Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2002, 11:34
dream
dream is offline
als je hier diep over nadenkt, is het heel moeilijk te bevatten...
Oud 03-02-2002, 11:36
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
opslaan, opvragen of vergeten?
netzoals bij 1 pc
Oud 03-02-2002, 11:48
dream
dream is offline
Maar hoe kan het, dat je dingen die je geweten hebt, niet meer weet.

Stel dat alles wat je kunt weten (en wat is dat alles dan?) een groot grasveld is, dan is er waarschijnlijk maar een grasprietje van dat grasveld van jou. En terwijl je denkt dat je veel weet, ligt er dus nog een heel grasveld met dingen die je niet weet.
Oud 03-02-2002, 12:07
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
jah....
t zijn gwoon allemaal theorieen van me
Ik zal nu proberen het opnieuw uit te leggen alleen wat genuanceerder:

Je 'herinneringen' zijn eigenlijk gwoon een Grote bibliotheek, Je kan het tot het laatste moment van je leven laten vullen. Alles past erin. Alleen de 'administratie' werkt niet goed. Alles komt ergens te staan met bv. ieder een eigen nummertje. Dat wordt allemaal opgeschreven om als een soort 'zoek-boek' te dienen. Maar het is die 'zoek-boek' die bijvoorbeeld beschadigt raakt of dat er een paar bladzijdes kwijtraken ofzo.

Zo zie ik het ongeveer...
kweet nie wat je ervan vind

[Dit bericht is aangepast door Darkened Sky (03-02-2002).]
Oud 03-02-2002, 14:58
dream
dream is offline
maar waarom raakt je 'zoek-boek' dan beschadigd? Daar moet toch een reden voor zijn?

Zou het zo zijn, dat als je alles wat je weet opschrijft (vanaf je geboorte) en je blijft alles steeds maar herlezen, dat je dan nooit iets vergeet. Omdat je dan steeds herinnerd wordt aan alle dingen die je weet.
Ik weet niet of het zo is, maar jah...
Oud 03-02-2002, 15:04
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
ik weet t ook niet hoor gwoon 1 theorie

maarre, zoals je zegt is t misschien zow dat je elke keer alles herleest en dat t misschien daardoor beschadigt raakt?
Kijk maar naar 1 boek: hoe ouder ie word en hoe vaker erin is gekeken hoe meer de bladeren gekreukeld enzo zijn.

maar ja, tis slechts 1 ideetje van me..
Oud 03-02-2002, 15:30
dream
dream is offline
maar als je het zo bekijkt zoals jij het zegt, zou het dus zo moeten zijn dat je de dingen die je het vaakst opgezocht hebt, ook het snelst vergeet. Want die blz. zijn dan helemaal muffig geworden, omdat je ze zo vaak hebt gelezen, en dus gaan ze eerder kapot...
Oud 03-02-2002, 17:02
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
neej joh
ik heb alleen een grote moeite om t zow zelf te zeggen wat ik bedoel
naja...
ik hoop dat je dat niet zo erg vind
Oud 03-02-2002, 20:51
dream
dream is offline
tuurlijk nie!!!! maar ik vind het gewoon interessant om hierover te praten, en een antwoord te vinden... en ik vind het soms ook erg balen als je iets wilt typen, maar je weet niet hoe je het moet zeggen...
Oud 03-02-2002, 21:29
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
dream schreef:
maar als je het zo bekijkt zoals jij het zegt, zou het dus zo moeten zijn dat je de dingen die je het vaakst opgezocht hebt, ook het snelst vergeet. Want die blz. zijn dan helemaal muffig geworden, omdat je ze zo vaak hebt gelezen, en dus gaan ze eerder kapot...
't is natuurlijk alleen maar een metafoor hč...
maar als we toch bezig zijn, dan zou je het onthouden van dingen die je vaak 'opzoekt' zo kunnen zien dat je van die dingen precies weet waar ze staan in je bibliotheek, en er zo naar toe kunt lopen zonder te moeten zoeken.

Ik heb trouwens ook deze site gevonden, waar zo op het eerste gezicht nogal wat op staat. Ik heb het nog niet doorgelezen.... morgen
Oud 04-02-2002, 16:56
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Ah...
dat bedoelde ik ong
THNX mcsun!
Oud 05-02-2002, 07:32
dream
dream is offline
maar hoe kan het dan, dat je niet meer weet hoe de weg loopt naar sommige dingen? En hier suggereer je dan dus ook dat alles wat je weet, voor altijd opgeslagen blijft. Maar je herinneringen dan? Blijven die dan allemaal bewaard? Hoe kan het dan dat je nix meer weet van je geboorte, en de jaren daarna?

Ik weet het antwoord ook niet, maar ik denk er al heel lang over na.
Oud 05-02-2002, 08:34
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
dream schreef:
maar hoe kan het dan, dat je niet meer weet hoe de weg loopt naar sommige dingen? En hier suggereer je dan dus ook dat alles wat je weet, voor altijd opgeslagen blijft. Maar je herinneringen dan? Blijven die dan allemaal bewaard? Hoe kan het dan dat je nix meer weet van je geboorte, en de jaren daarna?

Ik weet het antwoord ook niet, maar ik denk er al heel lang over na.
Een mens neigt alleen die weg naar kennis te onthouden die hij vaak moet toepassen. Mensen vergeten inderdaad vaak wat ze vergeten zijn Maar ik denk dat je alles wel opslaat. Wat betreft herinneringen: als baby en in je eerste jaren ben je je nog niet bewust. Ik denk dat je daarom daar nix van kan herinneren. En later blijf je vooral de herinneringen onthouden die veel indruk op je hebben gemaakt.....denk ik.

[Dit bericht is aangepast door kosmos (05-02-2002).]
Oud 05-02-2002, 13:18
dream
dream is offline
Citaat:
kosmos schreef:
Een mens neigt alleen die weg naar kennis te onthouden die hij vaak moet toepassen. Mensen vergeten inderdaad vaak wat ze vergeten zijn Maar ik denk dat je alles wel opslaat. Wat betreft herinneringen: als baby en in je eerste jaren ben je je nog niet bewust. Ik denk dat je daarom daar nix van kan herinneren. En later blijf je vooral de herinneringen onthouden die veel indruk op je hebben gemaakt.....denk ik.

[Dit bericht is aangepast door kosmos (05-02-2002).]
Hum, kijk, eigenlijk heb je wel gelijk, maar wat jij zei roept toch weer allemaal vragen bij mij op... Want waar gaat bijvoorbeeld datgene wat je vergeet heen? Gaat dat wel ergens heen? En als het nergens heengaat, wat gebeurd er dan mee?

Tjah, misschien is het wel verschrikkelijk irritant dat ik steeds vanalles vraag enzo, maar ik snáp het gewoon níét!!

Oud 05-02-2002, 13:32
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
dream schreef:
Hum, kijk, eigenlijk heb je wel gelijk, maar wat jij zei roept toch weer allemaal vragen bij mij op... Want waar gaat bijvoorbeeld datgene wat je vergeet heen? Gaat dat wel ergens heen? En als het nergens heengaat, wat gebeurd er dan mee?

Tjah, misschien is het wel verschrikkelijk irritant dat ik steeds vanalles vraag enzo, maar ik snáp het gewoon níét!!

Is niet irritant hoor, is slechts een teken van nieuwschierigheid. Maar ik denk dat als je iets vergeet, je dat kan zien als iets dat je niet meer bewust weet, maar ik denk dat je in je onderbewustzijn alles nog hebt zitten hoor, maar dat hadden meer mensen al gezegd geloof ik(in bibleotheekvorm dan wel )
Oud 06-02-2002, 21:20
dream
dream is offline
dus alles wat je vergeet blijft in je hersenen zitten, je bent alleen het weggetje kwijt dat naar die dingen leidt.

Conclusie: Als je alles opschrijft wat je weet en je leest dat steeds opnieuw weer door zul je nooit iets vergeten??????

Vandaag zei iemand in de bus, dat je de belangrijkste weggetjes (die leiden naar de belangrijkste gebeurtenissen, uit willekeurige tijden) goed onthoudt. Maar hoe komt het dan dat je die andere weggetjes vergeet, wat blokkeert die weggetjes dan??
Oud 06-02-2002, 23:39
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
dream schreef:
Conclusie: Als je alles opschrijft wat je weet en je leest dat steeds opnieuw weer door zul je nooit iets vergeten??????

Is nog nooit geprobeerd, maar dat zou goed kunnen....alleen 1 probleem....hoe schrijf je alles wat er om je heen gebeurt en alles wat je doet op??
Oud 06-02-2002, 23:40
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
dream schreef:
Vandaag zei iemand in de bus, dat je de belangrijkste weggetjes (die leiden naar de belangrijkste gebeurtenissen, uit willekeurige tijden) goed onthoudt. Maar hoe komt het dan dat je die andere weggetjes vergeet, wat blokkeert die weggetjes dan??
Dat is misschien dan weer de capaciteit van je bewustzijn.
Oud 07-02-2002, 09:02
iffelgurrl
iffelgurrl is offline
in principe weten mensen heel veel. maar ze onthouden het ook. alleen wat ze vergeten noemen is het wegstoppen van nutteloze informatie (zoals ruzies en dat soort dingen) vergeten bestaat dus eigenlijk niet, maar ze stoppen het weg. dat is het wel
Oud 07-02-2002, 09:47
legatus
legatus is offline
There are three stages of memory. First, you take information into the system and make it available for memory as if you were editing a document on your computer screen. Memory researchers call this process encoding. The second stage is storage, where you make a long-lasting change in the brain, saving the document to your hard drive. The third stage is retrieval, where you get the document back on the screen.

-- Washington University School Of Medicine

Researchers led by neuroscientist Joe Tsien found that the brain appears to have a system of repeatedly replaying and reinforcing the same cellular event that led to the initial formation of a memory. The reinforcement is critical for creating the cell-to-cell connections that constitute long-term memories, the researchers found.

"It's really surprising to find out we need to reactivate this initial learning event," said Tsien. "It's like learning something again in your brain, only this time it's due to some kind of spontaneous reactivation mechanism."

This observation could yield insights into the much broader question of how the brain maintains a continuity of knowledge and memories over a lifetime despite the constant turnover of molecules and proteins.

-- Princeton University

The birth of a memory, the split second when the human brain encodes an event for future reference, has been captured through sophisticated neuroimaging and used to predict accurately whether a specific experience will later be remembered or forgotten, according to research published in the Aug. 21 issue of the journal Science.
Based on collaborative research by scientists at the Massachusetts General Hospital (MGH)-NMR Center in Boston, Washington University in St. Louis and Harvard University, the article describes how levels of activity in certain brain structures involved in processing verbal information can predict whether that information will be retained in memory.

"The split-second thoughts that people have about incoming information play a huge role in whether that experience will be remembered or forgotten, something that happens in a second can have consequences for the rest of our life," Schacter said. "This study gets us a step closer to understanding what is going on in the brain when this crucial step is taking place in the brain."

-- Washington University In St. Louis

Je onthoudt dus niet alles, en het is superingewikkeld.

[Dit bericht is aangepast door legatus (07-02-2002).]
Reageren

Regels voor berichten