Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2001, 19:17
*Floortje*
*Floortje* is offline
Latijn of Grieks? En wat is makkelijker? Ik hoor namelijk van veel mensen dat Grieks tot en met de derde makkelijker is, maar dat het daarna veel moeilijker wordt dan Latijn? Is dat ook zo?

Please help, want ik weet écht niet wat ik moet kiezen...
Oud 18-05-2001, 19:20
Sacha
Sacha is offline
Ik heb nooit Grieks gehad, maar vind Latijn de laatste twee jaar behoorlijk pittig, zeker omdat je veel grammatica leert (hoort te leren), maar het is wel een onwijs tof vak!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2001, 19:35
*Floortje*
*Floortje* is offline
Citaat:
Sacha schreef:
...zeker omdat je veel grammatica leert (hoort te leren)...

Bedankt voor je reactie, trouwens! Ik vind Latijn nu ook nog wel een leuk vak, maar Grieks eigenlijk nog meer. Maar daar heb je later ook weer minder aan, denk ik...
*zucht* ik kan niet kiezen..
Oud 19-05-2001, 17:02
nemesiz
nemesiz is offline
Kies beiden, doe ik ook, ik kon ook niet kiezen..
Oud 19-05-2001, 18:41
Onbekende
Onbekende is offline
Ik vind Grieks leuker en moeilijker, maar dat laatste is mijn eigen schuld. Ik heb Grieks een tijdje verwaarloosd (ik had het laten vallen en ik heb het na de herfstvakantie weer opgepakt), met als gevolg dat de basis er niet helemaal goed in zit. Als je zorgt dat je de grammatica en stamtijden goed bijhoudt maakt het denk ik niet veel uit.
Oud 19-05-2001, 20:11
Peorth
Peorth is offline
Je hebt later aan allebei niet veel, dus doe gewoon wat je het meeste bevalt...
Oud 19-05-2001, 22:19
Verwijderd
Ja, zowaar ik kan een Latijn tekst vertalen!
Dus ik geniet elke maandag en woensdag weer van Ceasar en Ovidius Ik heb geen vergelijking, ik doe namelijk geen Grieks meer, maar ik heb het goed naar mijn zin bij Latijn
Met citaat reageren
Oud 20-05-2001, 13:35
*Floortje*
*Floortje* is offline
Ok, bedankt!
Oud 20-05-2001, 16:58
Iejoor
Iejoor is offline
Ik vind Latijn veel leuker dan Grieks, maar dat heb ik ook maar een jaartje gehad. Ik heb het nog steeds heel erg naar mijn zin bij Latijn.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2001, 21:12
*Floortje*
*Floortje* is offline
Citaat:
Iejoor schreef:
Ik vind Latijn veel leuker dan Grieks, maar dat heb ik ook maar een jaartje gehad. Ik heb het nog steeds heel erg naar mijn zin bij Latijn.
Ik denk dat ik ook Latijn ga kiezen. Misschien heb je daar later ook iets meer aan...
Oud 21-05-2001, 14:40
puella
puella is offline
ik kon dus ook niet kiezen en wilde ook niet kiezen, dus dan maar allebei!
Ik zit nu in de vierde en ik vind Grieks leuker maar Latijn komt dicht in de buurt...eigenlijk zijn ze allebei leuker vanaf de vierde omdat we 'echte' teksten van 'echte' schrijvers lezen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2001, 21:13
*Floortje*
*Floortje* is offline
Ja, dat is inderdaad wel leuk!
Oud 22-05-2001, 12:26
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
puella schreef:
eigenlijk zijn ze allebei leuker vanaf de vierde omdat we 'echte' teksten van 'echte' schrijvers lezen.

Mee eens, wij lezen nu geloof ik ook echte teksten, ie een stuk leuker. En ik kon ook niet kiezen, maar heb het wel gedaan..

[off-topic]Wanneer ben je weer online?? Heb je al weer een paar dagen niet meer gesproken (er zijn nog heel wat dingen gebeurt die ik je wil vertellen )[/off-topic]
Oud 22-05-2001, 13:11
Emma!
Emma! is offline
Citaat:
*Floortje* schreef:
Ik denk dat ik ook Latijn ga kiezen. Misschien heb je daar later ook iets meer aan...

Daar moet je je keuze niet vanaf laten hangen!!! Wat je aan Latijn en Griex hebt, is hier vast al vaak besproken (Ik kom hier nog niet zo lang), maar weet dat je aan allebei evenveel hebt! Dat wat je aan Latijn zou hebben als je bijvoorbeeld geneeskunde wilt studeren, heb je in de eerste drie jaar al gehad namelijk. Wat je in de bovenbouw leert, voegt dáár niets meer aan toe.

Ik wilde ook eerst latijn gaan doen om die reden, maar heb (na lang twijfelen) toch grieks gekozen. Reden: Je leert een hele oude taal&cultuur, een beetje het begin van de beschaving, en grieks is nog net ietsje ouder dan latijn, bovendien wilde ik graag Homeros lezen. Reden 2: (hoewel die minstens zo zwaar heeft meegeteld) De leraar griex is zooo veel beter dan die van latijn.

Enne.. Ik heb er geen moment spijt van gehad.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2001, 16:15
*Floortje*
*Floortje* is offline
Citaat:
Emma! schreef:
Daar moet je je keuze niet vanaf laten hangen!!! Wat je aan Latijn en Griex hebt, is hier vast al vaak besproken (Ik kom hier nog niet zo lang), maar weet dat je aan allebei evenveel hebt! Dat wat je aan Latijn zou hebben als je bijvoorbeeld geneeskunde wilt studeren, heb je in de eerste drie jaar al gehad namelijk. Wat je in de bovenbouw leert, voegt dáár niets meer aan toe.

Ik wilde ook eerst latijn gaan doen om die reden, maar heb (na lang twijfelen) toch grieks gekozen. Reden: Je leert een hele oude taal&cultuur, een beetje het begin van de beschaving, en grieks is nog net ietsje ouder dan latijn, bovendien wilde ik graag Homeros lezen. Reden 2: (hoewel die minstens zo zwaar heeft meegeteld) De leraar griex is zooo veel beter dan die van latijn.

Enne.. Ik heb er geen moment spijt van gehad.
Heb je dat echt al gehad in de eerste drie jaar? Dat verandert de zaak. Het is nu namelijk nog zo dat ik Grieks leuker vindt dan Latijn (maar we hebben dezelfde lerares voor die vakken, dus dat maakt niets uit). Misschien toch nog maar even heeeeel hard nadenken...
Oud 23-05-2001, 16:32
Emma!
Emma! is offline
Citaat:
*Floortje* schreef:
Heb je dat echt al gehad in de eerste drie jaar? Dat verandert de zaak. Het is nu namelijk nog zo dat ik Grieks leuker vindt dan Latijn (maar we hebben dezelfde lerares voor die vakken, dus dat maakt niets uit). Misschien toch nog maar even heeeeel hard nadenken...

Sorry als ik je weer aan het twijfelen heb gebracht...
Maar ja, dat is echt waar (zeiden zowel mijn oude talen docenten, als die van bio), dus ik denk dat je echt moet kiezen wat je het leukst vindt. En als je voor beide talen nu dezelfde lerares hebt, kan je misschien ook eens met haar gaan praten als je het echt niet meer weet! Die kan jou misschien een beetje 'inschatten' ofzo. Succes!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2001, 17:37
Ik zit in Belgie op school en ik heb nooit grieks gedaan. Latijn is super zeker bij ons in de laatste 2 jaar, dan lees je alleen gedichten van Horatius, Vergilius, Catullus. In Belgie schijnt het wel veel moeilijker te zijn dan in nederland.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2001, 17:39
trouwens bij ons kun je zowel grieks als latijn tegelijk studeren. ik ben een nederlander die in belgie op school zit
Met citaat reageren
Oud 23-05-2001, 21:00
*Floortje*
*Floortje* is offline
Citaat:
ludovicus schreef:
trouwens bij ons kun je zowel grieks als latijn tegelijk studeren. ik ben een nederlander die in belgie op school zit
Hoe bedoel je 'tegelijk'? Dat je niet hoeft te kiezen, maar alles gewoon inéén hebt? Dát lijkt me handig!
Oud 23-05-2001, 21:03
*Floortje*
*Floortje* is offline
Citaat:
Emma! schreef:

Sorry als ik je weer aan het twijfelen heb gebracht...
Maar ja, dat is echt waar (zeiden zowel mijn oude talen docenten, als die van bio), dus ik denk dat je echt moet kiezen wat je het leukst vindt. En als je voor beide talen nu dezelfde lerares hebt, kan je misschien ook eens met haar gaan praten als je het echt niet meer weet! Die kan jou misschien een beetje 'inschatten' ofzo. Succes!
Het probleem is alleen dat de lerares die ik steeds heb gehad, nu ziek is (ik zie haar dus bijna nooit meer). En de invalster hebben we nog maar 2 keer gehad... Lastig...
Oud 23-05-2001, 23:16
TR
TR is offline

Ik heb Latijn gekozen en daar heb ik zeker
geen spijt van. Ik heb van de mensen, die Grieks hebben, gehoord dat ze nog steeds overspoeld worden met nieuwe grammaticale zaken, terwijl wij bij Latijn eigenlijk alleen nog maar herhalen en de puntjes op de i zetten.

Ook moet je eraan denken dat Latijnse teksten
veel realistischer zijn. Caesar bijvoorbeeld.
Griekse teksten daarentegen zijn veel
meer filosofisch gericht. De Odyssee van Homerus bijvoorbeeld.

Tenslotte wil ik nog even zeggen dat Latijn
vanaf de vierde heel anders wordt.
Het is dan niet meer domweg vertalen,
maar je moet nu ook teksten verklaren enzo.
Dat is echter heel erg leuk.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2001, 12:06
puella
puella is offline
[QUOTE]J@SPER schreef:

[off-topic]Wanneer ben je weer online?? Heb je al weer een paar dagen niet meer gesproken (er zijn nog heel wat dingen gebeurt die ik je wil vertellen )[/off-topic]

Hee J@sper, ik denk dat je hiermee gunaika bedoelt, maar dat geeft niet hoor!

Met citaat reageren
Oud 24-05-2001, 15:31
*Floortje*
*Floortje* is offline
Citaat:
TR schreef:

Ik heb Latijn gekozen en daar heb ik zeker
geen spijt van. Ik heb van de mensen, die Grieks hebben, gehoord dat ze nog steeds overspoeld worden met nieuwe grammaticale zaken, terwijl wij bij Latijn eigenlijk alleen nog maar herhalen en de puntjes op de i zetten.

Ook moet je eraan denken dat Latijnse teksten
veel realistischer zijn. Caesar bijvoorbeeld.
Griekse teksten daarentegen zijn veel
meer filosofisch gericht. De Odyssee van Homerus bijvoorbeeld.

Tenslotte wil ik nog even zeggen dat Latijn
vanaf de vierde heel anders wordt.
Het is dan niet meer domweg vertalen,
maar je moet nu ook teksten verklaren enzo.
Dat is echter heel erg leuk.
Teksten verklaren? Dat lijkt me leuk!
Oud 24-05-2001, 17:20
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
puella schreef:

Hee J@sper, ik denk dat je hiermee gunaika bedoelt, maar dat geeft niet hoor!

Ben jij niet Sophie dan??

Oud 28-05-2001, 11:54
gunaika
gunaika is offline
[off-topic] Hee Jasper, je was geloof ik een beetje vergeten dat ik gunaika ben, okee onorgineel, en linda is puella.. dus, maar ik heb je toch al weer gesproken,[off-topic]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2001, 20:56
Ellun
Ellun is offline
hee, ik ben het met Puella eens en met Japser, enne, voor eens en altijd:

gunaika = sophie
puella = linda
Ellun = ellen
(haha ik ben een beetje vaag vandaag, sorry)
Oud 02-06-2001, 14:14
Tygertjuh
Tygertjuh is offline
Latijn schijnt makkelijker te worden omdat je vrijwel geen nieuwe grammatica meer krijgt, maar met Grieks ga je tot het eind van de 4e nog door met nieuwe grammatica. En volgens mijn eigen mening heeft Grieks met werkwoordsvormen veel meer uitzonderingen dan Latijn.
Met Grieks zit je met Aoristus met de thematische, sigmatische, stam, pseudosigmatisch en uh... wat heb je dan nog meer. Nou ja, da's eigenlijk maar precies wat ik bedoel . Maar goed... ik kies lekker voor Latijn, omdat het makkelijker te leren is, omdat je dan ook niet met die rare tekens zit, wat aan de andere kant ook wel weer leuk is. Maar al zou het alleen zijn om mijn leraar Grieks te irriteren door geen Grieks te kiezen had ik het al gedaan. Hahahaha...

Maar ik ieder geval veel succes met je keus!

Janet
Oud 02-06-2001, 17:24
Emma!
Emma! is offline
Citaat:
Tygertjuh schreef:
Latijn schijnt makkelijker te worden omdat je vrijwel geen nieuwe grammatica meer krijgt, maar met Grieks ga je tot het eind van de 4e nog door met nieuwe grammatica. En volgens mijn eigen mening heeft Grieks met werkwoordsvormen veel meer uitzonderingen dan Latijn.
Met Grieks zit je met Aoristus met de thematische, sigmatische, stam, pseudosigmatisch en uh... wat heb je dan nog meer.
Neenee, dat is het 'leuke' van grieks, het is wel méér grammatica, die aoristus erbij, maar dat maakt het vertalen veel makkelijker. Want alle manieren waarvoor je in het Latijn de optativus gebruikt, worden in het Grieks 'verdeeld' over optativus en aoristus. Dus als je een wwvorm ziet, hoef je niet al die mogelijkheden af te gaan voor je weet hoe je moet vertalen!

Hmz, ik zit lekker grieks te promoten hier zeg...

Maar duzz.. Heb je al definitief gekozen?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2001, 20:27
Verwijderd
GRIEKSnatuurlijk
Met citaat reageren
Oud 09-06-2001, 17:19
psycholoog
psycholoog is offline
doe ze alletwee zoals ik , das tbeste en best wel te doen
Oud 10-06-2001, 15:21
*Floortje*
*Floortje* is offline
Citaat:
Emma! schreef:

Maar duzz.. Heb je al definitief gekozen?

Tsja, ik heb nu nog Latijn op m'n formuliertje staan, maar ik heb nog twee weken om dat te kunnen veranderen (? vage zin). Ik denk dat ik het toch maar zo laat. Maar ik weet het toch weer niet zeker...
Oud 12-06-2001, 11:30
Seneca
Seneca is offline
Doe gewoon wat je het leukste vindt! Ik heb zowel Grieks als Latijn en qua moeilijkheid maakt het elkaar niet zoveel. Eerst vond ik Grieks moeilijker, daarna Latijn. Nu is het allebei ongeveer even moeilijk, ligt aan de schrijvers. Bovendien is Latijn echt niet nuttiger dan Grieks! Er zijn wel veel woorden uit het Latijn in andere talen, maar die ken je al! En de Romeinen hebben wat betreft cultuur heel veel van de Grieken gejat, dus de Grieken zijn weer 'nuttiger'wat betreft cultuur, maar ook weer niet helemaal. Kun je het nog volgen? Maakt iig niet uit. Wat ik wil zeggen is: DOE WAT JE HET LEUKST VINDT
Reageren

Regels voor berichten