proberen, omdat ik ook minder hormonen wil. Toen zei ze dat ze helemaal niet echt tegen een andere pil is, en ik het gewoon mag proberen als ik dat wil. Maar dat het dus niet 100% is dat het helpt. Pff, ik ging door haar verhaal gewoon twijfelen of ik wel aan de Yasmin moest gaan.

Oh, en over m'n stemmingswisselingen en labiele gevoel zei ze dat dat helemaal niet door de pil komt. Ik vraag me af waardoor dan, zoiets lijkt me typisch iets wat door hormonen veroorzaakt kan worden...
het probleem met stemmingswisselen en de pil is dat het niet zo goed bewezen kan worden, en huisartsen willen hun patiënten zo veel mogelijk feiten vertellen.
Ik geloof zeker wel dat de pil invloed heeft op je humeur, maar de vraag is of de pil meer hormoonschommelingen of andere schommelingen veroorzaken dat je lichaam zelf normaal gesproken zou doen. Dat effect is niet zo goed te onderzoeken.

Overigens is de diane wel degelijk speciaal bedacht om tegen puistjes te werken, en blijkt daarnaast ook nog te helpen als anticonceptiemiddel. Dat komt doordat de progesteronvariant in de diane (en schijnbaar ook in de yasmin, al weet ik dat niet zeker, dat zou ik na moeten kijken) inspeelt op de hormonen waarvan wordt gedacht dat ze acne veroorzaken.
Oud 18-08-2009, 11:17
Verwijderd
Even een vraagje, dat vast al gesteld is. Maar ik betaal nu 22 euro (ofzoiets) extra per drie maanden omdat ik een nuvaring heb ipv de pil. Maar ik heb nog nooit eerder gehoord van vriendinnen dat ze daarvoor moesten bijbetalen. Waarschijnlijk hebben we het er gewoon nooit over gehad, maar klopt het wel? Want de vorige keer liet mijn apotheek me ook andere dingen betalen die gewoon vergoed moesten worden.
Oud 18-08-2009, 11:35
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Even een vraagje, dat vast al gesteld is. Maar ik betaal nu 22 euro (ofzoiets) extra per drie maanden omdat ik een nuvaring heb ipv de pil. Maar ik heb nog nooit eerder gehoord van vriendinnen dat ze daarvoor moesten bijbetalen. Waarschijnlijk hebben we het er gewoon nooit over gehad, maar klopt het wel? Want de vorige keer liet mijn apotheek me ook andere dingen betalen die gewoon vergoed moesten worden.
Ik moet ook zo'n 22 euro bijbetalen voor de nuvaring, omdat die maar deels vergoed wordt in iedere basisverzekering. Mocht je aanvullend verzekerd zijn, dan zou het nog best kunnen dat anticonceptie wél helemaal vergoed wordt, maar dan zou je dat moeten opzoeken in je verzekeringsvoorwaarden en dan moet je steeds als je de nuvaring weer hebt opgehaald de rekening bewaren en deze opsturen naar de verzekering zodat je dat geld terug krijgt.
De apotheek gaat alleen uit van de basisverzekering, omdat die niet weet hoe jij verzekerd bent.
Oud 18-08-2009, 11:41
Verwijderd
Oke, het is ook best wel logisch! Maaar ik wilde even zeker weten dat ik niet word opgelicht door de gekke apotheek. Ze hebben me een half jaar laten betalen voor de pil, gewoon basis.. OMdat het nieuwe meisje niet wist dat het verzekerd was.
Oud 18-08-2009, 11:50
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Oke, het is ook best wel logisch! Maaar ik wilde even zeker weten dat ik niet word opgelicht door de gekke apotheek. Ze hebben me een half jaar laten betalen voor de pil, gewoon basis.. OMdat het nieuwe meisje niet wist dat het verzekerd was.
als je de rekeningen voor die pil hebt bewaard, kun je ze denk ik alsnog wel indienen bij je verzekering zodat je het geld terug krijgt. Gewoon even je verzekeringsmaatschappij bellen en vragen wat er vergoed wordt, dan weet je zeker hoe het zit.
Oud 18-08-2009, 11:51
Verwijderd
Ik heb het geld nu ook terug, maar ik twijfelde of ik het nu ook moest verhalen. Maar niet dus. Dankejwel!
Oud 18-08-2009, 14:00
Alyssia
Alyssia is offline
Citaat:
Dat het eerste bloed bruin is, is niet zo gek. Na je menstruatie begint je baarmoeder onder invloed van oestrogeen weer een nieuwe slijmvlieslaag te maken. Samen met een beetje progesteron zorgt dat ervoor dat je een dikke slijmvlieslaag krijgt met heel veel kleine nieuwe bloedvaatjes erin (voor naar een eventueel bevrucht eitje) en dus ook bloedcellen erin. Als je 2 strippen doorslikt, bereikt dat opbouwen van slijmvlies een maximum, met als gevolg dat aan de buitenkant van dat slijmvlies eigenlijk al een beetje afsterven optreedt. Dat bruinkleuren onstaat dan doordat het bloed dat er zit gaat klonteren (korstjes zijn immers ook bruin). Daarmee is dus ook het eerste slijmvlies dat afvloeit bruiner dan de rest.

Bij mij is overigens het eerste beetje altijd bruinig, ongeacht hoeveel strippen ik achter elkaar doorslik.
Ah oke, dankjewel
Oud 31-08-2009, 10:35
Notion
Notion is offline
Even een vraagje...

Ik slik de pil al tijden achter elkaar door. In de nacht van vrijdag 14 augustus ben ik ziek geworden en heb ik ook overgegeven, ik heb daarna geen nieuwe pil ingenomen. Op zaterdagavond heb ik er wel weer 1 genomen. De rest van de week heb ik ook alle pillen genomen zoals het hoorde.
De week daarna, in de nacht van vrijdag de 21 heb ik onveilige seks gehad. Voor de zekerheid heb ik daarom maandagochtend de 24e een morning after pil genomen.
Kan ik nu nog steeds zwanger zijn?
Oud 31-08-2009, 15:42
Pluis
Pluis is offline
Als je braakt binnen 3-4 uur nadat je een pil hebt genomen, dan werkt ie niet. Een MAP moet je binnen 72 uur innemen om hem de meeste kans van slagen te geven, dus daar was je nog wel op tijd mee.
Daarnaast heb je tussen het ziek zijn en de onveilige seks 7 pillen achter elkaar gehad, wat je in principe weer beschermd maakt (Ze willen de richtlijn rondom de pil veranderen, 7 pillen trouw geslikt betekent dat je beschermd bent)

Ofwel, de kans is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein dat je zwanger bent.
Oud 23-09-2009, 10:12
Verwijderd
Ik gebruik sinds zo’n 8 maand de microgynon30, daarvoor heb ik 6 jaar Diane35 geslikt. Met de diane ben ik gestopt omdat ik het toch niet zo’n prettig idee vond om zo lang één van de zwaarste pillen te slikken, vandaar de microgynon30. Sinds ruim een maand valt me op dat ik wel meer last heb gekregen van sombere buien, snel geïrriteerd, gevoelige borsten, vocht vasthouden en ik ben in die periode ook ruim 6 kilo aangekomen. En ik ben de laatste tijd erg moe, terwijl ik volgens mij wel genoeg slaap. Iig niet minder dan daarvoor. Ik weet niet of al deze klachten door de overstap komen, het leek me logisch dat een lichtere pil voor minder klachten zou zorgen? En had ik dan niet al eerder klachten moeten krijgen? Ik weet nou ook niet of ik me gewoon aanstel, of dat het aan de pil kan liggen..
En heeft iemand toevallig al ervaring met de Qlaira?

Edit: en wat Duiv zegt lees ik inderdaad ook wel op meer plekken, dat microgynon af te raden is bij een acné-gevoelige-huid. Had de huisarts best even mogen zeggen... Ik heb iig een afspraak gemaakt voor vrijdag, eens kijken wat hij er van zegt en ik denk dat ik over ga stappen op de qlaira..

Laatst gewijzigd op 23-09-2009 om 10:41.
Oud 23-09-2009, 17:34
Verwijderd
hey,

Ik heb even een vraagje. Ik gebruik microgynon 30 (wel de goedkope variant).
Ik begin altijd op zaterdag met de eerste pil na de stopweek. Nu ben ik de derde zaterdag de pil vergeten (de vorige dag heb ik hem om 7 uur sochtends genomen en op zaterdag om 19.15, nu weet ik niet of dát uberhaupt veel uitmaakt?) maar telt deze vergeten pil nu voor de 2e of de 3e week? (beetje warrig verhaal misschien, dus als je vragen hebt, moet je ze maar stellen).

gr. Kuna
Oud 24-09-2009, 08:17
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik gebruik sinds zo’n 8 maand de microgynon30, daarvoor heb ik 6 jaar Diane35 geslikt. Met de diane ben ik gestopt omdat ik het toch niet zo’n prettig idee vond om zo lang één van de zwaarste pillen te slikken, vandaar de microgynon30. Sinds ruim een maand valt me op dat ik wel meer last heb gekregen van sombere buien, snel geïrriteerd, gevoelige borsten, vocht vasthouden en ik ben in die periode ook ruim 6 kilo aangekomen. En ik ben de laatste tijd erg moe, terwijl ik volgens mij wel genoeg slaap. Iig niet minder dan daarvoor. Ik weet niet of al deze klachten door de overstap komen, het leek me logisch dat een lichtere pil voor minder klachten zou zorgen? En had ik dan niet al eerder klachten moeten krijgen? Ik weet nou ook niet of ik me gewoon aanstel, of dat het aan de pil kan liggen..
En heeft iemand toevallig al ervaring met de Qlaira?

Edit: en wat Duiv zegt lees ik inderdaad ook wel op meer plekken, dat microgynon af te raden is bij een acné-gevoelige-huid. Had de huisarts best even mogen zeggen... Ik heb iig een afspraak gemaakt voor vrijdag, eens kijken wat hij er van zegt en ik denk dat ik over ga stappen op de qlaira..
Ik had nog nooit van de Qlaira gehoord, en het staat ook nog niet in het farmacotherapeutisch kompas, dat praktisch alle huisartsen gebruiken om middelen voor te schrijven. Ik vermoed dat het nog niet is beoordeeld door de commissie die dat boek maakt, en ik weet ook niet zeker of het in NL wel verkrijgbaar is.
Ik zou als ik jou was denk ik liever een pil gebruiken waar al wat meer ervaring mee is, zodat het risico op onverwachte bijwerkingen wat kleiner is.
De klachten die je van een pil krijgt liggen overigens niet alleen aan de dosering, maar ook aan de stof. Er worden veel verschillende soorten oestrogenenen en progestagenen gebruikt, en op de een reageer je anders dan op de ander.

heb je al eens aan een nuvaring gedacht of misschien de yaz? die zijn ook nieuw, maar daar is al wat meer ervaring mee. Ik ben zelf erg blij met mijn nuvaring, en ik heb veel minder sombere buien dan ik met microgynon had en het fijnste van alles is dat ik niet iedere dag aan die ring hoef te denken
Oud 24-09-2009, 08:20
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
hey,

Ik heb even een vraagje. Ik gebruik microgynon 30 (wel de goedkope variant).
Ik begin altijd op zaterdag met de eerste pil na de stopweek. Nu ben ik de derde zaterdag de pil vergeten (de vorige dag heb ik hem om 7 uur sochtends genomen en op zaterdag om 19.15, nu weet ik niet of dát uberhaupt veel uitmaakt?) maar telt deze vergeten pil nu voor de 2e of de 3e week? (beetje warrig verhaal misschien, dus als je vragen hebt, moet je ze maar stellen).

gr. Kuna
Je bent dus de eerste pil van je 3e week vergeten. In alle bijsluiters staat dat als je een vergeten pil binnen 12 uur slikt, er niks aan de hand is. Nu val jij er net met een kwartiertje buiten, dus eigenlijk heb je 2 opties.
1: je neemt dat kwartiertje voor lief (want zo statisch is het allemaal niet met de bloedspiegels van pillen, het is niet zo dat het na die 12 uur écht helemaal foetsie is, dat verschilt per lichaam en je moet toch ergens een grens stellen) en je maakt je strip af, waarna je een stopweek houdt.
2: je speelt op safe, en gaat na deze strip direct weer verder met een nieuwe strip. Dan weet je echt zeker dat je niet zwanger kunt worden.
Oud 24-09-2009, 09:36
Verwijderd
Citaat:
Ik had nog nooit van de Qlaira gehoord, en het staat ook nog niet in het farmacotherapeutisch kompas, dat praktisch alle huisartsen gebruiken om middelen voor te schrijven. Ik vermoed dat het nog niet is beoordeeld door de commissie die dat boek maakt, en ik weet ook niet zeker of het in NL wel verkrijgbaar is.
Ik zou als ik jou was denk ik liever een pil gebruiken waar al wat meer ervaring mee is, zodat het risico op onverwachte bijwerkingen wat kleiner is.
De klachten die je van een pil krijgt liggen overigens niet alleen aan de dosering, maar ook aan de stof. Er worden veel verschillende soorten oestrogenenen en progestagenen gebruikt, en op de een reageer je anders dan op de ander.

heb je al eens aan een nuvaring gedacht of misschien de yaz? die zijn ook nieuw, maar daar is al wat meer ervaring mee. Ik ben zelf erg blij met mijn nuvaring, en ik heb veel minder sombere buien dan ik met microgynon had en het fijnste van alles is dat ik niet iedere dag aan die ring hoef te denken
De Qlaira is sinds juni in nederland verkrijgbaar. Er is dus nog niet heel veel ervaring mee, maar het is wel de enige pil met 'natuurlijk oestrogeen' en dat zou er voor moeten zorgen dat er veel minder bijwerkingen zijn. Daarnaast lijkt een lichaamseigen stof me sowieso beter dan en synthetische stof? Maar ik ben er dus niet heel erg thuis in.. Wat is het voordeel van de Yaz?

De nuvaring heb ik al geprobeerd, maar die bleef niet goed zitten Dus daar was ik eigenlijk de hele dag mee bezig en die was dus ook niet echt veilig..
Oud 24-09-2009, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Je bent dus de eerste pil van je 3e week vergeten. In alle bijsluiters staat dat als je een vergeten pil binnen 12 uur slikt, er niks aan de hand is. Nu val jij er net met een kwartiertje buiten, dus eigenlijk heb je 2 opties.
1: je neemt dat kwartiertje voor lief (want zo statisch is het allemaal niet met de bloedspiegels van pillen, het is niet zo dat het na die 12 uur écht helemaal foetsie is, dat verschilt per lichaam en je moet toch ergens een grens stellen) en je maakt je strip af, waarna je een stopweek houdt.
2: je speelt op safe, en gaat na deze strip direct weer verder met een nieuwe strip. Dan weet je echt zeker dat je niet zwanger kunt worden.
Ja, dan denk ik dat ik toch beter op safe kan spelen. Hoef ik als ik gewoon met de volgende strip doorga geen barrieremiddel te gebruiken? Is het gewoon safe dan? staat namelijk niets van in de bijsluiter, dus ik neem aan dat het gewoon safe is?
Oud 24-09-2009, 12:42
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Ik wilde het hier even kwijt, misschien dat anderen er iets aan hebben; ik heb altijd best veel last gehad van hormonen in m'n pil (Cilest), ik heb die pil een aantal jaar geslikt en had daardoor ook niet echt door hoeveel last ik er van had (vooral op m'n humeur). Ik ben nu sinds een jaar overgestapt op de anticonceptiepleister (Evra), even veel hormonen maar omdat die pleister 24/7 opgeplakt zit, krijg je het dus heel geleidelijk binnen. Voor mij is dat echt heel prettig; ik merk echt verschil met de gewone pil. Je plakt iedere week een nieuwe pleister op, die blijft dus een week zitten, dat doe je 3 weken en de vierde week is pleistervrij, eigenlijk net zoals met de gewone pil dus (21 dagen met pleister, 7 zonder). De pleister blijft eigenlijk altijd prima zitten (heb in een jaar tijd 2x gehad dat de pleister aan m'n kleding was blijven plakken en dus helemaal was omgekruld, maar verder nooit last van gehad), douchen, zwemmen, sauna, allemaal geen probleem. Met overgeven/diarree is hij ook gewoon volledig veilig.

Mocht je het idee hebben dat je niet fijn op de gewone pil reageert, dan is het misschien een overweging waard om ook over te stappen naar de pleister.
Wordt die pleister ook gewoon vergoed?

Regels voor berichten