Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2009, 21:29
KIET
KIET is offline
Ik heb misschien spijt...
Vandaag mijn nieuwe autootje opgehaald, maar het na enkele tientallen kilometers nemen de bonk-, piep- en roffelgeluidjes wel een beetje verontrustende vormen aan. En boven de 80 trilt de auto helemaal alle kanten op. Daarbij zou hij met nieuwe APK worden afgeleverd (op zich ook gedaan), maar er was een achterlicht kapot, reservoir voor ruitenvloeistof was leeg en de wissers zijn volgens mij versleten. En dat zijn naar mijn weten wel APK-punten, dus ik ga morgen gelijk even een afspraak maken bij een wat betrouwbaarde garage voor een controlebeurt Als het echt veel is dan ga ik nog wel terug, maar anders heb ik geen zin in dat gezeik.

Hoe dan ook, de foto's van de nieuwe 121 en de Saab - en de veel te grote oude vouwwagen die ik vandaag nog gekregen heb (zie de laatste foto ter vergelijking)

Het is dus een 121 Yooh-uitvoering met zelfs wat opties, zoals elektrische ramen voor, eindelijk centrale deurvergrendeling, eindelijk een kofferbak die ik van binnen kan openen en een toerenteller (en dan blijkt dat die wagentjes behoorlijk wat toeren maken 2500 toeren in z'n 5 bij 70). Hij heeft ook een iets pittigere motor ten opzichte van de oude.

En er zijn nog wat kleine dingetjes die ermee moeten gebeuren, maar dat is niet zo interessant. Eerst maar eens kijken wat het oordeel van de garagist is
Oud 09-09-2009, 21:34
Verwijderd
Hij ziet er best kek uit zo. Ik hoop voor je dat 't allemaal meevalt bij de garagist
Oud 09-09-2009, 21:49
Ivo
Ivo is offline
En dan natuurlijk een trekhaak er op voor je vouwwagen Die ontbreekt nu nog op de foto's.

En dat zeg ik terwijl ik vandaag zelf ben begonnen met het opknappen van een trekhaak voor mijn Mini... Volgende week moet de caravan er namelijk achter
Oud 09-09-2009, 22:18
KIET
KIET is offline
Ik hoop ook dat het meevalt, maar ik heb gewoon het talent om net de verkeerde auto te kopen Daarom had ik geen zin om er veel geld aan uit te geven: beter goedkoop pech dan duur pech

Ik betwijfel of de 121 dat ding eigenlijk wel mag trekken, ongeremd mag hij maar liefst 400 kg sleuren. En hij heeft inderdaad geen trekhaak, maar dat terzijde. Op de dissel staat geen specifiek gewicht, alleen 350-750 kg (hij is ongeremd). Ik vermoed dus dat die vouwwagen al snel te zwaar is Maar die moet ik eerst maar eens opzetten om te kijken wat de staat ervan is, want hij is al iets van 10 jaar niet meer gebruikt en heeft al die tijd in een stalling gestaan. Dat wordt nog leuk want een gebruiksaanwijzing ontbreekt

Edit: ik zie net dat de vouwwagen een Holtkamper is, kennelijk een erg lux merk. Zelfs Holtkampers van bijna 20 jaar oud gaan nog voor een behoorlijk aardig bedrag weg, dus ik ben nu helemaal benieuwd naar wat ik in huis heb weten te halen...

Laatst gewijzigd op 09-09-2009 om 23:03.
Oud 11-09-2009, 09:03
Mephisto
Mephisto is offline
Waarom rij je een 121 als je een gave klassieke saab hebt?
Oud 11-09-2009, 09:20
Verwijderd
Omdat er aan die gave klassieke saab nog wel wat werk zit, gok ik
Oud 11-09-2009, 13:16
KIET
KIET is offline
Vooral dat Die Saab is gewoon compleet versleten, dus om er een goede auto voor dagelijks gebruik van te maken moet ik een minstens viervoud ten opzichte van de aanschaf van die 121 insteken Nu kan ik er ook nog wel mee rijden overigens, maar vroeg of laat zal hij niet meer willen starten (is nu ook altijd spannend), trap ik finaal door de koppeling heen of eindig ik langs de kant van de weg. Maar ondanks alles wat er aan mankeert blijft-ie nog wel rijden, dus dat zegt wel wat over de robuustheid van die oude Saabjes

Het is ook wel heel leuk (en avontuurlijk) om erin te rijden, ik vind het ergens wel een beetje jammer dat ik nu weer een 'gewone' auto heb (al ben ik wel blij dat het weer een 121 is), maar het is ook vermoeiend. Even op en neer naar de andere kant van het land of dagelijks 40 km rijden doe je wel wat makkelijker in die 121. Al heb ik serieus een oldtimer voor dagelijks gebruik overwogen.

Dinsdag gaat de 121 naar de garage, dan hoor ik wel wat het achterstallig onderhoud is.
Oud 11-09-2009, 23:33
Bender
Bender is offline
Citaat:
[afbeelding]

vandaag nieuwe foto gemaakt
Die wieldoppen kunnen echt niet
Oud 11-09-2009, 23:34
Bender
Bender is offline

Helaas is hij nu bij de garage vanwege olie op de weg, 5500,- schade
Oud 12-09-2009, 14:22
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Welke motor?
Oud 12-09-2009, 14:50
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
[afbeelding]

Helaas is hij nu bij de garage vanwege olie op de weg, 5500,- schade
Zo dan, das zonde! Wat is er precies mee?
Vind het echt supermooie wagens die oude porsches
Oud 13-09-2009, 14:40
Bender
Bender is offline
Citaat:
Zo dan, das zonde! Wat is er precies mee?
Vind het echt supermooie wagens die oude porsches
Velgen stuk, banden stuk (2 stuks), en nog iets met de vooras (weet ik zo niet heb de papieren nog niet onder ogen gehad).
Oud 15-09-2009, 16:57
KIET
KIET is offline
Hmm, rempedaal mankeert niets. Is sponsig vanwege nieuwe remblokken en dat stelt zichzelf nog wel weer bij. Koppeling en het ruwe motorgeluid hebben ze niets over gezegd, in het laatste geval heeft misschien de afstelling er iets mee te maken (zelfde motor, maar produceert wel 18 pk meer dan de LX-uitvoering). Ophanging is ingespoten maar piept nog wel, die is gewoon droog door een tijdje stil te hebben gestaan.
Grootste problemen waren geroffel en getril, wat afkomstig is van verlepte banden. Thuis alle banden met de oude 121 omgewisseld, die waren nog goed (en wat een pokke-karwei) en het verschil was meteen merkbaar. Nu moet hij alleen nog uitgelijnd worden.

Verder geen opmerkingen, behalve dat er alsnog roest is ontdekt onder de auto wat ik beter preventief kan laten behandelen. Na een korte speurtocht heb ik er zelf nog een gat van 10 cm in kunnen prikken, dus binnenkort nog een afspraak met de lasser voor een schade- en prijsopgave. Het is niet echt leuk meer hoe roestgevoelig die wagentjes nu blijken te zijn
Oud 23-09-2009, 19:46
KIET
KIET is offline
Een ander zwak punt blijken de (druk)lagers te zijn, heb ik vandaag ontdekt... Morgen weet ik het zeker, maar dat die motor zo ruw klinkt hoort duidelijk niet zo. Ironisch genoeg was dit ook wat de eerste 121 na aanschaf (onder andere) mankeerde
Oud 23-09-2009, 23:34
Elle
Elle is offline
Leuk topic

Ik kan waarschijnlijk over een aantal weken mijn Audi A3 Sportback 1.8 met 160 pk en S tronic ophalen bij de dealer. Dit wordt mijn eerste échte nieuwe auto, die ik overigens met hulp van mijn vader heb gekocht. Ik was sowieso van plan een Duitse auto te kopen en uiteindelijk belandde ik bij Audi. Ik vond de Volkwagen Scirocco met 200 pk en DSG ook best goed rijden, maar de vorm van de auto vond ik wat minder. Mijn broer vond het overigens ridicuul dat ik niet voor de Scirocco ben gegaan, maar zijn mening negeer ik wel vaker… Nu rij ik in een Alfa Romeo MiTo, die ik ‘deel’ met mijn zusje, maar omdat we vanaf augustus beiden veel rijden is het handiger als we beiden een eigen auto hebben en zij wilde graag de Alfa, omdat ze die echt ‘gerieflijk vindt rijden en ze hem ‘superschattig' vindt’. (haar woorden)
Oud 30-09-2009, 14:12
Bender
Bender is offline
Een A3 is wat anoniemer en netter dan een Scirocco, maar daar moet je dan ook net naar op zoek zijn.
Een Scirocco is wat zeldzamer in het straatbeeld.

Een A3 is wel ok, maar de Sportback vind ik dan weer een foutje van Audi. Ik vind het totaal geen model om een station van te maken en het oogt ook niet correct. Dat vind ik dan wel een gemiste kans.
Oud 06-11-2009, 12:15
Qimm
Qimm is offline
ons nieuwe familielid:

specs:
bj 1999
bijna 140.000 op de teller
1.6 / 110pk
Sexy as hell 8)
Oud 06-11-2009, 13:23
Verwijderd
Ziet er goed uit
Oud 06-11-2009, 16:01
MTpower
MTpower is offline
Dikke velgen
Oud 20-12-2009, 23:40
KIET
KIET is offline
Upje, want mooie winterfoto bij vrienden (met een goede camera) op het erf
Oud 20-12-2009, 23:41
Methuselah
Methuselah is offline
Q, mooie velgjes erop!

En Kiet, dat blijft 'n enorm sexy wagentje.
Oud 21-12-2009, 00:41
KIET
KIET is offline
Nou moet ik zeggen dat hij op die foto ook wel extreem gaaf naar voren wordt gebracht Van dichtbij is hij echt niet zo mooi.

Maar hij heeft het wel 550 km volgehouden dit barre weekend
Oud 21-12-2009, 18:59
Ivo
Ivo is offline
Het is ook een Saab, die gaan toch alleen maar beter rijden onder winterse omstandigheden? Hoewel mijn Mini zich er tot nu toe ook zonder problemen doorheen weet te ploeteren. Afgezien van hier en daar wat wielspin, maar daar heeft elke auto nu wel last van.
Oud 21-12-2009, 23:04
KIET
KIET is offline
Het ouwetje leek zich wel redelijk in z'n element te voelen, ja Poolcirkel-proof kachel aan en maar snorren met die V4, door de sneeuw.

Het was ook niet het weer waar ik mij zorgen over maakte. Het is gewoon de versleten staat van de auto die er ieder moment voor kan zorgen dat de boel het begeeft, en juist dat maakt zo'n lange rit dan weer spannend
Oud 21-12-2009, 23:08
Verwijderd
Ga je dat ding nog echt opknappen of niet?
Oud 21-12-2009, 23:33
KIET
KIET is offline
Eigenlijk valt daar niet echt aan te beginnen, tenzij het een hele en heel grondige restauratie gaat worden Maar daar was hij destijds ook niet voor gekocht, hij was gekocht voor de lol erbij (hij was toen al in deze staat). Ik gebruik hem nu dus al intensiever dan eigenlijk de bedoeling was. Dus ik rijd hem gewoon op en in het beste geval kan ik er nog een jaar mee vooruit. Wanneer dat niet meer kan zie ik wel verder

Bovendien heb ik er op dit moment niet echt de inkomsten voor en fatsoenlijk opknappen zou klauwen vol met geld kosten, het zou dus ook gewoon niet echt uit kunnen.
Maar als het even kan in de toekomst, dan wel natuurlijk
Oud 30-12-2009, 19:43
Joh@n
Joh@n is offline

Alweer bijna 3
Oud 02-01-2010, 21:50
marrel
marrel is offline
Citaat:
Ow, en mijn moeder heeft sinds zaterdag een nieuwe auto. Ik zal er toch even mee showen (dan valt er voor jullie ook wat te lachen) wat ik mag er mee achter mijn ouders aan naar Nordkapp rijden van de vakantie

[afbeelding]

En omdat het parelmoerlak is en de hoeveel licht die erop schijnt nogal van belang is voor de kleur, zo kán hij er ook nog uitzien (al hoop ik dat dat niet zo vaak het geval zal zijn):
[afbeelding]

De beste reactie die tot nu gehad heeft was van een kennis: 'Ik vond die oude mooier - en die vond ik al vrij lelijk..."
Podver ik krijg spontaan spijt dat ik een blauwe renault heb gekocht i.p.v. een roze ford Binnenkort ook eens een foto maken van mijn autotje.
Oud 15-01-2010, 10:24
thunder110
thunder110 is offline

een 3L!
Oud 15-01-2010, 10:59
Verwijderd
Zo, wees er zuinig op. Die dingen worden nog eens veel waard van heel veel zijn er nou ook weer niet van verkocht en het was wel de eerste serieuze poging tot 'BlueMotion' van VW
Oud 15-01-2010, 15:30
KIET
KIET is offline
Maar waarom een import, of heb je hem niet zelf geïmporteerd?
Wel een hele gave keuze, aangezien je met deze bak geen wegenbelasting meer hoeft te betalen Audi heeft met de A2 trouwens ook zo'n 1.2 3L versie gemaakt.
En ik heb van mensen gehoord dat je met een rustige rijstijl en het Nieuwe Rijden er tegen de 1:50 mee kan halen, dus vele goedkoper rijden kan eigenlijk niet...

*slaat autotrack nog maar weer eens open*

Laatst gewijzigd op 15-01-2010 om 15:55.
Oud 15-01-2010, 15:55
KIET
KIET is offline
Die prijzen zijn behoorlijk aan de stevige kant voor de 3L-modellen, vooral voor de Audi: wegenbelastingvrij, dus we kunnen daar nog gerust 5k extra bij op de prijs gooien
Je moet toch behoorlijk wat kilometers maken of er flink wat jaren mee rond willen rijden om de 3k meerprijs van zo'n 3L Lupo eruit te halen ten opzichte van een 1.0 benzine-model.
Oud 16-01-2010, 09:52
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Die prijzen zijn behoorlijk aan de stevige kant voor de 3L-modellen, vooral voor de Audi: wegenbelastingvrij, dus we kunnen daar nog gerust 5k extra bij op de prijs gooien
Je moet toch behoorlijk wat kilometers maken of er flink wat jaren mee rond willen rijden om de 3k meerprijs van zo'n 3L Lupo eruit te halen ten opzichte van een 1.0 benzine-model.
Die meerprijs heb je er zo uit.. met de 3L haal je met normaal rijgedrag gemakkelijk 1:27, en met een 1.0 benzine-model haal je misschien 1:14?
Maar dat is ook de reden van import; in Duitsland rijden veel meer 3L's rond met een nette kilometerstand tegen een schappelijke prijs..
Oud 16-01-2010, 12:42
KIET
KIET is offline
Ik heb het één en ander even na zitten rekenen, maar in mijn optiek kom je toch wat bedrogen uit: bij 10.000 per jaar (niet heel veel voor een diesel, maar dat terzijde) heb je het met de huidige prijzen* er over 4 jaar pas uit, bij 20.000 maak je in het derde jaar pas winst en bij 30.000 aan het einde van de tweede. Als je in het eerste jaar quitte wil spelen moet je zo'n 50.000 km rijden. En dat vind ik persoonlijk wel veel kilometers voor zo'n kleine dieselauto, die toch ook al 9 jaar oud is in jouw geval

Dat wil niet zeggen dat je verder extreem duur uit bent of dat het een slechte aankoop is, hij is wel gewoon zuinig met een lekker lage uitstoot en dat zijn zeker sterke punten, maar als het je om goedkoop rijden te doen was geweest denk ik dat je met een goed onderhouden LPG-er beter af was geweest

De A2 3L is dan ruimer/luxer, maar met dat prijsverschil schiet het aantal te rijden kilometers nog veel verder omhoog. Daarom zeg ik alleen: staar je niet blind op het verbruik en de vrijstelling van de wegenbelasting, want de autohandelaren maken in dit geval heel handig misbruik van de situatie.

*In vergelijking met een Lupo 1.0 met 284 euro wegenbelasting per jaar, een opgegeven gemiddeld verbruik van 1:18 en en benzineprijs van 1.35, t.o.v. de Lupo 3L met 0 euro wegenbelasting en een opgegeven gemiddeld verbruik van 1:34 met een dieselprijs van 1.00. En dan heb ik de meerkosten in onderhoud voor een diesel niet meegerekend.
Oud 16-01-2010, 14:36
Verwijderd
Ik heb ook even zitten kijken bij de Audi A1 3L.
Die kun je in NL kopen vanaf 10000 met een nette kilometer stand. Dan rij je dus zuiniger als met een gewone diesel, en je betaald geen wegenbelasting. Dan ben je toch altijd goedkoper uit dan met een auto waar je minder zuinig mee rijdt, en wél wegenbelasting over moet betalen?

Ik snap die rekenmodellen niet zo goed moet ik eerlijk zeggen...
Oud 16-01-2010, 14:49
freakinaround
freakinaround is offline
Mijn waggie:

Heb hem nu 1,5 maand, ben er superblij mee (L) Heb hem grotendeels gekregen voor mn verjaardag van vorig jaar nog.
Oud 16-01-2010, 15:14
KIET
KIET is offline
Citaat:
Ik heb ook even zitten kijken bij de Audi A1 3L.
Die kun je in NL kopen vanaf 10000 met een nette kilometer stand. Dan rij je dus zuiniger als met een gewone diesel, en je betaald geen wegenbelasting. Dan ben je toch altijd goedkoper uit dan met een auto waar je minder zuinig mee rijdt, en wél wegenbelasting over moet betalen?

Ik snap die rekenmodellen niet zo goed moet ik eerlijk zeggen...
Jij vergelijkt nu de vaste lasten van een 3L diesel met de vaste lasten van een 'gewone' diesel van hetzelfde model In dat opzicht heb je gewoon gelijk, maar...

...omdat hij zo schoon en zuinig is weten handelaren dat er veel vraag naar zal zijn. Dus hebben ze de prijs met gemiddelde 5000 (!) euro omhoog gedaan, want 'dat verdien je toch wel terug'. Als je dan gaat rekenen om te kijken hoeveel je met die schone/zuinige auto moet rijden om die 5000 euro méérprijs terug te verdienen kom je toch op een erg fors kilometrage uit. Daarom is het even goed de moeite waard om uit te rekenen of het wel rendabel is.

Wat ik heb gedaan is de vaste lasten en het verbruik van een Lupo 1.0 benzine-model vergeleken met het verbruik en de meerprijs van de Lupo 1.2 3L diesel, die een meerprijs heeft van 3000 euro. En ik kom uit op een kilometrage van minimaal 45.000 km voordat je die meerprijs eruit hebt en dus 'winst' gaat maken Bij een nieuwe auto is dat een stuk aantrekkelijker dan bij een tweedehands stadsauto van 9 jaar oud - al weet ik natuurlijk niet hoeveel thunder110 er van plan mee is om er (jaarlijks) mee te gaan rijden.
Als je het vergelijkt met een wat zwaardere benzinemotor zal die kilometer-grens ook wel kleiner worden, maar ik vond het vrij logisch om de zuinigste diesel-variant ook met de zuinigste benzine-variant te vergelijken.

En als je overigens een 3L gaat vergelijken met een 'gewone' diesel blijf je dat probleem ook houden, aangezien de 'gewone' diesel minder zuinig is en je er wel wegenbelasting over mag betalen maar de meerprijs voor de 3L blijft ongeveer gelijk.

Voor de gemiddelde student die ongeveer 10.000 km per jaar rijdt en met het hele totaalplaatje goedkoop wil rijden is zo'n 3L diesel, ondanks het belastingvoordeel en zijn zuinige motor, in de praktijk vooralsnog geen extreem aantrekkelijke auto.

Laatst gewijzigd op 16-01-2010 om 15:19. Reden: 3L, geen L3
Oud 16-01-2010, 15:15
KIET
KIET is offline
Citaat:
Mijn waggie:
[afbeelding]

Heb hem nu 1,5 maand, ben er superblij mee (L) Heb hem grotendeels gekregen voor mn verjaardag van vorig jaar nog.
Leuk verjaardagscadeau
Oud 16-01-2010, 15:33
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Leuk verjaardagscadeau
Zekerrr
Oud 17-01-2010, 08:10
Verwijderd
Citaat:
Jij vergelijkt nu de vaste lasten van een 3L diesel met de vaste lasten van een 'gewone' diesel van hetzelfde model In dat opzicht heb je gewoon gelijk, maar...

...omdat hij zo schoon en zuinig is weten handelaren dat er veel vraag naar zal zijn. Dus hebben ze de prijs met gemiddelde 5000 (!) euro omhoog gedaan, want 'dat verdien je toch wel terug'. Als je dan gaat rekenen om te kijken hoeveel je met die schone/zuinige auto moet rijden om die 5000 euro méérprijs terug te verdienen kom je toch op een erg fors kilometrage uit. Daarom is het even goed de moeite waard om uit te rekenen of het wel rendabel is.

Wat ik heb gedaan is de vaste lasten en het verbruik van een Lupo 1.0 benzine-model vergeleken met het verbruik en de meerprijs van de Lupo 1.2 3L diesel, die een meerprijs heeft van 3000 euro. En ik kom uit op een kilometrage van minimaal 45.000 km voordat je die meerprijs eruit hebt en dus 'winst' gaat maken Bij een nieuwe auto is dat een stuk aantrekkelijker dan bij een tweedehands stadsauto van 9 jaar oud - al weet ik natuurlijk niet hoeveel thunder110 er van plan mee is om er (jaarlijks) mee te gaan rijden.
Als je het vergelijkt met een wat zwaardere benzinemotor zal die kilometer-grens ook wel kleiner worden, maar ik vond het vrij logisch om de zuinigste diesel-variant ook met de zuinigste benzine-variant te vergelijken.

En als je overigens een 3L gaat vergelijken met een 'gewone' diesel blijf je dat probleem ook houden, aangezien de 'gewone' diesel minder zuinig is en je er wel wegenbelasting over mag betalen maar de meerprijs voor de 3L blijft ongeveer gelijk.

Voor de gemiddelde student die ongeveer 10.000 km per jaar rijdt en met het hele totaalplaatje goedkoop wil rijden is zo'n 3L diesel, ondanks het belastingvoordeel en zijn zuinige motor, in de praktijk vooralsnog geen extreem aantrekkelijke auto.

Ok, dit is helderder.
Oud 17-01-2010, 15:14
thunder110
thunder110 is offline
O maar onze Lupo 3L heeft niet 5000 euro meer gekost dan een 1.0, eerder iets van 1000 euro meer..
Oud 17-01-2010, 15:31
Verwijderd
De fout die Kiet maakt in zijn berekening is dat hij uit gaat van de Nederlandse prijzen, waar de 3L van thunder110 geïmporteerd is uit Duitsland en dus per definitie goedkoper zal zijn dan een vergelijkbare 3L hier in Nederland.
Daarnaast moet je eigenlijk ook de kilometerheffingsprijzen meenemen in je berekening en voor de 3L ligt dat op €0,025/km, het basistarief (mits uitgerust met een retrofit roetfilter, anders betaal je basistarief + dieselboete). Zodra je de 3L wat langer rijdt, is het dus zeker de moeite waard en hoef je ook niet heel erg veel te rijden om de meerprijs bij aanschaf eruit te halen.
Vergeet daarnaast ook niet dat de Lupo 3L al enige tijd niet meer wordt gemaakt, maar wel nu al (!) een cultbak is en als je er zuinig op bent, kan het best ook een investering zijn die meer waard wordt naarmate de tijd vordert.

@freakinaround:
Veel plezier met je Alto. Houd 'm heel
Oud 17-01-2010, 16:26
KIET
KIET is offline
Het scheelt wel iets als je ze uit Duitsland haalt, maar dat moet je ook gewoon maar net willen. En dan moet je alsnog redelijk goed zoeken om het gat zo klein als mogelijk te houden (inclusief import-kosten) en een fatsoenlijk exemplaar met niet te hoge km-standen te vinden. Je bent wel goedkoper uit dan een 3L in Nederland te kopen, maar het is nog steeds niet zo voordelig als het op het oog lijkt. Wil je echt goedkoop rijden, dan zijn er nog tal van (veel) interessantere alternatieven want die grens ligt bij een tweedehands auto gewoon véél lager

Maar het is natuurlijk een kwestie van wat je zelf aantrekkelijker vindt om te rijden. Als je de meerprijs ervoor over hebt om verder goedkoper rond te rijden dan is daar niets mis mee. Persoonlijk zie ik er het voordeel niet echt van in en beschouw het gewoon als een sigaar uit eigen doos.
Bovendien ben ik totaal niet dol op 2/3-deurs, wat de 3L versies betreft is dus alleen de Audi interessant voor mij (en ja, de Saab is 2-deurs, maar ik mag de Picasso gebruiken voor de dingen waar de extra deuren erg handig bij zijn + oldtimers en sportwagens zijn uitzondering op die wens ).

En rekening houden met het rekeningrijden vind ik nu nog wat te vroeg want a) het is nog twee jaar weg en dan kan er nog veel in je situatie veranderen en b) er is nog teveel ge-emmer over om daar nu al op te vertrouwen.

Laatst gewijzigd op 17-01-2010 om 16:45.
Oud 17-01-2010, 17:56
Verwijderd
Je kunt prima rekening houden met de kilometerheffing, want de prijzen staan al vast voor bij de introductie en volgens mij is ook al duidelijk wat de verhoging per jaar zal zijn. Blijft over of het doorgaat of niet, maar daar heb je toch geen invloed op en ik denk eigenlijk wel dat het er uiteindelijk gewoon komt.

Wat het importverhaal betreft:
Een auto importeren is niet zo heel moeilijk en ook niet zo heel duur. Je bent hooguit een 200 euro kwijt als je het uitbesteed en het kan veel goedkoper als je het zelf doet
Wat betreft het goed moeten zoeken ... Ach, dat moet je altijd als je een auto koopt waar je van plan bent langere tijd in te rijden dus daar zit echt geen verschil in.

Puur op basis van de kosten die je aan zo'n auto hebt kun je dus niet zeggen 'het is een sigaar uit eigen doos', want die kosten zijn echt niet zo hoog als jij doet voorkomen. Natuurlijk zijn er alternatieven, maar die alternatieven zijn 1) niet de eerste serieuze poging tot BlueMotion, 2) geen potentiële klassieker en 3) vaak gewoon lelijk (denk aan de Honda Insight I of Prius I, dat waren echt heel erg lelijke auto's ).
Oud 17-01-2010, 18:39
KIET
KIET is offline
Citaat:
Je kunt prima rekening houden met de kilometerheffing, want de prijzen staan al vast voor bij de introductie en volgens mij is ook al duidelijk wat de verhoging per jaar zal zijn. Blijft over of het doorgaat of niet, maar daar heb je toch geen invloed op en ik denk eigenlijk wel dat het er uiteindelijk gewoon komt.

Wat het importverhaal betreft:
Een auto importeren is niet zo heel moeilijk en ook niet zo heel duur. Je bent hooguit een 200 euro kwijt als je het uitbesteed en het kan veel goedkoper als je het zelf doet
Wat betreft het goed moeten zoeken ... Ach, dat moet je altijd als je een auto koopt waar je van plan bent langere tijd in te rijden dus daar zit echt geen verschil in.

Puur op basis van de kosten die je aan zo'n auto hebt kun je dus niet zeggen 'het is een sigaar uit eigen doos', want die kosten zijn echt niet zo hoog als jij doet voorkomen. Natuurlijk zijn er alternatieven, maar die alternatieven zijn 1) niet de eerste serieuze poging tot BlueMotion, 2) geen potentiële klassieker en 3) vaak gewoon lelijk (denk aan de Honda Insight I of Prius I, dat waren echt heel erg lelijke auto's ).
Zoals ik al zei, het is een kwestie wat je er zelf voor over hebt. Mijns inziens is het gewoon wel een sigaar uit eigen doos en die meerprijs en moeite niet echt waard, terwijl er binnen een fatsoenlijke marge voldoende alternatieven zijn (die echt niet alleen 1st-generatie hybrides zijn).
En op de Nederlandse markt, waar 97% van de mensen gewoon hun auto koopt, wordt er door verkopers al helemaal misbruik van gemaakt.

En ik ga dus nu nog echt niet plannen voor iets dat over 2 jaar wel of niet gaat plaatsvinden, en het valt dan nog te bezien of er in die tussentijd toch weer niet wat wordt veranderd. Ik wacht dat rustig af alvorens ik ergens veel aan uitgeef, en dan zal ik tegen die tijd wel kijken wat daadwerkelijk beter is. Op dit moment zitten er nog teveel haken en ogen aan.

Ik zou ook zeker niet teveel ophangen aan het 'potentiële klassieker'-verhaal. Voordeliger wordt die auto nu al niet meer, en zo indrukwekkend is die techniek nou ook weer niet. Een klassieker wordt vandaag de dag gekocht om 2 redenen: of je hebt er een speciaal gevoel voor het model, of je wil goedkoop rijden. Dat eerste zie ik echt niet gebeuren, en dat laatste doet hij al. Bovendien is de Lupo nog niet zo heel oud, dus het is dan ook maar de vraag hoe zo'n auto zich na pakweg 20 jaar dienst heeft kunnen behouden. Wat nog ver weg is. En los daarvan, de markt richt zich rap op zuinige/groene/goedkope auto's. Over 10 jaar kan je gerust verwachten dat hij modernere en interessantere concurrentie heeft.
Oud 17-01-2010, 19:17
Verwijderd
Laten we maar gewoon concluderen dat we het oneens zijn en blijven
Oud 17-01-2010, 19:32
KIET
KIET is offline
Da's wel vaker zo hè, met meningen
Als iemand het trouwens wél de moeite waard vindt om zo'n ding uit Duitsland te halen zou ik er wel vrij snel bij zijn, voordat handelaren ze daar ook al allemaal al weg hebben getrokken en ze nog meer kosten. Die lui zijn ook niet achterlijk
Oud 19-01-2010, 19:00
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
@freakinaround:
Veel plezier met je Alto. Houd 'm heel
Thanks. Zal wel lukken.
Oud 26-01-2010, 09:01
miekmuis
miekmuis is offline

Nou moet ik er alleeen nog op mogen rijden
Oud 26-01-2010, 11:56
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline

De foto is niet van mij maar ik heb wel zo;n soort auto, ook qua kleur.

Heerlijk lelijk ding. In de eerste 6 maanden is er lekker veel kapot gegaan (startmotor op de dag dat ik em kocht, dynamo, uitlaat, en dr zitten ook alweer nieuwe banden onder en weet ik wat mn broer allemaal gefixt heeft..). Waarschijnlijk moest ie gewoon even goed gebruikt worden, want hij had na 16 jaar (jaja hij is uit 1993) nog maar 84000 ofzo op de teller (automaten he, oude omaatjes ). De overdrive is echt hilarisch. Inmiddels 98000km en hij rijdt als een zonnetje .
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten