Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-04-2010, 08:56
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Hier istie dan! Hulde aan de winnaar!

Gedicht 7: 80 punten
Gedicht 3: 45 punten
Gedicht 6: 15 punten
Gedicht 2: 15 punten
Gedicht 8: 10 punten
Gedicht 1: 10 punten
Gedicht 4: 5 punten

Het winnende gedicht:

Spoiler

Welk gedicht is van wie?

Spoiler

Laatst gewijzigd op 27-04-2010 om 10:10.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2010, 09:10
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Bedankt voor al die stemmen

Dingaantouwtje, leg nu je gedicht maar eens uit, ben benieuwd
Oud 27-04-2010, 09:17
Verwijderd
ik was 5 en vond hem toen ik hem hier zag voor de stemmen niet meer goed, ik zag pas weer wat ik had geschreven toen ik dit topic las ik had hem niet opgeslagen en was verrast
Met citaat reageren
Oud 27-04-2010, 09:18
Dingaantouwtje
Gefeliciteerd Vogel!

Uitleg:
Spoiler
Oud 27-04-2010, 09:56
Sketch
Sketch is offline
Ja geen wonder dat ik een vertrouwd dop-gevoel had bij dat gedicht.
Gefeliciteerd!

En gedicht 2 deelt de derde plek, dus die mag ook wel wat groter gedrukt
Met citaat reageren
Oud 27-04-2010, 10:10
Dingaantouwtje
Oeps, niet gezien!
Oud 27-04-2010, 10:45
Verwijderd
Gefeliciteerd Vogelvrij! En Dingaantouwtje voor een mooie tweede plek.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2010, 10:49
Verwijderd
haha en ofcourse Congrats winnaars
Met citaat reageren
Oud 27-04-2010, 11:01
Bright Blue
Bright Blue is offline
Gefeliciteerd winnaars

Mooie gedichten!

Ik heb helaas niet kunnen stemmen Want ik kom net uit London, en vandaag was te laat..
Oud 27-04-2010, 11:10
Dingaantouwtje
Je was er gister ook al sukkel
Oud 27-04-2010, 11:25
Bright Blue
Bright Blue is offline
Citaat:
Je was er gister ook al sukkel
Heel eventjes maar en toen was ik heel hard met school bezig

Spoiler
Oud 27-04-2010, 11:29
Dingaantouwtje
Kwijl kwijl ontopic.
Oud 27-04-2010, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Bedankt voor al die stemmen

Dingaantouwtje, leg nu je gedicht maar eens uit, ben benieuwd
Gefeliciteerd!

En ggcy8, nou mag jij je gedicht ook uitleggen
Met citaat reageren
Oud 27-04-2010, 13:14
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ja geen wonder dat ik een vertrouwd dop-gevoel had bij dat gedicht.
Gefeliciteerd!
Ja, dat vond ik wel een compliment
Bedankt voor alle felicitaties, leuk om te merken dat jullie dit gedicht ook leuk vonden, ik heb het zondag ergens voorgedragen (gemiddelde leeftijd publiek: 60) en daar kreeg ik de indruk dat ze het ook een leuk gedicht vonden (ze lachten), dus dat is wel grappig

Ja, ggcy, kom maar op met die interpretatie!
Oud 27-04-2010, 13:26
Dingaantouwtje
Citaat:
Ja, dat vond ik wel een compliment
Bedankt voor alle felicitaties, leuk om te merken dat jullie dit gedicht ook leuk vonden, ik heb het zondag ergens voorgedragen (gemiddelde leeftijd publiek: 60) en daar kreeg ik de indruk dat ze het ook een leuk gedicht vonden (ze lachten), dus dat is wel grappig

Ja, ggcy, kom maar op met die interpretatie!
Heb je nog reactie op mijn uitleg?
Oud 27-04-2010, 13:55
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Heb je nog reactie op mijn uitleg?
Ja, eigenlijk wel! Ik blijf bij mijn mening dat het einde niet goed loopt, het is zoals ik al dacht: je probeert een concrete (een persoonlijke zelfs) situatie te beschrijven omdat het een interessante gebeurtenis is, waar makkelijk betekenis aan te verbinden is (al verbond ik het niet zozeer met volwassen en evil, maar meer met volwassen en nog steeds onhandig), maar eigenlijk is één zo'n gebeurtenis genoeg voor een heel gedicht, of een prozastukje, nu heeft die laatste regel geen fijn ritme en lijkt het net niet voldoende uitgewerkt, zeker omdat de rest van het gedicht ook nogal fragmentarisch is, dat staat eigenlijk ook in je uitleg, je beschrijft gigantisch veel, eerst gaat het over 'rommel in je hoofd', maar dan haal je er een heel opgroeiproces bij, of hoe noem je dat, een hele ontwikkeling van kind naar man. Dat van Pieter en Claire, dat vond ik al leuk klinken, maar ik had het zelf nog niet bedacht, hoewel het er eigenlijk gewoon staat, dat hij iedereen hetzelfde noemt. Leuk is dat. Dat van die wortels werkt niet, dat beeld hapert, maar daar verschillen we dan misschien gewoon van mening, ik had die woordspeling niet begrepen en vind haar nog steeds nogal raar. Die strofe daarna werkt wel, daar had ik geen uitleg bij nodig. Mijn conclusie is eigenlijk dat de tweede en vierde strofe wat meer uitwerking nodig hadden gehad en dat de eerste en derde hartstikke tof zijn, maar dat tegelijkertijd de eerste en derde strofe niet veel met elkaar te maken lijken te hebben. Hoewel, als je dan dat beeld van die vierde strofe erbij neemt, dan klopt het nog wel redelijk, dan gaat het eigenlijk over dat ouder worden niet betekent dat je minder chaotisch wordt. Ik hoop dat je snapt dat deze post zo lang is omdat ik denk en typ tegelijkertijd, ik vind het echt een interessant gedicht waarover veel te zeggen valt. Tegelijkertijd denk ik dat jij moet uitkijken dat je niet te veel persoonlijke symboliek gebruikt, jij maakt dingen mee en schrijft daarover en dat doe je erg goed, maar je moet jezelf soms eraan herinneren dat wij die dingen niet hebben meegemaakt.
Gefeliciteerd met je tweede plek
Oud 27-04-2010, 16:06
Ratatouille
Ratatouille is offline
Eerste DoPwedstrijd en ik krijg gelijk een derde plek
Ik ben onder de indruk van alle gedichten (bijna allemaal) en het commetaar dat wordt gegeven, zeker de moeite waard.
Gefeliciteerd trouwens!
Met citaat reageren
Oud 27-04-2010, 19:35
Geel
Geel is offline
Gefeliciteerd Vogelvrij!
Jojo, Ratatouille en fizzle naturulijk ook!

Mijn gedicht, ik had erbij het gevoel dat vooral Quis Medeia het gedicht niet begreep. Met haar heb ik het er al over gehad via de pm.
Ze had het erover dat door het woordje verknopt (ik kwam er wat later achter dat het woord helemaal niet bestaat , maarja dichterlijke vrijheid enzo..) de rijm geforceerd werd. Dat terwijl dat woordje - waarmee ik, denk ik, 'iets wat helemaal vastzit, niet logisch is, niet klopt etc' wil zeggen - helemaal niet bedoeld was te rijmen, het was een woord dat precies uitdrukte wat ik voelde.

Nu het gedicht. Het is eigenlijk heel persoonlijk. Op de één of andere manier lukt het me beter te dichten als de onderwerpen persoonlijk zijn.
Sketch zei dat dit gedicht niet bij het thema 'rommel' paste. O, Halogeen trouwens ook. Ik snap dat het niet direct doet denken aan rommel, maar dat hoeft toch ook niet? Mijn 'rommel' was dat ik mezelf moet vinden als diegene waar ik over schrijft begint te 'slaan'. Een beetje vergezocht, maar een gedicht dat letterlijk over het thema gaat doet het meestal niet zo goed in de stemlijsten. Hij zei ook dat hij het 'herschikken' niet terug kon vinden in het gedicht. Dat kan óók kloppen, want er staat nergens letterlijk dat ik iets herschik. Maar met
Citaat:
Als verblind door de routine, vanzelfsprekend
raap ik op, alles wat jij hebt bestempeld, als niet
nuttig of verknopt.
bedoel ik dat ik dingen (mijn eigen ideeën, visies, gedachten) die 'weggeslagen' zijn weer opraap en herschik in mijn hoofd, waarschijnlijk zodat ze 'passen'.

Citaat:
Halsoverkop, zoals altijd, ik ben het gewend, maar
de verrassing doet zijn plicht, besluit jij dat het weer
tijd is om te slaan.
Het lijkt me dat dit voor zich spreekt.

Citaat:
Smijten doe je met je armen, zo heen en weer, niets
raak je niet. Geluk, oh god, is dit geluk? Jij smijt niet,
maar jij slaat.
Dit slaat op 'een andere manier' van slaan (niet fysiek hoor).

Citaat:
Met je woorden sla je breuken in mijn – afgekeken,
heus, van jou! – zelfverzekerdheid. En je grijns
lacht mijn geweten uit.
Hier ging mij het gedicht eigenlijk om. Hier wil ik uiten hoe makkelijk het is om mijn zelfverzekerheid te doen vermorzelen. Ik had niet het idee dat er iemand was die dat écht begreep tijdens het lezen van dit gedicht.
Oud 28-04-2010, 08:09
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Goh ggcy, ik vond jouw gedicht juist te duidelijk, had alles begrepen zoals jij nu zegt, de beelden vind ik alleen niet heel boeiend, hoewel ik die allerlaatste zin wel erg tof vind En ik vond dat je het thema nog wel oké hebt gebruikt, rommel in je hoofd, rommel in een relatie, van mij mag je dat wel zo breed zien. Al waren er bij mij ook mensen die vonden dat het thema niet echt in mijn gedicht terugkwam, maar ze zoeken tussen de rotzooi van een meerkoetnest en het gaat ook nog over de spullen op zolder, dus het zit er toch wel (zijdelings) in verwerkt. En veel mensen vonden het te prozaïsch, alleen beschouw ik dat niet als iets negatiefs. Mijn proza is poëtisch, mijn poëzie is prozaïsch, ik vind het juist leuk om die genres te combineren.
Oud 28-04-2010, 08:14
Dingaantouwtje
Het gaat uiteindelijk toch om spelen met taal? Het is een gedichtenwedstrijd, geen poëziewedstrijd! Proza mag ook (alleen kom je dan in stemmen vaak minder uit.)
Oud 28-04-2010, 08:31
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nah, voor proza moet je op Letteren zijn, maar ik wilde maar zeggen dat prozaïsche gedichten ook gedichten zijn
Oud 28-04-2010, 08:39
Dingaantouwtje
Een prozastukje is nog altijd een gedicht, en DoP is de plek voor gedichten Letteren is meer de plek voor boeken en verhalen.
Oud 28-04-2010, 10:56
Verwijderd
Citaat:
ik kwam er wat later achter dat het woord helemaal niet bestaat , maarja dichterlijke vrijheid enzo..
Oh, dat wist ik meteen en ik vond juist die dichterlijke vrijheid wat ver gaan, in dit geval.

Overigens begreep ik net als Vogelvrij prima wat je met je gedicht bedoelde, mijn bedenkingen lagan ook meer bij de uitvoering.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2010, 16:37
Geel
Geel is offline
Aha, wat is er met de uitvoering? Bedoel je dat de beelden je niet zo boeiden, zoals Vogelvrij dat zegt?
Uhu, dat is dan mij fout
Oud 28-04-2010, 18:17
Halogeen
Halogeen is offline
Gefeliciteerd winnaars.
Oud 28-04-2010, 20:05
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
ooh ben ik uiteindelijk toch derde geworden!

Het idee achter mijn gedicht was dat het rijmschema heel gestructureerd was maar op een heel zooierige manier waardoor het helemaal niet leek te rijmen, abcabc defdef. En ik heb in de eerste twee strofes ook nog een binnenrijmschema gemaakt van ghi ihg. Ooit was er structuur en nu is het wanorde. Dat was mijn idee. Vorm als inhoud.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2010, 21:14
Ratatouille
Ratatouille is offline
Laat ik ook zeggen wat ik er mee wilde zeggen.
Mijn broertje moest juist op dat moment zijn kamer opruimen, ontdoen van lego. En precies op dat moment ging mijn vader de huiskamer zuigen. Voilà, dat bracht me op het idee voor een rommelgedicht zonder poespas, gewoon opruimen die bende
Met citaat reageren
Oud 29-04-2010, 08:44
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
ooh ben ik uiteindelijk toch derde geworden!

Het idee achter mijn gedicht was dat het rijmschema heel gestructureerd was maar op een heel zooierige manier waardoor het helemaal niet leek te rijmen, abcabc defdef. En ik heb in de eerste twee strofes ook nog een binnenrijmschema gemaakt van ghi ihg. Ooit was er structuur en nu is het wanorde. Dat was mijn idee. Vorm als inhoud.
Ha, ik dacht al dat die van jou was, al twijfelde ik omdat het rijmschema niet zo was als ik van je gewend ben. Dom van mij, natuurlijk ging dat juist over het thema, leuk gedaan
Oud 29-04-2010, 11:31
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Ha, ik dacht al dat die van jou was, al twijfelde ik omdat het rijmschema niet zo was als ik van je gewend ben. Dom van mij, natuurlijk ging dat juist over het thema, leuk gedaan
haha, wat oplettend van je!
dankje ^^
Met citaat reageren
Oud 29-04-2010, 19:23
Liiefii
Liiefii is offline
Aplausje voor de winnaars !
Voor iedereen trouwens, want ze waren allemaal mooi.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten