Citaat:
Nouja met die complicaties zal het wel meevallen heb ik het idee. En geen tweeling willen is zoiets van jaaa we vinden dit leuker. Moet je maar lekker niet aan kinderen beginnen.
En dit is een coole tweeling. Niet eens een echte tweeling. Een neptweeling.
|
Ja ee en als je niet overreden wil worden dan moet je maar lekker niet de straat op gaan?

Twee kinderen tegelijkertijd is heel zwaar, ik zou het wel genaaid vinden als ik opeens een tweeling kreeg. En al helemaal zo'n semi-tweeling die voor allemaal naargeestige complicaties kan zorgen. Een gewone tweeling zorgt al voor allemaal bijkomende narigheid, dus dit al helemaal. Dit bijvoorbeeld:
Citaat:
Intrauterine Growth Retardation (IUGR)
Intrauterine growth retardation can occur in any pregnancy, although it is much more common in women who are expecting twins or multiples, with as much as 50% of all multiples experiencing some degree of IUGR. IUGR occurs when one (or more than one) baby experiences difficulties with growth and development while in utero. Specifically, IUGR is diagnosed when a baby is less than 10% of her expected weight for her fetal age.
IUGR can be caused by a number of factors, including infection and poor placental blood circulation. However, in multiple pregnancies, it is most commonly caused by overcrowding in the uterus. IUGR can be quite serious because it can lead to preterm labor.
|
Dat tweede kind zal hier standaard last van hebben, want die eerste ontwikkelt zich veel sneller. En dat is weer gevaarlijk, want als het een vroegtijdige bevalling wordt dan is het voor dat tweede kind nog gevaarlijker dan voor de eerste, omdat die 2,5 week jonger is. Dus dat wordt dan nog kutter, want:
Citaat:
According to the March of Dimes, more than 50 percent of all twins are born prematurely, which means they arrive before the 37th week of pregnancy. On average, twin pregnancies last only 35 weeks, or four weeks shorter than single pregnancies. Most babies born at 35 weeks will do just fine, requiring only some extra attention in the hospital nursery.
|
Als het eerste kind na 35 weken geboren wordt, wat een gemiddelde is, dan is het tweede kind maar 33,5 week oud. Met 35 weken zit je al een beetje in een twijfelachtig gebied, maar 33,5 week is echt heel vroeg.
En dan dit:
Citaat:
Twins don't always share equally. In roughly 30 percent all twin births, one baby will be larger than the other. Some studies suggest that if one of your babies is at least 25 percent heavier than the other, one or both of them may be more likely to have breathing problems or need intensive care . Your doctor will track the growth of both your babies throughout your pregnancy.
|
Die tweede is natuurlijk standaard kleiner dan die eerste. Hopla, breathing problems en intensive care.
En dit dan:
Citaat:
Twin transfusion syndrome poses a dangerous threat to identical twins who share a single placenta. It's normal for such twins to exchange blood during a pregnancy. But in about 20 percent of cases, one twin starts pumping large amounts of blood to the other twin, putting both of them at risk. In severe cases, the twin receiving the extra blood may develop heart failure while the other twin becomes dangerously anemic.
|
Als dat gebeurt dan is dat nog veel gevaarlijker dan bij een gewone tweeling, want die 'large amounts of blood' zijn dan relatief. Als de oudere het doet zit die jongere veel sneller tegen hartfalen aan, omdat 'ie veel kleiner is.
En dit is maar met een paar minuutjes googlen. Ik durf te wedden dat er nog veel meer bij komt kijken.
Dus nee, doe mij maar gewoon één kind. Of als het echt moet, een gewone tweeling. Niet zo'n eng uitzonderingsgeval waarbij je straks nog een doodgeboren mutantje uitperst.