Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2010, 18:12
brands
brands is offline
Hallo mede-forumleden,

Tijdens projecten moeten we informatie zoeken en uitwerken in goed Nederlands. Een groepsgenoot van mij zegt dat ik veel spreektaal gebruik i.p.v. schrijftaal.

Maar nu wil ik graag van jullie weten: wat is dan het verschil tussen spreektaal en schrijftaal?

Dan een vervolg hierop, hoe kan ik dit in de loop van tijd verbeteren?

Alvast bedankt voor het lezen en ik hoop op jullie hulp.

Met vriendelijke groeten,

Brands
Oud 02-03-2010, 18:24
Verwijderd
Hangt af van jouw schrijfstijl, doe maar een voorbeeld.

In principe meestal afkortingen in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 19:18
silentbob
silentbob is offline
ik heb ook wel van die dingen waarvan sommigen zeggen dat het niet klopt(in schrijftaal, dus spreektaal), maar wat eigenlijk gewoon ouderwets is
zou gebruik ik regelmatig wouden ipv wilden, en andere woorden waarvan de sterke vorm vooral in spreektaal word gebruikt

of bedoel je wat anders?
Met citaat reageren
Oud 03-03-2010, 09:07
brands
brands is offline
Citaat:
ik heb ook wel van die dingen waarvan sommigen zeggen dat het niet klopt(in schrijftaal, dus spreektaal), maar wat eigenlijk gewoon ouderwets is
zou gebruik ik regelmatig wouden ipv wilden, en andere woorden waarvan de sterke vorm vooral in spreektaal word gebruikt

of bedoel je wat anders?
Ook dit is bij mij wel is een probleem!
Oud 03-03-2010, 10:40
Verwijderd
"Wouden" is spreektaal inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2010, 16:40
F.
F. is offline
overigens is 'is' ook spreektaal, als je daar 'eens' mee bedoelt..
Met citaat reageren
Oud 03-03-2010, 16:40
Verwijderd
't Is vrij lastig om hier echt antwoorden op te geven, je moet 't een beetje proefondervindelijk ontdekken, dus laat die groepsgenoot de dingen aanstrepen die hij spreektaal vindt bijvoorbeeld, en vraag 'm ook eens naar hoe hij het dan zelf zou verwoorden...
Met citaat reageren
Oud 03-03-2010, 16:41
Verwijderd
En " 't " en " 'm " ook niet gebruiken in een verslag van een project
Met citaat reageren
Oud 03-03-2010, 16:49
Geel
Geel is offline
Dingen zoals 'jij kan' ipv 'jij kunt' is ook enigszins spreektaal. Of dingen opschrijven op dezelfde manier als je ze zou zeggen is ook spreektaal. Als je schrijft moet je geneurtenissen en vertelsels niet per se netter maar wel wat meer geordend neerpennen.
Oud 03-03-2010, 18:41
silentbob
silentbob is offline
Citaat:
"Wouden" is spreektaal inderdaad.
dat hoor ik idd ook veel zeggen, maar eigenlijk ben ik het er niet helemaal mee eens, ik vind het eerder wat ouderwets(aangezien sterke werkwoorden het oudst zijn, en sommige zijn na verloop van tijd slap geworden), en daarom gebruik ik het dus ook wel in schrijftaal, aangezien ik ook wel meer wat onbekendere woorden gebruik(vooral in dingen voor school)
Met citaat reageren
Oud 03-03-2010, 20:23
Musiquefreak
Musiquefreak is offline
Spreektaal bevat vaak dialectwoorden, dus inderdaad bijvoorbeeld: ik wou (ipv ik wilde), jij kan (ipv jij kunt). Afkortingen vallen hier ook onder, zoals "ff" en dergelijken.

http://taal.vrt.be/taaldatabanken_ma...st-10082.shtml

Handige link! Staan ook synoniemen voor spreektaalwoorden die je veel gebruikt, 'vertaald' naar de schrijftaal
Met citaat reageren
Oud 03-03-2010, 20:48
Verwijderd
Misschien dat dat in Vlaanderen geldt, maar ik ben het er helemaal niet mee eens.

Die lijst dus.

Nou ja, wel deels.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2010, 21:26
silentbob
silentbob is offline
zitten idd een paar woorden bij die ik zelden/nooit gebruik
bijv. elkeen had ik zelfs nog nooit van gehoord, dus dat zal wel een typisch vlaams woord zijn
Met citaat reageren
Oud 04-03-2010, 17:26
brands
brands is offline
Bedankt voor de tips iedereen!

Maar hoe groot is naar aanleiding van de bovenstaande post van mij om in aanmerking te komen voor een dyslexie test. Dat is om te kijken of ik werkelijk dyslectisch ben?

En wat moet ik van z'n test verwachten?
Oud 04-03-2010, 20:27
Verwijderd
Wat heeft het onderscheid spreektaal/schrijftaal met dyslexie te maken? Heb je moeite met spelling en/of lezen? Ik vind jouw posts hier namelijk prima, geen 'typische' dyslexie foutjes ofzo... Maar goed, jij weet zelf beter hoe je spellings- en leesvaardigheden zijn, natuurlijk, maar iets te veel spreektaal schrijven maakt geen dyslexie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten