Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2009, 13:31
Loes*
Loes* is offline
Hallo allemaal!

Dit is de eerste keer dat ik hier op het forum kom, en ik heb een vraagje. Ik ga over een paar weken naar het buitenland, tot eind juli. Daarna wil ik graag UC gaan doen, ik weet nog niet helemaal zeker welke, ik denk het liefste AUC of UCU, maar ik probeer ze gewoon allemaal

Nu vroeg ik me af of het waar is, dat je bij AUC helemaal geen resits hebt? Dat hoorde ik namelijk van iemand, maar het leek me nogal vreemd. Want wat dan, als je een onvoldoende haalt? Want AUC leek me de leukste, maar wanneer je helemaal geen herkansingen hebt ligt er volgens mij nogal een druk op je.
Advertentie
Oud 10-10-2009, 20:48
MizZoo
MizZoo is offline
Voor zover ik weet hebben geen van de University Colleges herkansingen. Als je een onvoldoende haalt moet je die compenseren. Tegen prestatiedruk kunnen is een eigenschap die je zeker op de University Colleges moet hebben lijkt mij. (Ik ben nog geen ervaringsdeskundige, maar volgens mij kunnen de meeste UC studenten dit wel beamen.)
Oud 10-10-2009, 23:35
Jannekus
Jannekus is offline
Citaat:
Tegen prestatiedruk kunnen is een eigenschap die je zeker op de University Colleges moet hebben lijkt mij. (Ik ben nog geen ervaringsdeskundige, maar volgens mij kunnen de meeste UC studenten dit wel beamen.)

Eensch.
Nee ik studeer aan UCU en we hebben hier idd ook geen herkansingen. Dat kan soms heel vervelend zijn maar het werkt gewoon heel anders dan op Nederlandse universiteiten. Daar heb je vaak voor 1 vak maar 1 tentamen en/of een paper en dat is/zijn dan je enige cijfer(s). Op UCU kan nooit iets zwaarder meetellen dan 40% geloof ik, dus mocht je een F halen is deze altijd nog op te halen dmv een ander tentamen of assignments. Vaak heb je 2 tentamens per vak, + nog assignments/paper/class participation. Voor zover ik weet halen verreweg de meeste studenten wel voldoendes voor hun vakken. En als je 1 vak niet haalt kun je die gewoon opnieuw doen. Het wordt pas een probleem als je meerdere vakken niet haalt.

Maar je moet idd wel onder druk kunnen presteren. Tijdens de midtermweken en finals leven veel studenten als zombies en wonen ze in Voltaire (befaamde studieruimte op UCU). Dat heb ik vooral het eerstejaar als heel vervelend beschouwd maar nou ben ik er wel aan gewend en merk ik echt dat ik goed kan presteren in korte tijd, dus je krijgt er zeker wat voor terug.
Oud 11-10-2009, 20:04
Loes*
Loes* is offline
Oh op die manier, dat klinkt best logisch ja! Tegen prestatiedruk kan ik wel, maar ik dacht dat je er dan meteen af moest ofzo, en dat leek me toch wel een beetje rigoureus Dat je van 1 vak meerdere tentamens etc. hebt, vind ik alleen maar fijn, dan wordt het wat meer verspreid.

Op UCM hebben ze volgens mij wel resits, een vriendin van me studeert daar en dat dacht ik te hebben begrepen. Maar volgens mij wijkt die sowieso een beetje af van de andere UC's, toch?

En dan had ik nog een vraagje: bij de aanmelding van AUC moest je een personal statement schrijven en een application essay over een van die thema's. Moet je dan bijvoorbeeld een essay schrijven over de opwarming van de aarde ofzo? (Ik noem maar wat.) Want bij de andere UC's is dat niet zo.
Oud 13-10-2009, 22:18
East
East is offline
Citaat:
Kijk, dat is mooi. Ik ga zelf ook aanmelden voor AUC en UCU, maar ik zit nog een beetje te twijfelen tussen de twee. AUC heeft voor mij het voordeel dat het in Amsterdam is, dat je wat zelfstandiger bent (eigen kamer/keuken), en dat je het hele jaar in je woning kunt blijven. Wat me dan weer een beetje aan het twijfelen brengt is dat AUC de nadruk legt op de bèta kant. (Ik wil zelf Humanities/Social Sciences doen) UCU heeft weer wat meer keuze in vakken, vooral in de Humanities en Social Sciences, maar daar zie ik de afgesloten campus/dininghall weer niet helemaal zitten, en ook het feit dat je de hele zomer uit je kamer moet vind ik een minpuntje.

Zou je wat meer kunnen vertellen over het AUC? Heb je het naar je zin, valt de studielast mee of tegen? Welke richting doe je? Hoe beleef jij de nadruk op de bèta kant op het AUC? Verder nog dingen/plus- en minpunten die je echt moet weten maar die niet op de website te vinden zijn?

Andere AUC´ers zijn uiteraard ook zeer welkom om te reageren.

Alvast bedankt voor je reactie!

MizZoo
Ja tuurlijk! AUC bevalt me tot nu toe super goed. De mensen hier zijn echt ontzettend leuk, de helft kom uit Nederland en de andere helft heeft een buitenlandse achtergrond. Toegegeven, de studielast is groter dan ik had verwacht. Op de middelbare school hoefde ik me nooit echt druk te maken om cijfers, maar hier is dat wel anders. Het niveau ligt nog niet gigantisch hoog, maar wat je kwantitatief moet doen is gewoon echt heel erg veel. De beta nadruk van het AUC heb ik tot nu toe nog niet echt waargenomen. Zelf wil ik een major in Social Sciences gaan doen, met een minor in Science of heeel misschien een double major in Science/Social Sciences. Er lopen behoorlijk wat mensen rond die gewoon Social Sciences of Humanities willen doen, dus over die 'nadruk' zou ik je niet zo druk maken. En vergeet w.b. het aantal vakken niet dat het AUC pas net 5 weken bezig is

Buiten school zijn we nu bezig met het opzetten van de student associations. Dit worden 'AUC on Stage', Sports, Debate, Newspaper en Party&Excursions. Zelf ben ik (samen met nog zo'n 5 anderen) ook bezig met het opzetten van een think tank voor studenten, ook van buiten AUC en dat ziet er echt suuper promising uit! En ja, wat kan ik je verder nog vertellen? Amsterdam is geweldig, de studie is leuk, de mensen zijn leuk en in de dorms is het ook allemaal heel gezellig. Als ik jou was zou ik gewoon 21 november even komen kijken (Open Day)! Dan kun je het zelf ook allemaal een beetje zien
Oud 23-10-2009, 11:23
Jillaroo
Jillaroo is offline
Aan de eerstejaars UC'ers,
wat voor studielast hebben jullie nu ongeveer? Valt het mee of tegen?
Zo op internet staat dat je moet rekenen op ongeveer 56u/week, klopt dat ongeveer?

Pf, zit met een probleem. Wil me inschrijven voor 2 UC (AUC en UCU) en decentrale selectie geneeskunde in Nijmegen, maar dan moet ik òf aan veel verschillende leraren een motivatiebrief vragen, òf aan dezelfde leraren meerdere.
Probleem is dat ik niet met heel veel verschillende leraren nou zo goed kan, en ik vind het ook zo lullig om aan dezelfde leraar meerdere brieven te vragen.
Oud 23-10-2009, 17:28
Loes*
Loes* is offline
Citaat:
Aan de eerstejaars UC'ers,
wat voor studielast hebben jullie nu ongeveer? Valt het mee of tegen?
Zo op internet staat dat je moet rekenen op ongeveer 56u/week, klopt dat ongeveer?

Pf, zit met een probleem. Wil me inschrijven voor 2 UC (AUC en UCU) en decentrale selectie geneeskunde in Nijmegen, maar dan moet ik òf aan veel verschillende leraren een motivatiebrief vragen, òf aan dezelfde leraren meerdere.
Probleem is dat ik niet met heel veel verschillende leraren nou zo goed kan, en ik vind het ook zo lullig om aan dezelfde leraar meerdere brieven te vragen.
Ik neem aan dat je een aanbevelingsbrief bedoelt? Zelf denk ik niet dat een leraar het zo vervelend zou vinden om er meerdere te schrijven, ik heb ze bekeken van AUC en UCU, en ze lijken heel veel op elkaar. Of hij/zij er dan 1 moet schrijven of 2, maakt dan ook niet zoveel uit denk ik
Oud 23-10-2009, 18:43
East
East is offline
Loes heeft denk ik wel gelijk, ja.

En je kan ze ook van buiten school vragen, een sportleraar of iemand anders die je ergens bij begeleidt en je goed kent?
Oud 09-11-2009, 14:09
Sylviek
Sylviek is offline
Hier vragen over RA!

Ik heb momenteel een tussenjaar, gym diploma op zak en twijfels over conservatorium.
Om een muziekstudie te combineren met de vele studies die RA aanbiedt, lijkt me heel leuk, maar ontzettend zwaar.
Wat waren punten voor jullie om voor RA de kiezen, hoe staat het met de studielast, de (piano)docenten en de mogelijkheden voor doorstroming naar evt. conservatorium?

Ik zou heel graag wat horen van mensen die performing arts volgen
Oud 09-11-2009, 22:20
MizZoo
MizZoo is offline
Ik zit niet op het RA, maar ik heb wel gepraat met het hoofd van de Arts afdeling (deze meneer) over RA icm met muziek. Dus ik kan niet uit ervaring spreken, maar misschien heb je er toch wel wat aan.

Van wat ik ervan heb begrepen valt de toegevoegde studielast nog best mee, maar het niveau ligt wel hoog. Je moet dus gewoon conservatorium niveau hebben en toegelaten worden. Daar staat dan wel weer tegenover dat je door kunt stromen naar het 4e (!) jaar van het conservatorium, waar ikzelf nogal verbaasd over was. Ik kan dus niet uit ervaring spreken, maar wat ik van het bovenstaande kan opmaken is dat je op een behoorlijk niveau les zult krijgen.. Wat betreft zelfstudie kan ik je niet verder helpen, het lijkt me dat dat ook van je niveau afhangt.
Oud 10-11-2009, 11:00
Verwijderd
Hey,

Weet iemand of de recommendation letter perse van een persoon van school moet komen? Kan je bijvoorbeeld ook een recommendation letter vragen van het huiswerk begeleidings instituut waar je zit? Maken ze daar een groot probleem van?
Oud 01-12-2009, 16:12
SamH
SamH is offline
Hee,

ik ben al een tijd aan het twijfelen of ik nu kies voor het halen van een propedeuse op de HBO of VWO ga doen na mijn examenjaar dit jaar. Maakt dat uit op RA? En is het als je van de havo komt niet bijna onmogelijk om je aan te melden bij de RA? Vooral omdat de toelating zo erg streng is.
En over de aanbevelingsbrief van leraar/conrector, moet deze ook in het Engels? Ik neem aan van wel?
Voor welke campus hebben mensen van dit forum gekozen, en zijn ze er blij me? De campus op de koestraat spreekt mij het meest aan, maar deze is naar verhalen ook het duurst. Op welke kosten moet je ongeveer rekenen? Want bij elke uitleg zeggen ze dat je meestal rond de 300 euro zit. Koestraat, kale huur is 260 + gas licht water etc = ongeveer 390 euro?
En wat is nou precies het verschil tussen UCU en ROAC?
Oud 01-12-2009, 20:21
Jannekus
Jannekus is offline
Citaat:
Het is eigenlijk vrijwel hetzelfde qua opzet en doelstellingen etc. RA hoort ook bij de Universiteit van Utrecht en daardoor heb je dezelfde voordelen mbt exchange mogelijkheden bijvoorbeeld. RA en UCU hebben ook beiden nog 'eigen' exchange partner universiteiten. RA heeft Glendon College in Toronto en University of Nebraska. UCU heeft wat dat betreft (vind ik) wat meer voordelen want ze hebben meerdere (en betere) exchange partners, zoals in China, Californië (waaronder Berkeley), Engeland, New Hampshire, Wisconsin etc.

Verder is een groot verschil de stad natuurlijk. In Utrecht leeft het studentenleven wat meer en kom je ook wat makkelijker in contact met studenten van andere studies (je kunt makkelijker lid worden van een studentensportvereniging, studentenvereniging, muziek-dingen etc.). Ik denk dat als je op RA zit, je vriendenkring vooral bestaat uit vooral andere RA-studenten. Verder lijkt uitgaan me ook wat leuker in Utrecht dan in Middelburg, maar dat is een persoonlijke mening.

Een ander verschil is de dining hall. UCU'ers moeten 'verplicht' in de DH eten, alhoewel dat helemaal niet hoeft maar aangezien je toch ervoor betaalt is het zonde als je nooit zal gaan. Persoonlijk vind ik die DH een groot nadeel. Het eerste jaar is prima want je leert er heel wat mensen door kennen en het is ook best gezellig maar daarna heb je het ook wel gezien. Ik zie dat in de toekomst nog wel veranderen en dat dan derdejaars niet persé meer in DH hoeven te eten of een limited mealplan kunnen aanschaffen. Ze gaan nu namelijk volgend semester ook beginnen met een proef waarin bepaalde derdejaars studenten off-campus kunnen wonen, dus gewoon lekker in Utrecht zelf.
De campus in Utrecht is ook niet geschikt voor iedereen, denk ik. Natuurlijk ben je vrij om te gaan en staan, maar sommige mensen kunnen wel een opgesloten gevoel krijgen. Dat is in RA denk ik toch minder.

Andere verschillen zijn natuurlijk de vakken, ik zal ook eens kijken welke richting je op wil en welke vakken daarbij het beste aansluiten.

UCU bestaat natuurlijk het langste van alle UCs en daardoor zullen sommige dingen beter geregeld of ontwikkeld zijn (denk bijv. aan verschillende commissies, stages, projectmogelijkheden etc.). Verder kwam UCU blijkbaar het beste uit de bus van alle UCs in de Elsevier van 2009. Het werd bekroond met een 8,4. Maar goed, RA kreeg een 8,3 dus zoveel verschil zal daar ook wel niet inzitten haha

O en UCU heeft jaarlijks meer aanmeldingen dan RA dus de kans dat je aangenomen wordt bij RA is groter dan bij UCU.

Iemand die mij nog kan verbeteren/aanvullen ?
Oud 02-12-2009, 09:54
SamH
SamH is offline
O oké, dus UCU heeft gewoon meer exchange mogelijkheden en is in principe beter ontwikkelt dan de RA - omdat het dus al langer bestaat.
Wat mij inderdaad minder lijkt is dat je bij de RA vooral alleen contact hebt met mensen van de RA, en geen studenten van andere universiteiten, ja. Dat heeft zo z'n nadeel, maar wat je zegt over de DH in UCU, daar las ik over in de ANS - studentenblad. Het schijnt best duur te zijn, terwijl ik zelf niet zo heel veel waarde zou hechten aan de Dining Hall.
Ik heb van RA een overzicht gekregen met vakken die de universiteit biedt, maar die krijg je niet bij de brochure geleverd van UCU. Ik wil denk ik meer de Social Science kant op, antropologie en rechten en zo, en dat kan de RA mij ook bieden, ik weet niet of dat dan bij UCU ook zo is..
Oud 02-12-2009, 17:54
Jannekus
Jannekus is offline
http://www.ucu.uu.nl/ssc.phtml Hier is de lijst met de vakken in social sciences op UCU. SSC131 'Cultures' is het introductielevel voor Anthropology en SSC 171 'Law, Society, and Justice' en SSC 172 'Principles of Law' zijn allebei introductielevels voor Rechten.

Ik denk dat je met je interesse in antropologie en rechten op zowel RA en UCU goed terecht kunt.

Overigens kun je bij UCU wel makkelijker een off campus vak volgen aan de UU. Dus als je ziet dat er een leuk, interessant vak wordt gegeven aan de UU (voor antropologie-studenten) dan mag je je daar ook voor inschrijven. Dat mag voor RA'ers ook geloof ik, maar dan heb je weer last van reistijden etc. Al moet ik eerlijk zeggen dat er niet veel mensen off campus vakken volgen. Maar ik heb in m'n 2e jaar wel een vak aan de faculteit pedagogische wetenschappen gevolgd wat wel fijn was want UCU biedt die richting niet aan helaas

O en BTW die Dining Hall is best wel duur ja!
Oud 02-12-2009, 22:13
MizZoo
MizZoo is offline
Citaat:
O en BTW die Dining Hall is best wel duur ja!
Pfoe, €7500 voor kamer en eten.. Kamers zit je 10 maanden in een jaar in en en dining hall is alleen geopend tijdens de semesters, die 15 (?) weken duren? Duur grapje, die dining hall.

Krijg je er wel een beetje waar voor je geld?
Oud 03-12-2009, 20:56
rutero2005
rutero2005 is offline
Zoals Nederlanders eindeloos over politici, het weer, verkeer etc. kunnen zeveren, kunnen UCU'ers kritisch zijn over het voedsel op UC. Ik vind persoonlijk het voedsel goed te eten. De meeste mensen zijn het er ook over eens dat de afgelopen jaren het aanbod en de voedselkwaliteit verbeterd is, onder andere door suggesties van studenten zelf.

De kosten voor huisvesting lijken op zich hoog, maar hou er rekening mee dat dit inclusief is, en dat je wel op een relatieve toplocatie in de stad Utrecht zit. De kamers zijn van goede kwaliteit en in de meeste gebouwen erg ruim voor Utrechtse standaarden. Daarnaast woon je op een campus met allerlei groenvoorzieningen (en neem van me aan, dat is erg relaxed in de lente/zomer-periode), maar die moeten wel onderhouden worden.

@ Jannekus 10-10-2009: "en wonen ze in Voltaire..."
helemaal bovenin Voltaire is daarentegen wel chill ;-P

@ Jannekus 01-12-2009
"en dat dan derdejaars niet persé meer in DH hoeven te eten of een limited mealplan kunnen aanschaffen. Ze gaan nu namelijk volgend semester ook beginnen met een proef waarin bepaalde derdejaars studenten off-campus kunnen wonen, dus gewoon lekker in Utrecht zelf."
Meal plans zijn op dit moment punt van discussie, het off-campus wonen wordt met ingang van januari 2010 waarheid voor derdejaars.

- K.
Oud 04-12-2009, 13:33
SamH
SamH is offline
Citaat:
De kosten voor huisvesting lijken op zich hoog, maar hou er rekening mee dat dit inclusief is, en dat je wel op een relatieve toplocatie in de stad Utrecht zit. De kamers zijn van goede kwaliteit en in de meeste gebouwen erg ruim voor Utrechtse standaarden..
In de ANS las ik dat je per jaar van kamer moet wisselen en dat iedereen in principe dezelfde prijs betaald voor kamers die qua grootte heel erg verschillen. Op RA houd je in de 3 jaren dat je er zit dezelfde kamer. Of heb ik dit verkeerd?
Oud 04-12-2009, 15:37
Verwijderd
Citaat:
In de ANS las ik dat je per jaar van kamer moet wisselen en dat iedereen in principe dezelfde prijs betaald voor kamers die qua grootte heel erg verschillen. Op RA houd je in de 3 jaren dat je er zit dezelfde kamer. Of heb ik dit verkeerd?
klopt helemaal, voor zover ik weet
Is er trouwens al iemand anders uitgenodigd voor een interview bij RA? ik ben namelijk 3 dagen geleden uitgenodigd ben zo blij, maar ik moet nog wel ruim twee maanden wachten
Oud 06-12-2009, 13:23
SamH
SamH is offline
Citaat:
klopt helemaal, voor zover ik weet
Is er trouwens al iemand anders uitgenodigd voor een interview bij RA? ik ben namelijk 3 dagen geleden uitgenodigd ben zo blij, maar ik moet nog wel ruim twee maanden wachten
Oké, dat vind ik serieus een nadeel van de UCU en uiteraard voordeel van RA dan. Voor welke accommodatie heb je uiteindelijk gekozen? chill dat je bent toegelaten btw.
Oud 06-12-2009, 13:27
Verwijderd
Citaat:
Oké, dat vind ik serieus een nadeel van de UCU en uiteraard voordeel van RA dan. Voor welke accommodatie heb je uiteindelijk gekozen? chill dat je bent toegelaten btw.
wahaha dat zou wel leuk zijn als ik was toegelaten ^^ maar ik bedoelde dat ik was uitgenodigd voor een interview sorry voor de verwarring
Oud 07-12-2009, 15:44
SamH
SamH is offline
Citaat:
wahaha dat zou wel leuk zijn als ik was toegelaten ^^ maar ik bedoelde dat ik was uitgenodigd voor een interview sorry voor de verwarring
Oh haha, np.
Betekent dit dat je in Spring Semester begint?
Oud 07-12-2009, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Oh haha, np.
Betekent dit dat je in Spring Semester begint?
Nee ik ga voor fall 2010 maar ik ben een beetje vroeg vandaar
Oud 08-12-2009, 21:30
SamH
SamH is offline
Oké. Laat me weten hoe alles ging oke? Sta je niet al strak van de zenuwen?
Haha. Ik ben benieuwd!
Oud 09-12-2009, 08:18
Emily__
Emily__ is offline
Er is al een topic over de University Colleges, dat weet ik, maar ik wilde graag een nieuwe openen om te kijken of er al mensen zijn die denken dat ze er volgend jaar naar toe zouden willen gaan?
Ik wil volgend schooljaar naar de Roosevelt Academy, ben nu bijna klaar met al mijn formulieren en ga het allemaal zo snel mogelijk opsturen.
Hopelijk hoor ik hier van wat meer mensen die ook volgend jaar daar (of een ander UC) heen willen. Hoe hebben jullie gekozen naar welk UC je wil en hoe ver zijn jullie al met je application? Ben benieuwd!

x
Oud 09-12-2009, 12:29
MizZoo
MizZoo is offline
Ik ga me aanmelden voor Utrecht en Amsterdam, heb nog niet definitief beslist waar ik heen wil. (ervan uitgaande dat ik bij beiden toegelaten wordt), maar ik neig op dit moment naar Utrecht (meer vrijheid in vakkenkeuze, meer activititeiten, vakken sluiten beter aan op mijn interesses.) De formulieren liggen nog op me te wachten, ik ga in de kerstvakantie de tijd nemen nemen om alles in te vullen en de letters of motivation/essays te schrijven.
Oud 09-12-2009, 15:42
dropje93
dropje93 is offline
Weet iemand wat het verschil is tussen een double major en een interdepartmental (of zoiets) major?
Oud 10-12-2009, 01:45
FoolWithMonkey
FoolWithMonkey is offline
Ik wist niet dat zoiets als university college in nederland bestond, kan ik heb beter vergelijken met HBO of Universiteit - niveau? en wat zijn de toelatingeisen eigenlijk?
Oud 10-12-2009, 10:07
Emily__
Emily__ is offline
Ik weet het niet precies, sorry! Waar wil jij je aanmelden trouwens?

MizZoo, heb je ook Den Haag, Maastricht en RA overwogen? Zo ja, waarom spraken die je minder aan?
Oud 10-12-2009, 10:15
Emily__
Emily__ is offline
University Colleges zijn zeker van universitair niveau, zoals het woord eigenlijk ook al wel zegt. De toelatingseisen zijn anders dan bij een 'gewone' nederlandse universiteit, daarbij hoef je natuurlijk eigenlijk alleen een VWO diploma te hebben (en bij een paar extra dingen). Bij de University Colleges moet je gemiddeld een goed cijfer voor engels staan (of een alternatief bewijs dat je er goed in bent), je moet gemotiveerd zijn en hardwerkend, je moet een goede cijferlijst hebben (geweldig is niet nodig), veel internationale interesse, een aanbevelingsbrief van een leraar en een motivatiebrief die je zelf schrijft. Oh en je moet een erg brede interesse hebben, en dus niet alleen 1 vak willen studeren. Als ik iets vergeet mag iemand me aanvullen
Oud 10-12-2009, 11:14
Verwijderd
Ik ben dus al uitgenodigd voor de RA (voor een gesprek) en ik wil eigenlijk ook wel naar de UCU maar het is zo vervelend dat ze daar moeten bezuinigen maar ik ga er wel voor applyen dus ik ga in de vakantie leuk wat formuliertjes invullen ^_^
Oud 10-12-2009, 11:15
Verwijderd
Citaat:
Oké. Laat me weten hoe alles ging oke? Sta je niet al strak van de zenuwen?
Haha. Ik ben benieuwd!
Zal ik doen en ja wel een beetje zenuwachtig maar ik heb er ook zin in ^_^ maar eerst maar even mn school examen weekje doorkomen
Oud 11-12-2009, 17:07
FoolWithMonkey
Kan iemand mij wat meer vertellen over de motivatiebrief? dus wat er precies in moet staan. Is het te vergelijken met de motivatie-gedeelte van een sollicitatiebrief? dus je zelf aanprijzen en overtuigen waarom ze jou moeten aannemen ipv een ander student?
Oud 11-12-2009, 17:11
FoolWithMonkey
Citaat:
University Colleges zijn zeker van universitair niveau, zoals het woord eigenlijk ook al wel zegt. De toelatingseisen zijn anders dan bij een 'gewone' nederlandse universiteit, daarbij hoef je natuurlijk eigenlijk alleen een VWO diploma te hebben (en bij een paar extra dingen). Bij de University Colleges moet je gemiddeld een goed cijfer voor engels staan (of een alternatief bewijs dat je er goed in bent), je moet gemotiveerd zijn en hardwerkend, je moet een goede cijferlijst hebben (geweldig is niet nodig), veel internationale interesse, een aanbevelingsbrief van een leraar en een motivatiebrief die je zelf schrijft. Oh en je moet een erg brede interesse hebben, en dus niet alleen 1 vak willen studeren. Als ik iets vergeet mag iemand me aanvullen
Dus je kunt het eigenlijk vergelijken met de Ivy League universiteiten in usa? want de toelatingeisen lijken er wel op, maar hoe zit het met het niveau? is dat te vergelijken met de Ivy League universiteiten?
Oud 11-12-2009, 18:25
Neutie
Neutie is offline
Nou, ik denk dat Ivy League uni's nog wel wat hogere eisen stellen dan UC's. Je kan het meer vergelijken met 'gewone' (goede) Amerikaanse universiteiten lijkt mij, want die stellen ook al redelijk hoge eisen (qua cijfers en motivatie etc.).
Oud 11-12-2009, 18:29
FoolWithMonkey
Citaat:
Nou, ik denk dat Ivy League uni's nog wel wat hogere eisen stellen dan UC's. Je kan het meer vergelijken met 'gewone' (goede) Amerikaanse universiteiten lijkt mij, want die stellen ook al redelijk hoge eisen (qua cijfers en motivatie etc.).
volgens mij zijn de gewone, gemiddelde amerikaanse universiteiten juist van een mindere kwaliteit dan nederlandse universiteiten.
Oud 11-12-2009, 18:33
SamH
SamH is offline
Citaat:
Zal ik doen en ja wel een beetje zenuwachtig maar ik heb er ook zin in ^_^ maar eerst maar even mn school examen weekje doorkomen
Ja, kan ik begrijpen. Zal voor je duimen Zou wel chill zijn als je toegelaten werd. Ga in maart maar met een vriend naar de opendag van RA denk ik, even oriënteren. Tsjaaa.. die SE's, tell me about it!
Oud 11-12-2009, 19:54
Neutie
Neutie is offline
@FoolWithMonkey: Misschien, maar dat valt volgens mij wel mee. Maar daarom zei ik ook "gewone (goede) Amerikaanse universiteiten". Ik bedoelde dus de betere Amerikaanse universiteiten, dat hoeft niet per se Ivy League te zijn.
Oud 11-12-2009, 20:08
MizZoo
MizZoo is offline
Toelating op de Ivy League universiteiten is in de meeste gevallen een stuk strenger dan op de University Colleges. Daarnaast trekken die universiteiten natuurlijk ook de beste hoogleraren. Ik denk dat de Ivy League universiteiten nog wel op een hoger niveau onderwijs bieden dan de Nederlandse University Colleges, maar het lijkt me zeker wel te vergelijken met de betere Liberal Arts Colleges in Amerika.
Oud 11-12-2009, 20:42
Soeshie
Soeshie is offline
Ik had een vraagje over die aanbevelingsbrief van je leraar. Moet die leraar alleen dat formulier van de site invullen of zelf ook nog een brief schrijven? Ik kon dat niet echt uit de site opmaken.
Oud 11-12-2009, 20:48
Verwijderd
Citaat:
Ik had een vraagje over die aanbevelingsbrief van je leraar. Moet die leraar alleen dat formulier van de site invullen of zelf ook nog een brief schrijven? Ik kon dat niet echt uit de site opmaken.
ik heb het alleen opgestuurd met dat lijstje wat op de site stond, en ze vonden het goed dus ik denk niet dat de leraar nog zelf een hele brief hoeft te schrijven tenzij je natuurlijk je english proof of proficiency bedoelt
Oud 12-12-2009, 21:52
julia#
julia# is offline
Wat zijn de voordelen van een UC? Ik kan zelf maar geen keuze maken. Ik ben in veel vakken geinteresseerd. De kant van de talen en de kunst trekt mij meer dan de wiskunde en techniek. Zou een UC iets voor mij kunnen zijn?
Oud 13-12-2009, 13:57
Verwijderd
Is het Utrecht Law College trouwens ook een soort UC? Of is dat toch weer anders?
Oud 13-12-2009, 14:24
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Is het Utrecht Law College trouwens ook een soort UC? Of is dat toch weer anders?
Nee, dat is een soort honours programma.
Oud 13-12-2009, 18:43
MizZoo
MizZoo is offline
Citaat:
Ik weet het niet precies, sorry! Waar wil jij je aanmelden trouwens?

MizZoo, heb je ook Den Haag, Maastricht en RA overwogen? Zo ja, waarom spraken die je minder aan?
Ik heb ze wel overwogen ja. Hoewel het voor een groot deel natuurlijk een gevoelskwestie is zijn er een aantal redenen waarom ik naar Utrecht of Amsterdam wil.

Roosevelt Academy was nog wel een optie voor mij, maar is uiteindelijk afgevallen. Het feit dat het in Middelburg is heeft zeker meegewogen, voor sommige is dat kleine, ons-kent-ons gevoel misschien heel fijn, maar ik hou wel van de anonimiteit van een grote stad. Daarnaast komt het aanbod in courses erg overeen met UCU, maar biedt UCU toch net iets meer aan en sluiten de vakken beter aan op mijn interesses, dus op dat gebied heeft UCU de overhand.

Den Haag is erg gericht op Social Sciences (ze bieden vijf majors aan: Global Justice, Governance, Human Interaction, Sustainability, Global Politics) en een groot deel van mijn interesses ligt meer in de humanities hoek, dus vandaar dat Den Haag afviel voor mij. Wel een mooie locatie overigens, als je de politiek in wilt lijkt het me een ideale keuze.

Maastricht heeft eigenlijk niets waarmee het zich van de andere university colleges onderscheidt. Aanbod in vakken is wederom minder dan UCU, en ik ben ook niet helemaal overtuigd van dat Problem-based learning.

En dan blijven Amsterdam en Utrecht dus nog over. Utrecht past wederom qua lesaanbod beter bij mijn interesses dan Amsterdam: AUC heeft meer nadruk op de bèta vakken, en minder aanbod in humanities en social sciences. Ook heb je in Utrecht meer vrijheid in het kiezen van je vakken.

De campus op Utrecht heeft voor- en nadelen: aan de ene kant zou ik liever op mezelf wonen, en voor mezelf verantwoordelijk zijn (verplichte dining hall vind ik echt een nadeel van UCU, ik zou liever voor mezelf koken.), en ik vrees toch ook wel een beetje voor het 'bubble' gevoel, wat ik bij Amsterdam iets minder heb omdat je kamer en de academic building niet bij elkaar liggen. Ook het feit dat je in de zomer uit je kamer moet in Utrecht en dat je ieder jaar een andere kamer krijgt vind ik minder. Aan de andere kant is die residential campus toch wel heel erg handig. Alles binnen een paarhonderd meter bereik, een student bar op de campus, etc. Ik denk dat het toch wel wat 'gezelliger' is allemaal. Utrecht heeft ook meer student associations en activiteiten, wat je natuurlijk niet kunt verwachten van een UC wat pas 1 jaar bestaat.

Daarnaast heeft Utrecht natuurlijk meer ervaring, en de statistieken van alumni zien er erg goed uit (een groot aandeel van de afgestudeerden komt terecht op prestigieuze Britse universiteiten.) Dus wat dat betreft heb je ook weer een stukje zekerheid. Utrecht heeft overigens ook lange vakanties (22 weken in het jaar vakantie als ik me niet vergis), waar je ook heel wat leuke dingen mee kunt doen.

Qua stad zou ik weer liever in Amsterdam wonen dan in Utrecht, Amsterdam heeft me altijd al getrokken en het lijkt me een geweldige stad om in te wonen. Utrecht trekt me als stad totaal niet.

Zo, dat zijn zo'n beetje de overwegingen die heb gemaakt. Lang verhaal, ik hoop dat jullie er wat aan hebben. En als er mensen zijn die zelf op de University Colleges zitten en het niet met me eens zijn: ik hoor het graag.
Oud 13-12-2009, 20:44
Soeshie
Soeshie is offline
Nee ik bedoelde inderdaad de algemene aanbevelingsbrief. Dankje
Oud 13-12-2009, 21:42
ickeicke
ickeicke is offline
Citaat:
Weet iemand wat het verschil is tussen een double major en een interdepartmental (of zoiets) major?
Bij een double major doe je 2 complete majors, bij een interdepartemental major combineer je 2 majors tot 1. Bij RA is het zo dat je voor je major minimaal 10 (volgens mij) vakken binnen je major moet doen, waarvan minimaal 3 van 300 niveau (3 "tracks" dus van 100-200-300). Bij een interdepartemental major kies je 2 majors (Social Science, Science, Humanities) en doe je daar bij elkaar 3 tracks, dus 2 uit de ene en 1 uit de ander. Bij een double major doe je 3 tracks in de ene major EN 3 in de andere. Dat laatste is roostertechnisch vaak heel lastig allemaal en voor zover ik weet kun je in Middelburg ook geen double major meer doen. Niet zo zeer omdat het academisch te uitdagend is, maar gewoon omdat je dan aan te veel verplichtingen (verplichte vakken van 2 majors, etc.) moet voldoen en dat maakte het gewoon bijna onmogelijk ingewikkeld. Er is echter niets dat je nu zou weerhouden om verschillende tracks in verschillende majors te doen, bij voorbeeld als major+minor of als interdepartemental major.

Citaat:
Wat zijn de voordelen van een UC? Ik kan zelf maar geen keuze maken. Ik ben in veel vakken geinteresseerd. De kant van de talen en de kunst trekt mij meer dan de wiskunde en techniek. Zou een UC iets voor mij kunnen zijn?
Zou kunnen, bekijk de verschillende programma's in Maastricht, Middelburg, Utrecht en kijk of ze je aanspreken (Amsterdam en Den Haag zijn volgens mij minder interessant als je vooral taal en kunst wil doen). Bij de keuze voor een UC komt echter wel wat meer kijken dan alleen interesse in meedere gebieden. Als je bijvoorbeeld Italiaans en Filmwetenschappen wil studeren kan dat bijvoorbeeld ook (en waarschijnlijk beter) aan een gewone universiteit. Bij een UC hoort ook dat je kiest voor een intensief, engelstalig, internationaal programma waarbij je met medestudenten leeft/eet/feest/sport/etc. Ook dat moet je liggen. Ik vond dat juist heel leuk allemaal, maar ik kan me ook voorstellen dat je dat niet zo tof vind. Het is niet zo zeer een kwestie van wat is "beter", maar meer wat is "geschikter voor mij". Ga je eens verdiepen in de programma's, ga naar open dagen, loop eens een dagje mee, etc .

Citaat:
Ik denk dat het toch wel wat 'gezelliger' is allemaal. Utrecht heeft ook meer student associations en activiteiten, wat je natuurlijk niet kunt verwachten van een UC wat pas 1 jaar bestaat.
Aan de andere kant, in Amsterdam is het nu juist mogelijk om allerlei nieuwe clubs/groepen op te zetten, dat heeft ook wel iets natuurlijk. Verder zijn er in Amsterdam natuurlijk heel veel studentengroepen waar je je ook gewoon bij aan kan sluiten. Feit is wel dat UCU waarschijnlijk nu meer een campus sfeer heeft omdat al die activiteiten zich grotendeels op de campus afspelen.

Citaat:
Daarnaast heeft Utrecht natuurlijk meer ervaring, en de statistieken van alumni zien er erg goed uit (een groot aandeel van de afgestudeerden komt terecht op prestigieuze Britse universiteiten.) Dus wat dat betreft heb je ook weer een stukje zekerheid.
Je hebt in Utrecht misschien meer zekerheid, maar de alumni van AUC komen ook vast prima terecht hoor. Je zit straks sowieso niet in het allereerste jaar in Amsterdam en bijvoorbeeld ook van RA zijn er van de eerste afgestudeerden mensen toegelaten tot Oxford, Cambridge, etc. De naam en leeftijd van het instituut zijn dus ondergeschikt aan je persoonlijke kwaliteiten. Als je goed je best doet maakt het volgens mij niet uit of je aan AUC, UCU of RA hebt gestudeerd.

Citaat:
Qua stad zou ik weer liever in Amsterdam wonen dan in Utrecht, Amsterdam heeft me altijd al getrokken en het lijkt me een geweldige stad om in te wonen. Utrecht trekt me als stad totaal niet.
Amsterdam is een heel leuke stad om te wonen, maar ik vraag me af hoe leuk het is om op het Science Park te wonen. De academische gebouwen van het AUC zijn niet op loopafstand, Diemen is dichterbij dan het centrum van Amsterdam, etc. In Utrecht ligt de campus ook wel een stukje van het centrum, maar alle gebouwen liggen wel mooi rond een groot gras veld waar je op kan chillen/sporten, etc. Er is dus wel een leuke sfeer, en in Middelburg ligt alles op in/rond het centrum en is alles lekker dichtbij enzo. Ik vrees een beetje dat je bij het AUC geen van beiden hebt, maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee.
Oud 13-12-2009, 22:08
MizZoo
MizZoo is offline
Citaat:
Aan de andere kant, in Amsterdam is het nu juist mogelijk om allerlei nieuwe clubs/groepen op te zetten, dat heeft ook wel iets natuurlijk. Verder zijn er in Amsterdam natuurlijk heel veel studentengroepen waar je je ook gewoon bij aan kan sluiten. Feit is wel dat UCU waarschijnlijk nu meer een campus sfeer heeft omdat al die activiteiten zich grotendeels op de campus afspelen.
Klopt, zelf deel zijn van het opzetten van allerlei associations enzo is natuurlijk ook erg leuk, al denk ik toch wel dat sommige dingen gewoon een tijdje duren om te ontwikkelen.

Citaat:
Je hebt in Utrecht misschien meer zekerheid, maar de alumni van AUC komen ook vast prima terecht hoor. Je zit straks sowieso niet in het allereerste jaar in Amsterdam en bijvoorbeeld ook van RA zijn er van de eerste afgestudeerden mensen toegelaten tot Oxford, Cambridge, etc. De naam en leeftijd van het instituut zijn dus ondergeschikt aan je persoonlijke kwaliteiten. Als je goed je best doet maakt het volgens mij niet uit of je aan AUC, UCU of RA hebt gestudeerd.
Ongetwijfeld dat je sowieso goed terecht komt als je een goede student bent. Maar de cijfers die UCU presenteert (5% van afgestuudeerden naar Cambridge, 4% naar Oxford, 3% naar UC London, zoiets) zeggen ook wel wat over de kwaliteit van het onderwijs en de instelling lijkt mij. Maar ik geef je gelijk: de instelling zelf is eigenlijk van triviaal belang als je het tegenover de kwaliteiten en inzet van de student zelf zet.

Citaat:
Amsterdam is een heel leuke stad om te wonen, maar ik vraag me af hoe leuk het is om op het Science Park te wonen. De academische gebouwen van het AUC zijn niet op loopafstand, Diemen is dichterbij dan het centrum van Amsterdam, etc. In Utrecht ligt de campus ook wel een stukje van het centrum, maar alle gebouwen liggen wel mooi rond een groot gras veld waar je op kan chillen/sporten, etc. Er is dus wel een leuke sfeer, en in Middelburg ligt alles op in/rond het centrum en is alles lekker dichtbij enzo. Ik vrees een beetje dat je bij het AUC geen van beiden hebt, maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee.
Het is jammer dat je in Amsterdam niet in de binnenstad woont, maar dan is er alsnog de mogelijkheid om zelf de stad te verkennen. En daarnaast staat het academische gebouw (voorlopig) wel in een mooie buurt (Plantagebuurt), waar je ongetwijfeld ook veel tijd zult doorbrengen.
Oud 13-12-2009, 22:39
ickeicke
ickeicke is offline
Citaat:
Voor welke campus hebben mensen van dit forum gekozen, en zijn ze er blij me? De campus op de koestraat spreekt mij het meest aan, maar deze is naar verhalen ook het duurst. Op welke kosten moet je ongeveer rekenen? Want bij elke uitleg zeggen ze dat je meestal rond de 300 euro zit. Koestraat, kale huur is 260 + gas licht water etc = ongeveer 390 euro?
In de Koestraat en Roggeveenhof kan je huursubsidie krijgen, dus dan komt het op rond de 300 euro uit.[/quote]

Citaat:
Is wel redelijk wat over geschreven in eerdere threads, ik raad je aan om eens te zoeken in eerdere delen.

Citaat:
Het is eigenlijk vrijwel hetzelfde qua opzet en doelstellingen etc. RA hoort ook bij de Universiteit van Utrecht en daardoor heb je dezelfde voordelen mbt exchange mogelijkheden bijvoorbeeld. RA en UCU hebben ook beiden nog 'eigen' exchange partner universiteiten. RA heeft Glendon College in Toronto en University of Nebraska. UCU heeft wat dat betreft (vind ik) wat meer voordelen want ze hebben meerdere (en betere) exchange partners, zoals in China, Californië (waaronder Berkeley), Engeland, New Hampshire, Wisconsin etc.
Klopt inderdaad dat UCU meer/betere eigen exchange programma's heeft, maar RA'ers heeft ook de mogelijkheid om naar University of California campussen te gaan (ook Berkeley), via het gewone UU programma.

Citaat:
Verder is een groot verschil de stad natuurlijk. In Utrecht leeft het studentenleven wat meer en kom je ook wat makkelijker in contact met studenten van andere studies (je kunt makkelijker lid worden van een studentensportvereniging, studentenvereniging, muziek-dingen etc.). Ik denk dat als je op RA zit, je vriendenkring vooral bestaat uit vooral andere RA-studenten. Verder lijkt uitgaan me ook wat leuker in Utrecht dan in Middelburg, maar dat is een persoonlijke mening.
Denk dat hier wel het voornaamste verschil zit. Dit is gewoon iets persoonlijks; wat spreekt je het meeste aan? RA ligt meer in het centrum van de (hele mooie en leuke) stad, maar Middelburg is wel behoorlijk geïsoleerd van de rest van Nederland (heb je wel weer Gent en Brugge en stranden lekker dichtbij, dat wel). Middelburg is een veel kleinere stad, veel minder een geschiedenis als studentenstad, er wonen ook volgens mij ook relatief minder jongeren (er zijn naast RA geen andere HBO/WO instellingen in Middelburg). Al deze dingen maken dat de studenten wel enigzins op elkaar zijn aangewezen, maar dat maakt het voor mij juist wel weer erg gezellig.

Verder zijn er nog 2 belangrijke praktische verschillen: verplicht eten in de dining hall en elke zomer je kamer uit. Dit woog voor mij bijvoorbeeld zwaarder dan het feit dat Middelburg relatief ver van de randstad ligt.

Citaat:
UCU bestaat natuurlijk het langste van alle UCs en daardoor zullen sommige dingen beter geregeld of ontwikkeld zijn (denk bijv. aan verschillende commissies, stages, projectmogelijkheden etc.). Verder kwam UCU blijkbaar het beste uit de bus van alle UCs in de Elsevier van 2009. Het werd bekroond met een 8,4. Maar goed, RA kreeg een 8,3 dus zoveel verschil zal daar ook wel niet inzitten haha
Stages en "projectmogelijkheden" zijn in Utrecht inderdaad wellicht beter geregeld. In Middelburg kan er ook best veel, maar dan zul je meer zelf uit moeten vogelen. Dat kan interessant zijn, maar ook frustrerend. En over Elsevier, tja, RA had de voorgaande jaren het hoogste cijfer volgens mij. Maar de verschillen zijn klein.

Citaat:
http://www.ucu.uu.nl/ssc.phtml Hier is de lijst met de vakken in social sciences op UCU. SSC131 'Cultures' is het introductielevel voor Anthropology en SSC 171 'Law, Society, and Justice' en SSC 172 'Principles of Law' zijn allebei introductielevels voor Rechten.

Ik denk dat je met je interesse in antropologie en rechten op zowel RA en UCU goed terecht kunt.
Dat denk ik ook ja . Rechten zijn volgens mij bij allebei wel behoorlijk populair en antropologie is in Middelburg ook behoorlijk levendig.

Citaat:
Overigens kun je bij UCU wel makkelijker een off campus vak volgen aan de UU. Dus als je ziet dat er een leuk, interessant vak wordt gegeven aan de UU (voor antropologie-studenten) dan mag je je daar ook voor inschrijven. Dat mag voor RA'ers ook geloof ik, maar dan heb je weer last van reistijden etc. Al moet ik eerlijk zeggen dat er niet veel mensen off campus vakken volgen.
Off campus vakken kunnen ook prima op RA, maar dat is vaak praktisch wat lastiger natuurlijk ivm reistijden. Het heeft mij niet weerhouden om keuzevakken te doen in Amsterdam en Nijmegen, dus het kan wel .

Citaat:
Meal plans zijn op dit moment punt van discussie, het off-campus wonen wordt met ingang van januari 2010 waarheid voor derdejaars.
- K.
Is dat off campus wonen dan op vrijwillige basis, en indien verplicht: geldt het voor alle derdejaars, of alleen een bepaald percentage ofzo?

Citaat:
Klopt, je kan wel verhuizen als je wil, maar in principe woon je 3 jaar op je kamer, ook in de zomers. Ook staat er minder standaard meubilair dan op UCU. Bij UCU staat er volgens mij (correct me if i'm wrong) een bureau, een kast en een bed. Bij RA staat er alleen een bed.

Citaat:
Ik denk dat de Ivy League universiteiten nog wel op een hoger niveau onderwijs bieden dan de Nederlandse University Colleges, maar het lijkt me zeker wel te vergelijken met de betere Liberal Arts Colleges in Amerika.
Ivy League universiteiten zullen zeker op hoger niveau onderzoek doen, maar voor onderwijs kan je in veel gevallen misschien beter op een Nederlands UC terecht hoor. Op Amerikaanse universiteiten wordt het onderwijs in de lagere jaren vooral verzorgt door onderwijsassistenten, terwijl je bij UC's met maximaal 25 man les krijgt van een professor.
Oud 14-12-2009, 14:43
SamH
SamH is offline
Citaat:
In de Koestraat en Roggeveenhof kan je huursubsidie krijgen, dus dan komt het op rond de 300 euro uit.
300 euro in de maand is dan toch best goedkoop voor een kamer van 20/30 vierkante meter in de Koestraat of Roggeveenhof? (incl. keuken en badkamer is zeker wel ideaal!)

Utrecht is dan misschien wel levendiger, maar ik denk dat als je je gewoon mengt onder de studenten van RA, dat je dan ook goed kunt chillen/feesten. Minder is dat je inderdaad was geïsoleerder bent - voor mij duurt het wel een tijdje voor ik dan weer bij mijn ouders in Nijmegen kan zijn - maar je ligt wel lekker dicht bij België! Inderdaad heel persoonlijk ja.

Bij de RA hoef je dus niet elke zomer je kamer uit? Ik vind het best belachelijk dat dat moet, want waar moet je dan ineens terecht? Voor Nederlandse studenten is dit makkelijker denk ik dan voor de internationale studenten.
Bij RA is er trouwens toch de mogelijkheid om een bed te huren, maar die moet je in principe toch zelf mee brengen?

Ik denk, nu vanalles gelezen te hebben, dat ik in de eerste instantie voor RA zal gaan. Ik bezoek in Maart wel gewoon de openday en kijk of de sfeer en de campus etc. mij aanspreekt. Al weet ik toch bijna 100% zeker dat dit is wat ik wil.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten