Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2002, 10:18
Iotje
Iotje is offline
Ik zit op het Noorderpoort in Groningen en ik doe Havo 4 en 5 in 1 jaar. Ik ben asl sinds halverwege september ziek: brandend maagzuur! Ik slik daar medicijnen tegen maar heb om de zoveel dagen een terugval en dan ben ik weer terug bij af en lig ik weer 3 week in bed. Ik kan dan bijna niks eten,heb pijn, ben misselijk en voel me heel zwak.

Ik heb vandaag een gesprek gehad met school en ze wilen niet geloven dat ik ziek ben. Wat kan ik doen?
Oud 03-12-2002, 10:39
TwiSt
TwiSt is offline
Ik weet niet of je dat al gedaan heb, maar misschien kun je een bewijs meenemen van de dokter dat je die medicijnen slikt en/of de school je ouders en dokter laten bellen?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 11:08
Ilsch
Ilsch is offline
idd via de dokter regelen.. en je ouders? nou ja.. die zullen vast ook al wat gezegd hebben denk ik..
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 11:13
Ieke
Ieke is offline
Als ze jou niet geloven moeten ze je ouders wel geloven. Laat die naar school bellen ofzo. Een dokter mag toch niet zeggen of jij ziek bent. In feite zouden ze je moeten geloven en anders je ouders.
Oud 03-12-2002, 11:49
Iotje
Iotje is offline
Citaat:
TwiSt schreef:
Ik weet niet of je dat al gedaan heb, maar misschien kun je een bewijs meenemen van de dokter dat je die medicijnen slikt en/of de school je ouders en dokter laten bellen?
Ouders hebben hier niets te zeggen, dit is volwassenonderwijs!

Bewijs van de docter kan ik alleen meenemen als school eerst een brief schrijft. Degene die dat moet doen weigert dat.
Oud 03-12-2002, 12:14
Unexplained
Unexplained is offline
Natuurlijk is maagzuur e.d. heel vervelend. Maar is het, ondanks dat, niet mogelijk om desnoods een paar uurtjes naar school te gaan?

Het is niet besmettelijk, en natuurlijk zal je niet optimaal geconcentreerd zijn in de klas, maar je laat wel je goede wil zien.
Oud 03-12-2002, 12:19
dreadlocks
dreadlocks is offline
Citaat:
Iotje schreef:

Bewijs van de docter kan ik alleen meenemen als school eerst een brief schrijft. Degene die dat moet doen weigert dat.
als jij jonger dan 18 jaar bent, en op volwassenonderwijs zit, dna hebben jou ouders er WEL van wat te zeggen, omdat je niet volwassen bent, dus dat is niet wara. ik ben zelf 17 en zit ook op volwassenonderwijs, en mijn moeder moet ook altijd een briefje schrijven ofzo. dus. en trouwens, ik weet zeker dat t waar is, want m'n ma werkt al 15 jaar op volwasseneducatie. dus. veel geluk nog verder.
Oud 03-12-2002, 14:43
Verwijderd
Laat hen maar het tegendeel bewijzen.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 15:24
niemand
niemand is offline
Citaat:
perseus schreef:
Laat hen maar het tegendeel bewijzen.
En zo werkt het dus helaas niet op de meeste scholen. Aantonen dat je ziek bent, of anders ben je gewoon afwezig met alle bijkomende problemen daarvan.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 15:52
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Iotje schreef:

Zo moeilijk is het voor de dokter toch niet om ff een briefje te schrijven/ belletje te geven.
Oud 03-12-2002, 16:37
Balance
Balance is offline
Citaat:
niemand schreef:
En zo werkt het dus helaas niet op de meeste scholen. Aantonen dat je ziek bent, of anders ben je gewoon afwezig met alle bijkomende problemen daarvan.
en die problemen zijn...?

Tenzij er een regeling is dat je zoveel procent van de les aanwezig moet zijn, anders slaag je niet, kan de school toch weinig doen? Ik neem aan dat je toetsen enzo wel inhaalt of niet?
Maar je hebt jezelf verantwoord en wanneer school dat niet wilt geloven dan moeten ze om meer vragen bij jou, je ouders of je dokter. In dit geval kiest de school ervoor niks te doen, dus dan kunnen ze je toch niks maken?
(laat hun de onderwijs inspectie maar bellen ofzo, ziek ben écht, dus die zullen niks aantreffen wat niet klopt!)
Oud 03-12-2002, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Iotje schreef:

Waarom wil degene geen brief schrijven om te vragen naar jouw medicijnen gebruik? Is hij/zij bang dat ze ongelijk krijgt?
Aan de andere kant: heeft deze persoon reden om te geloven dat je niet echt ziek bent?
*heb je vorig jaar veel verzuimd?*
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Iotje schreef:
Je kunt het toch gewoon meenemen naar school?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 19:40
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
autodropje schreef:

Zo moeilijk is het voor de dokter toch niet om ff een briefje te schrijven/ belletje te geven.
Dat is juist een probleem. Dat mag niet en ze doen het ook niet.
Oud 03-12-2002, 19:59
Miess
Miess is offline
Citaat:
ieke schreef:
Wel hoor, dat doen ze ook bij werknemers die langdurig ziek zijn. En als je eigen huisarts of internist geen verklaring af wil geven, kun je je altijd nog richten tot een arts van de GGD of de GG&GD (de schoolarts in de meeste gevallen).
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 06:19
Iotje
Iotje is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Natuurlijk is maagzuur e.d. heel vervelend. Maar is het, ondanks dat, niet mogelijk om desnoods een paar uurtjes naar school te gaan?

Het is niet besmettelijk, en natuurlijk zal je niet optimaal geconcentreerd zijn in de klas, maar je laat wel je goede wil zien.
Als ik maagzuur heb kan ik niet normaallopen van de pijn en kan ik bijna niks (op wit brood na) eten zonder over m'n nek te gaan dus ben ik ook nog es zo zwak als weet ik wat. Ik kan nauwelijks zelf naar de plee lopen als ik 2/3 dagen ziek ben geweest.
Oud 04-12-2002, 06:20
Iotje
Iotje is offline
Citaat:
autodropje schreef:

Dat mag hij niet doen.., (zei hij)
Oud 04-12-2002, 06:21
Iotje
Iotje is offline
Citaat:
Jadie schreef:
Waarom wil degene geen brief schrijven om te vragen naar jouw medicijnen gebruik? Is hij/zij bang dat ze ongelijk krijgt?
Aan de andere kant: heeft deze persoon reden om te geloven dat je niet echt ziek bent?
*heb je vorig jaar veel verzuimd?*

ikben vorig jaar van school af gekickt wegens spijbelen en ik snap best dat het nu zo overkomt maar ze laten me het niet eens bewijzen.
Oud 04-12-2002, 08:50
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Miess schreef:
Wel hoor, dat doen ze ook bij werknemers die langdurig ziek zijn. En als je eigen huisarts of internist geen verklaring af wil geven, kun je je altijd nog richten tot een arts van de GGD of de GG&GD (de schoolarts in de meeste gevallen).
Moet een berijfsarts doen bij werknemers. Huisarts mag dan evt wel informatie aan die bedrijfsarts geven. Er zijn verschrikkelijk strenge regels op dit gebied. Dus je zou idd naar een ggd arts kunnen gaan, maar hoe de regels daar zijn weet ik niet. Een huisarts mag zelfz niet zeggen of je patient bij hem bent of dat je op het spreekuur bent geweest.
Oud 05-12-2002, 07:47
Iotje
Iotje is offline
Bedankt voor jullie hulp!

Het is nu alleen niet meer nodig, ik ga over +/- 20 minuten bellen naar mijn school en ik ga me laten uitschrijven.

Ik had nl. een contract getekend dinsdag waarin stond dat ik de volgende week en de rest van deze week elke les aanwezig moest zijn en alle toetesen voor deze twee weken moest maken anders zou ik van school gekickt worden. Daarna zouden nog 2 van zulke contracten volgen (in totaal voor een periode van +/- 1,5 maand.

Gisteren ben ik naar school gegaan en ik ben er van overtuigd dat ik het qua leerwerk en maakwerk en toetsen e.d. allemaal nog zou kunnen inhalen. Alleen voel ik me nu dus weer zwaarberoerd... en dit heeft me doen nadenken:

-bij het bespreken van mijn contract degene met wie ik gepraat heb er 100 % zeker weten op uit om mij van school af te hebben en ik hen anderhalfuur lang allemaal cynische, belediginde en kleinerende opmerkingen aan moeten horen en dat ging bij de rest van de leraren ook zo,ik wod tegengewerkt...

- ik kan de school niet de garantie geven dat ik elke dag de lessen kan volgen ik heb namelijk een zeer onvoorspelbare siekte. ('s ochtens voel ik me goed en 's avonds kan ik me in een keer strontziek voelen en de hele avond over de plee heen hangen) en school is niet bereid om iets te regelen dat ik alles thuis kan maken o.i.d.

- ik heb bovendien nog kansen: staatsexamen (ik heb alle beken en ik kan prima thuis werken in mijn eentje en bovendien vind ik de stof niet dermate moeilijk dat ik op vragen stuit die nietmet wat simpel zoek en vraag werk beantwoord zouden kunnen worden!
Oud 05-12-2002, 11:41
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Iotje schreef:
Ik zit op het Noorderpoort in Groningen en ik doe Havo 4 en 5 in 1 jaar. Ik ben asl sinds halverwege september ziek: brandend maagzuur! Ik slik daar medicijnen tegen maar heb om de zoveel dagen een terugval en dan ben ik weer terug bij af en lig ik weer 3 week in bed. Ik kan dan bijna niks eten,heb pijn, ben misselijk en voel me heel zwak.

Ik heb vandaag een gesprek gehad met school en ze wilen niet geloven dat ik ziek ben. Wat kan ik doen?
je dokter naar school laten bellen?

(ps: veel beterschap/sterkte)
Oud 05-12-2002, 17:18
Verwijderd
Citaat:
ieke schreef:
Dat mag wel. Ze mogen zonder jouw toestemming niks doorgeven, maar je vraagt er dan toch zelf om? Sommigen doktoren doen er wel moeilijk over...maar ze mogen het wel. Ik heb ook een doktersverklaring nodig om een jaar studieverlenging te krijgen, lijkt me dan wel dat dat mag, 'k kan me niet voorstellen dat de IBG iets tegen de wet doet.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 17:39
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Dat mag wel. Ze mogen zonder jouw toestemming niks doorgeven, maar je vraagt er dan toch zelf om? Sommigen doktoren doen er wel moeilijk over...maar ze mogen het wel. Ik heb ook een doktersverklaring nodig om een jaar studieverlenging te krijgen, lijkt me dan wel dat dat mag, 'k kan me niet voorstellen dat de IBG iets tegen de wet doet.
Als je toestemming geeft wil nog niet zeggen dat het mag. Het is beter als een onafhankelijk arts daarover oordeeld. Ik zal de regels eens opzoeken. Er is iets dat ze het wel aan andere artsen mogen vertellen maar niet aan mensen van bijv. school. Je hoort weer van me.
Oud 05-12-2002, 17:43
Verwijderd
Citaat:
ieke schreef:
Als je toestemming geeft wil nog niet zeggen dat het mag. Het is beter als een onafhankelijk arts daarover oordeeld. Ik zal de regels eens opzoeken. Er is iets dat ze het wel aan andere artsen mogen vertellen maar niet aan mensen van bijv. school. Je hoort weer van me.
Ik moet voor school een verklaring van een arts hebben om dat extra jaar te krijgen...zou raar wezen als dat tegen de wet was dan toch?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 17:43
Ieke
Ieke is offline

Mijn ouders geven ook geen briefjes voor scholen. Dat moeten de oudres doen en dat dient de school te geloven. Als ze om een briefje vragen krijgen ze dit mee.

Een doktersverklaring waar jij het over hebt is anders. Een arts doet ook medische keuringen, maar dat i niet hetzelfde als een briefje voor school dat je ziek bent.
Oud 05-12-2002, 17:46
Verwijderd
Citaat:
ieke schreef:
Een doktersverklaring waar jij het over hebt is anders. Een arts doet ook medische keuringen, maar dat i niet hetzelfde als een briefje voor school dat je ziek bent.
Hmm, maar ik denk dat het in het geval van Iotje eerder met mijn situatie over een komt dan met 'een griepje' oid. Of Iotje moet met dat naar school gaan, dat ze dingen vragen die tegen de wet zijn oid.

Die doktersverklaring van mij is btw geen medische keuring oid...
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 17:55
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Hmm, maar ik denk dat het in het geval van Iotje eerder met mijn situatie over een komt dan met 'een griepje' oid. Of Iotje moet met dat naar school gaan, dat ze dingen vragen die tegen de wet zijn oid.

Die doktersverklaring van mij is btw geen medische keuring oid...
Dat zeg ik ook niet. Maar er is wel verschil. En zoals Iotje al gezegt heeft zei haar dokter dat hij het niet mag. Dat van jou is anders. Er zit als arts een behoorlijk risico aan als je iets te veel zegt.
Oud 05-12-2002, 17:57
Verwijderd
Citaat:
ieke schreef:
Dat zeg ik ook niet. Maar er is wel verschil. En zoals Iotje al gezegt heeft zei haar dokter dat hij het niet mag. Dat van jou is anders. Er zit als arts een behoorlijk risico aan als je iets te veel zegt.
Waarom is dat anders? Ik ben er wel voor 'gewaarschuwd' dat mijn dokter het misschien zal weigeren, zou zeggen dat hij het niet mocht oid...idd om dat risico...maar ja, als je zo'n verklaring nodig hebt...hoe los je het dan op als je dokter het vertikt er één te geven?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2002, 07:32
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Waarom is dat anders? Ik ben er wel voor 'gewaarschuwd' dat mijn dokter het misschien zal weigeren, zou zeggen dat hij het niet mocht oid...idd om dat risico...maar ja, als je zo'n verklaring nodig hebt...hoe los je het dan op als je dokter het vertikt er één te geven?
Dat kan. Je kan het beste naar een onafhankelijk arts (bij bedrijfen is dat een bedrijfsarts) gaan als je arts niet zomaar een verklaring kan geven. Een onafhankelijke kan daar makkelijker over oordelen en hij kan na toestemming van jou informatie krijgen van je gewone arts. Maar nog mogen ze niet teveel zeggen over wat je hebt. Het is soms een vreselijk dilema voor een eigen arts als hij iets moet afwijzen. Dat kan de vertrouwensband schaden en dat wil hij ook niet. Dat briefje is waar hij zich aan moet houden. Hij kan zelf kijken of hij een briefje voor jou schrijft en anders is een onafhankelijk arts de enigste oplossing.
Oud 06-12-2002, 22:10
Levi-B
Levi-B is offline
da's achterlijk dat ze je niet geloven! Shit zeg!! Bel dan meteen naar de dokter en regel een afspraak met school en de dokter! Als jij toch een ziekte hebt!

groetjs from me!
Met citaat reageren
Oud 07-12-2002, 08:17
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Jptjuh schreef:
da's achterlijk dat ze je niet geloven! Shit zeg!! Bel dan meteen naar de dokter en regel een afspraak met school en de dokter! Als jij toch een ziekte hebt!

groetjs from me!
Die man heeft echt wel wat anders te doen als naar school te gaan voor een patient. Stel je eens voor dat hij dat bij alle patienten moet doen als ze ziek zijn. Dan kun je geen praktijk meer draaien. Trouwens, hij zal toch niets zeggen als hij er al heen zo gaan. (lees het bovengaande anders even.)
Reageren

Regels voor berichten