Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2010, 23:40
Verwijderd
Citaat:
Precies, dus geen vaderlandsliefde, maar naastenliefde.
Ehh... nee.
Advertentie
Oud 26-02-2010, 23:40
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Jawel, bij racisme moet het verschil onrechtvaardig zijn.
Maar voor de persoon die het onderscheid maakt is het verschil sowieso niet onrechtvaardig, dus wie bepaalt dat? Dan is er eigenlijk geen rasicme?

Want als ik chinezen een minderwaardig volk vind en daarom een chinees op straat op zijn muil sla, is dat niet onrechtvaardig omdat ik altijd heb geleerd dat je chinezen nu eenmaal op hun muil slaat. Dus dan ben ik geen racist. Ofzo.
Oud 26-02-2010, 23:41
Verwijderd
Citaat:
Ehh... nee.
Jawel, dat zeg je net zelf.
Oud 26-02-2010, 23:41
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Hoe kan een daad intrinsiek slecht zijn met goede gevolgen? Geef eens een voorbeeld?Je geeft aan dat het principiële verschil tussen racisme en nationalisme zit in de ethiek, maar je beargumenteert die ethiek niet.
Een voorbeeld: als je door middel van marteling van 1 persoon het leven van 2 kan redden, zou je dat middels het consequentialisme als een goede uitkomst zien. Terwijl ik marteling beschouw als intrinsiek slecht en dus nooit goede uitkomsten kan hebben.

Ik gaf je eerder al een verschil aan, namelijk dat racisme per definitie slecht is en vaderlandsliefde niet. Dit heb ik onderbouwd door het noemen van de slechte gevolgen van racisme die lang niet altijd optreden bij vaderlandsliefde.
Oud 26-02-2010, 23:42
Verwijderd
Citaat:
Maar voor de persoon die het onderscheid maakt is het verschil sowieso niet onrechtvaardig, dus wie bepaalt dat? Dan is er eigenlijk geen rasicme?

Want als ik chinezen een minderwaardig volk vind en daarom een chinees op straat op zijn muil sla, is dat niet onrechtvaardig omdat ik altijd heb geleerd dat je chinezen nu eenmaal op hun muil slaat. Dus dan ben ik geen racist. Ofzo.
Jawel, want je maakt onrechtvaardig onderscheid op basis van ras. Dat je hebt geleerd dat dat moet, doet daar niets aan af.
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Het woordenboek vindt dat het allebei mag. Alleen dan het als superieur beschouwen van het eigen ras, niet volk.
Bron? Want daar ben ik heel benieuwd naar.
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Een voorbeeld: als je door middel van marteling van 1 persoon het leven van 2 kan redden, zou je dat middels het consequentialisme als een goede uitkomst zien. Terwijl ik marteling beschouw als intrinsiek slecht en dus nooit goede uitkomsten kan hebben.

Ik gaf je eerder al een verschil aan, namelijk dat racisme per definitie slecht is en vaderlandsliefde niet. Dit heb ik onderbouwd door het noemen van de slechte gevolgen van racisme die lang niet altijd optreden bij vaderlandsliefde.
Maar ook bij racisme treden ze niet altíjd op
Oud 26-02-2010, 23:43
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Jawel, want je maakt onrechtvaardig onderscheid op basis van ras. Dat je hebt geleerd dat dat moet, doet daar niets aan af.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik vraag wie er dan beoordeelt wat onrechtvaardig is.
Oud 26-02-2010, 23:43
Verwijderd
Citaat:
Bron? Want daar ben ik heel benieuwd naar. En trouwens, mocht het zo in het woordenboek staan, zo staat het niet in de wet en die definitie wordt over het algemeen breed aangehangen.
Racisme is niet in de wet gedefinieerd
Oud 26-02-2010, 23:44
Verwijderd
Citaat:
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik vraag wie er dan beoordeelt wat onrechtvaardig is.
De rechter
Verwijderd
Citaat:
Bron? Want daar ben ik heel benieuwd naar.En tot nu toe is je enige onderbouwing van die stelling een cirkelredenering.
[/QUOTE]

bron: het woordenboek? probeer vandale.nl eens
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Racisme is niet in de wet geregeld
Je hebt gelijk.
Oud 26-02-2010, 23:45
Verwijderd
bron: het woordenboek? probeer vandale.nl eens[/QUOTE]

Nou die geeft niet jouw definitie...
Oud 26-02-2010, 23:45
Laisve
Laisve is offline
bron: het woordenboek? probeer vandale.nl eens[/QUOTE]
raˇcisˇme het; o 1 theorie die de superioriteit ve bep. ras verkondigt
-------------

Dus niet alleen onderscheid maken, maar ook je verheven voelen.
Oud 26-02-2010, 23:46
Verwijderd
2 discriminatie op grond van iems ras
dus wel alleen onderscheid maken

beetje kinderachtig om alleen 1 van de 2 definities te citeren.
Oud 26-02-2010, 23:47
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Je hebt gelijk.
Oh trouwens, dit neem ik terug. Het staat in verscheidene verdragen, alleen niet in het Nederlandse wetboek. Echter zijn die verdragen net zo rechtsgeldig.
Verwijderd
Citaat:
Zoek eens de betekenis van discriminatie op Discriminatie =/= onderscheid maken.
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
De rechter
En als die rechter nou zegt: 'groot gelijk dat je die chinees op zn gezicht klopt, chinezen zijn stom'? Dan ben ik geen racist meer omdat mijn acties geheel rechtvaardig waren?
Oud 26-02-2010, 23:48
Laisve
Laisve is offline
Citaat:

beetje kinderachtig om alleen 1 van de 2 definities te citeren.
Discriminatie is het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen. Dus je punt?
Verwijderd
Kazet heeft gelijk en Alizee vindt dat ook.

Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
bron: het woordenboek? probeer vandale.nl eens
raˇcisˇme het; o 1 theorie die de superioriteit ve bep. ras verkondigt
-------------

Dus niet alleen onderscheid maken, maar ook je verheven voelen.
Nee want er bestaat ook iets als positieve racisme waar het andere ras juist bevoordeeld word op bijvoorbeeld een sollicitatie "omdat we nog geen zwarte in dienst hebben"
Verwijderd
maargoed, ik was hier om gezellig gedachten uit te wisselen en niet om te kibbelen over de definitie van alledaagse woorden. Dus ik ga maar eens naar bed welterusten allemaal!
Oud 26-02-2010, 23:49
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:

[afbeelding]
Alizee, mijn zwakke punt
Verwijderd
Citaat:
En als die rechter nou zegt: 'groot gelijk dat je die chinees op zn gezicht klopt, chinezen zijn stom'? Dan ben ik geen racist meer omdat mijn acties geheel rechtvaardig waren?
Als de rechter zegt, moord is goed dus ik spreek je vrij, likely.
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
goedenacht lieve mensjes!
Oud 26-02-2010, 23:50
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Nee want er bestaat ook iets als positieve racisme waar het andere ras juist bevoordeeld word op bijvoorbeeld een sollicitatie "omdat we nog geen zwarte in dienst hebben"
Positief racisme? Dat lijkt me niet hoor. Jij bedoelt positieve discriminatie, en dat is weer heel wat anders.
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik snap die zin niet, LL.

Hoi para!
Verwijderd
Citaat:
Maar ook bij racisme treden ze niet altíjd op
Omdat niet alles wat valt onder de definitie van racisme ook daadwerkelijk racisme is of zo wordt ervaard.
Verwijderd
Citaat:

[afbeelding]
Dat is juist het bewijs van z'n ongelijk.
Philosophy
Philosophy is offline
HALLO LAISVE, MAG IK EVEN AANDACHT? HALLO? GEEN RACISME OF WAT DAN OOK?

Oke hoi, hoe was je nou verkleed?
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Omdat niet alles wat valt onder de definitie van racisme ook daadwerkelijk racisme is of zo wordt ervaard.
Zoals het bekloppen van chinezen
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
Positief racisme? Dat lijkt me niet hoor. Jij bedoelt positieve discriminatie, en dat is weer heel wat anders.
Dat bedoelde ik ja maar dat is niet heel iets anders. Racisme valt onder discriminatie.
Oud 26-02-2010, 23:51
Verwijderd
Citaat:

Hoi para!
Je gaat uit van een hypothetische situatie, dat is geen argument.
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
goedenacht lieve mensjes!
Avond.
Verwijderd
Citaat:

Hoi para!
Goedenavond.
Oud 26-02-2010, 23:53
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Goedenavond.
lekker gefarmvilled?

@ LL: ik draag ook geen argumenten aan, ik probeer uitleg los te krijgen.
Oud 26-02-2010, 23:53
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Dat bedoelde ik ja maar dat is niet heel iets anders. Racisme valt onder discriminatie.
Discriminatie is het onrechtmatig onderscheid maken. Bij positieve discriminatie wordt er onrechtmatig onderscheid gemaakt. Echter bij racisme wordt er op basis van ras en superioriteitsgevoel een onderscheid gemaakt, en dat is per definitie slecht. Overigens ben ik ook tegen positieve discriminatie van wie of wat ook.
Oud 26-02-2010, 23:54
Verwijderd
Citaat:

@ LL: ik draag ook geen argumenten aan, ik probeer uitleg los te krijgen.
De rechter zal toetsen of jij chinezen anders behandeld dan andere rassen.
Oud 26-02-2010, 23:55
Philosophy
Philosophy is offline
Gelukkig krijg ik antwoord.
Verwijderd
Citaat:
Zoals het bekloppen van chinezen
Doel je daar mee op jouw stiefmoeder ?

Citaat:
Andersom. Discriminatie valt onder racisme /mierenneuker.
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
Discriminatie is het onrechtmatig onderscheid maken. Bij positieve discriminatie wordt er onrechtmatig onderscheid gemaakt. Echter bij racisme wordt er op basis van ras en superioriteitsgevoel een onderscheid gemaakt, en dat is per definitie slecht. Overigens ben ik ook tegen positieve discriminatie van wie of wat ook.
Er is bij elke soort van discriminatie wel een soort van superioriteitsgevoel.
Oud 26-02-2010, 23:56
Verwijderd
Citaat:
Eh nee
Oud 26-02-2010, 23:56
Verwijderd
Citaat:
lekker gefarmvilled?
Ik heb de verveling een minuut of tien weg kunnen houden ermee, dus eh, ja, denk ik.
Oud 26-02-2010, 23:58
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
Uuhm nee:')

hier.
Oud 27-02-2010, 00:00
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Er is bij elke soort van discriminatie wel een soort van superioriteitsgevoel.
Je geeft net je eigen voorbeeld: positieve discriminatie. Dat gebeurt niet uit superioriteitsgevoel. Maar hier ging de hele discussie ook niet over trouwens
Oud 27-02-2010, 00:01
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
De rechter zal toetsen of jij chinezen anders behandeld dan andere rassen.
Ik ontken niet dat ik ze anders behandel. De rechter zal echter beoordelen of dat onrechtvaardig is.
Citaat:
Doel je daar mee op jouw stiefmoeder ?

Amerikanen zelfde verhaal. Allemaal door haar.
Citaat:
Ik heb de verveling een minuut of tien weg kunnen houden ermee, dus eh, ja, denk ik.
Oud 27-02-2010, 00:02
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
Je geeft net je eigen voorbeeld: positieve discriminatie. Dat gebeurt niet uit superioriteitsgevoel. Maar hier ging de hele discussie ook niet over trouwens
Positieve discriminatie gaat ook om superioriteitsgevoel. Aangezien je denkt dat de rest (weer het sollicitatiegesprek) toch wel makkelijk een andere baan vinden en omdat het anders sneu is voor die zwarte.
Oud 27-02-2010, 00:03
Verwijderd
Citaat:
Je geeft net je eigen voorbeeld: positieve discriminatie. Dat gebeurt niet uit superioriteitsgevoel.
Stiekem wel
Oud 27-02-2010, 00:03
Philosophy
Philosophy is offline
Laisve, liefje schatje honnepon, leeg je pmbox eens.
Oud 27-02-2010, 00:05
Laisve
Laisve is offline
@Lucky Luciano: http://en.wikipedia.org/wiki/CERD Volgens mij is dit deel van bindend recht en hierin is racisme wel degelijk gedefinieerd.

Regels voor berichten