Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2002, 18:40
Facet
Facet is offline
Men zegt dat het zo is. Misschien een beetje een cliché vraag, maar toch stel ik hem (haar)
Hoe zou dat eigelijk komen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2002, 12:45
Nena21
Nena21 is offline
Misschien omdat je meer leeft naar het "einde"?Hmm nee dat is een dom antwoord,ik weet het niet,sorry
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 12:50
Facet
Facet is offline
Citaat:
Celesta schreef:
Misschien omdat je meer leeft naar het "einde"?Hmm nee dat is een dom antwoord,ik weet het niet,sorry
geeft niet. Het zou opzich kunnen.

Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 12:53
RegaIk
RegaIk is offline
Tijd gaat altijd even snel, het lijkt echter voor je gevoel alsof het sneller gaat. Maar dat komt niet doordat je ouder bent.

Vergelijk het maar met een saaie les en een leuke les. Bij de saaie les duurt het heel lang omdat je telkens op je horloge/de klok kijkt en je niets te doen hebt maar bij de leuke les let je niet op de tijd maar op de les of je kletst over iets leuk.

De wereld van tegenwoordig heeft zoveel dingen te doen om je tijd te verdrijven. Computer, Games, Internet, TV etc. etc. Hierdoor vergeet je de tijd omdat er zoveel te doen is en er zo weinig tijd is. Omdat je klein was realiseerde je je dat misschien niet, maar nu wel. De tijd lijkt steeds sneller te gaan.
Oud 02-03-2002, 15:29
*Lotte*
*Lotte* is offline
mee eens
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 15:42
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Naarmate je ouder wordt heb je meer dingen te doen en te regelen, hierdoor heb je het idee dat tijd sneller gaat.

Het is net als een computerspelletje spelen...dan gaat de tijd ook veel sneller(voor je gevoel) dan dat het zou gaan als je naar de klok zou kijken.

Groetjes
Ben(die het idee heeft in een stroomversnelling te zitten sinds de 1e klas voortgezetonderwijs
Oud 02-03-2002, 15:53
!!0p3n
!!0p3n is offline
Volgens mij lijkt de tijd sneller te gaan, omdat een eenheid tijd (bijv. een jaar) relatief kleiner wordt, gemeten aan jouw leeftijd. Bijvoorbeeld, iemand van 30 kan je horen zeggen: "Nog niet zo lang geleden een jaar of 3 ofzo....". Een kind van 6 jaar zul je dit niet horen zeggen, want van 3 jaar is de helft van zijn leven, een schijnbare eeuwigheid! De relevantie/significantie van één jaar wordt minder als je er veel van achter de rug hebt.
Hmmm, misschien heb ik het wel vaudt, tijd is gewoon moeilijk te bevatten...
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 15:59
Facet
Facet is offline
Citaat:
!!0p3n schreef:
Volgens mij lijkt de tijd sneller te gaan, omdat een eenheid tijd (bijv. een jaar) relatief kleiner wordt, gemeten aan jouw leeftijd. Bijvoorbeeld, iemand van 30 kan je horen zeggen: "Nog niet zo lang geleden een jaar of 3 ofzo....". Een kind van 6 jaar zul je dit niet horen zeggen, want van 3 jaar is de helft van zijn leven, een schijnbare eeuwigheid! De relevantie/significantie van één jaar wordt minder als je er veel van achter de rug hebt.
Ik vind dat eigelijk wel een hele redelijke verklaring. Maar toch vreemd, dat je omdat je al zoveel jaar achter de rug hebt, de eenheid tijd minder groot vind lijken. In wezen is die eenheid namelijk niet kleiner geworden. ...de tijd is idd moeilijk te bevatten
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 16:02
gekookt eitje
gekookt eitje is offline
Citaat:
Celesta schreef:
ik ben het er niet emee eens!! terwijl ik er de laatste tijd een beetje rustig op los leefde, zag mijn oma uit naar haar dood. en dat duurde maar bar lang anders!! tenminste voor haar!! voor mij was het ontzettend kort!!

Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 16:03
Mysticus
Mysticus is offline
Misschien omdat als je oud bent je zo weinig
te doen hebt dat alle dagen hetzelfde lijken en na een tijdje de tijd dus heel snel gaat.

Het is maar een theorie. don't pin me on it ok?
Oud 02-03-2002, 16:05
Facet
Facet is offline
oke,
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 16:24
Mysticus
Mysticus is offline
Thx
Oud 02-03-2002, 16:27
Facet
Facet is offline
Citaat:
Mysticus schreef:
Thx
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 17:20
gna
gna is offline
het heeft geloof ik ook te maken met de groei: de zenuwbanen worden langer, impulsgeleiding trager, tijd lijkt sneller te gaan.
Oud 02-03-2002, 19:38
Not for Sale
Not for Sale is offline
oudere mensen weten meer (meestal meer NUTTELOZE ) dingen, hebben meer referentiemateriaal dus. Als je alle *nieuwe* dingen moet vergelijken met wat je al weet zorgt dat er dus voor dat je denkproces steeds langzamer gaat toch?
Ook doen oudere mensen meer dingen routinematig. Dan ben je je minder bewust, en lijkt de tijd sneller voorbij te gaan. Maar als je t goed doet doe je nooit iets routinematig komt alleen ellende van hoor .

Jeroen
Oud 02-03-2002, 19:56
minimouse
minimouse is offline
tijd gaat sneller als je ouder wordt doordat je meer zicht erop krijgt, en je bent je ervan bewust dat het voorbij gaat. daarbij hebben volwassenen meer verplichtingen die elke dag ff gedaan moeten worden en tijd vreten.

tijd is per defenitie relatief, en als je ouder wordt vergelijk je het denk ik met andere dingen, je krijgt gewoon een andere tijds beleving.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 20:57
Mysticus
Mysticus is offline
Of het komt door de hele instelling die ze hebben van: vroeger was alles beter, en in mijn tijd. als je zo in het verleden leeft dan is dat misschien niks raars dat het nu snel gaat want het is toch niet belangrijk.

Another strange theory
Oud 03-03-2002, 15:12
bambykill
bambykill is offline
Als je ouder wordt gaat de tijd niet sneller
Als je ouder wordt heb je minder fantasie. Je raakt afgestompt en wordt in een maatschappij geperst waarin alle dagen op elkaar lijken en je niets bijzonders meer bent. Waar je fucking niet in leeft maar meeloopt. Onverschillige gedachten. Je leeft niet meer als je volwassen bent.

Daarom lijkt het alsof de tijd sneller gaat als je ouder bent,
Oud 03-03-2002, 19:10
Facet
Facet is offline
Citaat:
bambykill schreef:
Als je ouder wordt gaat de tijd niet sneller
Als je ouder wordt heb je minder fantasie. Je raakt afgestompt en wordt in een maatschappij geperst waarin alle dagen op elkaar lijken en je niets bijzonders meer bent. Waar je fucking niet in leeft maar meeloopt. Onverschillige gedachten. Je leeft niet meer als je volwassen bent.

Daarom lijkt het alsof de tijd sneller gaat als je ouder bent,
Wat zal jij er tegen op zien om ouder te worden.. Misschien heb je wel een beetje gelijk. Mare ik geloof (geloof jaja) dat je ook een mooi leven kunt hebben als je oud bent. Maatr ik kan me der eigelijk niets van voorstellen.. misschien geloof ik dit wel om me zelf gerust te stellen..(goh)

Met citaat reageren
Oud 03-03-2002, 19:47
Seneca
Seneca is offline
Hmm, ligt eraan hoe oud. Ik werk in een bejaardenhuis en de meeste mensen daar vervelen zich. Dan gaat de tijd niet snel.
Oud 05-03-2002, 22:25
unknown_yellow
unknown_yellow is offline
Citaat:
!!0p3n schreef:
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 12:36
Genesis
Genesis is offline
Citaat:
!!0p3n schreef:
*verhaaltje*
dit is exact het antwoord wat ik had willen geven.. Ik denk dat dit een hele reele verklaring is.

Genesis
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 12:52
Not for Sale
Not for Sale is offline
dan van dat het relatief minder lang is slaat nergens op! een jaar blijft een jaar..
(op3n, unknown_yellow, genesis )

ik blijf bij mijn standpunt:

oudere mensen weten meer (meestal meer NUTTELOZE ) dingen, hebben meer referentiemateriaal dus. Als je alle *nieuwe* dingen moet vergelijken met wat je al weet zorgt dat er dus voor dat je denkproces steeds langzamer gaat toch?
Ook doen oudere mensen meer dingen routinematig. Dan ben je je minder bewust, en lijkt de tijd sneller voorbij te gaan.

Oud 06-03-2002, 18:36
!!0p3n
!!0p3n is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
dan van dat het relatief minder lang is slaat nergens op! een jaar blijft een jaar..
(op3n, unknown_yellow, genesis )
Ja natuurlijk blijft een jaar absoluut gezien een jaar. Wat ik veronderstel is dat je beleving van een jaar anders wordt. Je vind slecht 1 jaar erbij hoe langer van geringere betekenis, omdat de duur van een jaar gerelateerd aan jouw totale leeftijd minder wordt. Je weet toch wel wat relatief betekent?
Nou okay voor iedereen die het niet snapt: Als je 1 stuk van een taart krijgt is dat een groter stuk als de taart maar uit 2 stukken bestaat, dan wanneer je 1 stuk zou krijgen van een taart dat uit 30 stukken bestaat. Vervang nu het woord stuk door jaar en het woord taart in leeftijd (of leven), dan zie je wat ik bedoel!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 08:33
Not for Sale
Not for Sale is offline
ja we weten allemaal wat relatief is. mijn punt is, in je herinnering kan een jaar 'minder' worden door wat jij omschrijft, in je beleving niet. waarom reageer je niet op mijn verklaring?
Oud 07-03-2002, 13:58
Facet
Facet is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
ja we weten allemaal wat relatief is. mijn punt is, in je herinnering kan een jaar 'minder' worden door wat jij omschrijft, in je beleving niet. waarom reageer je niet op mijn verklaring?

Je moet niet zo zeuren Jeroen
Je snapt toch wel wat Op3n bedoeld..
Ik vind het een hele goede veklaring (nogmaals)
Ik had misschien bij het onderwerp moeten zetten; als je ouder wordt lijkt de tijd sneller te gaan...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 14:46
Not for Sale
Not for Sale is offline
neehee josje dat is dus niet zo. jij zeurt

als de tijd sneller zou lijken te gaan zou dat betekenen dat je beleving trager zou zijn. dat wat op3n zegt is alleen van toepassing op je herinnering.
Oud 07-03-2002, 19:39
!!0p3n
!!0p3n is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
als de tijd sneller zou lijken te gaan zou dat betekenen dat je beleving trager zou zijn. dat wat op3n zegt is alleen van toepassing op je herinnering.
Goed punt. Als de tijd sneller lijkt te gaan, moet beleving van die tijd inderdaad juist trager zijn. Maar volgens mij gebruiken je hersens dit gegeven niet, althans niet voor de totstandkoming van een bepaalde tijdsbeleving.

Als je tijdsbeleving namelijk alleen in het oneindige kleine punt "nu" sneller zou gaan, zou alles ook zeg maar sneller voor je moeten bewegen, alsof je in film vooruitspoelt terwijl jij er in "normale" tijd naar kijkt (Ik hoop dat je begrijpt hoe ik dit bedoel).

Aangezien dit niet het geval is denk ik dus dat je tijdsbeleving anders tot stand komt, Namelijk omdat je, in een poging tijd te doorgronden, het een referentiepunt in het verleden geeft tot het nu. Als je ouder wordt gaat dat referentiepunt steeds verder van je weg staan. Een bepaalde duur van een willekeurige "korte" gebeurtenis/belevenis tussen 2 willekeurige tijdspunten wordt dan zeg maar steeds kleiner vergeleken met de afstand tussen je huidige leeftijd en dat vaste referentiepunt.(zo van: "hee toen leek het veel langer")Dus inderdaad zoals je zei, mijn theorie werkt door het verleden met nu te vergelijken, maar ik beweer dat dat moet om dat anders die tijdsbeleving niet sneller is te krijgen.

[Dit bericht is aangepast door !!0p3n (07-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 08-03-2002, 08:34
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
!!0p3n schreef:
Goed punt.
danke

Citaat:

Aangezien dit niet het geval is...
daar komen we dus bij wat volgens mij de kern van de discussie is... want oudere mensen reageren toch ook langzamer, vinden snelle bewegingen niet fijn , spelletjes en tv-programma's moeten niet te flitserig zijn, je leert langzamer, enz enz enz.
Dit kan volgens mij dus komen doordat de beleving langzamer is, alles lijkt voorbij te gaan in een flits.

------------------
They say "Go on and try" but what they mean is "shrivel and die"

[Dit bericht is aangepast door Coolkast (08-03-2002).]
Oud 08-03-2002, 14:06
!!0p3n
!!0p3n is offline
Coolkast,
Ik begin het idee te krijgen dat onze twee opvattingen elkaar niet tegenspreken, maar elkaar aanvullen. Misschien is het een combinatie van beide? (zullen we zeggen 30% van wat jij zegt, 70% van wat ik zeg? )
Met citaat reageren
Oud 08-03-2002, 19:58
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
!!0p3n schreef:
Coolkast,
Ik begin het idee te krijgen dat onze twee opvattingen elkaar niet tegenspreken, maar elkaar aanvullen. Misschien is het een combinatie van beide? (zullen we zeggen 30% van wat jij zegt, 70% van wat ik zeg? )

Je hebt gelijk. Je kunt natuurlijk nooit een percentage toekennen want we hebben het over onmeetbare grootheden
Reageren

Regels voor berichten