Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2010, 13:10
Verwijderd
Citaat:
Ja, ik heb het zelf tijdens lessen ook nooit geleerd, dus wat dat betreft wel handig dat ik nu heb gekeken hoe de meeste mensen reageren . Maar als je iedereen om je heen naar rechts uit ziet wijken moet je toch wel zelf kunnen bedenken dat het niet handig is om naar links te gaan.
Normaal gesproken wel, maar een hulpdienst met toeters en bellen achter je hebben is voor veel mensen een uitermate stressvolle situatie en dan reageer je niet altijd op de meest logische manier. Ook dus omdat het zo weinig voorkomt, zal het nooit helemaal routine worden.
Advertentie
Oud 03-03-2010, 17:34
MTpower
MTpower is offline
Ik heb vandaag voor het eerst sinds jaren ( ) weer gefietst! Toch wel weer een eye-opener geweest, je bekijkt het verkeer weer eens uit een hele andere hoek. Ga zeker beter op dingen letten als ik weer in de auto stap
Oud 03-03-2010, 20:22
KIET
KIET is offline
Ik heb sowieso weer erg veel zin om te fietsen
Moet je wel opletten: als het straks mooi weer is ben ik er toch stiekem weer te lui voor Maar ik hoop van niet. Bovendien, ik zit er over te denken om eens een ligfiets uit te proberen zodat ik wat langere stukken kan rijden.
Oud 03-03-2010, 23:12
MTpower
MTpower is offline
Ik ben er echt jaren te lui voor geweest, maar ik vind het stiekem wel leuk, morgen weer
Oud 04-03-2010, 17:20
Hawahaai
Hawahaai is offline
Iemand wilde een uitrit (van een hogeschool) uit, en stond al met z'n neus op de weg. Iedereen op de doorgaande baan maakt een demonstratieve slinger er om heen, toetert of remt, maar denk je dat die auto even een stukje achteruit gaat? Natuurlijk niet.

Oh, en het verbaast me hoezeer sommige mensen vertrouwen op de remmen van andere weggebruikers (en hun reactievermogen). Als ik 80 rijd op een doorgaande weg die omlaag loopt, en op het laagste punt is een t-splitsing, dan zou ik het er niet op gokken dat ik er vanuit stilstand ergens 'even' tussen kan. 80 en 0 is al een best groot verschil, maar omlaag heb ik echt langer nodig om te remmen, hoor. Maar ik ben er inmiddels aan gewend, geloof ik. Ik toeter er niet eens meer voor.
Oud 04-03-2010, 18:35
Verwijderd
Vandaag toch wel het toppunt van idioterie bijna letterlijk aan den lijve mogen ondervinden...

Een idioot miste zijn afslag, gaat vol in de remmen, slingert de vluchtstrook op, en rijdt vervolgens achteruit naar die afslag toe... Ik heb nog nooit zoveel mensen, zowel voor, achter als naast me zien stijgeren van schrik, verbijstering en boosheid. En terecht. Als er ook maar 1 iemand minder snel en goed had gereageerd voornamelijk op het remmen van de vent, dan waren er ongelukken gebeurd...
Oud 04-03-2010, 19:18
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Vandaag toch wel het toppunt van idioterie bijna letterlijk aan den lijve mogen ondervinden...

Een idioot miste zijn afslag, gaat vol in de remmen, slingert de vluchtstrook op, en rijdt vervolgens achteruit naar die afslag toe... Ik heb nog nooit zoveel mensen, zowel voor, achter als naast me zien stijgeren van schrik, verbijstering en boosheid. En terecht. Als er ook maar 1 iemand minder snel en goed had gereageerd voornamelijk op het remmen van de vent, dan waren er ongelukken gebeurd...
Achteruit rijden op de vluchtstrook wordt dan ook beboet met een boete van: €480,-
Oud 04-03-2010, 19:24
Verwijderd
Dan had hij geluk dat er geen politie in de buurt was... Want 480 euro versus misschien net 5 euro aan extra brandstof kosten voor het omrijden....
Oud 05-03-2010, 16:00
Verwijderd
Stomme voetgangers die per se recht moeten oversteken en niet 2 meter verder op het zebrapad kunnen gaan lopen. En domme automobilisten die er voor stoppen om ze over te laten. Ok, als er geen auto aankomt, maar anders, waar dienen die dingen denk je voor?

En van die mensen die dénken dat hun auto super verlaagd is en maar met een snelheid van 5 km per uur over een hobbeltje durven rijden (geen drempel, oude tramrails ofzo, je merkt het amper).
Oud 05-03-2010, 16:20
Verwijderd
sinds ik mezelf eens gelanceerd heb, over een veel te hoge drempel, doe ik ook altijd rustig aan... 5 kilometer, dan kun je je auto beter duwen...
Oud 05-03-2010, 16:53
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
En van die mensen die dénken dat hun auto super verlaagd is en maar met een snelheid van 5 km per uur over een hobbeltje durven rijden (geen drempel, oude tramrails ofzo, je merkt het amper).
Ghehe, in een mercedes (clk? ) merk je het amper
Verlaagd betekent automatisch stugger, sommige mensen gaan zo ver dat er totaal geen vering meer in zit. Ik moet zeggen dat die van mij ook flink stug is en als ik te hard over bepaalde overgangen ga dan vlieg ik met m'n hoofd tegen het dak aan, dus doe het ook altijd maar rustig aan
Oud 05-03-2010, 17:37
Verwijderd
Ja ok, maar die voor mij was niet verlaagd, een gewone normale auto. En dan zo'n tramrailsje. Maar echt stapvoets erover op een weg waar je 70 mag .

(En ja, een clk Sport coupé)
Oud 05-03-2010, 17:41
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ja ok, maar die voor mij was niet verlaagd, een gewone normale auto. En dan zo'n tramrailsje. Maar echt stapvoets erover op een weg waar je 70 mag .

(En ja, een clk Sport coupé)
Ik heb nog nooit in een niet-verlaagde auto gereden waarmee ik moest afremmen voor een overgang, dus dan heb je een punt ja

(Dan had ik het goed onthouden )
Oud 06-03-2010, 12:09
Nona
Nona is offline
Gisteren zag ik op de A1 opeens geen hand voor ogen meer in de mist. Ik geloof dat iemand een rook-probleempje had. En dan gewoon doorrijden...
Oud 09-03-2010, 20:01
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Stomme voetgangers die per se recht moeten oversteken en niet 2 meter verder op het zebrapad kunnen gaan lopen. En domme automobilisten die er voor stoppen om ze over te laten. Ok, als er geen auto aankomt, maar anders, waar dienen die dingen denk je voor?
Binnen vijf meter van het zebrapad dien je voetgangers ook voor te laten.
Oud 09-03-2010, 20:28
Verwijderd
Citaat:
Hm misschien is het in België anders maar ik kan daar niets over vinden in het boekje van verkeer&waterstaat.
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Im...195-272700.pdf bladzijde 31
Oud 09-03-2010, 20:33
Verwijderd
Ik heb in Nederland rijles gevolgd en ik heb nog nooit van zo'n absurde regel gehoord. Waarom zijn die dingen er dan?

Daarbij, in België:
Citaat:
42.4.1. De voetgangers moeten de rijbaan haaks op haar aslijn oversteken; zij mogen er, zonder dat het nodig is, noch slenteren, noch blijven staan.

Wanneer er op minder dan ongeveer 30 meter afstand een oversteekplaats voor voetgangers is, moeten de voetgangers deze oversteekplaats volgen.
Oud 09-03-2010, 21:12
Balance
Balance is offline
Je gaat toch geen 30 meter verder lopen, oversteken en dan weer 30 meter teruglopen?
Oud 09-03-2010, 21:18
Verwijderd
Ware het niet dat je als automobilist wél verplicht bent om voorrang te verlenen bij een zebrapad, en niet als er geen zebrapad is. Ten minste zo heb ik het geleerd, en zo pas ik het ook toe.

Overigens is het alsnog vervelend, dat je dan voorrang verleent bij een zebrapad, en mensen blijven dan talmen. Dan rij ik alsnog gewoon door.
Oud 10-03-2010, 08:39
Verwijderd
Citaat:
Eh nee. Voetgangers zijn verplicht om bij het oversteken gebruik te maken van het zebrapad wanneer deze binnen een straal van 5m van ze is. Je bent als automobilist niet verplicht om voorrang te verlenen, maar wel om ervoor te zorgen dat je geen gevaar of hinder toebrengt aan andere verkeersdeelnemers, hoe achterlijk hun gedrag ook mag zijn. Dus, dat de gemiddelde voetganger zich niet houdt aan bovenstaande regel is geen vrijbrief om ze dan maar overhoop te rijden
Oud 10-03-2010, 09:18
Verwijderd
Citaat:
Dus, dat de gemiddelde voetganger zich niet houdt aan bovenstaande regel is geen vrijbrief om ze dan maar overhoop te rijden
ow... Shit. Toch nog maar eens contact opnemen met mijn verzekeraar dan..
Oud 10-03-2010, 09:46
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Dus, dat de gemiddelde voetganger zich niet houdt aan bovenstaande regel is geen vrijbrief om ze dan maar overhoop te rijden
Beetje laten schrikken kan wel
Oud 10-03-2010, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Je gaat toch geen 30 meter verder lopen, oversteken en dan weer 30 meter teruglopen?
In sommige gevallen wel, op een ringweg bv: dubbele rijbanen, snel verkeer en vaak reling in het midden. Verder vind ik 30m ook wel veel. Maar dat je te lui bent om 2 meter verder te lopen, vind ik wel schandalig. Ik was dan ook niet gestopt, maar ja, die voor mij wel.
Oud 13-03-2010, 12:23
Verwijderd
Weekendrijders.... Wat een ellende. Zonder te kijken van rijbaan wisselen, zodat ik vol in de ankers moet, en de gozer achter mij, die niet eens aan het bumperkleven was, ook maar net op tijd kon remmen. En dan nog verbaasd zijn dat ik met groot licht en claxon liet weten wat ik van die onverantwoordelijke actie vond, de lamlul had kinderen op zijn achterbank.

En even verderop was het weer raak. Zo van de invoegstrook, rechts langs een vrachtwagen, de linkerbaan op, terwijl ik van links langs die vrachtwagen reed, die ezel heeft mij dus nooit kunnen zien aankomen . Mijn remmen zijn getest, maar shit wat een idioten op de weg...
Oud 13-03-2010, 13:23
Verwijderd
ja, dat soort figuren zijn erg jammer altijd
Oud 14-03-2010, 23:42
KIET
KIET is offline
Citaat:
Wellicht ben je in de war met de regel dat je niet binnen vijf meter van een oversteekplaats mag parkeren

Even met behulp van een briljante paint met een willekeurig rotonde, want dat is sneller en duidelijker: de rode lijn is een rij voor een verkeerslicht, vlak voor de rotonde stond een kruis dat je daar niet mocht staan (oversteek voor fietsers en voetgangers) en daar stond ik vlak voor. Er was een extra brede rijstrook op de rotonde zodat andere auto's die niet in de file zouden hoeven te staan er langs kunnen. De blauwe lijn is de route die een automobilist koos om niet op de rest van het verkeer te hoeven wachten...

Niet erg netjes, maar stiekem wel vrij briljant
Oud 15-03-2010, 00:55
KIET
KIET is offline
O, en half Dubai rijdt als idioten
Oud 16-03-2010, 09:53
Verwijderd
De vent in z'n Mazda 5 gisteren die vond dat hij wel de uitvoegstrook op kon gaan zonder te spiegelen. Nu reed ik daar ook wel 140km/u, maar dan nog is het niet zo moeilijk om even in je spiegels te kijken voordat je besluit een bijzondere verrichting uit te voeren
Oud 16-03-2010, 17:00
Hawahaai
Hawahaai is offline
De vrachtwagen die besloot een baantje op te schuiven, terwijl ik daar aan kwam met 120 km/u. Nu was de linkse baan nog wel vrij, dus kon ik doorschuiven, maar ik moest wel stevig sturen.
Oud 17-03-2010, 10:27
Verwijderd
1000 euro schade, omdat 1 inferieure lamlul wat krassen in mijn auto maakte. Wat de lol er van is...
Dood aan dat tuig, echt... Minderwaardige kaffers...
Oud 17-03-2010, 15:51
Hawahaai
Hawahaai is offline
Oei. Stond je auto geparkeerd toen iemand zijn frustraties er op los liet?

OT: ik reed vandaag de wegpiratenroute, volgens mij. Eerst een auto die met nog geen 80 de linkerbaan op kwam zetten terwijl we daar met z'n allen 120 reden. Toen reed ik op een langzaamrijdend rijtje af, maar ik moest de afrit hebben dus daar ging ik achter; werd ik ingehaald door een gefrusteerd iemand die dat rijtje inhaalde, de voorste afsneed en toen alsnog de afrit nam over de witte punt. Eenmaal binnen de bebouwde kom nog iemand die zijn rechterknipperlicht aanzette in een haakse bocht naar rechts, toen niet meer knipperde maar op het volgende kruispunt wel ineens afremde om naar rechts te gaan (nou had ik daar al rekening mee gehouden, maar toch). En toen ik bijna thuis was iemand die z'n auto op de rijbaan stilzette om iemand uit te laten stappen, zonder enige vorm van aangeven dat-ie stil ging staan (behalve de remlichten dan). Oh, en hier op de parkeerplaats nog iemand die buiten de vakken geparkeerd staat, waardoor sommige anderen er niet meer uit kunnen.
Oud 17-03-2010, 17:42
Balance
Balance is offline
Ik heb vandaag echt 3 vrachtwagens meegemaakt die hun wagen zomaar naar links gooiden om in te halen, terwijl ik net van plan was die vrachtwagen in te halen. Jezus, als ze dat nou even 5 seconden van te voren aankondigen, dan kan ik er rekening mee houden.
Oud 17-03-2010, 18:28
Verwijderd
@Louis, dat heb ik mensen ook vaak zien doen op Werchter, nooit gesnapt wat daar de lol van is... Klote voor je.
Vandaag liet ik netjes een stel voetgangers over waarvan er 1 duidelijk slecht te been was, komt er van de andere kant een vrachtwagentje van de gemeente aanscheuren dat gewoon doorrijdt terwijl de voetgangers op het zebrapad een noodstop moeten maken. Schandalig.
Oud 17-03-2010, 18:32
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
1000 euro schade, omdat 1 inferieure lamlul wat krassen in mijn auto maakte. Wat de lol er van is...
Dood aan dat tuig, echt... Minderwaardige kaffers...
Wat een klootzakken zijn dat
Afschieten die lui.
Oud 17-03-2010, 22:10
Verwijderd
Ik werd er niet vrolijk van. Schadeformulieren, weer een garagebezoek ( had net mijn voorruit vervangen vanwege die feestelijk a2 ). Ik hoop dat de dader zich heel mans voelt.
Oud 18-03-2010, 09:53
Verwijderd
mja dat hou je toch. bij onze laguna zijn ze in de winter ook creatief met sleutels geweest. daders pak je nooit meer natuurlijk
Oud 18-03-2010, 12:44
MTpower
MTpower is offline
Ben blij dat het hier nogal meevalt...
1x hebben ze eens met een spuitbus verf langs de auto van m'n ouders gelopen (al spuitende).
Was er gelukkig af te polijsten, dus schade viel mee.
Maar ik moet het nog steeds niet zien dat iemand dat flikt bij welke auto dan ook, dan pak ik hem wel eventjes bij z'n kraag en wachten we rustig op meneer de agent waar hij het aan uit mag gaan leggen.
Oud 18-03-2010, 13:09
Verwijderd
Citaat:
Ben blij dat het hier nogal meevalt...
1x hebben ze eens met een spuitbus verf langs de auto van m'n ouders gelopen (al spuitende).
Was er gelukkig af te polijsten, dus schade viel mee.
Maar ik moet het nog steeds niet zien dat iemand dat flikt bij welke auto dan ook, dan pak ik hem wel eventjes bij z'n kraag en wachten we rustig op meneer de agent waar hij het aan uit mag gaan leggen.
Ja, mijn eerste reactie (zeker waar het mijn auto betreft): ze mogen blij zijn dat ze bij de politie aangifte kunnen doen van mishandeling... Maar goed, dat lost niks op, behalve dan dat foeteren wel lekker oplucht.

Vanmorgen een gozer die wel heel erg vervelend aan het rijden was. Telkens vertragen, versnellen, vertragen etc. Dat je zonder cruisecontrol niet regelmatig kan rijden, snap ik, maar snelheidsverschillen van bijna 10km/u vind ik toch wat te gortig.
Oud 18-03-2010, 14:14
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ja, mijn eerste reactie (zeker waar het mijn auto betreft): ze mogen blij zijn dat ze bij de politie aangifte kunnen doen van mishandeling... Maar goed, dat lost niks op, behalve dan dat foeteren wel lekker oplucht.

Vanmorgen een gozer die wel heel erg vervelend aan het rijden was. Telkens vertragen, versnellen, vertragen etc. Dat je zonder cruisecontrol niet regelmatig kan rijden, snap ik, maar snelheidsverschillen van bijna 10km/u vind ik toch wat te gortig.
Het lucht zeker op

Ik zat zojuist achter precies zo'n figuur, zat constant te schommelen tussen de 70 en de 90. Ondanks het inhaalverbod ben ik er maar voorbij gegaan, zeker gezien 100 is toegestaan daar
Oud 18-03-2010, 19:48
Nona
Nona is offline
Ligt het aan mij, of is het bloedirritant als mensen constant op de rem hangen terwijl het verkeer voor hen vrijwel geen vaart mindert? Ik heb altijd het gevoel dat er dan op een zeker moment wel hard geremd gaat worden, en ik het niet op tijd door heb omdat de remlichten van mijn voorganger toch om de haverklap aan gaan...
Oud 18-03-2010, 20:10
drukknoopje
drukknoopje is offline
@Nona: dat denk ik ook vaak. Toen ik nog rijles kreeg, ging mijn instructeur een keer tellen hoe vaak de auto voor ons ging remmen terwijl ik niks hoefde te doen. We kwamen op 36 keer, over een klein pokkestukje. Die auto's moeten eens iets meer afstand houden, dan hoeven ze ook niet steeds te remmen.

OT: Die bumperklevers zijn wel irritant. Kan het ook niet helpen dat dat dieselhok van mij geen vaart kan maken, tenzij bergje af en wind mee.
Oud 18-03-2010, 20:34
Verwijderd
Er zijn ook auto's met een actieve cruisecontrol en die houdt automatisch afstand ... door te remmen. Grote kans dus dat de bestuurder helemaal niet zelf zit te remmen
Oud 18-03-2010, 20:45
Verwijderd
Wilde dus net vanuit mijn werk met een pittig gangetje naar huis, en begon daartoe op de A4 de benodigde snelheid te maken, zag ik in mijn middenspiegel een auto met wat teveel aan camera-apparatuur achter me aan rijden. Dus moest het alsnog rustig aan doen. Anders denk ik dat ik de wegpiraat was geweest.
Oud 19-03-2010, 00:08
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ligt het aan mij, of is het bloedirritant als mensen constant op de rem hangen terwijl het verkeer voor hen vrijwel geen vaart mindert? Ik heb altijd het gevoel dat er dan op een zeker moment wel hard geremd gaat worden, en ik het niet op tijd door heb omdat de remlichten van mijn voorganger toch om de haverklap aan gaan...
Ik vind dat ook bloedirritant, maar tegelijkertijd merk ik wel dat ik er dan misschien ook te dicht op zit als ik me er echt aan erger. Want als je ruime afstand hebt, dan hoeft het helemaal niks uit te maken dat je voorligger remt. Dan kun je rustig afwachten of het remmen inderdaad doorzet en ben je alsnog op tijd als je vervolgens dán pas op je rem trapt.
Merk je dus dat je uit angst ook mee gaat remmen, dan zou ik toch gewoon meer afstand in bouwen.
Oud 19-03-2010, 11:33
drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Er zijn ook auto's met een actieve cruisecontrol en die houdt automatisch afstand ... door te remmen. Grote kans dus dat de bestuurder helemaal niet zelf zit te remmen
Ik heb in april 6 jaar geleden mn rijbewijs gehaald, bestond dat toen ook al?
Oud 19-03-2010, 14:28
Hawahaai
Hawahaai is offline
Vandaag weer een rare situatie meegemaakt: ik reed op een slingerweg binnen de bebouwde kom, met een verhoogd fietspad aan beide zijden van de weg (met een rechte stoeprand). Voor mij reed een auto, die aangaf linksaf te willen gaan. Die stoof nog nét voor een tegemoetkomende vrachtwagen langs, die daar dus behoorlijk voor moest remmen. Ik was intussen ook al aan het remmen, omdat ik verwacht had dat de auto voor mij zou stoppen en wachten tot de vrachtwagen voorbij was. Toen die auto dus alsnog doorreed, wilde ik weer gas geven, maar zag ik ineens een jongen net naast de stoeprand op de rijbaan staan, met zijn brommer. Op dezelfde hoogte op het fietspad reed een gehandicapt persoon met zijn driewieler. (ik denk dat de brommer de driewieler in heeft willen halen en van het randje af geschoten is) Ik rem nog meer af, die jongen rost zijn brommer weer het fietspad op, en ik trek (gewoon rustig) op. Waarop ik aangekeken word door iedereen die ook maar in de buurt is... Het was een aparte situatie, maar waarom ze dan mij aankijken, geen idee...
Oud 19-03-2010, 17:02
Verwijderd
Citaat:
Ik heb in april 6 jaar geleden mn rijbewijs gehaald, bestond dat toen ook al?
Jazeker, die systemen zijn al een jaar of 10 verkrijgbaar op de duurdere modellen van de zogeheten premium-merken.
Oud 19-03-2010, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Jazeker, die systemen zijn al een jaar of 10 verkrijgbaar op de duurdere modellen van de zogeheten premium-merken.
Wat de kans ongeveer 0,1% maakt dat drukknoopje toen meermalen zulke auto's voor zich heeft gehad.
Oud 19-03-2010, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Wat de kans ongeveer 0,1% maakt dat drukknoopje toen meermalen zulke auto's voor zich heeft gehad.
Nah, 4 jaar verder hebben ook de goedkopere auto's van diezelfde merken die opties en begint het door te druppelen naar merken als Audi en VW
Oud 19-03-2010, 21:11
KIET
KIET is offline
Mja, zelfs in die 'goedkopere' auto's is het dan vaak nog een (dure) optie. Dan zijn er ook nog genoeg mensen die de (a)cc niet gebruiken als-ie er wel in zit. De kans is aanzienlijk groter dat ze gewoon iemand trof die wat nerveus was met het rempedaal, en meestal is dat inderdaad iemand die dan niet helemaal goed afstand weet te houden
Topic gesloten

Regels voor berichten