Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2002, 22:11
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
Hallo allemaal!!

Ik heb een probleem waarmee ik niet echt mee om kan gaan. Ik ben zelf Christelijk opgevoed, maar mijn vriend niet, is helemaaal niets mis mee, maar als hij bij mij slaapt en we gaan naar de kerk, hebben we vaak rzuei over of hij mee gaat of niet. aan de ene kant vind ik het wel logisch dat ie niet mee wil, maar aan de andere kanti heb ik ook wel weer zoiets van, ja je kunt je ook aanpassen als je bij mij thuis bent,ik vind het namelijk een beetje raar dat als wij naar de kerk gaan hij in bed blijft liggen.. wat vinden jullie hiervan?

Groetjes

PS... Wie heeft de balk weggehaald waar je mee naar beneden en naar boven op de pagina kunt..? is namelijk zwaar irritant!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2002, 22:15
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Ik vind niet dat je hem kunt dwingen.

Geloof is iets voor jezelf en je hebt het recht niet daar iemand anders mee in te laten gaan.

Groetjes
Ben(die ook zou weigeren
Oud 16-02-2002, 23:17
QuietNoise
QuietNoise is offline
wat moet hij in die kerk???
hij heeft er niets te zoeken.
laat hem lekker liggen!!!
of laat m de lunch klaarmaken ofzo, is dat alvast gedaan als jullie uit de kerk komen
anyway, ben het met Ben eens, je kunt m niet dwingen (en ik zou ook niet meegaan)
Oud 16-02-2002, 23:22
Joostje
Joostje is offline
je moet het totaal aan hem overlaten lijkt me. Ik zou me persoonlijk niet echt blij voelen als ik naar de kerk word meegesleept, om daar naar rituelen, preken te luisteren, terwijl je niet in god gelooft. Ik denk dat je vriend zich in zo'n positie zich nogal ongemakkelijk zou voelen.
Oud 17-02-2002, 04:21
kosmos
kosmos is offline
Altijd zijn mening respecteren...dat heet houden van......Geloof kan je niet opdringen....Als je het er niet mee eens bent , moet je een ander vriendje zoeken.
Oud 17-02-2002, 12:29
micha
micha is offline
je kunt hem zeker niet dwingen om mee te gaan, maar aan de andere kant kan hij zich ookeen beetje verdiepen in jou geloof. ik denk niet dat te veel gevraagd is.
Maar het ligt er ookaan hoe jij in je geloof staat, geloof je echt? en wil je je leven zo verder indelen? of niet? want anders zal je vriend toch ook moeten kiezen, en het lijkt me toch wel dat hij moet weten wat hij kiest. iig heel veel suc6
Oud 19-02-2002, 22:58
Vespasienne
Vespasienne is offline
Ik zou nooit met een simpel wezen gaan die naar de kerk gaat, maar ok als hij voor iets kiest dat verknalt is door leugens en priester wezens, laat hem lekker liggen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 09:05
Verwijderd
vespasienne, een beetje respect voor anderen is wel normaal zou ik zeggen. Hoewel je je mening wel duidelijks stelt. Een vriend van mij die christen is, is zeker niet simpel. Dus het gaat niet voor ieder op. Maar je moet elkaar respecteren en als je van elkaar houdt, moet je beide aanpassen. Ook hij, ook jij. Ik snap dat hij niet elke keer mee wil, maar een keertje kan wel zou ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 10:24
Verwijderd
Als je iemand dwingt zich aan te passen en zich bloot te stellen aan iets als dat, is de liefde ver te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 11:11
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
OKay jullie vinden allemaal dat ik hem dwing, maar dat is niet zo. ik weet alleen niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 11:17
Verwijderd
Met hem er over hebben, dat hij gewoon een keertje meegaat ofzo. Het is zowiezo moeilijk als je gelovig bent om een niet-gelovig vriendje te hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 11:24
Verwijderd
Ja praten is goed.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 15:18
***DKNY'ke***
***DKNY'ke*** is offline
je moet aan hem de keuze laten, als hij niet katholiek is opgevoed, zal hij er niet veel aan vinden om naar de kerk te gaan!! dat is een beetje logisch he, jij jouw geloof, hij het zijne
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 18:10
mitsj
mitsj is offline
ik zou zijn geloof over nemen.
is veel rationeler

en dan hoef je tenminste niet elke zondag je bed uit voor een fabeltje.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 18:25
jimmyO
jimmyO is offline
kijk, wat zijn de motieven voor, dat je je vriend wil mee hebben; Wil je hem bekeren, dan zal hij dat zelf moeten uitmaken. Wil je datie uit beleeftheid meegaat... tja, dan zou ik zeggen dat hij wellus voor een keer mee kan gaan, maar dat jij ook wellus en keer thuis kan blijven... (....woorden van een christen..)
Oud 20-02-2002, 18:42
bono
bono is offline
Citaat:
QuietNoise schreef:
wat moet hij in die kerk???
hij heeft er niets te zoeken.
laat hem lekker liggen!!!
of laat m de lunch klaarmaken ofzo, is dat alvast gedaan als jullie uit de kerk komen
anyway, ben het met Ben eens, je kunt m niet dwingen (en ik zou ook niet meegaan)
Tja... ik vind dit nergens opslaan daar gaat de vraag toch niet over joh...
Maar goed ik las pas in het ronduit magazine (van de EO), ook zo'n gelijk artikel.
Ze zeiden dat je het beste eens rustig met je vriend kan gaan praten en vragen waarom hij nou niet naar de kerk wil en waarom hij niets van het geloof moet hebben.
Als je ook geloofd ik God kan je ook aan Hem vragen hoe je dit moet oplossen (sommige denken dat dit goedkoop klinkt) maar het helpt je echt!
Probeer er samen uit te komen zodat je niet altijd onenigheid hebt.
suc-6
Oud 22-02-2002, 20:22
Ninnoc
Ninnoc is offline
Ik sliep vaak bij mijn beste vriendin (nu absoluut geen vriendin meer), ze gingen niet naar de kerk (behalve met kerst:rolleyes , en deden ook verder nix actiefs aan t geloof. Maar ze bad(of bidde?? wat ist?) wel voor het eten. Ik was dan keurig stil maar bad uiteraard niet mee(ze bidden in stilte). Op een keer was ze eerder klaar en deed ze haar ogen open en zag ze dat ik keurig stil zat te wezen 'waarom bid je niet' 'omdat ik niet in god geloof' 'ja maar wij wel' 'jullie mogen ook wel bidden' 'ik vind dat je dan mee moet bidden' 'ik niet, waarom moet ik praten tegen iemand die in mijn ogen niet bestaat' *ruzie*

als hij niet gelooft is het toch onzin om hem mee te slepen, wat zou hij daar moeten. Dat is net zoiets als je islamistische verpleegster te vragen om te bidden tot de christengod voor je.

*ik zou 1 keer voor de grap mee gaan om te zien wat je daar nou precies doet, maar verder zou ik nooit meegaan*
Oud 22-02-2002, 20:43
legatus
legatus is offline
Een uurtje in de kerk zitten stelt niks voor, hij kan in principe best wel mee, hij hoeft niet te geloven en het is ook geen plek waar je bekeerd word. Het is een gebouw met vier muren waar ze over God zingen en praten. Iedereen houdt z'n klep behalve de dominee. Ik geloof niet en ga ook mee met m'n vriendin, eerder soms met m'n ouders (als zij ook gingen).
Oud 22-02-2002, 21:27
vike
vike is offline
Ik vind dat je niet persee hoeft te geloven om naar de kerk te gaan en het is helemaal niet verkeerd om van het christendom wat af te weten (al helemaal in jou geval, je vriend) dus ik vind dat je vriend gewoon mee moet gaan en zich moet aanpassen. Hij kan in iedergeval een beetje intresse tonen!!!
Oud 24-02-2002, 11:18
Heraclitus
Heraclitus is offline
Mjah ik zou nooit iets kunnen hebben met iemand die gelooft.
Hij wel.
Dan kan 'ie ook wel eens mee naar de kerk.
Ik bedoel je wordt er niet meteen met het christendom geinfecteerd ofzo.
Bovendien is het gewoon wat interesse voor je vriendin. Gaat 'ie wel mee kleren kopen? OF andere dingen die 'ie niet tof vind. Ik hoop het wel. Als 'ie nooit toegeeft aan jou, kan je beter een andere vriend vinden, want dan wordt het vast niks.
Oud 24-02-2002, 12:55
Pilgrim
Pilgrim is offline
Andere vraag, stel hij was van een ander geloof, dat heel anders is dan het jouwe, zou jij dan meegaan naar een dienst?
Oud 24-02-2002, 13:39
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
tommygirl.S schreef:
ik vind het namelijk een beetje raar dat als wij naar de kerk gaan hij in bed blijft liggen.. wat vinden jullie hiervan?
Waarom is dat vreemd? Ik ga me ook geen uren zitten vervelen in de kerk. Dat je gelovig bent is jouw keuze, maar je moet die van hem ook repsecteren. Als je mij zou proberen te dwingen met je mee naar de kerk te gaan zou dat een, euh, 'minpunt' wat betreft onze relatie zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 13:42
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
bono schreef:

Ze zeiden dat je het beste eens rustig met je vriend kan gaan praten en vragen waarom hij nou niet naar de kerk wil en waarom hij niets van het geloof moet hebben.
Als mijn vriendin me zou vragen waarom ik niks van "het geloof" moest hebben zou ik 't hoogstwaarschijnlijk uitmaken. Dat je gelooft, prima, maar ga het niet aan anderen zitten opdringen. Zo iets moet uit jezelf komen, en een heleboel mensen zul je NOOIT kunnen bekeren. Daar zijn wel tegenwoordig veel te rationeel voor.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 08:55
micha
micha is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Als mijn vriendin me zou vragen waarom ik niks van "het geloof" moest hebben zou ik 't hoogstwaarschijnlijk uitmaken. Dat je gelooft, prima, maar ga het niet aan anderen zitten opdringen. Zo iets moet uit jezelf komen, en een heleboel mensen zul je NOOIT kunnen bekeren. Daar zijn wel tegenwoordig veel te rationeel voor.

Je precies, dan moet je het uitmaken. Natuurlijk moet het uit hem zelf komen en kan je hem niet dwingen, maar als hij echt niet wilt, dan moet je het naar mijn mening uitmaken. Want dan krijg je denk ik toch alleen maar een hoop ruzie (zoals nu op zondag).
Oud 25-02-2002, 15:45
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
Hai Allemaal, jullie denken allemaal dat ik hem dwing, ik probeer me ook in hem in te leven, het is niet zo dat ik sta te springen om naar de kerk te gaan, maar het is gelijk zo'n gezeik als ik niet ga, ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, maar goed. ik ga proberen me er niet druk over te maken, en gewoon te kijken wat er gebeurd, ik vraag hem niet mee en laat hem lekker in zn bed liggen..!! veel liefs T.S
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2002, 22:47
boris godounov
boris godounov is offline
ik logeerde vroeger vaak bij vriendjes die geloofden, ik vond het dan op zondag altijd wel leuk om naar de kerk mee te gaan, ik vind geloof interessant en soms ook belachelijk. ik vind dat hij in principe zelf mag weten of hij wel of niet mee wil, maar ik vind het zonde dat ie er zo star over doet. als mijn vriendinnetje christelijk was, en zij en haar familie zouden het prettig vinden als ik met haar mee zou gaan naar de kerk op zondag dan zou ik denk ik wel mee gaan, desnoods om gewoon een uur een beetje om je heen kijken. ik snap niet echt waarom het zo beladen is voor hem om per se niet naar de kerk te willen, als jij je daarover vervelend voelt. je weet volgens mij ook wel dat hij niet opeens gelovig gaat worden wanneer hij af en toe met je meegaat naar de kerk, en ik krijg de indruk dat jij ook niet probeert om hem het geloof aan te praten. dus dan denk ik: doe je vriendinnetje een plezier en ga af en toe mee,

ik vind dat je niet zeurt, voor zover ik kan beoordelen
Oud 26-02-2002, 10:09
soulless
soulless is offline
Citaat:
legatus schreef:
Een uurtje in de kerk zitten stelt niks voor, hij kan in principe best wel mee, hij hoeft niet te geloven en het is ook geen plek waar je bekeerd word. Het is een gebouw met vier muren waar ze over God zingen en praten. Iedereen houdt z'n klep behalve de dominee. Ik geloof niet en ga ook mee met m'n vriendin, eerder soms met m'n ouders (als zij ook gingen).
Uhm, tja, heb jij enig idee van een protestantse dienst? Katholiek is nog best te slikken, ga af en toe wel heen op zondag ochtend met een vriend van me...
Reageren

Regels voor berichten