Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Ja yann tiersen is zeker mooi! ![]() |
![]() |
|
Het ligt toch heel persoonsgebonden. Het is inderdaad je smaak, of niet. Ik vind het gewoon geweldig om naar te luisteren. De instrumenten die je bij hem in zijn orkest allemaal hoort, en hoe het samen allemaal klinkt. Zo groot en machtig. Dát vind ik mooi om naar te luisteren. Maar inderdaad, ieder z'n smaak
![]() |
![]() |
|
![]() |
Wibi Soerjadi vind ik dan weer wel leuk, veel vloeiender. En ik vind het juist prettig als een artiest een beetje dezelfde stijl heeft, dan kun je het ook herkennen. Behalve dan Nine Inch Nails, die herken je eigenlijk altijd
![]() ![]() En dat Wibi Soerjadi commercieel is dat ben ik wel met je eens, maar dat is toch niet erg? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
toch blijft oude en nieuwe klassiek leven, ik speel zelf in een symfonie, en wij hebben een 15 jarig meisje die een stuk heeft geschreven voor ons, en daarna hebben wij het op het nationaal concours voor jeugdorkesten uitgevoerd. Stampen klappen fluiten, nieuwe technieken ontdek je. Ook op dat concours zie je ontzettend veel enthousiasme voor nieuwe muziek. Een ander orkest had een stuk van een jonge componist die ook jazzmuziekant is. Zoiets wat ik daar hoorde had ik nog nooit eerder gehoord. Heel origineel, mooie klanken, ver van de normen en compleet anders dan normale klassieke muziek. Dit maakt het heel leuk.
En je beleeft nog eens wat. Om bijvoorbeeld te spelen in grote concertgebouwen als De Doelen in rotterdam, wiener muzikverein, concertgebouw amsterdam, enz enz. prachtig prachtig
__________________
god must be a painter, because of all the colours
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
er is meer jeugd dan je denkt die hier allemaal aan mee doen, er waren 13 deelnemende orkesten (wat natuurlijk maar een zeer klein deel is van het totale aantal orkesten in nederland), 4 stonden in de finale. later met ruim 250 man op 1 podium. En dat er zoveel andere idols-achtige dingen worden gehouden die allemaal wel op de tv komen is opmerkelijk, terwijl denk ik het nivo bij die symfonieorkesten veel hoger ligt dan laten we zeggen iemand die auditie komt doen bij idols. En dat betalen wij toch ook allemaal?
__________________
god must be a painter, because of all the colours
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je hebt duidelijk een heel stereotype beeld voor je ![]() ![]() Waar zou het geld dan eigenlijk heen moeten gaan volgens jou? ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Nou, ik kan Kazet eigenlijk wel volgen hoor. Er zijn veel te veel gesubsidieerde orkesten, en conservatoria.
Met name de regionale orkesten hebben maar een matige zaalbezetting, en de regionale conservatoria leveren velal studenten af die hele lage perspectieven hebben. Blijkbaar is er maatschappelijk gezien weinig vraag naar dit soort cultuur. Ik ben ervoor om van de 11 (!) conservatoria er 7 te sluiten, en de 4 die je overhoudt echt te specialiseren. Van alle gesubsidieerde orkesten er maximaal 5 over te houden, en die meer dan nu het geval is voor cultuur educatie in te zetten. En ook in de kleinere regionale zalen te laten spelen Kijk, de keerzijde aan die medaille is natuurlijk ook duidelijk: je kunt niet je eigen tradities en cultuur wegbezuinigingen, en wel stellen dat buitenlanders zich zonder verdere mogelijkheden maar aanpassen aan onze cultuur. Niet als je die wegbezuinigd. Want dan is er namelijk niks meer om je aan aan te passen. Maar mijns inziens gaat er veel te veel subsidie op aan onnozele projecten. ( Vroeger was modern heel erg hip om te subsidieren. Ik kan me nog herinneren dat er een zwaar gesubsidieerd concert was van een componist, waarbij de zaal nagenoeg leeg was. Nou dat is zonde van het geld. Als het blijkbaar geen enkele maatschappelijke waarde heeft, moet je er inderdaad geen geld instoppen. ) Overigens heeft Kazet hierin zwaar ongelijk. Als musicus zie ik vaak dat mensen voor een dergelijk concert heel divers zijn en nauwelijks bourgeois te noemen zijn. En met kaartverkoop alleen zouden orkesten binnen een dag failliet zijn. De kaartverkoop is niet genoeg voor het draaiend houden van een zaal of orkest. Dus ik denk wel dat de subsidie moet blijven, alleen niet meer voor alle orkesten, projecten en conservatoria. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik vind het juist wel goed dat er geld in gestoken wordt, zo is er tenminste ook nog een serieuze inzet. Als het niet meer gesubsidieerd zou worden, denk ik dat je veel meer amateurs krijgt en dat de kwaliteit er niet beter op wordt.
Geld wordt inderdaad vaak verspild aan luxeprojecten ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Nou kijk.
Ik heb zelf het conservatorium gedaan, en ik heb serieus als een van de weinigen het geluk dat ik goed kan leven van de muziek. Maar er zijn er te veel. Er worden teveel musici afgeleverd die gewoon geen werk krijgen. Waar moet je al die mensen kwijt? Herscholen? Heel duur. Wwik? Leuk voor een poos. Mensen worden opgeleid om een orkestbaan te krijgen. En die orkestbanen zijn er veel te weinig. En het aanbod veel te groot. Als je het aanbod afstemt op de vraag die er is, dan krijg je minder werkloosheid. Je kunt niet zomaar rücksichtslos mensen afleveren op een arbeidsmarkt die niet toereikend is. Dat is dom. En dus ben ik er voor om conservatoria op te doeken. Niet allemaal. Maar een flink aantal. Nederland is te klein, en heeft te weinig mogelijkheden voor al die musici. Ik vind inderdaad ook dat voetbal niet meer gesubsidieerd hoeft te worden. Die zijn commercieel genoeg. |
![]() |
|
![]() |
Onzin. Als je naar het conservatorium wilt en je bent serieus van plan om met muziek je geld te gaan verdienen, dan WEET je dat er een risico is. Als Nederland volgens jou te klein is, kun je naar een ander land gaan om die meer mogelijkheden te gaan zoeken! En daarnaast begrijp ik ook niet waarom je Nederland te klein vind en vervolgens zegt dat de arbeidsmarkt in Nederland niet toereikend is. Daarom maar een aantal conservatoria wilt sluiten? Als dat gebeurt, worden mensen op kleinere schaal opgeleid en zijn er dus ook minder mogelijkheden om jezelf voor te bereiden om een baan waar je 'goed genoeg' voor bent.
Muziek is niet iets van Nederland, dat gaat over de hele wereld. Ik begrijp echt helemaal niets van jou. Wat zou er in de plaats van die conservatoria moeten komen? Ik denk niet dat er iets veel beters voor in de plaats zou komen, ik ben blij dat Nederland welvarend genoeg is om zoveel conservatoria te kunnen hebben. En ik zou dus ook graag nog een verklaring van je willen waarom je Nederland te klein vindt en in welke opzichten precies. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Nog een keer.
Beroepsmatig heeft Nederland -12 grote orkesten. -Een aantal kleinere ensembles die vaak met weinig subsidie werken, en dienovereenkomstig weinig betalen. -7 defensie orkesten. -4 musical orkesten, die uitgedund zijn vanwege de winst, dus die kun je gevoeglijk schrappen. Dat zijn de vaste banen die je eventueel zou krijgen. ( Mensen die een orkestbaan hebben, zullen die niet snel opgeven, want waar zouden ze anders moeten werken, met name harp en fluit zijn berucht.... ) Als je vervolgens kijkt naar de lopende vacatures: 21, voor alle instrumentgroepen. Zet daartegenover het aantal mensen dat jaarlijks het conservatorium verlaat. Dan moet je stellen dat dat er veel te veel zijn. Voor trompet bijvoorbeeld zijn dat er afgelopen jaar alleen al 10 geweest. ( op 2 beschikbare banen ) Strijkinstrumenten een veelvoud daaraan. Goed, je weet dat er een risico is. Maar het risico begint al vooraan bij de opleiding. Je docent neemt je aan, op basis van misschien een paar proeflessen. Maar goed, stel je bent geen hoogvlieger, maar net goed genoeg om niet van de opleiding gegooid te worden. Wat voor kansen heb je dan? Lesgeven? Ook die banen liggen niet voor het oprapen, kan ik je vertellen. Audities win je niet. Want er zijn talloze mensen die beter zijn, en die zelf al niet eens aan de bak komen. Helaas is het zo, dat je toch min of meer opgeleid word om in een orkest te komen. Dan heb je een probleem. Veelal willen de meeste studenten niet eens full-time lesgeven. En bovendien merk ik in mijn lespraktijk dat het aantal leerlingen terugloopt. Op sommige plaatsen meer dan andere plaatsen. ( Het feit dat ik vind dat Nederland te klein is voor de hoeveelheid conservatoria die we hebben, houdt dus verband met het feit dat er te weinig beschikbare banen zijn voor alle afgeleverde beroepsmusici ). Als je een flink aantal conservatoria sluit, en het aannamebeleid strikter regelt, aan de hand van wat je aan werkgelegenheid kan bieden, leidt je geen mensen op voor een riskante toekomst. Dus kun je dat risico beperken. Sterker nog: ik denk dat je juist de kwaliteit kunt vergroten. Als je zegt dat je in Amsterdam bent afgestudeerd, dan is dat een pre. Maar als je zegt dat je in Zwolle bent afgestudeerd, zal niemand dat iets zeggen. Sterker nog: van sommige collega's die in Zwolle hebben gestudeerd vraag ik me af hoe ze dat ooit hebben mogen doen... Het feit dat Nederland welvarend genoeg is om er 11 conservatoria op na te houden betekend m.i. niet dat Nederland maar onbeperkt musici moet afleveren op een veel te krappe arbeidsmarkt. Want vele van de musici die niet aan de bak komen, zul je moeten herscholen ( wat de staat ook weer moet betalen ). Dat geld kun je beter besteden lijkt me zo. Werken in de muziek in het buitenland kan je overwegen. Maar ik heb flink wat audities in het buitenland gedaan, en meegemaakt, en in het buitenland is het niet heel veel makkelijker om aan het werk te komen, dan in Nederland. Veel landen kampen met hetzelfde overschot aan musici als Nederland. Dit alles is mijn mening, gebaseerd op mijn ervaringen. En ik ben niet de enige die zo denkt. Toen ik net was afgestudeerd dacht ik net als jij. Maar de praktijk heeft me toch een beetje veranderd. Ik zie veel van mijn studiegenoten, noodgedwongen maar wat lesgeven, omdat ze verder niks anders te doen krijgen. En niet heel veel gelukkiger worden, omdat ze liever in een orkest spelen, wat niet lukt, omdat er teveel mensen rondlopen... |
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Maar even los daarvan, je hebt wel gelijk, maar de oplossing is echt niet om conservatoria te gaan sluiten! En ik blijf nog steeds niet snappen waar je dat toch vandaan haalt, want het houdt (volgens mij) juist helemaal geen verband met elkaar. ![]() |
![]() |
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Klassieke muziek; JA of NEE? Sofiieee | 43 | 30-05-2012 10:00 | |
Muziek |
Klassieke muziek Magican | 19 | 10-06-2006 17:54 | |
Psychologie |
Beter kunnen leren met klassieke muziek? Ewd | 36 | 16-01-2005 19:12 | |
Muziek |
Klassieke muziek Severus | 100 | 06-08-2004 17:42 | |
Muziek |
Klassieke muziek? hamer&sikkel | 30 | 28-06-2004 19:57 | |
Muziek |
Klassieke muziek Lorelei | 10 | 14-09-2003 16:48 |