Je vermoeit me. :'D
Ben ik mooi bijna klaar met mijn economie 'leren' (of nouja, klaar, ik vind het wel weer genoeg geweest) kom je met zoiets aan. Nouhou.
Nee oké. Ik vind het 'n leuk gedicht. Alleen mis ik -denk ik- 'n beetje de precieze boodschap en betekenis van alles aangezien ik niet alle termen ken. Ik ben geen economiestudent!
Hoewel ik het wél heel leuk vind hoe je die termen erdoorheen weeft, als 't ware. Alleen vraag ik me af tot in hoeverre erover is nagedacht (en ik ben dan weer net te lui om allerlei dingen op te zoeken en na te lezen en uit te pluizen tot een diepgaand onderzoek van je gedicht) maar bijvoorbeeld:
'IJskoud op het brandend vlees
van degressief afgeschreven
sommen.'
Staan die termen er dan niet alleen voor de 'leuk' (oké, uitstraling/sfeer) of hebben ze ook daadwerkelijk een bepaalde betekenis? Zo ja, dan zie ik zo snel niet waarom brandend vlees van degressief afgeschreven sommen is. Zou er een verschil zijn als het progressief was? (Of kan dat economisch gezien weer niet? Ik kan degressief niet helemaal in verband brengen met sommen tot iets wat logisch lijkt. :'))
Alhoewel, nu ik 'm nog eens nalees, lijkt het meeste me wel logisch.
Dat ik de rest niet helemaal vat zal wel aan mij liggen.
Ik snap trouwens ook niet waarom het ineens begint te regenen in je gedicht. Volgens mij heeft het niet echt 'n toegevoegde waarde, zoals het dat zou hebben als er een bankdirecteurtje buiten staat en het gaat regenen en zijn papieren verzuipen - dan zou het wel iets te maken hebben met je gedicht. Hier vind ik 'm er niet zo mooi tussenstaan, persoonlijk zou ik het mooier vinden als je die regel met de regen geheel wegliet. Volgens mij gaat het er niet eens echt raar van lopen. :')
En die vampier... tja. Volgens mij past het wel weer bij jou - nietwaar? Algemene indruk.
Die is anders gewoon positief hoor - zolang je je tanden maar niet in mijn nek zet. n__n
'De keuze was er nooit.
De enige optie was
alsmaar wederbeleggen.'
Die doet me trouwens ontzettend denken aan een finale-gedicht van doemaardichtmaar 2010. Niet per se qua inhoud, meer hoe het overkomt. Qua sfeer. Even kijken, oja.
Josine Kosian, 17 jaar
Een god zonder genade
Dit is geen donkere tijd, althans,
niet donkerder dan normaal.
Slechts een draai van het wiel.
En ik ben hier om te verzekeren,
opnieuw, dat we nooit de controle hadden.
Wat luxe is vandaag, is morgen noodzakelijk.
Deze wereld was nooit goed.
Dus hou mij niet in die waan.
céé doemaardichtmaar ~ ofzo.
De-keuze-was-er-nooit
Deze-wereld-was-nooit-goed
Ik weet het niet. Het heeft iets.
Al met al vind ik het 'n goed gedicht hoor. Heerlijke duistere sfeer, ook weer, origineel thema, hoewel ik maar besloten heb géén economie te gaan studeren (tot grootte spijt van mijn leraar) - vind ik dit dan weer wel leuk om te lezen. ;D
En sorry als ik weer eens 'n beetje beetje beetje beterweterig overkom voor mijn leeftijd-ervaring-intelligentie-whatever. Was niet zo bedoeld, denk ik.