Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En voor nu: bekijk welke kleine dingen je zou willen veranderen. Dat slechte zelfbeeld is niet in één keer weg en het scheelt heel veel stress als je daar rekening mee houdt. Misschien is het doodeng om op een sport te gaan of een andere hobby te zoeken, maar kijk wat je het best ligt (als je er aanleg voor hebt of de basisregels al kent hoef je je iig geen zorgen te maken dat je het niet kan) en begin met meetrainen. Volop meedoen met wedstrijden kan altijd volgend seizoen nog. Mocht een teamsport te veel van het goede zijn kan je misschine beter beginnen met een individuele sport als tennis. Wél met andere trainen, maar niet direct hoeven samen te werken. Succes iig, volgens mij kan je er prima bovenop komen. ![]()
||
Citaat:
Zoals ik al zei, het is niet makkelijk, maar het helpt echt (bij mij tenminste). Je moet alleen door die angst heen. En het gewoon volhouden. Het is niet zo dat je binnen een maand al resultaat zal zien, dat had ik ook niet. Maar de aanhouder wint!
|
Wat goed dat je hulp zoekt!
Ik had hier een jaar geleden echt enorm veel last van. Ik ben op een teamsport gegaan, maar het hielp helemaal niks. De mensen negeerden me en ik voelde me hierdoor steeds slechter. Het heeft geen tot weinig nut om dingen van buitenaf als oplossing te zien. Je kunt inderdaad wel zeggen dat je gewoon op mensen moet afstappen en het allemaal beter gaat, maar dit is helaas niet waar. Alles komt van binnen en is in feite jouw keuze. Jij kiest ervoor om dingen aan de negatieve kant te zien, net zoals anderen ervoor kiezen om de positieve kant te zien. Wees je ervan bewust dat je op elk moment van de dag je kunt voelen hoe je wilt. Als je je even niet zo goed voelt, zoek dan een manier waarop je je beter kunt voelen. Zet een mooi muziekje op en maak het alleen maar beter. Je hebt het zelf in de hand. Misschien is het niet helemaal duidelijk, ik vind het moeilijk om te verwoorden maar het heeft mij zelf heel erg geholpen. Lijstjes maken met positieve punten kan goed uitpakken, maar ook onecht aanvoelen wat bij mij het geval was. Wat mij heel erg hielp was inderdaad het feit dat je overal eigen keuzes over maakt, en dat alleen ík de belangrijkste persoon op aarde bent. Zoek geen waardering van anderen, vind het bij jezelf. Je bent goed genoeg als jij dat vindt en je hebt niemand nodig om dat te bevestigen. Ik hoop dat je het een beetje snapt. Ik wil je graag helpen!
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Ja dat denk ik ook ^
Wat ik bedoel is dat het niet automatisch gaat en er geen zekerheden zijn. Het moet echt van jou komen. Ik dacht bij voetbal dat ik gelijk vriendinnen zou maken maar dat kan ook zonder voetbal, als het maar van jóu komt.
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
Ok,
Stel nou eens: Dat je ontdekt dat je geadopteerd bent Dat je vader op papier je vader niet is Dat je adoptie ouders ook -maar- hun best doen Dat je te dun of te dik bent Dat je sportief wil zijn, maar eigennlijk meer erg lui Dat je wel slim bent, maar je hele leven al hoort dat het er niet uitkomt Dat je geen enkele school hebt / kunt afmaken Dat je het echt allemaal wel goed bedoelt, maar mensen dat niet zien Dat mensen daardoor denken dat je de zaak belazerd, manipuleert etc Dat je elke relatie op een gegeven moment eng dichtbij vind komen Daardoor nooit lang met iemand kan zijn Dat je twijfelt of het bindings-angst of verlatingsangst is Dan denk ik wel eens: zelfbeeld: me R- %@$#%@-T Ben ook niet zo van de therapie, wat stel nou dat zo'n therapeut er achter komt dat je inderdaad niet zo veel voorstelt, wat moet ie dan tegen je zeggen? Niet zo lang geleden eens tarot kaarten laten leggen, was erg nieuwsgierig wat daar uit zou komen. JA ja, zo maar lukraak kaarten trekken uit een stapel en daar kom "IK " dan uit. Mijn karakter dat door toeval opeens op tafel ligt. IS gewoon interpreteren, en vaag lullen of algemeenheden zeggen. NEt zoals de horoscoop in de privé in de laatste week van de maand: "U zult deze week iets met geld hebben". JA, me L-3@#$-L, heel NEderland heeft e laatste week van de maand te weinig geld, of te veel omdat ie een meevaller heeft. NEe, die tarot kaarten legster (mooie vrouw trouwens, maar ikdurfde niet te flirten) zei dat ik er WAS. Ik hoef dus niets meer. Niet dat ik geen ambtie meer nodig zou moeten hebben, maar mischien is mijn doel wel -middelmatigheid- , of -onderprikkeling- -onderprestatie- . Sindsdien is het niet makkleijker, maar wel adners, en het gekke is, dat ik nu toch wel vaker zulke mensen spreek, vrienden die allemaal succes hebben, of niet, maar dat zelf dan weer anders zien (hoogbegaafd, maar sociaal minder of zo), of mensen die ook nooit een studie afgemaakt hebben, maar alles zogenaamd autodidact doen. Waar wil naar toe? JA, ben bijna de weg kwijt in mijn eigen verhaal ... Misschien is et niet fijn dat je zelfbeeld niet goed is, als je dat denkt, maar aan wie kun je nou vragen of toetsen dat het zelfbeeld niet klopt? Zolang je niet geestelijk gestoord bent, (sorry voor de botte opmerking) , of onder invloed van drugs of alcohol de hele tijd, dan is er toc nix mis met je? Iedereen ziet jou toch anders, wat je daar zelf van denkt, maakt niet uit. Hoe ge het ook klinkt: als alles mislukt in je leven, of je bent niet gelukkig, misscien is dat dan de bedoeling, dat je dat moetr leren dat het niet zo erg is. Dat je gewoon toch een vriend of vriendin voor iemand kan zijn, of een vrijwilliger bij een kinderboerderij (ik zeg maar wat) en dat de kinderen het leuk vinden om je te kennen (het meisje van de pony's op de kinderboerderij). Kort: als je helemaal alleen zou zijn, niemand op de wrereld: kun je dan een laag zelfbeeld hebben? Nou, ik stop maar eens, lijkt me goed |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
@ikkuh: nee, ik geloof echt lang niet altijd wat mensen dan tegen me zeggen. Maar ze zullen toch ook niet allemaal liegen...maar ik vind het echt een dilemma! En een positief ding verzinnen: gisteren heb ik er over nagedacht, ik kon werkelijk niets bedenken wat positief was. Voor vandaag misschien positief dat ik bij mijn ouders ben langs geweest (maar ik weet niet echt of dat een goed punt is) |
![]() |
|
![]() |
Bedankt voor jullie reacties weer!!
MevrouwLul: Het voelt inderdaad wel fijner om er juist niet zo mee bezig te zijn. Ik merk ook wel dat als ik bezig ben met therapie ik me juist alleen maar rotter ga voelen. Maar ik denk wel dat dat nodig is om het beter te laten gaan. Maar inderdaad is het (iig voor nu) wel goed om er juist niet zo mee bezig te zijn! Fractuur: Zorgen dat ik zo wordt als het ideaalbeeld, dat is zo goed als onmogelijk, omdat dat gewoon totaal tegengesteld is aan wat en hoe ik nu ben. Weer op een hobby of sport gaan is inderdaad wel iets wat ik wil en moet gaan doen. Ik heb alleen het gevoel dat ik echt nogal slecht ben in sport, dus voor nu is dat echt nog heel moeilijk. Ik ben wel aan het kijken of er andere studentenverenigingen zijn die mij aanspreken. Neko: Hm, opzich zou je inderdaad wel denken dat als ik echt totaal niet gezellig/sociaal ben, dat ze me dan niet meer vragen. Denk ik. En inderdaad zullen de lijstjes pas helpen als je er al tijdje mee bezig bent! (vind het alleen lastig om vol te houden, want zodra ik positiever over mezelf ga denken, dan vind ik dat zó stom van mezelf. Want: ik ben niks waard, hoe durf ik het dan ooit om positief over mezelf te denken?!) Sneeuwzwart: Wat goed dat jij er nu anders in staat! Het zou inderdaad wel zo kunnen zijn dat het eraan ligt, hoe je het zelf ziet. Want vaak is het ook mijn eigen interpretatie natuurlijk. JustAdreamer: Wel fijn dat je het zo verwoord, want opzich heb je inderdaad wel gelijk dat als ik echt totaal ongezellig was, ik het misschien ook wel verpest zou hebben. Maar toch, het lijkt zo onlogisch, ofzo. Maar waarschijnlijk heb je wel gelijk en vind het iig wel fijn om zo'n tegenbeeld te horen. ![]() mp33: "Ben ook niet zo van de therapie, wat stel nou dat zo'n therapeut er achter komt dat je inderdaad niet zo veel voorstelt, wat moet ie dan tegen je zeggen?" Ohh, daar heb ik ook zoveel over nagedacht... Toen emdr stopte vroeg ze ook of ik nu wel geloofde dat ze mij niet doorverwees, omdat ze mij stom vind, maar die angst zit er inderdaad wel. Zie je wel, zij vind mij ook stom en is zo lekker makkelijk van mij af. Tja, als ik realistisch nadenk, dan zou ik inderdaad ook denken dat er niemand is die écht niks waard is. Alleen blijft het anders voelen en kan ik het me gewoon niet voorstellen dat ik oké ben. Kroot: Nee, de anderen zullen inderdaad vast niet allemaal liegen (tegen iemand anders kan ik het makkelijk zeggen, maar voor mezelf geloof ik het niet), dus inderdaad is het wel zo goed als je er gewoon echt in gelooft! Zeker als iets door meerdere mensen gezegd wordt, dan kun je er wel vanuit gaan dat het echt waar is! Jaa, lastig positieve punten. Ik vind het vooral lastig als het echt iets over mij moet zeggen, als dat niet hoeft, dan lukt het me altijd wel.. Maar dat je bij je ouders langs bent geweest, dat is ook wel een positief punt lijkt mij, hoor. Dus dan heb je er al één! ![]()
||
![]() |
Citaat:
Wat een ander van mij denkt doet er niet zo veel meer toe, ik kan en wil niet aan iedereen zijn verwachtingen voldoen. Ik heb mezelf volledig geaccepteerd zoals ik ben, met alle plus- en minpunten. Ik weiger ook om mezelf te verdedigen, want er is niets te verdedigen, ik ben gewoon goed zoals ik ben. Fijn voor anderen dat ze het jammer vinden dat ik niet ben gaan studeren, of dat ik geen dikbetaalde baan heb, allemaal prima, dat is hun mening en daar hoef ik niets mee. Omdat ik volledige verantwoordelijkheid draag voor alles wat ik in mijn leven doe en laat hoef ik ook niet meer met vingertjes te wijzen naar anderen 'maar zij heeft ook haar verslag niet op tijd ingeleverd, het is niet eerlijk dat ik nu een onvoldoende krijg'. Ook als ik bijvoorbeeld in de stad loop en ik zie een fiets half op straat liggen, dan verwacht ik niet van anderen dat ze hem oprapen, dat doe ik zelf. Kleine moeite, en omdat het voor mij goed voelt hoef ik niet eens een veer in m'n reet gestoken te krijgen van anderen. Uiteraard is het leuk om af en toe een compliment te krijgen, en die neem ik dan ook dankbaar in ontvangst, maar dat is natuurlijk niet de juiste reden om 'goed' te doen. Je bent gewoon wie je bent op dit moment, accepteer dat, en probeer van daaruit te ontwikkelen. Als jij jezelf hier en nu niet kan accepteren dan blijf je alleen maar naar dingen grijpen die in de verte liggen. Schrijf eens alle negatieve oordelen over jezelf op papier, dit gaat allicht makkelijker dan positieve punten 'verzinnen'. (Zo voelde dat voor mij vroeger ook, negatieve punten waren gewoon feiten, en positieve punten waren verzonnen). Bekijk jezelf nu eens vanuit het perspectief van een objectieve buitenstaander, zou hij of zij ook vinden dat je stom/niets waard/etc. bent? Schrijf naast de negatieve oordelen over jezelf een positief punt op wat dit oordeel ontkracht. Mocht dit je niet zelf lukken, vraag dan of vrienden/familie/wij je helpen. Niet dat wij jou kennen, maar het helpt misschien wel als wij kritische vragen stellen waardoor je misschien tot een iets ander inzicht komt. (Stap één is niet om positief over jezelf te gaan denken, dat is al een stap te ver, nee het gaat eerst er om dat je minder negatief over jezelf denkt. )
|
ik heb een paar keer regressietherapie gedaan en dat kan ook heel erg helpen. tenminste.. mij heeft het wel geholpen. wellicht dat hypnose ook een mogelijkheid is? ik herken je verhaal ook wel, niet zo extreem, maar door die regressie ben ik anders in het leven gaan staan en kan ik mezelf oppeppen als het even tegen zit.
|
![]() |
|
![]() |
Vandaag even contact gehad over emdr en misschien kan ik er toch nog mee doorgaan, als het per september overgaat in 2e lijns. Dat zou ik wel fijn vinden, want weer ergens anders heen vind ik niet zo prettig..& had er nu opzich ook wel een goed gevoel over.
@Nature-lover: Wat fijn dat het jou zo geholpen heeft! Ik heb even gezocht, maar het lijkt best wel veel op emdr. Maar ik zal het iig onthouden en misschien is het idd wel een idee. @JustAdreamer: Jeetje, wat goed dat jij er nu zo mee om kunt gaan! Echt super wat je beschrijft, van dat je nu jezelf accepteert, alle plus en minpuntne accepteert en je niet hoeft te verdedigen e.d. Echt goed!! Dat jij eerst ook vond dat positieve punten verzonnen waren en negatieve punten feiten waren, maar dat je nu toch zover bent gekomen vind ik wel heel hoopvol klinken. ![]() En eerst minder negatief over mezelf denken klinkt inderdaad realistischer dan positief over mezelf gaan denken! Al mijn negatieve punten opschrijven en kijken hoe ik dat kan ontkrachten, daar ga ik eens even mee bezig! Thanx voor je reacties en feedbak steeds! Je zegt echt goede dingen ![]()
|
Zelfbeeld is altijd een beetje tricky vind ik, want het kan altijd beter. Ik heb wel wat manieren gevonden om er mee om te gaan.
Ten eerste is er het referentiekader. Mensen zijn geneigd om zichzelf met anderen te vergelijken. Op zich geen punt natuurlijk. Maar van het referentiekader hangt wel af wat de uitkomst is van zo'n vergelijking. Stel dat je een zwemmer bent. Je kunt je vergelijken met de gemiddelde bewoner van je woonplaats, clubleden, nationale toppers of olympisch kampioenen. Je voelt waarschijnlijk wel aan dat jezelf vergelijken met een olympisch kampioen je zelfbeeld nou niet bepaald goed zou doen, terwijl je een wedstrijdje zwemmen met je vrienden best zou kunnen winnen en dat ze misschien nog een compliment op je snelheid geven ook. Wees je hiervan bewust en vergelijk je niet met de top. Ten tweede zou je eigenlijk moeten weten wie je bent. Ga eens voor de spiegel staan en beantwoord de vraag: wie zie ik daar nu eigenlijk? En nu komt de truuk, alles wat je bent en wat je doet valt op allerlei manieren te interpreteren. Zowel positief als negatief. Zoek de positieve interpretaties eruit en probeer jezelf zover te krijgen dat je erin gaat geloven. Sta open voor complimenten. Veel te vaak gebeurt het dat wanneer mensen een compliment krijgen, ze zeggen dat het eigenlijk niets voorstelt. En dus geloven ze er eigenlijk niet in. Dat speelt extra sterk als je een negatief zelfbeeld hebt. Maar bedenk je: als het zo vanzelfsprekend is, zou je dat compliment helemaal niet krijgen! Want aan de andere kant kun je heel goed stellen en verdedigen dat mensen elkaar niet zo vaak complimenten geven. Zelfs wanneer je eigenlijk helemaal niets hoeft te doen om een compliment te krijgen, beschouw het dan alsnog niet als vanzelfsprekend. Wuif het niet weg, maar zeg/denk dank je wel. Lees de laatste 2 zinnen van punt 1 nog eens een keer. En wanneer het tegen zit kan je jezelf afvragen of je alles gedaan hebt dat je wilde en kon doen. Wees hierbij eerlijk en realistisch. Als je dat werkelijk goed kan en doet zul je het minder snel op jezelf betrekken als het tegen zit. Hierdoor wordt je zelfbeeld minder aangetast. Immers, het lag niet meer in jouw handen, jij kon er niets meer aan doen! Ook een belangrijke; heb schijt aan verwachtingen. Je kunt nevernooitniet aan al die verwachtingen voldoen. Het belangrijkste is dat je aan je eigen verwachtingen voldoet. Wees ook daarin realistisch. Bedenk ook eens wie je zou willen zijn, vergelijk dat met wie je bent en dan weet ik heel zeker dat je ergens persoonlijke groei zal zien. Verder weet ik uit ervaring dat het niet zo maar even verandert. Verwacht dan ook niet dat het direct lukt. Zoek makkelijke situaties uit om dit soort situaties en gedachtegangen te trainen en verwacht niet gelijk dat het in moeilijke situaties ook lukt.
|
![]() |
Daboman: Thanx voor je reactie!
Over dat referentiekader ben ik wel gaan nadenken idd...dat is wel een goede om over na te denken. Qua complimenten en positieve punten opschrijven; ik merk inderdaad dat dat werkt, maar zodra dat helpt, beangstigt het me echt heel erg en stop ik ermee... Waar ik nu steeds over nadenk. Denken jullie dat er inderdaad een groep mensen is die door de rest van de mensen als negatief wordt beoordeeld? Als ik bijvoorbeeld denk aan mensen die dakloos zijn; ze worden door veel mensen niet eens aangekeken en door veel mensen niet echt beoordeeld als "gelijke". Toch? Want waarom kijken mensen anders op hen neer? En bijv. mensen die op alle scholen weggepest worden en door de buurt "uitgekotst" worden. Hoe zit dat dan? Hiermee beoordeel ik hen niet negatief oid, het is gewoon iets waar ik over nadenk over hoe mensen dit zien enzo. Nouja. Ik denk er gewoon wel overna. Want twijfel wel beetje of ik als enige 100% stom ben, want dat lijkt me toch ook wel beetje niet logisch. (Al durf ik dat amper te denken, laat staan te schrijven..) Maar is het dan zo dat er een groep is die als niks waard wordt gezien? Het is namelijk ook wel zo dat dunne, enthousiaste, populaire mensen als beste worden gezien. toch? En bijvoorbeeld rustig en serieus, is dan weer niet echt positief, geloof ik.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Je kan natuurlijk er alles aan proberen te doen om te lijken op die grote groep mensen, die te onzeker zijn om zichzelf te zijn en constant zichzelf met anderen vergelijken. Of je kan het beeld van hoe mensen er uit zouden moeten zien, en hoe ze zich zouden moeten gedragen loslaten en gewoon leven zoals dat fijn voelt voor jou. Die grote groep mensen is diep van binnen doodongelukkig, het modebeeld verandert steeds en er komen dagelijks nieuwe tv's, auto's etc. op de markt, allicht is er dan iemand die een nieuwere/betere/mooiere auto heeft dan zijzelf. Waarna ze wéér iets nieuws moeten kopen, er een week dolgelukkig mee zijn en er dan achter komen dat ook dát hen niet echt gelukkig maakt. Ik zeg niet dat we materiële dingen moeten uitbannen, we zouden onze identiteit en het beeld wat we hebben van onszelf er alleen niet aan moeten ophangen. Dat zorgt voor een meer ontspannen manier van leven, waar je je niet druk hoeft te maken over wat anderen allemaal zoveel mooier/beter/nieuwer hebben/kunnen dan jij hebt. Ook jij hebt je kwaliteiten, en die maken je tot een uniek persoon. Er is voor iedereen een plaatsje in het grotere geheel, daarvoor hoef je echt geen graatmager supermodel te zijn wat enthousiast en blij doet maar stiekem stikchago is.
|
![]() |
JustAdreamer: Tja, dat is inderdaad précies hoe ik ook denk! Ik wil niet meelopen en me alleen maar bezig houden met en grote tv, nieuwe kleding en elke week een nieuw mobieltje.
Hmm en dat iedereen veel doet om "erbij te horen", dat zou inderdaad wel kunnen. En ik wil me inzetten voor goede doelen, maar dat wordt al snel gezien als suf. ![]() En dat materialistische; je zegt precies hoe ik het ook vind!
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Ik weet niet meer wat ik met mezelf moet Zeeslag | 1 | 01-04-2015 16:14 | |
Psychologie |
Autistisch ._. Verwijderd | 91 | 02-04-2012 17:26 | |
Psychologie |
Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa e-hazeleger | 12 | 18-05-2011 17:09 | |
Psychologie |
zelfbeeld HFL! | 9 | 30-06-2006 21:15 | |
Lichaam & Gezondheid |
Het grote voeding en gezondheids topic # 51 Daantje_0705 | 500 | 11-05-2005 18:45 | |
Liefde & Relatie |
Moeilijk persoon met jonger iemand? Steleto | 5 | 08-06-2003 16:13 |