Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2010, 21:02
Verwijderd
Citaat:
"De partijen die we nu zien na de val van Balkenende 1 zijn:
Democraten 66, Christen Democratisch Appel en de partij voor Vrijheid,Vrede en Democratie."

Hij denkt dat VVD voor Vrijheid, Vrede en Democratie staat.
Ik zag laatst ook op verschillende plaatsen dat mensen over 'Partij voor de Arbeid' schreven, niet gigantisch fout, maar wel fout.
Advertentie
Oud 11-03-2010, 10:54
Chick Rock
Chick Rock is offline
Op de site van de NS. En ik vind het een irritante fout.

Citaat:
Koop uw kaartje online en print het zelf uit.
Oud 11-03-2010, 11:09
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
een reactie op FTD, ik moest lachen :

custum ondertitels.

Woehahahaha dat beloofd weer veel spellingsfoutjes.
Desondanks veel kudos voor het werk dat jullie er insteken.

Maar los van zijn pijnlijke fout, zijn die custom subs inderdaad vrijwel altijd vreselijk. Ik heb ze serieus wel eens uitgezet gewoon omdat het zo vreselijk was.

Laatst gewijzigd op 11-03-2010 om 11:37.
Oud 11-03-2010, 11:28
Rationeel
Rationeel is offline
true, sommige zijn echt te afschuwelijk voor woorden. letterlijk
Oud 11-03-2010, 13:45
Verwijderd
Een uitgeverij heeft een mail-form op hun site met daarin de keuze

"Aan: Secreteriaat"
Oud 11-03-2010, 14:27
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Dinsdag had ik maatschappijwetenschappen en toen hielden mensen een presentatie over de Camorra in Napels en de mafia et cetera. Vervolgens zei onze leraar even ter verduidelijking dat "de Camorra letterlijk een grote octopus is met zijn tentakels over de hele wereld". De situatie is dus ernstiger dan ik dacht.
Oud 12-03-2010, 12:03
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Prem had het bij DWDD gisteren tot twee keer toe over hoe erg het wel niet was dat de schoonmakers zo worden uitgeperst.... .
Oud 12-03-2010, 12:34
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Op de site van de NS. En ik vind het een irritante fout.
Citaat:
Koop uw kaartje online en print het zelf uit.
Ik zie het niet
Oud 12-03-2010, 12:35
Verwijderd
Uitprinten is officieel geen woord, ofzo? Anders zie ik het ook niet
Oud 12-03-2010, 12:47
Verwijderd
Ze doelt inderdaad op uitprinten => printen (of afdrukken). Maar ik vind uitprinten prima.
Oud 12-03-2010, 12:52
Martiño
Martiño is offline
http://www.onzetaal.nl/advies/uitprinten.php
Oud 12-03-2010, 13:39
Uice
Uice is offline
Het probleem met uitprinten is niet dat het een contaminatie is, maar dat het een pleonasme is. Printen is een prima woord, het is overbodig daar 'uit' aan toe te voegen. Hetzelfde geldt voor inscannen, trouwens.
Oud 12-03-2010, 14:16
Martiño
Martiño is offline
Nouja, het is misschien een pleonasme, maar het is blijkbaar wel geaccepteerd in het dagelijks gebruik.

Overigens kan scannen ook analyseren betekenen, bijv. "ik scan de gegevens van de patiënt" of "ik scan de gegevens van de patiënt in" heeft in mijn ogen een iets andere betekenis. Het eerste kan namelijk ook de indruk geven dat je de daadwerkelijke gegevens bekijkt, analyseert en er een conclusie aan verbindt, het tweede betekent dat je de gegevens alleen invoert.
Oud 12-03-2010, 16:30
Uice
Uice is offline
Citaat:
Nouja, het is misschien een pleonasme, maar het is blijkbaar wel geaccepteerd in het dagelijks gebruik.
Dat wil niet zeggen dat het wenselijk is. 'Printen' is gewoon mooier.

Citaat:
Overigens kan scannen ook analyseren betekenen, bijv. "ik scan de gegevens van de patiënt" of "ik scan de gegevens van de patiënt in" heeft in mijn ogen een iets andere betekenis. Het eerste kan namelijk ook de indruk geven dat je de daadwerkelijke gegevens bekijkt, analyseert en er een conclusie aan verbindt, het tweede betekent dat je de gegevens alleen invoert.
Ja, en als je zegt 'hier is pap' kan het ook meerdere betekenissen hebben, maar meestal wordt uit de context wel duidelijk wat er bedoeld wordt.
Oud 12-03-2010, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Het probleem met uitprinten is niet dat het een contaminatie is, maar dat het een pleonasme is. Printen is een prima woord, het is overbodig daar 'uit' aan toe te voegen. Hetzelfde geldt voor inscannen, trouwens.
Nee hoor, uitprinten is zeker geen pleonasme en inderdaad ook geen contaminatie. Uitprinten is ook een prima woord. De nadruk ligt hierbij meer (dan bij printen) op het resultaat van de handeling.
Oud 12-03-2010, 22:03
Verwijderd
Barabas schreef:
Citaat:
paar complicaties van wann gepakt
Oud 13-03-2010, 13:21
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Ze doelt inderdaad op uitprinten => printen (of afdrukken). Maar ik vind uitprinten prima.
Het komt van printen en uitdraaien
Oud 13-03-2010, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Het komt van printen en uitdraaien
Dat is hetzelfde als zeggen dat boomslang fout is omdat het komt van rietslang en boomkikker
Oud 13-03-2010, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Dat is hetzelfde als zeggen dat boomslang fout is omdat het komt van rietslang en boomkikker
Oud 13-03-2010, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Oud 13-03-2010, 19:12
snoopy
snoopy is offline
He jongens... Gezellig hier

OT:
Citaat:
Leg is uit!
Oud 13-03-2010, 19:14
Verwijderd
Citaat:
Dat is dan hetzelfde als zeggen dat 'zich irriteren aan' wel goed is omdat het komt van 'zich ergeren aan' en 'iets irriteert iemand'
Oud 13-03-2010, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Dat is dan hetzelfde als zeggen dat 'zich irriteren aan' wel goed is omdat het komt van 'zich ergeren aan' en 'iets irriteert iemand'
Nee, een koe is een dier =/= een dier is een koe
Oud 13-03-2010, 21:43
Volk
Volk is offline
Citaat:
.
gewoonweg omdat ik daar niet in de buurt woon, of daar uberhoubt mensen ken.
Oud 13-03-2010, 22:08
JJoosje
JJoosje is offline
Citaat:
leuke opdragt, moeste ze bij ons op sgol ok doen (...) misgien n idee voor je?
Oud 13-03-2010, 22:42
Verwijderd
Dat vind ik geen mooie taalfouten. Dat is gewoon iemand die er niet veel om geeft hoe dom ze overkomt.
Oud 13-03-2010, 23:23
Uice
Uice is offline
Citaat:
Nee hoor, uitprinten is zeker geen pleonasme en inderdaad ook geen contaminatie. Uitprinten is ook een prima woord. De nadruk ligt hierbij meer (dan bij printen) op het resultaat van de handeling.
Als je iets print komt het er altijd uit. Die nadruk is dus nergens voor nodig.
Oud 14-03-2010, 08:55
Verwijderd
Het is wel een contaminatie zoals Fizzle al aangeeft.
Oud 14-03-2010, 08:58
Verwijderd
Ik zie niet zo goed in waarom er hier discussie over is, onze taal geeft toch duidelijk aan dat het een prima woord is.
Oud 14-03-2010, 09:08
Verwijderd
Het is correct Nederlands, inmiddels.
Oud 14-03-2010, 09:39
Verwijderd
Citaat:
Het is correct Nederlands, inmiddels.
Dat is net zoals zeggen dat 'correct' correct Nederlands is, inmiddels.
Oud 14-03-2010, 11:04
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik zie niet zo goed in waarom er hier discussie over is, onze taal geeft toch duidelijk aan dat het een prima woord is.
'Witte sneeuw' is ook correct, maar meestal overbodig.
Oud 14-03-2010, 11:09
JJoosje
JJoosje is offline
Citaat:
'Witte sneeuw' is ook correct, maar meestal overbodig.
Witte sneeuw is een pleonasme, zoals een dood lijk of koud ijs.
Oud 14-03-2010, 14:27
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Onze Taal is echter totaal geen autoriteit op dit gebied. De enige autoriteit is namelijk de Nederlandse Taalunie, dus ik snap niet zo goed waarom je dat aanhaalt.
Oud 14-03-2010, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Onze Taal is echter totaal geen autoriteit op dit gebied. De enige autoriteit is namelijk de Nederlandse Taalunie, dus ik snap niet zo goed waarom je dat aanhaalt.
Onze taal is meer autoriteit op dit gebied dan de mening van een forumer.
Oud 14-03-2010, 20:29
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Onze taal is meer autoriteit op dit gebied dan de mening van een forumer.
Daar heb ik geen enkele uitspraak over gedaan. Jij haalt Onze Taal aan alsof het een autoriteit is, en dat is het niet. Het is een clubje taalhobbyisten die, hoewel ze wellicht wel meer gezag hebben dan andere mensen, niet kan voorschrijven hoe het moet, omdat dat de unieke taak is van de Taalunie. Dus hen als bron aanhalen heeft geen zin.
Oud 14-03-2010, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Daar heb ik geen enkele uitspraak over gedaan. Jij haalt Onze Taal aan alsof het een autoriteit is, en dat is het niet. Het is een clubje taalhobbyisten die, hoewel ze wellicht wel meer gezag hebben dan andere mensen, niet kan voorschrijven hoe het moet, omdat dat de unieke taak is van de Taalunie. Dus hen als bron aanhalen heeft geen zin.
Natuurlijk wel. Als jij bloed overgeeft ga je toch ook naar de huisarts ondanks dat hij geen gastro-enteroloog is.
Oud 14-03-2010, 20:40
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Natuurlijk wel. Als jij bloed overgeeft ga je toch ook naar de huisarts ondanks dat hij geen gastro-enteroloog is.
Nee die vergelijking klopt helemaal! Oh wacht.

Er is één instantie die met zekerheid kan zeggen hoe het moet, omdat die de autoriteit heeft gekregen door het taalunieverdrag, en hij steun heeft van de regering. Dat er andere groeperingen zich ook bezighouden met taal wil niet zeggen dat zij normatief zijn. Helaas is dat niet te vergelijken met jouw dokterverhaal, simpelweg omdat er geen centrale autoriteit is die kan vertellen wat je hebt en wat daaraan te doen, meerdere mensen kunnen en mogen dat.

Je kunt het beter vergelijken met de belastingdienst en belastingadviseurs. De een kan wel vertellen hoeveel je ongeveer moet betalen, maar de enige die dat definitief bepaalt is toch echt de dienst zelf.
Oud 14-03-2010, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Nee die vergelijking klopt helemaal! Oh wacht.

Er is één instantie die met zekerheid kan zeggen hoe het moet, omdat die de autoriteit heeft gekregen door het taalunieverdrag, en hij steun heeft van de regering. Dat er andere groeperingen zich ook bezighouden met taal wil niet zeggen dat zij normatief zijn. Helaas is dat niet te vergelijken met jouw dokterverhaal, simpelweg omdat er geen centrale autoriteit is die kan vertellen wat je hebt en wat daaraan te doen, meerdere mensen kunnen en mogen dat.
Prima andere vergelijking als je op dit soort futiliteiten gaat zitten. Als jij een brug moet bouwen zou volgens jou logica de sterkteberekeningen enkel van een civiel ingenieur juist zijn en bijvoorbeeld niet die van een bouwkundige?
Het is onzin zolang jij geen bron hebt van de taalunie die dit tegenspreekt is er geen reden om aan te nemen dat onzetaal er naast zit. Je hoeft niet benoemd te worden door een bepaald verdrag om een autoriteit te zijn.
Citaat:

Je kunt het beter vergelijken met de belastingdienst en belastingadviseurs. De een kan wel vertellen hoeveel je ongeveer moet betalen, maar de enige die dat definitief bepaalt is toch echt de dienst zelf.
Maar kennelijk heb jij meer vertrouwen in jezelf dan in de belastingadviseur.
Oud 14-03-2010, 21:19
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Prima andere vergelijking als je op dit soort futiliteiten gaat zitten. Als jij een brug moet bouwen zou volgens jou logica de sterkteberekeningen enkel van een civiel ingenieur juist zijn en bijvoorbeeld niet die van een bouwkundige?
Het is onzin zolang jij geen bron hebt van de taalunie die dit tegenspreekt is er geen reden om aan te nemen dat onzetaal er naast zit. Je hoeft niet benoemd te worden door een bepaald verdrag om een autoriteit te zijn.

Maar kennelijk heb jij meer vertrouwen in jezelf dan in de belastingadviseur.
Wel weer typisch dat als jouw voorbeeld ontkracht wordt de ontkrachting ineens gebaseerd is op een futiliteit. Verzin dan gelijk een goed voorbeeld. Overigens: het is jouw logica i.p.v. jou logica, en ernaast zitten i.p.v. er naast zitten.

Ik heb totaal geen verstand van bruggen bouwen, dus ik doorzie dat voorbeeld niet. En ik ben niet met je eens dat Onze Taal autoriteit heeft, temeer omdat de Taalunie het onderwijs voorschrijft hoe Nederlands gebezigd dient te worden, de Prijs der Nederlandse Letteren uitreikt, bekleed is met gezag op grond van het Taalunieverdrag, en dus bepaalt hoe je Nederlands moet schrijven, zowel op grammaticaal- als op spellinggebied. Ik zeg niet dat Onze Taal niet gezaghebbend is in de ruime zin van het woord, alleen zijn ze niet normatief en zijn dientengevolge geen bron op basis waarvan je de discussie kunt sluiten. Waarom vind jij van wel?

Overigens ben ik van mening dat uitprinten inderdaad niet fout (meer) is, ik vind je argumentatie over het beëindigen van de discussie alleen zo ontzettend slecht.
Oud 14-03-2010, 21:21
Verwijderd
Mierenneukers, Onze Taal heeft officieuze autoriteit.
Oud 14-03-2010, 21:23
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Mierenneukers, Onze Taal heeft officieuze autoriteit.
En dat is dus een contradictio in terminis.
Oud 14-03-2010, 21:34
Verwijderd
Oud 14-03-2010, 23:47
Verwijderd
Oud 15-03-2010, 07:15
Verwijderd
Citaat:
Wel weer typisch dat als jouw voorbeeld ontkracht wordt de ontkrachting ineens gebaseerd is op een futiliteit. Verzin dan gelijk een goed voorbeeld. Overigens: het is jouw logica i.p.v. jou logica, en ernaast zitten i.p.v. er naast zitten.

Ik heb totaal geen verstand van bruggen bouwen, dus ik doorzie dat voorbeeld niet.
Nee dat je het niet snapt bleek al eerder omdat je op futiliteiten gaat zitten. Het gaat erom dat je prima verschillende gradaties van autoriteiten kunt hebben.
Citaat:

En ik ben niet met je eens dat Onze Taal autoriteit heeft, temeer omdat de Taalunie het onderwijs voorschrijft hoe Nederlands gebezigd dient te worden, de Prijs der Nederlandse Letteren uitreikt, bekleed is met gezag op grond van het Taalunieverdrag, en dus bepaalt hoe je Nederlands moet schrijven, zowel op grammaticaal- als op spellinggebied.
Er kan prima meer dan 1 autoriteit zijn.
Citaat:
Ik zeg niet dat Onze Taal niet gezaghebbend is in de ruime zin van het woord, alleen zijn ze niet normatief en zijn dientengevolge geen bron op basis waarvan je de discussie kunt sluiten. Waarom vind jij van wel?
Omdat jij geen bron hebt die het tegenspreekt, behalve je eigen mening.
Oud 15-03-2010, 09:20
Verwijderd
Citaat:
Om bij die vergelijking te blijven: als de huisarts dan zegt dat het iets is en je vindt dat zelf helemaal niet logisch, kun je er toch ook alsnog met mensen op internet over gaan discussiëren. Dat iemand met autoriteit iets zegt hoeft niet te betekenen dat je dan maar alles moet slikken wat diegene zegt.
Oud 15-03-2010, 09:58
Uice
Uice is offline
Zeker omdat OnzeTaal niet eens begrijpt waarom zoveel mensen 'uitprinten' als fout of lelijk zien. Ze zeggen dat het een contaminatie zou zijn, maar het probleem is volgens veel mensen juist dat het een pleonasme is.
Oud 15-03-2010, 17:19
Verwijderd
Citaat:
Zeker omdat OnzeTaal niet eens begrijpt waarom zoveel mensen 'uitprinten' als fout of lelijk zien. Ze zeggen dat het een contaminatie zou zijn, maar het probleem is volgens veel mensen juist dat het een pleonasme is.
Is 'veel mensen' je undercover nickname?
Oud 15-03-2010, 17:20
Verwijderd
Citaat:
Om bij die vergelijking te blijven: als de huisarts dan zegt dat het iets is en je vindt dat zelf helemaal niet logisch, kun je er toch ook alsnog met mensen op internet over gaan discussiëren. Dat iemand met autoriteit iets zegt hoeft niet te betekenen dat je dan maar alles moet slikken wat diegene zegt.
Uiteraard, maar als niemand verder iets zegt ben je toch aangewezen op de huisarts.
Oud 15-03-2010, 17:48
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
En, heeft iemand nog mooie taalfouten gezien?

Regels voor berichten