Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
- Twijfel (maar ok, dat is logisch) - Bestaan - Afgeslotenheid van een subject (zowel twijfel als bestaan) - Relatie (tusen Bestaan en Twijfel Het enige wat we kunnen aannemen, is twijfel dubito ergo sum-> dubitans (maar eerlijk gezegd is dat nou typisch een geval van renaissancistische adolatie van de ratio; andere ervaringen die we hebben zijn minstens net zo echt.
|
Je kan je in dit soort discussies afvragen wat kreten zoals de werkelijkheid, de realiteit, bestaan, bewustzijn of "echt" nu precies betekenen. Natuurlijk bestaan er definities die in het dagelijkse leven werkbaar zijn, maar vanuit filosofisch oogpunt zijn deze begrippen helemaal niet zo gemakkelijk te definiëren. Maar pas wanneer de definitie bekend is kun je op de vraag in gaan. Dus vandaar een tegenvraag: wat is "echt" (zoals in de openingspost geformuleerd) precies?
||
Citaat:
Zo blijf je in een niet bestaande illusie. Doet dat je niet ergens aan denken..? ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Nou, zo is het ook met de wereld. Je kunt wel geloven dat alles een illusie is, maar als je in een vliegtuig stapt vertrouw je in de wetenschap die ervoor gezorgd heeft dat dat ding jouw kan vervoeren. En als je op een stoel gaat zitten, ga je ervanuit dat hij niet zomaar zal verdwijnen. Ik sluit me dus aan bij Lucky: het is niet relevant te overwegen of ons leven echt is of een illusie.
||
![]() |
Citaat:
als alle niet-relevante gesprekken niet gevoerd zouden worden, werd het heeeel stil... ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Juist zaken die niet te bewijzen zijn, zijn uitermate goed om je hoofd eens over te breken. De eerste keer dat mij op de middelbare school verteld werd over Plato's Grot, Descartes, enz. was ik totaal gefascineerd. Laat mensen (waaronder scholieren die nog verbaasd willen worden) hier lekker praten over gedachte-experimenten, bewustzijn en The Matrix. Ik zie het nut niet om er zo'n dooddoener in te gooien. Als ik Lord of the Rings zit te lezen, wil ik ook niet dat er iemand steeds in mijn oor fluistert: "het is niet echt gebeurd hoor." |
![]() |
|
defineer wat echt is.
Stel dat ons helaal een simulatie is van een andere slimme entiteit (in en X dimentionaal heelal) zijn wij dan nep? Dus je moet eerst echt kunnen defineren voordat je kan wat nep is ervanuitgaande dat je nep defineert als not(echt)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast vind ik je voorbeeld ongelukkig gekozen, omdat we niet dagelijks te maken hebben met de nupulapaheerser, maar wel dagelijks met de werkelijkheid, of die nou echt is of niet.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
angst voor filosofie/mindfuck samsung123 | 7 | 28-02-2014 15:16 | |
Games |
Is gameverslaving nou echt zo een groot probleem? Avilez96 | 4 | 06-03-2013 13:49 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
ER IS ZOVEEL MEER - Googlen met Robbert van den Broeke Char Margolis | 8 | 29-12-2005 22:18 | |
Liefde & Relatie |
Is t nou echt zo moeilijk om te zeggen wat je voor iemand voelt? Palmboompje | 28 | 05-03-2004 17:50 | |
Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!! IGRA | 1 | 15-01-2004 16:53 | |
is alles wel echt ???? Yule | 14 | 10-08-2002 16:58 |