Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Dat je zegt, mooie woorden voor iets vaags, ik denk dat je het gedicht niet begrepen hebt. Het begint met dat anderen niet zien wie ik ben. Het is schijn; geluk en blijdschap tonen en het niet zijn. Dat de a bij aarzelend met hoofdletter begint is me ontglipt, komt door word denk ik. @Zitrin De boodschap is juist heel duidelijk en juist niet oubollig, zie bovenstaande. En dat wat jij een alliteratie noemt, sorry ik zie hem niet, zou je het even kunnen uitleggen.
|
Ritme = De lees- of spreekwijze van een zin. Dit is afhankelijk van drie dingen:
Het tempo: Woorden / lettergrepen worden afwisselend vlug of langzaam uitgesproken. De klemtoon: Woorden / lettergrepen zijn wel of niet beklemtoond. De toonhoogte: Elke zin heeft een bepaalde melodische lijn die vaak onbewust goed wordt uitgesproken. Metrum: De regelmatige afwisseling van beklemtoonde lettergrepen. Deze lettergrepen zijn soms sterk beklemtoond en soms weer zwakker. Het metrum van een vers bepalen noemt men ook wel scanderen. Je kijkt dan in welke gelijke delen (versvoeten) je een regel kunt verdelen.
||
Citaat:
Maakt ook verder niet uit, een metrum is ook niet verplicht.
||
Citaat:
Snap ik, doe er verder ook niet moeilijk over hoor.
|
Verwijderd
|
Ik kan mijn gedachten er niet bijhouden. Het gaat volledig langs me heen wat ik lees, terwijl ik mij goed concentreer. Een poëtisch gevoel geeft het wel. Het zijn, zoals eerder gezegd, te veel mooie woorden en te weinig duidelijke boodschap. Wellicht is het adagium less is more hier van toepassing? Mijn advies is: sla een aan het schrappen, maar de regels en kijk of er meer ritme kan ontstaan.
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik had het inderdaad over "de weg weerlegt zich als"
De boodschap had ik er wel uitgehaald, opzich niet zo'n erg moeilijke boodschap. Maar het gaat mij er om dat in een gedicht méér moet staan dan een aaneenschakeling dure woorden. En dat je dus voor mijn gevoel, te hard probeert dichterlijk over te komen. Voorbeelden: "de roze vingers der ochtendhemel" "zielenstroom" en "gelijk mijn eind lijkende" Daarnaast vind ik dat de mooiste gedichten, de gedichten zijn die blijven hangen. Ik vind gedichten die echt raken, gedichten waarin geen woord teveel in zit. Waarin zulke geniale dingen zitten, dat je elke zin maar blijft lezen en steeds meer ontdekt. Nogmaals, ik zeg dit niet om je af te kraken maar om duidelijk te maken wat ik anders zou doen als ik jou was. BIj jou gedicht vind ik het namelijk andersom, door alle dure woorden lijkt het meer dan dat het uiteindelijk is. Je gebruikt heel veel mooie ouderwetse zinnen, maar in principe zeg je niet zo veel. Maar in mijn vorige post had ik gezegd dat ik er wel degelijk mooie stukken tussen vond zitten, deze vallen nu alleen een beetje in het niet. En ik vind je gedicht dus niet slecht, zo klinkt het nu misschien wel, maar zo bedoel ik het niet. Ik geef feedback en als ik had gedacht dat er niets van te maken viel, had ik er niet op gereageerd. Ik vind dat met name in de tweede en derde strofe mooie dingen zitten. Ik weet niet of je echt 14 bent, maar je gedichten doen me denken aan de mijne op mijn 16e.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Wat geloof jij van het officiele 9/11 verhaal? Vrijdenker | 214 | 02-08-2009 04:40 | |
Media en de islam juno | 20 | 25-11-2005 10:35 | |
Muziek |
het grote concert-ergernissen topic Pharmacon | 60 | 31-08-2002 14:31 | |
Instorten kon niet!!! TomCat | 2 | 20-02-2002 14:07 | |
Verhalen & Gedichten |
Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!) Tantalus | 31 | 02-02-2002 10:36 | |
Verhalen & Gedichten |
~ brandende kern ~ ratsja | 9 | 13-10-2001 20:10 |