Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
natuurlijk hebben dieren emoties.
ze hebben toch bijna dezelfde hersenen? zie idd dat cocaine voorbeeld. als dieren geen emoties hebben, waarom rennen ze dan weg of vallen ze een tegenstander aan? daar heb je de emoties angst en agressie bij nodig. en waarom verzorgen dierenmoeders hun kinderen zoals mensen? uit liefde toch? en ze hebben dezelfde lichamelijke reacties als mensen bij veel emoties. (adrenaline geproduceert als we ze aan het schrikken maken bv.) en dieren die het moeilijk hebben, de laagsten in een stam of kudde, hebben hetzelfde slechte kwaliteit bloed als mensen die onder langdurige stress staan. (arme mensen en mensen zonder vrienden en naasten). mensen en dieren hebben beiden teveel cortisol en nogiets in het bloed als we onder stress staan, waardoor het bloed ipv een stromend goedje een bijna vaste brij word. en demon of fire, bewijs jij ook maar eens dat wij mensen emoties en bewustzijn hebben.
|||||||||||
![]() |
Citaat:
Je lichaam heeft dus de stoffen nodig. Gokken is bijvoorbeeld een geestelijke verslaving , daar kan een rat niet aan lijden ![]() Citaat:
Citaat:
Net zoals een mens weet ,al voordat hij taal kan begrijpen, dat hij onder water niet kan ademen. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Maar dat is weer een instinct geen emotie. |
![]() |
|||||
![]() |
Ik ben tegen dierproeven op emotionele basis ja, simpelweg omdat niet anders kan.
Citaat:
Ik zou niet weten of een dier zelfbewustzijn heeft en dus ook emoties. Er zijn een heleboel wetenschappers overtuigd van niet, maar ook een heleboel van wel. Ik heb wat gezocht op het internet en het blijkt gewoonweg een mysterie te zijn. De ene zegt van wel en de andere van niet. Ik heb hier geen studie naar gedaan en beide argumentaties zijn voor mij dus ook geldig. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu wil ik best geloven dat hier alleen de voorstanders aan het woord komen, maar je kan niet ontkennen dat de tegen argumentatie ook groot is. Niels (Die een bewonderaar is van Ben's wetenschappelijke kennis, maar het wel jammer vond van Ben dat hij niet inging op MickeyV zijn verhaal ![]() |
![]() |
|
![]() |
Oeps, een quote vergeten
http://www.saveourstrays.com/feelings.htm |
![]() |
|
![]() |
Haha, dit is leuk.
Ja natuurlijk hebben dieren emoties als angst, stress, 'liefde', en als je er ven naar kijkt zie je dat al die emoties een evolutionair doel dienen. Maareh, wat heeft dat in GODESNAAM met zelfbewustzijn te maken? Of is de discussie in mijn afwezigheid op een ander onderwerp over gegaan? *zucht* Kan ik dan nooit eens even weg zonder dat alles fout gaat? ![]() ![]()
|
![]() |
Light schreef:
waarom rennen ze dan weg of vallen ze een tegenstander aan? daar heb je de emoties angst en agressie bij nodig. en waarom verzorgen dierenmoeders hun kinderen zoals mensen? uit liefde toch? Instincten, allemaal instincten. Angst, agressie, moeder-instincten hebben niks met emoties te maken. en ze hebben dezelfde lichamelijke reacties als mensen bij veel emoties. (adrenaline geproduceert als we ze aan het schrikken maken bv.) en dieren die het moeilijk hebben, de laagsten in een stam of kudde, hebben hetzelfde slechte kwaliteit bloed als mensen die onder langdurige stress staan. (arme mensen en mensen zonder vrienden en naasten). mensen en dieren hebben beiden teveel cortisol en nogiets in het bloed als we onder stress staan, waardoor het bloed ipv een stromend goedje een bijna vaste brij word. en demon of fire, bewijs jij ook maar eens dat wij mensen emoties en bewustzijn hebben. Het probleem is dus het begin weer. Je hebt verschillende methodes om zelfbewustzijn te testen. Lees de discussie nog maar eens, ik ga het niet nog een keer oprakelen. Een dier dat niet bewust is van zichzelf kan geen emoties ervaren, omdat het niet bewust is van zichzelf, ik neem aan dat je dat begrjipt. Een mens heeft emoties, omdat we praktisch allemaal hetzelfde ervaren tijdens bepaalde situaties. Het overlijden van een geliefde, je diplomauitreiking. Wij als mensen zijnde kunnen allemaal die ervaringen delen en weten dat we ze ervaren. Daarnaast is het dat wij bewustzijn hebben omdat wij mensen onszelf kunnen herkennen in een spiegel, op een foto en snappen wat intentie is. Voor verder informatie...lees de rest van de discussie. Groetjes Ben(die zichzelf anders moet herhalen ![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik wil niet zeggen dat er totaal geen dieren zijn met emoties of zelfbewustzijn, ik heb er een aantal genoemd waarvan ik weet dat die het wel ervaren. (en ja het zijn alleen voorstanders, het is nog steeds algemeen aangenomen dat dieren geen emoties hebben, maar ben benieuwd en nieuwschierig wat al deze wetenschappers die dit beweren naar voren zullen brengen) Voor de rest ben ik niet overtuigd dat heel veel dieren emoties hebben. Je hoeft bij mij niet met ratten, katten, vissen etc. aan te komen. Walvissen, Olifanten etc.?? Nah, dat wil ik nog wel eens overdenken...maar dat is dus ook het doel en onderzoek van de ethologie( en neurobiologie), de onderzoek naar het gedrag naar dieren. En tijdens zo'n onderzoek komt naar voren of dieren wel of geen zelfbewustzijn en emoties hebben. Meestal is dat niet het geval, maar die enkele keer dat het zich wel voordoet, dan ben ik ook blij! Ik ben een dierenliefhebber, ik heb geen bewijs nodig of een hond zelfbewustzijn en emoties heeft of een kat, ik heb plezier met dat beest en ben blij dat hij een deel uitmaakt van mijn leven. En ik heb gereageerd op het rattenexperiment van MickeyV voor de rest vond ik het onnodig.( hij heeft niet eens de discussie gelezen.) En zegt dingen die ik niet waardig vond om op te reageren. Maar hierbij alsnog even dan. Hij zegt dat wetenschappers bijna niks weten van het gedrag van dieren etc, maar Ethologie weet een heleboel over het gedrag van dieren. Weten ze alles...duh! natuurlijk niet, maar 70 jaar onderzoek, door honderden wetenschappers levert echt wel wat op hoor.(om nog niet eens over Darwin te spreken) En een subjectief iets wat ik al eerder heb weerlegd, is dat baasjes allemaal zullen zeggen dat hun dieren emoties hebben, *zucht* dat is het projecteren van menselijke emoties en gemoedstoestanden op dieren. Dat is niet objectief. Je moet een objectieve weergave maken van een situatie, alleen dat beschrijven wat echt gebeurd, geen interpetaties en meningen van de onderzoeker. Zeggen dat de conclusies van wetenschappers op zwakke gronden berusten...*zucht* ![]() En dank je voor je compliment! ![]() Groetjes Ben(die verder gaat kijken op het forum ![]()
||
Ten eerste, verwar nou niet de hele tijd termen. Het herkennen van de 'zelf' in een spiegel of van een foto is het 'zelfbeeld'. Dat is niet noodzakelijk om zelfbewust te zijn. Lees de psychologieboeken er maar op na.
Ten tweede, zelfbewustzijn bij dieren en verschillen met menselijk zelfbewustzijn. Hier een stuk gebaseerd op het werk van Stephen Grossberg. Citaat:
Dit heeft als gevolg: In de zedelijkheidswetgeving uit 1886 was vastgesteld dat dierproeven alleen zijn toegestaan als er een redelijk doel mee wordt gediend. In 1909 werden dierproeven die reeds vaststaande feiten aantoonden, verboden door de Regeringscommissie inzake de Vivisectie. Dit leidt echter niet tot een wetswijziging. In 1920 wordt artikel 254 WvSr aangepast: de dierproef moet in redelijke verhouding staan tot het beoogde doel. Na pogingen in 1948-1954, 1969 en 1970 komt het in 1977 tot de Wet op Dierproeven. In 1986 trad zij in werking en in 1992 werd zij aangepast aan EG richtlijnen. Dierproeven worden niet zonder vergunning uitgevoerd en mogen geen commercieel doel dienen. Ook als er realistische alternatieven bestaan zijn dierproeven verboden. De huidige wet hanteert een ‘nee-tenzij’ constructie, dierproeven zijn verboden mits men aan bepaalde voorwaarden voldoet. Alle dierproeven moeten door de dierexperimentencommissie komen. Een negatief advies is niet bindend, maar wordt bij overtreding gerapporteerd aan de Veterinaire Hoofdinspectie. Dierproeven mogen alleen door artikel-9 onderzoekers worden gedaan: afgestudeerden in de geneeskunde of biologie met speciale proefdierkundige vaardigheden. Doe er wat leuks mee.
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hierbij een uitleg die ik eens ergens anders heb gegeven. Daar vroeg iemand over angst, of die aangeleerd was of aangeboren. "Deze angst voor spinnen is zowel deels evolutionair als aangeleerd. Het angstcentrum bevindt zich in de amygdala; dat is het primitieve brein waar al onze impulsieve en ondoordachte reacties vandaan komen. Een panische angst voor spinnen is een probleem waarbij je geavanceerde hersenen (cortex) geen controle en relativering meer hebben ten opzichte van de signalen die er worden doorgegeven door de amygdala. Er gaan ook meer signalen van de amygdala naar de cerebrale cortex dan omgekeerd. Dit probleem kun je afleren door inderdaad langzaam geconfronteerd te worden en dus geconditioneerd te worden om je angst te overwinnen. Het is bij experimenten gebleken dat aapjes die in laboratoria waren geboren en nog nooit een slang hadden gezien, niet bang waren. Kregen ze videobeelden te zien van aapjes die wel in het wild waren geboren en panisch reageerden op slangen, dan reageerden zij in het vervolg ook panisch op slangen. En dus aangeleerd, zou je zeggen. Maar het experiment werd aangepast en er gebeurde iets opvallends. De beelden van de aap, die in het wild was geboren en waar videobeelden van waren en die panisch reageerde, werden aangepast. Die slang werd met behulp van computers weggehaald en een bloem er neergelegd...ongeveer even lang (een roos geloof ik). Nu reageerde die aap in het wild volgens de beelden panisch op de roos (wat er met behulp van computers was neergezet). Die beelden werden getoond aan die aap die in het laboratorium was geboren. Het opvallende was, dat die aap deze keer het gedrag niet overnam en niet panisch reageerde (helemaal niet zelfs) op die roos die hij voor zich had liggen. Groetjes Ben(die dus wil stellen dat dieren niet in termen denken van leuk en niet leuk, maar gevaar of geen gevaar ![]()
|||
![]() |
Citaat:
Objectiviteit is de enige die geldig is...en als je dat niet erkent, dan kunnen we de wetenschap wel afschrijven, want dan verkondig blijkbaar iedereen onzin. Citaat:
En soms komt het naarvoren dat dieren wel emoties en/of zelfbewustzijn hebben...zoals bij de dolfijn...want dat onderzoek wil je wel erkennen, omdat dat juist bewijst wat jij graag wil zien. Diezelfde, en dan in een ander concept, onderzoeken worden ook honderden malen gedaan bij andere dieren. En bij de verreweg meeste dieren worden geen emoties of zelfbewustzijn waargenomen. En dat kun je waarnemen. Want als je 2 baby's samen laat opgroeien, dan zul je in hun gedrag kenmerken van zelfbewustzijn en emoties gaan herkennen. Dat alleen uit onderzoek. En ik begrijp niet dat jij niet kunt inzien dat spiegel-herkenning, foto-herkenning, snappen van intentie etc. te maken heeft met zelfbewustzijn. Bewust zijn van jezelf houdt namelijk in dat je verbanden kunt leggen met je eigen beweging en een beweging in de spiegel(en met acties naar je toe gericht, 'intentie'). En dus er van op de hoogte bent van jezelf. En niet alle kanten loopt op te springen omdat je het ervaart als een indringer of agressief gaat lopen grommen en blaffen als een hond. Zo'n hond of kat kan wel eeuwig doorgaan als het de energie er voor had, nee dat schiet lekker op. Uiteraard heeft elk dier een vorm van bewustzijn...bewustzijn van de omgeving. Maar een hond of kat is alleen maar bewust van zijn directe omgeving. Out of sight, out of mind. Ze zijn niet bewust van de landen voorbij de oceanen, of wat er in een andere stad gebeurt. Ze hebben er geen idee van wat het inhoudt in welke vorm van ook. Een andere zijweg van bewustzijn zou kunnen zijn de zintuigelijke waarneming van de nabije omgeving...wat je ruikt, proeft, hoort etc. in die term hebben honden juist een heel erg ontwikkeld zintuigelijke waarneming...beter dan ons, maar daarnaast hebben zij geen cortex. Dat is wat vogels en zoogdieren van andere dieren onderscheid. De mogelijkheid tot herinnering en herkenning. Zodat wij het beeld van een hond dat een kat achervolgd kunnen vasthouden...ook vogels kunnen dat. Ze kunnen belangstelling en intentie tonen. Maar bij primaten is de Cortex uitgegroeid tot de Neo-cortex, wat heeft geresulteerd tot de herkenning en systematiek van symbolen. Dus de vorming van taal. Dat heeft ook tot gevolg dat wij kunnen praten, ook apen, maar niet verbaal, omdat bij de apen een larynx ontbreekt...een stemband en kunnen apen de tong niet zo complex gebruiken zoals wij dat kunnen. Maar in amerika is een aap met een gebarentaal vocabulair van 1000 woorden, en kan zelf complete zinnen maken. En onze zelfherkenning en de mogelijkheid tot complexe taal maakt het voor ons mogelijk om te denken (denken kun je alleen in woorden en plaatjes misscien, dat weet ik zo niet), maar dat kunnen honden en katten niet omdat ze niet meer bewustzijn van verleden danwel toekomst) en theorieen te ontwikkelen. Dingen te kiezen die we leuk vinden, afvragen wat materie is, de zin van het leven. Complexiteit dat niet is weggelegd voor dieren die geen bewustzijn hebben op ons niveau. Dieren die niet in woorden denken hebben ook geen 'zorgen' dat samengaat met een vorm van zelfbewustzijn zoals wij dat kennen. Conclusie, er zijn verschillende gradaties van bewustzijn, maar die van ons is het meest ontwikkeld en comples. Dat is wel te merken aan onze maatschappij en samenleving. De kennis in abstracte zaken etc. Groetjes Ben(die zo gaat eten ![]()
|
Je hebt mijn stuk niet gelezen of wel Ben?
STEPHEN GROSSBERG Wang Professor of Cognitive and Neural Systems Phone: 617-353-7858 FAX: 617-353-6766 E-mail: steve@cns.bu.edu Boston University Hij stelt na onderzoek dat dieren WEL bewustzijn hebben. Mail hem zou ik zeggen.
||
![]() |
Citaat:
Er zijn ook creationisten die stellen dat de evolutietheorie niet klopt etc. Moeten we die meteen ook maar geloven? Nou, die motieven mag je wel degelijk in twijfel trekken. Overgens mag je mijn stukje dan wel eens opnieuw lezen, want die is al een heel stuk genuanceerder. Maar mij maak je niet wijs dat katten, honden, vissen etc. bewustzijn hebben zoals wij mensen. Ik maak een heel duidelijk onderscheidt van bewustzijnsvormen. Die van de mens en ten opzichte van de dieren. En ik stel ook heel duidelijk waarom dat verschil aanwezig is ten opzichte van de hersenstructuur tussen zoogdieren en vogels ten opzichte van andere soorten en primaten zoals wij mensen en apen. Groetjes Ben(die zijn bevindingen niet laat afhangen van 1 persoon ![]()
|
tja.. dan hadden de mensen die Gallileo Gallilei een dwaas vonden dus toch gelijk?
Je maakt mij niet wijs dat dieren geen bewustzijn hebben. Ik noemde slechts 1 voorbeeld, er zijn ook honderden wetenschappers die hetzelfde beweren. En wat je mij zeker niet wijs kunt maken is dat dieren geen pijn ervaren. En dat is een punt wat hier nogal vergeten wordt. Ethiek spreekt ook nog een woordje mee. En dat is gezien de oorspronkelijke vraag toch een belangrijk vlak.
||
![]() |
Citaat:
En ik heb ook nooit beweerd dat we dierenproeven mogen of moeten uitvoeren. Daar ben ik nog niet over uit persoonlijk. Pijn is geen emotie, dat is niks meer dan een zintuigelijk signaal aan de hersenen dat er iets mis is met je lichaam. Dat er schade wordt aangebracht. Dat heeft niks te maken met pijn als verdriet of iets dergelijks. Dat soort ervaringen kunnen dieren niet hebben, omdat de cognitieve mogelijkheden er niet tot toe hebben. Ik wil ook zeker niet zeggen dat hij ongelijk heeft. En hij mag van mij nog wel meer onderzoek doen, en als blijkt dat dieren echt bewustzijn hebben en emoties dan is dat mooi, maar neurologisch gezien en anatomisch lijkt het er niet op. Dat wil niet zeggen dat er totaal geen dieren zijn met emoties of zelfbewustzijn, dat heb ik ook zeker niet gezegd. Ik heb ook al vermeld in mijn vorig stukje dat dolfijnen, vogels zelfs etc. zelfbewustzijn hebben tot op zekere hoogte. Maar dat de mens bovenaan staat dat is zeker, door onze abstracte kennis en onze taalstructuur. Ik zie geen dieren computers, magnetrons etc bouwen. Groetjes Ben(die zometeen een broodje hamburger speciaal gaat eten...*jammie* ![]()
||
![]() |
Citaat:
En pijn kunnen ze ook bij een groot aantal experimenten uitschakelen. En als er een muis dood gaat gaan de andere muisen in het kooike niet rouwen ofzo ![]() |
![]() |
||
Citaat:
De stelling dat het niet uitmaakt dat je dieren onderwerpt aan bizarre proeven ten behoeve van onze welvaart vind ik een uitstekend voorbeeld van de onmetelijke arrogantie van de menselijke soort. Wellicht komt dit doordat ik als 7 jarig jochie foto's heb gezien van dierproeven die ik zo misselijkmakend vond dat ik ervan overtuigd was dat dit het ultieme kwaad in de mensheid was. Wat betreft bewustzijn; misschien een idee voor een specifieke discussie in een nieuw draadje.
||
![]() |
Citaat:
Geloof me, het gross van deze discussie bestaat uit het feit of dieren we of geen bewustzijn hebben..dus lees het maar eens door!! ![]() ![]() Groetjes Ben(die ook onnodige dierenexperimenten verboden wil zien, of dieren nou wel of geen bewustzijn en emoties hebben ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Anders zou ik geen vlees eten en dierenproeven zijn. Ik wil niet zeggen dat dieren niets waard zijn, alleen wat minder dan mensen. Dieren mogen niet zonder goede reden mishandeld worden. En ja, dierenproeven zie ik als mishandeling. Maar wat ik de mensen die tegen dierproeven zijn wil vragen: als die proeven afgeschaft worden, wat dan? Face it, op dit moment zijn er voor de meeste proeven geen realistische alternatieven (waar die er wel zijn dienen die uiteraard gebruikt te worden). Het onderzoek naar AIDS e.d. zou veel, veel langzamer gaan zonder dierproeven. Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
Bij mijn eerste les van biologie heb ik uit het boek geleerd dat je dierlijke eigenschappen nooit met menselijke emoties mag omschrijven ( verdrietig boos jaloers ).
Dat leerde ik en de andere op school en iedereen met dat biologie boek niet voor niets. En kenny , je vind een argument alleen maar objectief als het in jouw voordeel is. Ben heeft genoeg wetenschappelijke feiten gegeven die ook objectief zijn maar omdat ze jouw tegenspreken zouden ze subjectief moeten zijn. Dat is redelijk irritant. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Vandaar dat ik geen bijdrage meer ga leveren, wordt toch alleen maar een wellus/nietus verhaal zo langzamerhand! ![]() ![]() Groetjes Ben(die nu met wiskunde B aan de gang gaat ![]()
|||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Aan het begin van de thread zei je dat je wel vlees at....
||
Citaat:
en bovendien heeft silindistani ook heel wat artikelen hier geplaatst met onderzoekskes door wetenschappers die tot de conclusie komen dat ik gelijk heb. geef mij 1 reden waarom ik demon of fire en de wetenschappers die het met hem eens zijn eerder zou moeten geloven dan degenen die door hun onderzoeken concluderen dat ik gelijk heb. |
![]() |
|
![]() |
bullshit. die argumenten van jullie zijn gewoon niet objectief, net zomin als die van mij. stel:er loopt een kat naar me toe.
ik zeg ![]() vuurdemon zegt ![]() (zijn interpretatie) en jullie snappen maar niet dat ook demonoffire's conclusie net zo subjectief is als die van mij. het enige echt objectieve is dat de kat naar mij toeloopt. de conclusies die zowel ik als demon eraan verbind is subjectief. of iig, het is niet te bewijzen dat hij of ik gelijk heeft. Deze conclusie is dan niet van het ene op het andere moment gemaakt zoals jij dat doet. Deze observering kan geassocieerd worden met een bepaalde situatie. Daarmee bedoel ik dat die kat of aap, of wat dan ook, dat gedrag alleen vertoont wanneer er zich een dominant mannetje in de buurt bevind(en zich onderdanig gedraagt dus). Dat is dus een stelselmatig verloop van gedragselementen. Daar is niks spontaans of liefelijks aan.(zoals dat bij de mens werkt) Dus de conclusies die wetenschappers maken worden geassocieerd met bepaalde situaties en kunnen op die manier bepaalde gedragingen herkennen. Zo is de hiearchie in de groep verdeelt. Dus zo'n conclusie is tenminste nog ergens op gebaseerd. Niet zoals bij jou....iets wat je wil zien...je wil graag zien dat die kat je lief vind...en dus projecteer je menselijke gemoedstoestanden op dierlijke gedragingen. Dus dat is wetenschappelijk conclusies trekken met een wetenschappelijke objectieve basis. (objectief omdat je die observering honderden keren moet doen en aan de hand van die observeringen patronen kunt herkennen) Groetjes Ben(die hoopt zo duidelijk te zijn met het verklaren van mijn conclusie ten opzichte van die van kenny ![]()
|
kijk, als dieren geen proeven doen op ons om medicijnen te ontwikkelen waardoor mens en dier beter en langer door kunnen leven...
...dan moeten wij het wel doen. Persoonlijk vind ik de discussie omtrant subjectiviteit niet van belang, het gaat om het doel van proeven en of die van belang zijn voor het verbeteren van omstandigheden. Dat er een proef'dier' aan te pas moet komen is niet uit te sluiten, of het nou mens, dier of een computer is.
||
![]() |
Citaat:
We zijn aan het beoordelen of dieren wel of geen emoties hebben(en zelfbewustzijn), maar meneer Kenny trekt mijn objectieve data in twijfel. Dus in het onderwerp wat wij aan het bespreken zijn, is het juist wel aan de orde. Of we dierenproeven moeten uitvoeren...mwa, het is voor een deel wel noodzakelijk, maar voor een groot deel ook niet, en daar moet wat aan gedaan worden. Groetjes Ben(die dus over iets anders aan het discusseren was ![]()
||
Citaat:
![]()
|
He,
Demon of Fire, ik heb inderdaad jullie discussie gelezen en het feit dat jullie daar over debateren is voor jullie misschien wel relevant maar niet voor [de vraag over] het testen op proefdieren. Laten we zeggen dat dieren emoties hebben, verandert jullie standpunt dan ten opzichte van als dieren geen emoties hadden?
|
![]() |
Demonfire, beste jongen, je blaast wel erg hoog van de toren. Het feit dat ik niet met keiharde argumenten kom aan zetten, heeft dezelfde grondslag als het gegeven dat jij dat ook niet doet. De wetenschap biedt hieromtrent onvoldoende zekerheid omdat, zoals men begrijpt, we niet in het koppie eens anderen wezens kunnen kruipen. Dewijl de wetenschap aangaande dierenbewustzijn geen uitsluitsel kan geven (in mijn voorbeeld wel echter sterke vermoedens, gebaseert op wetenschappelijke technieken van deductieve aard, in tegenstelling tot de ethologie waar jij je op beroept, die meer empirisch van aard is, en derhalve meer ruimte voor interpretatie laat), maar in het geheel genomen eerder tendeert tot de conclusie dat dieren wel emoties hebben dan niet (dit even terzijde...), is het misschien raadzaam je voor een oordeel over dierenbewustzijn simpelweg te laten leiden door je eigen waarnemingsvermogen. Als jij een hond schopt en hij jankt, waarom (los van de wetenschap dus) zou je dan twijfelen omtrent zijn leed?
Voorts is het merkwaardig, dat je, enerzijds, postuleert dat bijvoorbeeld dolfijnen en bepaalde primaten emoties hebben, doch anderzijds, disputeert dat honden emoties hebben. Op welke grond? De ethologie zegt: de hond doet zus en zo, omdat dit en dat en die omstandigheid, en...deswege, etc.etc. und so weiter --> instinct. Hoera. Weshalve gaat dat niet op bij dolfijnen? Dit schijnt mij toe als een blote contradictie, tenzij jij een methode hebt gevonden met welke je in staat bent te communiceren met eerst genoemde wezens...? Graag een meer zinnige reactie dan de vorige keer. Wederom mijn excuses voor het niet lezen al uwer berichten, maar ik denk de hoofdlijn erin wel gezien te hebben. Zo niet, wijs mij daar dan in alle wellevenheid op. ![]()
||
![]() |
Citaat:
En verder...ik zou zeggen lees de hele discussie nog maar eens door, want het zijn valide objectieve argumenten. Die conclusies die er getrokken worden zijn gebaseerd op honderden observaties en zijn dus echt niet uit de lucht komen vallen. En dan wil je ook nog beweren dat het waarschijnlijker is dat ze wel emoties hebben...k'zou zeggen...kom met argumenten, niet met subjectieve meningen gebaseerd op persoonlijke waarnemingen? Heb ook algezegd dat het de menselijke eigenschap is aan dierlijke gedragingen menselijke eigenschappen toe te schrijven, en dat is niet objectief. *zucht* Voor een ieder die zich in de discussie wil mengen. Lees eerst alles eens...dan praten weer verder. Groetjes Ben(die niet al zijn argumenten nog eens gaat herhalen ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Hhhmmmm, okay.
Dieren hebben net zoals mensen emoties. Lijkt me logisch, ze hebben dezelfde structuur met hormonen, zenuwen, een zenucentrum (wel wat primitief maar ja) en dus zullen zij emoties ervaren. Woede, pijn, verbazing, schrik, het zit er allemaal in. Volgens Ben is dit dan een instinct, een logische reactie op een situatie, en ja dat klopt. Conflict? Nee, bij mensen is dit namelijk ook zo. Als je geschopt wordt voel je pijn, als je je in je belangen gekwetst voelt wordt je boos of verdrietig, als je iemand overtuigt op internet ben je verbaasd. Mensen zullen meer emoties hebben, en in ieder geval complexere varianten, dat lijkt me logisch, we hebben ook wat complexere hersenen. Maar moet je emoties nou niet los zien van zelfbewustzijn? Een hond verliest bijvoorbeeld een poot, jankt van de pijn, kruipt in een hoekje weg uit angst en zelfbehoud, en that's it. Verliest een mens een been dan heb je dezelfde reactie, vermenigvuldigt met de reflectie over een toekomst zonder been, de kans om te overleven, etc etc. Ik hoop dat ik duidelijk heb gemaakt wat ik bedoel. Dan over dierproeven, nou, om niet hypocriet over te komen dien je, ethisch gezien, pijn zoveel mogelijk te minimaliseren. Dus, zo min mogelijk dierproeven, en zeker niet voor commerciele doeleinden (cosmetica is het beste voorbeeld). Echter, voor medicijn-onderzoek vindt ik het heel gerechtvaardigt. Ik vind een mens meer waard dan een dier, hoe je het ook went of keert, wij zijn complexer, en bovendien is het LOGISCH om dat te redden wat genetisch gezien het dichtste bij je staat, een ander mens dus. Ennuh Kenny, was het niet zo dat EQ best goed te faken is als je eenmaal weet wat er in een test daarvoor van je verwacht wordt? Tenminste dat dacht ik, ik vindt het wel een leuk onderwerp, kzoek zelf wel ff een boek, maar ik zou het fijn vinden als je de titel etc even post ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Groetjes Ben(die zichzelf niet blijft herhalen ![]()
||
![]() |
Citaat:
Heel goed verwoord. ![]() Groetjes Ben(die er achter staat wat er wordt gezegd ![]()
||
Citaat:
Schrijver=Daniel Goleman. Volgens mij zijn het trouwnes 2 boeken samengebundeld. Emotionele Intellignetie en ... EQ In de praktijk zijn volgens mij 2 verschillende boeken. o, en het heeft ttrouwens 766 pagina's ,geen 600. |
![]() |
||
Citaat:
simpelweg omdat veel wetenschappers iets accepteren moet ik dat ook maar doen??? het komt wel vaker voor dat de hele wetenschappelijke wereld onderuit word gehaald als een randwetenschapper ineens met een idee komt en dat idee bewijst, terwijl datzelfde idee voordat het bewezen werd volledig door de wetenschappelijke wereld is afgezeken. die wetenschappers maken dezelfde fout als jij en zien het verschil niet tussen intelligentie/zelfbeeld(of een bepaalde vorm van intelligentie) en zelfbewustzijn. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Ik ken geen wetenschapers die deze methode onzin vinden, maar als ze er zijn, dan zijn ze sterk in de minderheid. En beweringen moeten bewezen worden.(niet bewijslast gaan omdraaien he, zoals de vorige keren). Dus als ze vinden dat de spiegelmethode niet klopt(waarvoor wel argumenten zijn die erkend worden dat het wel klopt), dan moeten ze met wetenschappelijke argumenten en waarnemingen en gegevens komen. En dan zal het, als de gegevens kloppen, wel erkend worden. T'is nog niemand gelukt, dus zie ik geen reden om mijn mening/feit te gaan wijzigen. En wat die stelling betreft dat de hele wetenschappelijke wereld onderuit wordt gehaald. Dat valt wel wat mee. Was vroeger meer aan de orde, nu we veel meer kennis en veel meer ideeen hebben valt die stelling al weer reuze mee. (we leven niet meer in de tijd van Einstein) Citaat:
Daarnaast, als jij het zo'n onzin vind. K'zou zeggen bewijs het tegendeel dan. En overtuig 90 % van de rest van de wetenschappers. Groetjes Ben(die geen fout maakt betreffende de spiegel methode ![]()
|
![]() |
Demon fire, je gaat uit van een fundamentele misconceptie: zelfbewustzijn is geen vereiste om emoties te ervaren. Weliswaar kun je stellen dat zelfbewustzijn een vereiste is voor bepaalde emoties. Men denke aan trots of schaamte. De meer basale emoties echter, kunnen zonder. Een 2-jarige peuter heeft heus wel emoties, evenwel geen zelfbewustzijn.
||
![]() |
Citaat:
Wie niet bewust is van zichzelf, kan ook niet bewust zijn van zijn emoties. Er zijn inderdaad wel instincten, maar dat zijn geen emoties. Vluchten, Vechten of Vrezen b.v. En een 2 jarige peuter heeft dus echt wel zelfbewustzijn. Baby's zien hunzelf inderdaad als verlengstuk van hun moeder(dit is een theorie, nog helemaal geen feit), maar dat is omdat de hersenen nog in ontwikkelingsfase verkeren. Groetjes Ben(die dat een logische gedachte vind ![]()
|
![]() |
Aperte onwaarheden, DemonFire. Afgezien daarvan, als jij denkt dat een 2-jarige een zelfbewustzijn heeft (mijzelf staat zulks niet bij): een hond heeft het intellect van een 2.5 jarig mens. Daar is men vrij zeker van.
||
![]() |
Citaat:
Geheugen is maar een klein aspect van het phenomeen zelfbewustzijn. Dus jij denkt dat je je hele leven tot op de letter nauwkeurig kunt herinneren?(vanaf het moment dat je (zoals jij stelt)zelfbewustzijn hebt?) Nee, je hersenen bezitten een selectief geheugen. Alleen datgene wat van belang is voor de overleving of traumatisch is of dat je hebt ingestampt onthou je. Als je je hersenen niet vaak genoeg traint, of als je herinneringen niet vaak (genoeg) ophaalt, dan atrofiëren je hersenen.(beschouwen ze als niet ruimteverspilling, vandaar dat ons geheugen er onbetrouwbaar is) Geen wonder dat je je alles niet kunt herinneren, over je gehele leven en al helemaal niet je jeugd van de eerste 2 jaren. Overgens dat een baby een ongeschreven blad is en een verlengstuk van de moeder...dat is één theorie van velen, dus helemaal geen feit en dus niet onwaar wat ik zeg. Heb het er wel eens met mensen over gehad, die er voor gestudeerd hebben. Zelfbewustzijn: Bewust zijn van jezelf, en dus van je emoties. Niet bewust van jezelf, niet bewust kunnen zijn van je emoties. Tot instincten behooren onder andere de VVV...vluchten, vechten of vrezen. Dat zijn geen emoties. Wat zijn dan de onwaarheden?? Groetjes Ben(die zo gaat slapen ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Dierenbeschermers? Of dierterrorisme? Kitten | 9 | 24-03-2009 20:42 | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
Verhalen & Gedichten |
[Fantasyverhaal] De Proef van Vijf - Akuñar's Reis Een Tweeling | 74 | 17-09-2004 21:35 | |
Algemene schoolzaken |
Enquete Dierproeven neobamboom | 66 | 17-09-2004 10:20 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Bijbelboek:Openbaringen van Johannes Vishnu | 20 | 13-08-2004 01:32 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
dierproeven op criminelen lindaxxxies | 500 | 17-06-2004 18:51 |