Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2010, 19:19
D-gast
D-gast is offline
een hele goede vriendin van mij eet bijna niets meer, ze is al 7 kilo afgevallen terwijl ze helemaal neit dik is ofzo. ze zegt ook dat ze geen anorexia heeft en dat is volgens mij ook niet zo. laatst toen we gingn chillen viel ze flauw. ik maak me best wel zorgen weten jullie misschien hoe ik haar kan helpen? kan het ook niet gwn met iets anders te maken hebben? dat heel veel meisjes ineens minder honger hebben dan normaal?

Laatst gewijzigd op 23-03-2010 om 19:30.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2010, 19:39
Scoot
Scoot is offline
7 kilo afvallen en flauwvallen door (vermoedelijk) een gebrek aan voedingsstoffen is nooit gezond. Of het nou anorexia is of niet, doet er dan weinig toe. Misschien verstandig er op te blijven hameren dat ze moet eten, en op school erop letten dat ze eet en er wat van zeggen als ze dat niet doet.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 19:26
something..
something.. is offline
ja dit is gewoon serieus
weet niet of het anorexia is maar zoals gezegd het kan gewoon niet goed wezen
neem haar een keer mee ui eten ofzo ??
als ze afwijst heeft ze cker een eetstoornis ofzo
check ook eens of er op school dingen waar je niet van weet afspeelt
en raad ik je aan het erover met haar te hebben (niet direct) begin een babbelj en ga langzamerhand richting eten enz. en dan naar haar probleem
als jullie goede vrienden zijn zou ze je denk wel vertrowen ??
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 20:10
honkballertje
honkballertje is offline
zit ze bij je op school ofzo?
want dan zou je gewoon in de pauzes enzo samen met haar kunnen eten (als jullie dat nog niet deden). dat zie je ook ongeveer hoeveel ze eet.
maar mijn gouden tip is: ga niet hameren op dat ze meer moet eten. als je mensen (half) verplicht iets te doen doen ze het niet. vergelijk het maar met huiswerk maken op school
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 20:17
something..
something.. is offline
daarom ook geleidelijk opbouwen dacht ik zo
tjah anders zou ik een ertrouwens persoon advieseren om metdie te praten of die eventueel advies heeft
of je vrindin en jij samen erheen
maar daar moet ckers wat gebeuren dat gaat anders grandioos fout
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 20:40
D-gast
D-gast is offline
we zijn dikke chappies dus die vertrouwens band is er wel. dat is nou juist waarom ik haar geloof als ze zegt dat ze geen anorexia heeft. ik eet wel vaker met haar maar als ze alles eruit spuugt als ze thuis komt heeft dat ook geen nut. ik vertel ook heel vaak aan haar dat ze mooi is enzo. maar volgens mij heeft ze echt geen anorexia.. ze zegt wel dat ze heel vaak duizelig is.. miss. bloedarmoede?
Oud 24-03-2010, 21:02
something..
something.. is offline
ja maar dan moet je wel gewoon eten en dan 7 kilo afvallen ??
laat haar anders es testen op al die andere nare problemen ?
Oud 25-03-2010, 10:38
Mr Ik
Mr Ik is offline
Hoi D-Gast

Wij kunnen hier niet zeggen of zij anorexia heeft of niet. Daarvoor kan je beter eerst naar de dokter gaan waar je eventueel doorverwezen kan worden naar een psycholoog. En dit is ook raadzaam, eetstoornissen zijn de psychologische stoornissen met het meeste risico op overlijden. Gelukkig valt er wat aan te doen.

7 kilo afvallen is wel veel, maar dat zegt nog niet veel. Zit ze nog in haar gezonde gewicht of zit ze er al vele kilo's onder? Je zegt ook dat ze alles uitspuugt, waarom doet ze dit? Wat wilt ze bereiken?

Ik zou niet weten of ze bloedarmoede hebt, maar dit kan ook ontstaan door een tekort aan bepaalde voedingsstoffen en dat is ook weer gelinkt aan eetgedrag. Je kan haar toch beter aansporen om weer voldoende te gaan eten. Ik weet dat dit erg moeilijk is. Als jouw indruk erg groot wordt dat ze wel eens anorexia kan hebben, kan je haar hier beter mee confronteren en maak dan gebruik van alle feiten. Mensen die een eetstoornis hebben, ontkennen dit zelf heel vaak en willen geen hulp. Dit maakt het allemaal heel moeilijk.

Ik wil niet zeggen dat ze anorexia heeft of het gaat krijgen, alleen dat dit gedrag wel risicovol is. Dus ik wil je aanraden te zorgen dat ze wel weer gaat eten. Succes
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 10:43
made for him
made for him is offline
ik heb toevallig "ervaring"met zo iets.
Een vriendin van mij at ook heel weinig, als ze dan afvalt ga je ineens op al dat soort dingen letten.
Zij had uiteindelijk anorexia, gelukkig is ze er nu redelijk weer boven op.
Maar je moet niet te overdreven doen, dus niet te extreem op letten, dan gaat ze het juist nog meer verbergen(als het al zo is). En dan weet je het dus helemaal niet meer. Dat was iig bij die vriendin van mij zo, heel veel mensen dachten raad te geven, maar daardoor werd het alleen maar erger, ze moest ook worden opgenomen in zo'n kliniek enzo.
Maar je kan best een keer een mentos (niet zo veel calorien) aanbieden, of iets anders met heel weinig calorien, als ze zelfs dat niet aanneemt, moet je wel een beetje opletten.
En als ze eet wat eet ze dan.
Als je echt zo'n vermoeden hebt, misschien een keertje bij haar thuis kijken/langskomen, en als zij d'r niet is ouders inlichten, want het kan super gevaarlijk zijn.
maar je moet wel oppassen, als ze door heeft dat jij een vermoeden hebt, gaat ze het nog meer verbergen(dat is namelijk een beetje een sport van anorexia)

nouja wel een lang verhaal geworden, maar hoop dat je er wat aanhebt.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 16:15
Yana
Yana is offline
Hoi D-gast,

Wat vervelend dat je vriendin zoveel is afgevallen en dat je bang bent dat ze anorexia heeft. Ik denk dat ze zich, wat ze ook heeft, wel gelukkig mag prijzen met een vriend die zich om haar gezondheid bekommert.

Het lijkt me niet zo verstandig om haar snoepjes te gaan aanbieden en om te kijken of ze die aanneemt. Of ze dat snoepje nu wel of niet aanpakt, het zegt niets over of ze wel of geen eetstoornis heeft. Je zou wel eens voorzichtigjes kunnen peilen hoe ze over zichzelf denkt - vindt ze zichzelf te dik? Waarom is ze zo vermagerd? Hoe praat ze zelf over die verloren kilo's (als ze er al over praat)? Wat zei ze zelf over het flauwvallen? Verder kan je eens goed op haar letten. Eet ze met jullie mee? Eet ze nog net zoveel als eerst? Zo nee, wat is haar excuus?

Er zijn een hoop signalen zichtbaar, voor wie goed kan kijken! Als je het vermoeden hebt dat ze bewust aan het afvallen is, lijkt het me dat je er eens met een vertrouwenspersoon of een docent over moet gaan praten. Het is een hardnekkig probleem en vaak is daar professionelere hulp voor nodig en kan ze het niet alleen af, al zal ze zelf zeggen van wel! Als ze echt een eetstoornis heeft, kun je haar helaas niet op haar woord vertrouwen en is het belangrijk dat er meerdere mensen worden ingeschakeld. Dat zal ze je misschien niet in dank afnemen, maar uiteindelijk is het wel zo dat hoe éérder er ingegrepen wordt, hoe minder groot de kans is dat het iets is dat echt járen en járen duurt. Wacht dus niet te lang af, en wacht ook vooral niet totdat ze alleen maar meer afvalt. Uiteindelijk kan snel ingrijpen haar behoeden voor een hele hoop ellende!

Veel succes,

Yana.
Oud 26-03-2010, 12:54
D-gast
D-gast is offline
heel erg bedankt allemaal!
nou eh, ze is nooit dik geweest ofzo, maar ze is nu ook niet mager ofzo. misschien is er wel helemaal niets aan de hand. maar toch heel erg bedankt! ik ga er zeker wat mee doen.
Oud 27-03-2010, 06:00
Oezem
Oezem is offline
Citaat:
we zijn dikke chappies dus die vertrouwens band is er wel. dat is nou juist waarom ik haar geloof als ze zegt dat ze geen anorexia heeft. ik eet wel vaker met haar maar als ze alles eruit spuugt als ze thuis komt heeft dat ook geen nut. ik vertel ook heel vaak aan haar dat ze mooi is enzo. maar volgens mij heeft ze echt geen anorexia.. ze zegt wel dat ze heel vaak duizelig is.. miss. bloedarmoede?
Mensen met anorexia kunnen dat heel goed heel lang ontkennen en verstoppen. Dus ook al ken je haar heel goed en vertrouw je haar helemaal en zij jou, dat ze zegt dat ze geen anorexia heeft, betekent niet dat het níet zo is. Misschien weet ze het zelf nog niet en vindt zij het heel normaal en gezond wat ze doet. Ze heeft, als ze anorexia heeft, natuurlijk wel een verstoord zelfbeeld en zal het waarschijnlijk zelf ook niet zo snel bestempelen tot anorexia.

Als je je er echt zorgen over maakt zou ik er met je ouders, je mentor of een vertrouwenspersoon over praten en misschien met haar ouders oid. Dan kunnen zij er op gaan letten en haar hopelijk in een vroeg stadium helpen zodat ze geen 20 kilo gaat wegen en naar het ziekenhuis moet en shit.
Oud 28-03-2010, 11:42
GirlzRule1997
GirlzRule1997 is offline
Praat er met iemand erover? Trouwens, als je zegt dat ze mooi is enz. helpt dat niet als ze echt een eetprobleem heeft...
Reageren

Regels voor berichten