| Advertentie | |
|
|
|
|
|
|
|
Oh op die manier, dat klinkt best logisch ja! Tegen prestatiedruk kan ik wel, maar ik dacht dat je er dan meteen af moest ofzo, en dat leek me toch wel een beetje rigoureus
Dat je van 1 vak meerdere tentamens etc. hebt, vind ik alleen maar fijn, dan wordt het wat meer verspreid.Op UCM hebben ze volgens mij wel resits, een vriendin van me studeert daar en dat dacht ik te hebben begrepen. Maar volgens mij wijkt die sowieso een beetje af van de andere UC's, toch? En dan had ik nog een vraagje: bij de aanmelding van AUC moest je een personal statement schrijven en een application essay over een van die thema's. Moet je dan bijvoorbeeld een essay schrijven over de opwarming van de aarde ofzo? (Ik noem maar wat.) Want bij de andere UC's is dat niet zo. |
|
|
|
||
|
Citaat:
![]() Buiten school zijn we nu bezig met het opzetten van de student associations. Dit worden 'AUC on Stage', Sports, Debate, Newspaper en Party&Excursions. Zelf ben ik (samen met nog zo'n 5 anderen) ook bezig met het opzetten van een think tank voor studenten, ook van buiten AUC en dat ziet er echt suuper promising uit! En ja, wat kan ik je verder nog vertellen? Amsterdam is geweldig, de studie is leuk, de mensen zijn leuk en in de dorms is het ook allemaal heel gezellig. Als ik jou was zou ik gewoon 21 november even komen kijken (Open Day)! Dan kun je het zelf ook allemaal een beetje zien
|
||
|
|
|
|
Aan de eerstejaars UC'ers,
wat voor studielast hebben jullie nu ongeveer? Valt het mee of tegen? Zo op internet staat dat je moet rekenen op ongeveer 56u/week, klopt dat ongeveer? Pf, zit met een probleem. Wil me inschrijven voor 2 UC (AUC en UCU) en decentrale selectie geneeskunde in Nijmegen, maar dan moet ik òf aan veel verschillende leraren een motivatiebrief vragen, òf aan dezelfde leraren meerdere. Probleem is dat ik niet met heel veel verschillende leraren nou zo goed kan, en ik vind het ook zo lullig om aan dezelfde leraar meerdere brieven te vragen. |
|
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
Hier vragen over RA!
Ik heb momenteel een tussenjaar, gym diploma op zak en twijfels over conservatorium. Om een muziekstudie te combineren met de vele studies die RA aanbiedt, lijkt me heel leuk, maar ontzettend zwaar. Wat waren punten voor jullie om voor RA de kiezen, hoe staat het met de studielast, de (piano)docenten en de mogelijkheden voor doorstroming naar evt. conservatorium? Ik zou heel graag wat horen van mensen die performing arts volgen
|
|
|
|
|
|
Ik zit niet op het RA, maar ik heb wel gepraat met het hoofd van de Arts afdeling (deze meneer) over RA icm met muziek. Dus ik kan niet uit ervaring spreken, maar misschien heb je er toch wel wat aan.
Van wat ik ervan heb begrepen valt de toegevoegde studielast nog best mee, maar het niveau ligt wel hoog. Je moet dus gewoon conservatorium niveau hebben en toegelaten worden. Daar staat dan wel weer tegenover dat je door kunt stromen naar het 4e (!) jaar van het conservatorium, waar ikzelf nogal verbaasd over was. Ik kan dus niet uit ervaring spreken, maar wat ik van het bovenstaande kan opmaken is dat je op een behoorlijk niveau les zult krijgen.. Wat betreft zelfstudie kan ik je niet verder helpen, het lijkt me dat dat ook van je niveau afhangt. |
|
|
|
|
|
Hee,
ik ben al een tijd aan het twijfelen of ik nu kies voor het halen van een propedeuse op de HBO of VWO ga doen na mijn examenjaar dit jaar. Maakt dat uit op RA? En is het als je van de havo komt niet bijna onmogelijk om je aan te melden bij de RA? Vooral omdat de toelating zo erg streng is. En over de aanbevelingsbrief van leraar/conrector, moet deze ook in het Engels? Ik neem aan van wel? Voor welke campus hebben mensen van dit forum gekozen, en zijn ze er blij me? De campus op de koestraat spreekt mij het meest aan, maar deze is naar verhalen ook het duurst. Op welke kosten moet je ongeveer rekenen? Want bij elke uitleg zeggen ze dat je meestal rond de 300 euro zit. Koestraat, kale huur is 260 + gas licht water etc = ongeveer 390 euro? En wat is nou precies het verschil tussen UCU en ROAC? |
|
|
|
||
|
Citaat:
Verder is een groot verschil de stad natuurlijk. In Utrecht leeft het studentenleven wat meer en kom je ook wat makkelijker in contact met studenten van andere studies (je kunt makkelijker lid worden van een studentensportvereniging, studentenvereniging, muziek-dingen etc.). Ik denk dat als je op RA zit, je vriendenkring vooral bestaat uit vooral andere RA-studenten. Verder lijkt uitgaan me ook wat leuker in Utrecht dan in Middelburg, maar dat is een persoonlijke mening. Een ander verschil is de dining hall. UCU'ers moeten 'verplicht' in de DH eten, alhoewel dat helemaal niet hoeft maar aangezien je toch ervoor betaalt is het zonde als je nooit zal gaan. Persoonlijk vind ik die DH een groot nadeel. Het eerste jaar is prima want je leert er heel wat mensen door kennen en het is ook best gezellig maar daarna heb je het ook wel gezien. Ik zie dat in de toekomst nog wel veranderen en dat dan derdejaars niet persé meer in DH hoeven te eten of een limited mealplan kunnen aanschaffen. Ze gaan nu namelijk volgend semester ook beginnen met een proef waarin bepaalde derdejaars studenten off-campus kunnen wonen, dus gewoon lekker in Utrecht zelf.De campus in Utrecht is ook niet geschikt voor iedereen, denk ik. Natuurlijk ben je vrij om te gaan en staan, maar sommige mensen kunnen wel een opgesloten gevoel krijgen. Dat is in RA denk ik toch minder. Andere verschillen zijn natuurlijk de vakken, ik zal ook eens kijken welke richting je op wil en welke vakken daarbij het beste aansluiten. UCU bestaat natuurlijk het langste van alle UCs en daardoor zullen sommige dingen beter geregeld of ontwikkeld zijn (denk bijv. aan verschillende commissies, stages, projectmogelijkheden etc.). Verder kwam UCU blijkbaar het beste uit de bus van alle UCs in de Elsevier van 2009. Het werd bekroond met een 8,4. Maar goed, RA kreeg een 8,3 dus zoveel verschil zal daar ook wel niet inzitten haha ![]() O en UCU heeft jaarlijks meer aanmeldingen dan RA dus de kans dat je aangenomen wordt bij RA is groter dan bij UCU. Iemand die mij nog kan verbeteren/aanvullen ?
|
|
|
|
O oké, dus UCU heeft gewoon meer exchange mogelijkheden en is in principe beter ontwikkelt dan de RA - omdat het dus al langer bestaat.
Wat mij inderdaad minder lijkt is dat je bij de RA vooral alleen contact hebt met mensen van de RA, en geen studenten van andere universiteiten, ja. Dat heeft zo z'n nadeel, maar wat je zegt over de DH in UCU, daar las ik over in de ANS - studentenblad. Het schijnt best duur te zijn, terwijl ik zelf niet zo heel veel waarde zou hechten aan de Dining Hall. Ik heb van RA een overzicht gekregen met vakken die de universiteit biedt, maar die krijg je niet bij de brochure geleverd van UCU. Ik wil denk ik meer de Social Science kant op, antropologie en rechten en zo, en dat kan de RA mij ook bieden, ik weet niet of dat dan bij UCU ook zo is.. |
|
|
|
|
|
http://www.ucu.uu.nl/ssc.phtml Hier is de lijst met de vakken in social sciences op UCU. SSC131 'Cultures' is het introductielevel voor Anthropology en SSC 171 'Law, Society, and Justice' en SSC 172 'Principles of Law' zijn allebei introductielevels voor Rechten.
Ik denk dat je met je interesse in antropologie en rechten op zowel RA en UCU goed terecht kunt. Overigens kun je bij UCU wel makkelijker een off campus vak volgen aan de UU. Dus als je ziet dat er een leuk, interessant vak wordt gegeven aan de UU (voor antropologie-studenten) dan mag je je daar ook voor inschrijven. Dat mag voor RA'ers ook geloof ik, maar dan heb je weer last van reistijden etc. Al moet ik eerlijk zeggen dat er niet veel mensen off campus vakken volgen. Maar ik heb in m'n 2e jaar wel een vak aan de faculteit pedagogische wetenschappen gevolgd wat wel fijn was want UCU biedt die richting niet aan helaas ![]() O en BTW die Dining Hall is best wel duur ja!
|
|
||
|
Citaat:
Krijg je er wel een beetje waar voor je geld?
|
||
|
|
|
|
Zoals Nederlanders eindeloos over politici, het weer, verkeer etc. kunnen zeveren, kunnen UCU'ers kritisch zijn over het voedsel op UC. Ik vind persoonlijk het voedsel goed te eten. De meeste mensen zijn het er ook over eens dat de afgelopen jaren het aanbod en de voedselkwaliteit verbeterd is, onder andere door suggesties van studenten zelf.
De kosten voor huisvesting lijken op zich hoog, maar hou er rekening mee dat dit inclusief is, en dat je wel op een relatieve toplocatie in de stad Utrecht zit. De kamers zijn van goede kwaliteit en in de meeste gebouwen erg ruim voor Utrechtse standaarden. Daarnaast woon je op een campus met allerlei groenvoorzieningen (en neem van me aan, dat is erg relaxed in de lente/zomer-periode), maar die moeten wel onderhouden worden. @ Jannekus 10-10-2009: "en wonen ze in Voltaire..." helemaal bovenin Voltaire is daarentegen wel chill ;-P @ Jannekus 01-12-2009 "en dat dan derdejaars niet persé meer in DH hoeven te eten of een limited mealplan kunnen aanschaffen. Ze gaan nu namelijk volgend semester ook beginnen met een proef waarin bepaalde derdejaars studenten off-campus kunnen wonen, dus gewoon lekker in Utrecht zelf." Meal plans zijn op dit moment punt van discussie, het off-campus wonen wordt met ingang van januari 2010 waarheid voor derdejaars. - K. |
|
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Is er trouwens al iemand anders uitgenodigd voor een interview bij RA? ik ben namelijk 3 dagen geleden uitgenodigd ben zo blij, maar ik moet nog wel ruim twee maanden wachten
|
|
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
sorry voor de verwarring
|
|
|
|
|
|
Er is al een topic over de University Colleges, dat weet ik, maar ik wilde graag een nieuwe openen om te kijken of er al mensen zijn die denken dat ze er volgend jaar naar toe zouden willen gaan?
Ik wil volgend schooljaar naar de Roosevelt Academy, ben nu bijna klaar met al mijn formulieren en ga het allemaal zo snel mogelijk opsturen. Hopelijk hoor ik hier van wat meer mensen die ook volgend jaar daar (of een ander UC) heen willen. Hoe hebben jullie gekozen naar welk UC je wil en hoe ver zijn jullie al met je application? Ben benieuwd! x |
|
|
|
|
|
Ik ga me aanmelden voor Utrecht en Amsterdam, heb nog niet definitief beslist waar ik heen wil. (ervan uitgaande dat ik bij beiden toegelaten wordt), maar ik neig op dit moment naar Utrecht (meer vrijheid in vakkenkeuze, meer activititeiten, vakken sluiten beter aan op mijn interesses.) De formulieren liggen nog op me te wachten, ik ga in de kerstvakantie de tijd nemen nemen om alles in te vullen en de letters of motivation/essays te schrijven.
|
|
|
|
|
|
University Colleges zijn zeker van universitair niveau, zoals het woord eigenlijk ook al wel zegt. De toelatingseisen zijn anders dan bij een 'gewone' nederlandse universiteit, daarbij hoef je natuurlijk eigenlijk alleen een VWO diploma te hebben (en bij een paar extra dingen). Bij de University Colleges moet je gemiddeld een goed cijfer voor engels staan (of een alternatief bewijs dat je er goed in bent), je moet gemotiveerd zijn en hardwerkend, je moet een goede cijferlijst hebben (geweldig is niet nodig), veel internationale interesse, een aanbevelingsbrief van een leraar en een motivatiebrief die je zelf schrijft. Oh en je moet een erg brede interesse hebben, en dus niet alleen 1 vak willen studeren. Als ik iets vergeet mag iemand me aanvullen
|
|
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
Zou wel chill zijn als je toegelaten werd. Ga in maart maar met een vriend naar de opendag van RA denk ik, even oriënteren. Tsjaaa.. die SE's, tell me about it!
|
||
|
|
|
|
Toelating op de Ivy League universiteiten is in de meeste gevallen een stuk strenger dan op de University Colleges. Daarnaast trekken die universiteiten natuurlijk ook de beste hoogleraren. Ik denk dat de Ivy League universiteiten nog wel op een hoger niveau onderwijs bieden dan de Nederlandse University Colleges, maar het lijkt me zeker wel te vergelijken met de betere Liberal Arts Colleges in Amerika.
|
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
|
Citaat:
Roosevelt Academy was nog wel een optie voor mij, maar is uiteindelijk afgevallen. Het feit dat het in Middelburg is heeft zeker meegewogen, voor sommige is dat kleine, ons-kent-ons gevoel misschien heel fijn, maar ik hou wel van de anonimiteit van een grote stad. Daarnaast komt het aanbod in courses erg overeen met UCU, maar biedt UCU toch net iets meer aan en sluiten de vakken beter aan op mijn interesses, dus op dat gebied heeft UCU de overhand. Den Haag is erg gericht op Social Sciences (ze bieden vijf majors aan: Global Justice, Governance, Human Interaction, Sustainability, Global Politics) en een groot deel van mijn interesses ligt meer in de humanities hoek, dus vandaar dat Den Haag afviel voor mij. Wel een mooie locatie overigens, als je de politiek in wilt lijkt het me een ideale keuze. Maastricht heeft eigenlijk niets waarmee het zich van de andere university colleges onderscheidt. Aanbod in vakken is wederom minder dan UCU, en ik ben ook niet helemaal overtuigd van dat Problem-based learning. En dan blijven Amsterdam en Utrecht dus nog over. Utrecht past wederom qua lesaanbod beter bij mijn interesses dan Amsterdam: AUC heeft meer nadruk op de bèta vakken, en minder aanbod in humanities en social sciences. Ook heb je in Utrecht meer vrijheid in het kiezen van je vakken. De campus op Utrecht heeft voor- en nadelen: aan de ene kant zou ik liever op mezelf wonen, en voor mezelf verantwoordelijk zijn (verplichte dining hall vind ik echt een nadeel van UCU, ik zou liever voor mezelf koken.), en ik vrees toch ook wel een beetje voor het 'bubble' gevoel, wat ik bij Amsterdam iets minder heb omdat je kamer en de academic building niet bij elkaar liggen. Ook het feit dat je in de zomer uit je kamer moet in Utrecht en dat je ieder jaar een andere kamer krijgt vind ik minder. Aan de andere kant is die residential campus toch wel heel erg handig. Alles binnen een paarhonderd meter bereik, een student bar op de campus, etc. Ik denk dat het toch wel wat 'gezelliger' is allemaal. Utrecht heeft ook meer student associations en activiteiten, wat je natuurlijk niet kunt verwachten van een UC wat pas 1 jaar bestaat. Daarnaast heeft Utrecht natuurlijk meer ervaring, en de statistieken van alumni zien er erg goed uit (een groot aandeel van de afgestudeerden komt terecht op prestigieuze Britse universiteiten.) Dus wat dat betreft heb je ook weer een stukje zekerheid. Utrecht heeft overigens ook lange vakanties (22 weken in het jaar vakantie als ik me niet vergis), waar je ook heel wat leuke dingen mee kunt doen. Qua stad zou ik weer liever in Amsterdam wonen dan in Utrecht, Amsterdam heeft me altijd al getrokken en het lijkt me een geweldige stad om in te wonen. Utrecht trekt me als stad totaal niet. Zo, dat zijn zo'n beetje de overwegingen die heb gemaakt. Lang verhaal, ik hoop dat jullie er wat aan hebben. En als er mensen zijn die zelf op de University Colleges zitten en het niet met me eens zijn: ik hoor het graag. |
||
|
|
||||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|||||||||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Verder zijn er nog 2 belangrijke praktische verschillen: verplicht eten in de dining hall en elke zomer je kamer uit. Dit woog voor mij bijvoorbeeld zwaarder dan het feit dat Middelburg relatief ver van de randstad ligt. Citaat:
Citaat:
. Rechten zijn volgens mij bij allebei wel behoorlijk populair en antropologie is in Middelburg ook behoorlijk levendig.Citaat:
.Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||
|
|
||
|
Citaat:
Utrecht is dan misschien wel levendiger, maar ik denk dat als je je gewoon mengt onder de studenten van RA, dat je dan ook goed kunt chillen/feesten. Minder is dat je inderdaad was geïsoleerder bent - voor mij duurt het wel een tijdje voor ik dan weer bij mijn ouders in Nijmegen kan zijn - maar je ligt wel lekker dicht bij België! Inderdaad heel persoonlijk ja. Bij de RA hoef je dus niet elke zomer je kamer uit? Ik vind het best belachelijk dat dat moet, want waar moet je dan ineens terecht? Voor Nederlandse studenten is dit makkelijker denk ik dan voor de internationale studenten. Bij RA is er trouwens toch de mogelijkheid om een bed te huren, maar die moet je in principe toch zelf mee brengen? Ik denk, nu vanalles gelezen te hebben, dat ik in de eerste instantie voor RA zal gaan. Ik bezoek in Maart wel gewoon de openday en kijk of de sfeer en de campus etc. mij aanspreekt. Al weet ik toch bijna 100% zeker dat dit is wat ik wil.
|
||
| Advertentie |
|
|
![]() |
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| Studeren |
Studeren in het buitenland (Engeland) ferdinandV | 83 | 17-04-2015 10:22 | |
| Studeren |
University College #10 Diamera | 500 | 30-11-2013 10:00 | |
| Studeren |
University College #8 MizZoo | 500 | 21-03-2011 23:50 | |
| Studeren |
University College #5 SchelefrieS | 500 | 18-02-2008 20:17 | |
| Studeren |
University College #3 kiss_the_sky | 493 | 15-01-2007 16:57 | |
| Studeren |
International Economic Studies vs. International Business -::SyrinX-NL::- | 27 | 12-10-2004 18:31 | |