Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2010, 20:20
Verwijderd
Samengestelde intrest die als
een ballistisch wapen zijn doelwit plot.
Morgen heeft geen betekenis in het tijdsbestek
en vandaag ben ik al vergeten.
Enkel cryptische tabellen
hebben nog een historie te vertellen.

De dictatuur van de markt.

Voel de regen vloeien.
IJskoud op het brandend vlees
van degressief afgeschreven
sommen.
De keuze was er nooit.
De enige optie was
alsmaar wederbeleggen.

Het noodlot van de assimilatie.

De cardiale stilval
maakte een einde aan het spel.
Hebzucht die over haar hoogtepunt heenging,
en nu haar neerval maakt.
Uitgehongerde vampieren
die zich nu tegoed doen aan de prooien.

De waanzin van het kapitaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2010, 16:58
Geel
Geel is offline
Een erg mooi gedicht! Je ging echt goed in de eerste twee strofes. Jammer dat de vampier er toch nog in komt sluipen!
Oud 07-06-2010, 18:20
ZitriN
ZitriN is offline
Ik vind vooral de eerste strofe leuk! Dacht dat intrest, interest moest zijn, maar volgens wikipedia mag het allebei. Zie ik nu voor het eerst de econoom Fa, leuk!
Oud 07-06-2010, 19:04
Verwijderd

Een opleiding in de economie is een heel goede keuze, als je wil verstand van horror krijgen. Alleen beseffen de meeste mensen dat niet. Dat is net wat zo beangstigend is aan het markt systeem. En tegelijk zo fascinerend...
Met citaat reageren
Oud 07-06-2010, 19:59
Em.
Em. is offline
Je vermoeit me. :'D
Ben ik mooi bijna klaar met mijn economie 'leren' (of nouja, klaar, ik vind het wel weer genoeg geweest) kom je met zoiets aan. Nouhou.

Nee oké. Ik vind het 'n leuk gedicht. Alleen mis ik -denk ik- 'n beetje de precieze boodschap en betekenis van alles aangezien ik niet alle termen ken. Ik ben geen economiestudent!

Hoewel ik het wél heel leuk vind hoe je die termen erdoorheen weeft, als 't ware. Alleen vraag ik me af tot in hoeverre erover is nagedacht (en ik ben dan weer net te lui om allerlei dingen op te zoeken en na te lezen en uit te pluizen tot een diepgaand onderzoek van je gedicht) maar bijvoorbeeld:

'IJskoud op het brandend vlees
van degressief afgeschreven
sommen.'

Staan die termen er dan niet alleen voor de 'leuk' (oké, uitstraling/sfeer) of hebben ze ook daadwerkelijk een bepaalde betekenis? Zo ja, dan zie ik zo snel niet waarom brandend vlees van degressief afgeschreven sommen is. Zou er een verschil zijn als het progressief was? (Of kan dat economisch gezien weer niet? Ik kan degressief niet helemaal in verband brengen met sommen tot iets wat logisch lijkt. :'))

Alhoewel, nu ik 'm nog eens nalees, lijkt het meeste me wel logisch. Dat ik de rest niet helemaal vat zal wel aan mij liggen.

Ik snap trouwens ook niet waarom het ineens begint te regenen in je gedicht. Volgens mij heeft het niet echt 'n toegevoegde waarde, zoals het dat zou hebben als er een bankdirecteurtje buiten staat en het gaat regenen en zijn papieren verzuipen - dan zou het wel iets te maken hebben met je gedicht. Hier vind ik 'm er niet zo mooi tussenstaan, persoonlijk zou ik het mooier vinden als je die regel met de regen geheel wegliet. Volgens mij gaat het er niet eens echt raar van lopen. :')

En die vampier... tja. Volgens mij past het wel weer bij jou - nietwaar? Algemene indruk.
Die is anders gewoon positief hoor - zolang je je tanden maar niet in mijn nek zet. n__n

'De keuze was er nooit.
De enige optie was
alsmaar wederbeleggen.'

Die doet me trouwens ontzettend denken aan een finale-gedicht van doemaardichtmaar 2010. Niet per se qua inhoud, meer hoe het overkomt. Qua sfeer. Even kijken, oja.

Josine Kosian, 17 jaar

Een god zonder genade

Dit is geen donkere tijd, althans,
niet donkerder dan normaal.
Slechts een draai van het wiel.

En ik ben hier om te verzekeren,
opnieuw, dat we nooit de controle hadden.

Wat luxe is vandaag, is morgen noodzakelijk.

Deze wereld was nooit goed.
Dus hou mij niet in die waan.

céé doemaardichtmaar ~ ofzo.

De-keuze-was-er-nooit
Deze-wereld-was-nooit-goed

Ik weet het niet. Het heeft iets.

Al met al vind ik het 'n goed gedicht hoor. Heerlijke duistere sfeer, ook weer, origineel thema, hoewel ik maar besloten heb géén economie te gaan studeren (tot grootte spijt van mijn leraar) - vind ik dit dan weer wel leuk om te lezen. ;D

En sorry als ik weer eens 'n beetje beetje beetje beterweterig overkom voor mijn leeftijd-ervaring-intelligentie-whatever. Was niet zo bedoeld, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2010, 20:59
Ratatouille
Ratatouille is offline
Ik begrijp niet waarover het gaat (ja, economie) en het is niet, mijn stijl. Maar de jouwe wel, dat is overduidelijk. Volgens mij is het voor het onderwerp en voor de sfeer wel goed geschreven.
Ik hou mijn mond wel, maar het klinkt wel lekker
Met citaat reageren
Oud 08-06-2010, 00:58
Verwijderd
Waar gaat het gedicht over?

Voor de hand ligt natuurlijk dat het een doodgewone spot met de kredietcrisis is. Een symbolische schets van wat er mis is met de financiële markt.
Kan het ook zijn dat het een diepere, meer persoonlijke betekenis heeft? Ja, misschien wel. Een irrationele betekenis dan, die alleen voor de schrijver duidelijk is.

Misschien is het ook wel een spot met de controverse rond gedichten over automutilatie, zelfmoord en anorexia. Een 'verboden' gedicht dat over het onderwerp gaat maar men dus niet als dusdanig herkent?

Of misschien is het gewoon wartaal die werkelijk nergens over gaat.

Wie gaat het zeggen he?
Misschien betekent het dat wel allemaal.

Die Kosian daar kan overigens goed schrijven. Ik kende hem niet, maar hij bevalt me wel.
Die overeenkomst berust in ieder geval op toeval...
...of lot.
Wie zal het zeggen he?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2010, 08:37
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Josine zal wel een meisje zijn, neem ik aan?

FA, ik vind je proza beter. Ik snap niet echt iets van dit gedicht, maar ik heb dan ook een bloedhekel aan economie, dus misschien is het niet helemaal eerlijk van mij om iets over dit gedicht te willen zeggen Maar ik vind het vooral jammer dat die losse tussenzinnetjes zo... los zijn, en niet eens echt een zin, want er zit geen werkwoord in. Maar dat van die cryptische tabellen vind ik wel leuk
Reageren

Regels voor berichten