Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2002, 14:14
apekop123
apekop123 is offline
Als ik hier een beetje rond kijk en ik zie al die topics dan denk ik "is het wel goed om zoveel over dingen na te denken?". Neem bijvoorbeeld een topic als "het leven heeft geen nut WANT alles gaat dood". Als je over dit soort dingen veel nadenkt lijkt het mij niet dat je er gelukkiger op wordt. Mijn conclusie: denk niet teveel na over onderwerpen waar je toch geen antwoord op kan bedenken!
Oud 14-02-2002, 14:23
Ianto
Ianto is offline
een docent van mij zei eens tegen me aan het begin van het schooljaar:

Je weet nu nog weinig, als je meer leert en meer weet hebt van je omgeving en de dingen die je zou kunnen hebben of doen en je gaat met je nieuwe kennis daarover nadenken wordt je ongelukkig. Hoe meer je weet hoe ongelukkiger je wordt.

Zit wel een kern van waarheid in denk ik.
Oud 14-02-2002, 14:25
Rhinus
Rhinus is offline
Mee eens. Daarom luister ik veel muziek. Zadat ik minder kan denken.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 16:12
wyner
wyner is offline
~"Ignorance is bliss."
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 16:35
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Ik denk heel veel na, maar wordt er niet ongelukkig van.

Groetjes
Ben(die optimisme zelve is
Oud 14-02-2002, 16:39
apekop123
apekop123 is offline
Misschien ligt het wel gewoon aan dit forum. Vond dit net in een andere topic:

Citaat:
REMI MORENO schreef:
ik ben helemaal niet bang voor de dood

nooit geweest..

kep altijd dood willen zijn..
lijkt me heel mooi..
mooier dan mijn leven nu...

ik wil nog steeds dood...

xxxxxxREMI
Ik denk dat dit forum gewoon veel depresieve mensen aantrekt
Oud 14-02-2002, 19:14
QuietNoise
QuietNoise is offline
the more you know, the less you understand.

klopt helemaal, bij alles wat je eindelijk begrijpt komen weer 10 nieuwe dingen die je niet snapt

(t wordt mijn sig als ik eindelijk een sig mag)
Oud 14-02-2002, 20:12
SevenLayersDeep
SevenLayersDeep is offline
Citaat:
wyner schreef:
~"Ignorance is bliss."
daz waar
Oud 15-02-2002, 10:51
Not for Sale
Not for Sale is offline
HET IS WAAR, maar waarom moet iedereen gelukkig zijn? Ik streef er naar de waarheid te kennen, te onderzoeken en te weten. Daar wordt je ongelukkig van, dus? Al die hedonisten hier, genotzucht is 100% normaal tegenwoordig, men weet niet beter , en dat is balen !
Oud 15-02-2002, 10:51
Not for Sale
Not for Sale is offline
dus 'te' veel denken kan volgens mij niet.
Oud 15-02-2002, 10:52
legatus
legatus is offline
denken is genotzucht.
Oud 15-02-2002, 11:11
~Black~Angel~
~Black~Angel~ is offline
Euhm, nouhou, teveel nadenken over te diepe of negatievere dingen KUNNEN ongelukkig maken
Oud 15-02-2002, 11:47
Mabo
Mabo is offline
Veel denken maakt ongelukkig. Je moet af en toe het denken een beetje los kunnen laten en genieten van leuke dingen in het leven zonder er teveel over na te denken of na te denken over zaken die op dat moment helemaal niet relevant zijn. Helaas ontkom ik er zelf ook niet helemaal aan om veel na te denken over van alles en nog wat. Sommige momenten en plekkern zijn beter of stimulerender tot nadenken, het is misschien beter daar het denken voornamelijk te concentreren i.p.v. het over de hele dag te spreiden, dat zal niet helemaal lukken omdat je onbeuwust toch wel veel blijft denken.
Oud 15-02-2002, 11:49
Severus
Severus is offline
Ik ben het ermee eens. Teveel nadenken werkt verslavend en daar word je ongelukkig van. Ikzelf ben best wel filosofisch van aard, en ik staar veel naar de dingen en denk er dan over na. Ik heb een soort van diepzinnige kijk op alles. En weet je, daar word ik niet gelukkig van. Ik denk altijd maar na. Op momenten waarop ik zou moeten feesten en gelukkig moet wezen, denk ik alleen maar aan hoe eindig zulke momenten zijn, dat het zo weer voorbij is. Dat is erg, want zo kan ik niet genieten van het moment zelf. Op die manier heb ik al veel momenten verloren. En ik word steeds maar ongelukkiger. Ik ben inmiddels tot een punt gekomen dat ik het leven niet langer zinvol acht, maar waardeloos. *zucht*

Nee mensen, denk niet teveel na, en lééf. Dat heb ik niet gekund.

Ripper
Oud 15-02-2002, 11:58
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
legatus schreef:
denken is genotzucht.
wàt? heb je daar langer over nagedacht?
ik zie niet wat je er mee bedoelt hoor , leg uit!!
Oud 15-02-2002, 11:59
Not for Sale
Not for Sale is offline
besef van alle dingen die verkeerd zijn, is dat genieten? hedonisten sluiten zich er voor af.
Oud 15-02-2002, 12:10
legatus
legatus is offline
In the grim, workaday world we have devised for ourselves, I espouse the Aldiss Eudemonism Theory: that EXTC evolved and exists for our pleasure, our greatest invention after God. Astrophysicists, nuclear physicists, higher mathematicians, all work hard. Because they can. Because the quest gives them pleasure. EXTC adds to the pure biological enjoyment of being alive. It assures us we are alive, while the squirrel is alive but cannot realise the fact. Perhaps the first woman, gazing one night into the fire she had managed to domesticate, saw something magical in the flames, banishing the darkness around her. A tender imagining took root in her brain. She felt a prompting beyond the material. In that moment, she saw herself as a separate Self, and marvelled.

-- From New Scientist, 15 September 2001

Denken is genotzucht, dat je een gedachte goed of slecht vind is subjectief. Je denkt toch ten allertijde?
Oud 15-02-2002, 12:39
Not for Sale
Not for Sale is offline
niet iedereen weet dat EXTC geen XTC is maar EXTended Conscience, had je moeten zeggen.

verder vind ik dit maar omgekeerd denken hoor, Onwetendheid is juist genotzucht, vluchten uit de werkelijkheid, de realiteit niet willen kennen. als je eenmaal EXTC hebt moet je het gebruiken, doe je dat niet ben je aan het genotzuchten. al die mensen die zuchten dat ze weer een klein kind wouden zijn zonder zorgen, die zijn genotzuchtig. Niet mensen die serieus zijn en piekeren en zich zorgen maken.
Oud 15-02-2002, 15:45
clubje
clubje is offline
Er is maar één manier om perfect gelukkig te zijn: dom zijn.
Oud 15-02-2002, 16:25
laydee
laydee is offline
Ben je gelukkig als bijstandsmoeder die met moeite vier kinderen kan opvoeden????

Volgens mij weten we dan echt niet waar we het over hebben.

Maar ik ben het eens met de stelling. Nu nog uit dat meeslepende denken komen....
Met citaat reageren
Oud 15-02-2002, 18:40
apekop123
apekop123 is offline
Citaat:
laydee schreef:
Ben je gelukkig als bijstandsmoeder die met moeite vier kinderen kan opvoeden????

Volgens mij weten we dan echt niet waar we het over hebben.

Maar ik ben het eens met de stelling. Nu nog uit dat meeslepende denken komen....

Een bijstandsmoeder die met moeite vier kinderen kan opvoeden heeft het misschien wel zwaar. Maar dat is vooral lichamelijk. Als je zo depressief bent dat je eigenlijk niet eens meer wil blijven leven zijn je dagen heel zwaar hoor. Het is dan elke dag weer een strijd om alleen maar op te staan.
Oud 15-02-2002, 19:08
laydee
laydee is offline
Citaat:
Drexz schreef:

Een bijstandsmoeder die met moeite vier kinderen kan opvoeden heeft het misschien wel zwaar. Maar dat is vooral lichamelijk. Als je zo depressief bent dat je eigenlijk niet eens meer wil blijven leven zijn je dagen heel zwaar hoor. Het is dan elke dag weer een strijd om alleen maar op te staan.

Geloof me, dat weet ik.
Maar klopt het dat jij dus stelt dat er verschillende maten en soorten geluk en ongeluk zijn?
Ik denk trouwens dat die bijstandsmoeder er niet alleen lichamelijk onder lijdt.
Bestaan er dan ook verschillende maten van verdriet door denken?
Dat als je op een hoger niveau sombere gedachten hebt, je ongelukkiger bent dan dat je dat op een laag niveau hebt?

[Dit bericht is aangepast door laydee (15-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 15-02-2002, 19:27
Uhmpra
Uhmpra is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Onwetendheid is juist genotzucht, vluchten uit de werkelijkheid, de realiteit niet willen kennen.
mmm, zit wat in, maar ik denk dat je beter kan zeggen dat het leidt tot genotzucht (ik denk niet dat je het aan elkaar gelijk kan stellen), waarschijnlijk weten die mensen gewoon niet beter, ze kunnen er nix aan doen dat ze niet verder over dingen nadenken, net als mensen die wel veel over dingen nadenken er nix aan kunnen doen dat ze wel denken

ik denk persoonlijk dat die mensen die nergens dieper over nadenken wel iets beter af zijn, ik zou het best wel prettig vinden om niet overal over na te denken, maar dat kan ik nu eenmaal nie,

om ff op laydee te reageren, ik denk niet dat een bijstandsmoeder perse dom is of nergens over nadenkt, dus ook niet dat die dan beter af zou zijn dan iemand die wel over dingen nadenkt,
het lijkt me wel dat er verschillende maten en soorten van geluk en ongeluk zijn, ik denk ook dat dat geldt voor verdriet door denken,
Oud 15-02-2002, 19:30
Silindistani
Silindistani is offline
Mensen die te veel nadenken hebben altijd nog iets wat mensen die dat niet doen.

Hoop op betere tijden
Met citaat reageren
Oud 15-02-2002, 20:35
Uhmpra
Uhmpra is offline
ik kan niet echt oordelen voor anderen, maar ik heb niet altijd hoop op betere tijden (meestal wel dus, maar niet altijd) en ik geloof toch wel dat ik onder de groep teveel-denkers val
Oud 15-02-2002, 20:39
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
ik kan niet echt oordelen voor anderen, maar ik heb niet altijd hoop op betere tijden (meestal wel dus, maar niet altijd) en ik geloof toch wel dat ik onder de groep teveel-denkers val
Moet je nog meer nadenken

*Anders valt mijn mooie uitspraak uit elkaar *

Met citaat reageren
Oud 15-02-2002, 20:43
Uhmpra
Uhmpra is offline
ja sorry, ik vond het ook een mooie uitspraak en ik wilde hem ook niet perse aan diggelen gooien, dus ik wil hierbij mijn excuses aanbieden
(ik denk helaas toch, dat de uitspraak inhoudelijk niet helemaal correct is)
Oud 15-02-2002, 21:11
apekop123
apekop123 is offline
Ik zag een plaatje in m'n duits boek van vorig jaar staat die ik wel toepassenlijk vond

Het is een soort van "Wat niet weet wat niet deert"

Ik vind het zelf best een moeilijk onderwerp. Als je een krant openslaat en je ziet al die problemen in de wereld kan je je daar best ongelukkig door gaan voelen. Maar wat moet je anders. Niet meer in de krant kijken. Jezelf afsluiten voor negatieve informatie. Dat is ook geen oplossing.
Oud 20-02-2002, 12:16
MasterMolly
MasterMolly is offline
Citaat:
Drexz schreef:
Als ik hier een beetje rond kijk en ik zie al die topics dan denk ik "is het wel goed om zoveel over dingen na te denken?". Neem bijvoorbeeld een topic als "het leven heeft geen nut WANT alles gaat dood". Als je over dit soort dingen veel nadenkt lijkt het mij niet dat je er gelukkiger op wordt. Mijn conclusie: denk niet teveel na over onderwerpen waar je toch geen antwoord op kan bedenken!
Nadenken is ok, maar niet te veel
Oud 20-02-2002, 18:12
Undeclinable
Undeclinable is offline
Gelukzalig zijn de simpelen van geest .. ofzo was het toch?

Maar idd, ik denk eigenlijk echt bij alles wat ik doe na... het heeft wel voordelen, maar tsjah echt gelukkiger wordt je dr niet van nee... me dom houden kan ik gewoon niet.. bij nix wat ik doe eigenlijk...

Enneh..wat is ookalweer de preciese vertaling van ignorance .. ?
Oud 21-02-2002, 11:51
Not for Sale
Not for Sale is offline
i'gnorance n. Lack of knowledge (of thing, or in general)

(uit 'the concise oxford dictionary' )
Oud 21-02-2002, 11:57
Not for Sale
Not for Sale is offline
volgens mij moet iedereen die niet 'ignorant' is streven naar een reden om gelukkig te zijn want dan heb je bliss zonder ignorance. Tot die tijd heb je.. uhh... nogal een last te dragen. Moet dan maar he? Of je vlucht uit de realiteit, maar ik zeg, dat moet je niet doen. 't is nogal versimpeld maar hier komt het hardstikke op neer.
Oud 21-02-2002, 12:05
Verwijderd
Als je erg denkerig bent kun je daar ofwel heel ongelukkig ofwel heel gelukkig van worden, afhankelijk van de conclusies die er uit voortkomen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 10:05
vike
vike is offline
Ik denk dat je van denken niet ongelukkig word als je maar genoeg met de leuke dingen doet en ik denk dat als je veel denkt veel vragen krijgt en dat die je motiveren om verder te leven bewust of onbewust
Oud 23-02-2002, 18:39
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
i'gnorance n. Lack of knowledge (of thing, or in general)

(uit 'the concise oxford dictionary' )
Ik dank u
Oud 23-02-2002, 21:36
Verwijderd
Het hangt ervan af hoe je in elkaar zit. Sommige mensen zijn snel pessimistisch en worden misschien zelfs depressief, anderen weer helemaal niet. Ik denk zelf dat nadenken erg leuk is zolang je geen hele zware conclusies trekt. Ik denk wel eens na over het nut van het leven, maar dan stel ik niet dat het nut heeft of niet. Ik overweeg alleen wat. Ik denk dat dat ook scheelt.

Ik bedenk me nu trouwens dat je altijd wel een soort conclusie trekt. Dus het hangt van de persoon af of je er ongelukkig van wordt. Zou het zijn dat mensen met een hoge intelligentie sneller problemen krijgen als bijvoorbeeld depressiviteit?
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 21:39
Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
Drexz schreef:

helemaal gelijk
Oud 23-02-2002, 22:48
Kirk22
Kirk22 is offline
Harry Jekkers heeft hier een goed verhaal over.
Goudvis naar zee
Oud 08-02-2004, 12:36
MoO
MoO is offline
ALs ik veel nadenk maakt het me bang, maar tegelijker tijd ook slim. Ja, ik weet misschien dat het eigendunk klinkt, maar eigendunk is goed. Dat maakt je tenminste niet onzeker over je zelf.
Oud 08-02-2004, 14:41
Blues
Blues is offline
Helemaal waar, te veel denken maakt ongelukkig
Mensen ook die heel intelligent zijn weten dus ook meer van de wereld hoe alles in elkaar ziet, ervaren dus ook meer leed.
Waarom denk je dat (bijna) alle genieën van de wereld gek werden/worden/zijn
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 15:36
Verwijderd
oneens

ik vind het leuk om over dit soort dingen na te denken, en dan net zolang tot dat ik voor mezelf een "passend antwoord" heb. en als ik er niet uitkom is het niet zo dat ik gelijk depressief word, voor sommige dingen is er nou eenmaal geen antwoord
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 15:41
ranonkel
ranonkel is offline
Ben bewust in het nu en je ervaart rust...overal dus ook in je denken.
Teveel denken kan je ongelukkig maken omdat je iets anders wil dan dat wat IS.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 18:05
Coral
Coral is offline
Ik denk dat het veel uitmaakt wat voor persoon je bent. Als je vrij gemakkelijk dingen kunt loslaten, hoef je er niet ongelukkiger van te worden.

Maar op het moment dat je dingen steeds blijft afvragen en er over blijft piekeren want het antwoord zint je niet, want het klopt niet.. En je kan het niet loslaten, dan zou je er inderdaad ongelukkiger van worden.
Oud 08-02-2004, 21:23
JaJ
JaJ is offline
tveel nadenken maakt ongelukkig

komt het mooi uit dat er nog nooit iemand teveel heeft na gedacht. te is altijd negatief, maar ik geloof niet dat je ongelukkig wordt van denken
Oud 08-02-2004, 22:13
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Drexz schreef op 14-02-2002 @ 15:14:
denk niet teveel na over onderwerpen waar je toch geen antwoord op kan bedenken!
Dacht je nu echt dat de denkers onder ons nu zeggen van: 'Ha, kijk eens aan, ik heb nu even de volle tien minuten om op mijn gemak wat te gaan denken.'
Niet dus. Denken doe je spontaan en dat heb je gewoon niet in de hand, het enige wat je wel in de hand hebt is het niet blijven doorpiekeren op pessimistische gedachten, alhoewel dit ook heel moeilijk kan zijn.

Ik begrijp soms niet dat mensen over bepaalde zaken nog nooit nagedacht hebben. Als ik als kind vragen stelde, kreeg ik meer geen dan wel een antwoord en dit werkte héél frustrerend. Blijkbaar zijn mijn ouders niet zo'n denkers.

Waarheid als een koe:

'Hoe meer je weet, hoe meer je beseft wat je nog niet weet.'

Zou je dan niet eens gek worden?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 10:32
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
phensicske schreef op 08-02-2004 @ 23:13:
Dacht je nu echt dat de denkers onder ons nu zeggen van: 'Ha, kijk eens aan, ik heb nu even de volle tien minuten om op mijn gemak wat te gaan denken.'
Niet dus. Denken doe je spontaan en dat heb je gewoon niet in de hand, het enige wat je wel in de hand hebt is het niet blijven doorpiekeren op pessimistische gedachten, alhoewel dit ook heel moeilijk kan zijn.

Ik begrijp soms niet dat mensen over bepaalde zaken nog nooit nagedacht hebben. Als ik als kind vragen stelde, kreeg ik meer geen dan wel een antwoord en dit werkte héél frustrerend. Blijkbaar zijn mijn ouders niet zo'n denkers.

Waarheid als een koe:

'Hoe meer je weet, hoe meer je beseft wat je nog niet weet.'

Zou je dan niet eens gek worden?
maar denken heb je toch juist wel in de hand? als je een willekeurig iets gaat beredeneren, dan stuur je de stappen, zoek je zelf in je geest naar info etc etc. of alleen al als je je afvraagt wat het huiswerk voor vandaag was, dan ga je ook gericht denken om daar achter te komen.
als een "denker" niet het denken in de hand zou hebben, zou hij geen denker zijn omdat hij zijn gedachten dan ook niet zou volgen toch?
(ow, en positieve dingen zijn heel makkelijk om over te denken hoor, probeer het eens )
Oud 09-02-2004, 22:06
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
JaJ schreef op 09-02-2004 @ 11:32:
maar denken heb je toch juist wel in de hand? als je een willekeurig iets gaat beredeneren, dan stuur je de stappen, zoek je zelf in je geest naar info etc etc. of alleen al als je je afvraagt wat het huiswerk voor vandaag was, dan ga je ook gericht denken om daar achter te komen.
als een "denker" niet het denken in de hand zou hebben, zou hij geen denker zijn omdat hij zijn gedachten dan ook niet zou volgen toch?
(ow, en positieve dingen zijn heel makkelijk om over te denken hoor, probeer het eens )
Denk jij dan echt zo heel bewust na??

Ik ben dan waarschijnlijk een chaotische denker. Soms beginnen de gedachten te springen en komt er af en toe wel eens iets goed uit.

(Het kan moeilijk zijn positief te denken, aangezien dit met je gevoelens te maken heeft en je die niet eventjes kan sturen, nuja, ik toch niet.)
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 09:21
Ovidius
Ovidius is offline
Dat ligt niet zozeer aan het denken als wel aan de persoon die denkt.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 13:47
Verwijderd
maar als je niet zoveel denkt ben je weer onwetend. en van sommige dingen die je denkt wordt je juist weer wel gelukkig. je moet gewoon de goede dingen denken, maar de minder leuke ook niet uit de weg gaan.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 13:56
metallica
metallica is offline
ikzelf denk teveel en dat is ook helemaal niet goed voor me, dus wat dat betrefd maakt denken ongelukkig.
Maar ik denk dat je als je de dingen niet al te serieus neemt en ook lol maakt, dat het heel goed is om te denken.
Reageren

Regels voor berichten