| Advertentie | |
|
|
|
|
|
||
|
Citaat:
Zolang mensen religie alleen als een eindpunt in hun zoektocht naar de waarheid hanteren, is nagenoeg iedere religieuze richting acceptabel. Neemt niet weg dat ik zulke mensen die het zoeken 'opgegeven' hebben lafaards vind, maar dat terzijde. Mooi voorbeeld daarvan is The Man from Earth (dikke aanrader! http://www.imdb.com/title/tt0756683/), waarin een vrouw helemaal in paniek raakt als één van de fundamenten van haar geloof dreigt te worden weerlegd. Ze wil niet meer luisteren, had namelijk onbewust al besloten het bij dit geloof te laten wat betreft haar zoektocht naar de waarheid.
Laatst gewijzigd op 25-01-2010 om 04:13. |
||
|
|
|
|
Het niet dynamische karakter van religie sluit uit dat het geloof is.
het is hoe noem je dat... onderwerping.
|
|
||
|
Citaat:
Religie heeft die luxe veel minder. Omdat het vaak een groep regels is die is vastgesteld op een grotere schaal. Dit zorgt er voor dat er verschillende geloofsvarianten onder een groep kunnen worden geschaard. Neem de katholieke kerk. De religie van de kerk is niet dynamisch. Er veranderen wel dingen, maar slechts heel langzaam en de religie (katholicisme) past zich niet aan aan de persoonlijke overtuigingen van zijn individuele leden. Religie is dus niet echt dynamisch. Dat betekent dat je een duidelijk verschil ziet tussen de geloofsovertuiging van individuen en die van de kerk in het algemeen.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mensen denken, en daarin zit de zwakte van de mensheid. Als wij niet nadachten, hadden wij allen kunnen leven als arbeiders, slechts levend voor voortplanting en overleving. We zouden gelukkig kunnen zijn en allemaal gelijk als we niet dachten; maar als dieren zouden we zijn, als varkens of trekpaarden... Juist daarom werkt religie niet. Religie - niet geloof - is een manier om mensen te laten leven volgens de regels, opgesteld door anderen. Hogeren. Regels die in feite nergens op slaan komen in ieder geloof terug: Waarom mogen sikhs hun haren niet knippen? Waarom mogen vlees en melk niet samen? In de regels van het geloof ligt de kracht ervan: ze bieden hoop. Als je bidt en sober leeft, kom je in de hemel. Vrij vertaald: Als je maar religieus genoeg bent, zul je bevrijd worden van religie. Ontkrachting van religie is niet nodig. Mensen neigen naar regels en structuur. Wie zijn wij om ze te verbieden hun eigen regels te kiezen? Mensen onderdrukken zichzelf met hun drang naar vrijheid. Dat is niet erg, zolang ze geen anderen meenemen. Alleen de vissen zijn echt vrij; die hoeven niet te denken. Mensen houden de drang naar gedachten, zijn er bang voor, noemen het religie, zoeken vastigheid en rennen als een kudde opgejaagde ganzen door elkaar. Dat noemen ze religie of atheïsme. |
|
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
|||
|
Citaat:
Citaat:
|
|
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|||
|
Citaat:
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
|
|
Daar hoef ik me dan weer helemaal geen zorgen over te maken, ik heb namelijk vernomen dat roodharige mensen geen ziel hebben
dus deze zal ook niet eeuwig kunnen branden.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
In God geloven is een tweede. Ik geloof in God omdat ik denk dat hij bestaat. Denk, ik weet het niet zeker. Daarentegen geloof ik niet dat het God ook maar iets interesseert wat wij hier op aarde uitspoken. Hoogstens dat hij de aarde leest zoals wij een romannetje lezen; ter vermaak. |
|
|
|
||
|
Citaat:
Ik heb het over mensen die meteen dichtklappen nadat ze enigszins 'moeilijke' vragen voorgeschoteld krijgen. Het is geweldig dat ze geloven (of juist niet, het zal mij een broodje kaas wezen), maar ik vind het dus jammer dat ze zichzelf dan niet kunnen verdedigen (hoewel jezelf verdedigen omdat je gelooft eigenlijk helemaal nergens op slaat en niet zou moeten). Dan heb ik het gevoel dat ze enkel geloven óf omdat ze gedwongen worden óf omdat ze 'willen' geloven (en dus niet weten wáárom).
|
|
|||
|
Citaat:
Citaat:
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
En dat denk ik omdat God in mijn beleving al heel, heel lang bestaat - anders was het God niet - en dan heb ik zo'n gevoel dat al die menselijke onzin erg gaat vervelen als je het nauwgezet bijhoudt. Al moet ik zeggen dat, als ik erg bang ben, ik soms toch bid, gewoon omdat ik stiekem hoop dat Hij het toch hoort. Maar ik denk dat veel mensen dat doen. |
|
|
|
||
|
Citaat:
|
|
|
|
En de hoogste eindbaas heeft per definitie geen vaste identiteit. Als hij alleen uit delen zou bestaan, dan is dat een arbitraire, bewuste keuze en heeft het niets te maken met zijn inzichten.
|
|
|
Verwijderd
|
Ach, als God echt bestaat dan zal hij vast niet zo'n eikel zijn als alle religieuzen ons willen laten geloven, en dan kun je gewoon uitleggen waarom je niet geloofde en dan zal hij het vast wel begrijpen (als het hem überhaupt wel interesseert of wij in hem geloven of niet).
Andersom echter, als God niet bestaat (vrij waarschijnlijk), dan hebben religieuzen straks hun hele leven weggegooid door zich aan stomme regeltjes te houden die nergens op slaan, zichzelf plezier te ontnemen omdat het 'zonden' zouden zijn en weet ik wat nog meer. Dan toch liever optie 1. |
|
|
||
|
Citaat:
Maar omdat het al is gebeurd wil niet zeggen dat je er niet van kan leren
|
|
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
![]() En dat is dan ook alleen maar omdat hij dat zo heeft bepaald.
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
| Advertentie |
|
|
![]() |
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| Levensbeschouwing & Filosofie |
Gelovig? LauraJansen | 500 | 01-01-2011 13:25 | |
Geloof - vervolg op 'De ontkrachting van het christendom' Verwijderd | 233 | 14-06-2010 23:20 | |
Hoe sta jij in je geloof als christen? Miekje* | 285 | 25-11-2008 20:22 | |
tegenargumenten retorische oefening filosofie Bladerendans | 29 | 15-03-2004 08:14 | |