Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wat ik trouwens ook erg vind, is de orthodox-christelijke familie Duggar uit de Amerikaanse staat Arkansas (die deel uitmaakt van de zogenaamde Bible Belt), die momenteel maar liefst 19 kinderen hebben: ![]() (Op die foto staan 17 van de 19 kinderen afgebeeld; kon op dit moment geen recentere foto vinden.) Dat echtpaar gebruikt absoluut geen anticonceptie en gaat naar eigen zeggen gewoon door met kinderen krijgen totdat "God zegt dat het genoeg is." Gezond verstand is compleet afwezig bij deze mensen, want het 19e kind werd prematuur geboren (3 maanden te vroeg) nadat de toen 43-jarige moeder pre-eclampsie kreeg; ondanks het feit dat het kind ongeveer een half jaar doodziek in het ziekenhuis heeft gelegen, heeft het echtpaar Duggar recentelijk tegen People gezegd dat ze nog een 20e kindje willen. ![]() ![]() ![]() Waarom komt de Amerikaanse Kinderbescherming hier niet tegen in actie? Volgens mij knijpen die gewoon een oogje dicht omdat het hier om een blank en christelijk gezin gaat (met zogenaamde "family values"), want je ziet wel vaker dat bepaalde soorten mensen een voorkeursbehandeling krijgen daar. ![]() Maar goed... kortom: Octomom en de Duggars zijn goede voorbeelden van wat je krijgt als je gedachteloos en slecht geďnformeerd aan kinderen begint, van schaamteloos egoďsme zonder om de gevolgen te malen. Misschien iets extreme voorbeelden voor de dag van vandaag, maar het hebben van veel kinderen was vroeger tot op zekere hoogte normaal en het is daarnaast heus niet zo'n onrealistisch scenario als bijvoorbeeld iedereen op aarde nu plotseling absoluut pro-leven en pro-kinderen was (dan zou iedereen bijvoorbeeld 4+ kinderen hebben, met als gevolg een dermate grote wereldbevolking dat de planeet er dan compleet aan onder door gaat). Als je begrijpt wat ik bedoel, ik weet niet of ik dat wel zo goed heb verwoord. ![]() Ik persoonlijk denk dat bij dergelijke gevallen lange-termijn-denken (i.e. nadenken over de gevolgen op de lange termijn) compleet of grotendeels afwezig is; ze zien alleen maar de leuke dingen op de korte termijn en gaan er maar blindelings van uit dat de lange termijn ook op een dergelijke manier positief is. Ze staan er ook niet al te veel bij stil bij het feit dat ze nóg een kind op een al overbevolkte planeet zetten, en wat voor een toekomst hun kind in een dergelijke wereld heeft. Ze zien alleen maar de korte termijn, en het egoďstische plezier dat zíj aan hun kinderen beleven. Ik heb dat al eens in het klein meegemaakt, dat een Amerikaanse moeder op het forum van Behind the Name eens zei in de trant van: "Ik ben zó blij met mijn dochtertje en ik houd verschrikkelijk veel van haar, maar ik maak me zorgen over de wereld waarin ze zal opgroeien en hoe de toekomst er voor haar uitziet." Toen ik vervolgens zei: "Dat had je je moeten bedenken vóórdat je aan kinderen begon, niet pas after the fact." Toen kreeg ik meteen de volle lading (van "How dare you judge me!" en anderen zeiden dat het stijlloos van me was), alhoewel ik toch wel gelijk had. In ieder geval, dat geneigd zijn tot korte-termijn-denken is dus mijns inziens een probleem, dat ik ook terugzie bij veel (gelukkig niet alle) mensen die kinderen krijgen, alhoewel die meestal niet zo extreem en achteloos zijn over de lange termijn als bijvoorbeeld de Duggars. Ik denk dat als meer mensen bewust en serieus nadachten over wat een kind op de lange termijn betekent, vooral met het oog op de toekomst voor het kind en voor de wereld (inplaats van dat ze die lange termijn alleen maar op zichzelf betrekken), er een stuk minder kinderen werden geboren of dat de ouders in ieder geval op z'n minst de beslissing om kinderen te krijgen met beide voeten op de grond hebben gemaakt (inplaats van dat ze zich bijvoorbeeld slaafs lieten leiden door hun biologische klok of een "Ikke, ikke, ikke!"-attitude). Ik vind het trouwens eigenlijk wel frappant hoe dit korte-termijn-denken versus lange-termijn-denken vrijwel gelijkaardig is aan de milieukwestie waar we allemaal tegenwoordig mee te maken hebben; je hoort daarbij ook vaak dat mensen nog steeds te veel aan de korte termijn denken, en niet aan de lange termijn (dat schuiven ze af, in de handen van de volgende generatie). Ik vind dat dat in het algemeen bij kinderen krijgen ook tot op zekere hoogte opgaat; je schuift de lange-termijn-gevolgen van gedachteloos voortplanten dan in zekere zin dan af op je kind (i.e. de volgende generatie). Dat moet stoppen, al betwijfel ik of we bijvoorbeeld ooit een overheidscampagne krijgen die oproept tot een bewustere en rationelere manier van nadenken over kinderen krijgen.
Laatst gewijzigd op 25-08-2010 om 14:08. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Over octomom: die had al zes kinderen, leefde van een uitkering en al haar kinderen, incl. de achtling, zijn verwekt dmv IVF. Die mag van mij ook wel onder het kopje 'ontaarde moeders'. Vraag me ook wel af welke arts het een tof idee leek om nog eens acht (of meer) bevruchte eieren in die baarmoeder te proppen ;x
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Ik probeer alleen maar een tegengeluid te geven tegen de vaak voorkomende knuffelige "Ik wil kinderen krijgen, hoe dan ook en no matter what!"-houding (waarbij ik zoveel mogelijk even de gevoelens weglaat en naar de naakte feiten kijk), voor het doel van een goede discussie (anders zou het immers maar een eenzijdige discussie zijn, als je begrijpt wat ik bedoel). ![]()
|||
Verwijderd
|
Ik vind trouwens niet dat je kinderen moet nemen om puur rationele redenen, want die zijn er niet. Net zoals je geen relatie begint om puur rationele redenen. Dat neemt niet weg dat je deze emotionele keuze natuurlijk wél kunt maken op rationele voorwaarden
![]() Citaat:
Een selectieve abortus is overigens ook mogelijk, dan wordt een verlammend middel in het hartje van een deel van de foetussen geďnjecteerd als ze nog zeer klein zijn. Ik weet niet precies meer hoe het zit, maar ik geloof dat die foetussen dan niet verder groeien maar wel blijven zitten (door de aansluiting op de placenta sterft hun weefsel niet af). Dan is de moeder uit de gevarenzone en hebben de overgebleven kinderen aanzienlijk meer om zonder schade levend geboren te worden. Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-08-2010 om 15:18. |
![]() |
|
Nuh goed, die Octomum is dan misschien ook wel een voorbeeld.
![]() En Severus, ik heb nooit gezegd dat je een kinderhater bent, waar haal je dat vandaan? Natuurlijk is het gezond verstand belangrijk bij het krijgen van kinderen. Maar verbaas je er niet over dat er ook wel wat gevoel bij komt kijken. Want niet alle keuzes in het leven kunnen goed verdedigd worden. Je bent die studie gaan doen omdat je die toevallig leuk vond, je probeert dat huis te krijgen omdat je vindt dat het bij je past, en je wilt kinderen omdat je denkt een goede ouder te kunnen zijn en graag kinderen wilt. Op al die dingen kan een ander heel hard "nietes" roepen, maar het helpt niet. Wat wél reëel is, is om zaken goed te plannen en voor te bereiden nadat het besluit nu eenmaal genomen is.
|
Verwijderd
|
Ik zeg altijd dat ik geen kinderen wil maar misschien is het hard schreeuwen daarvan heel gevaarlijk want misschien word ik later vet burgerlijk met drie kinderen in een bakfiets
![]() Als dat gebeurt krijgen ze wel allemaal een creditcard en worden het petit bateau kindjes hoor ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Je bent een kei in overdrijven, maar laat het vergelijken maar aan anderen over ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Als je ouders doodgaan is dat sowieso verschrikkelijk, of je nou met een, drie of dertien kinderen bent. En ik denk dat iemands geluk niet afhankelijk is van het aantal kinderen in een gezin. Op een verjaardag kan je toch ook gewoon de buren uitnodigen, de grootouders, vrienden, kennissen? En anders houd je het een gezellige, kleine verjaardag. Dat lijkt me ook niet zo'n probleem.
|
![]() |
|
Natuurlijk hoef je geen kinderen te hebben om gelukkig te zijn, en zeker niet veel. Maar zelf ben ik enigs kind en ik moet zeggen dat het op veel momenten toch wel frustrerend is geweest. Broertjes en zusjes hebben lijkt me erg gezellig, en ik had het fijn gevonden om mijn sociale vaardigheden met kinderen te kunnen oefenen in een wat veiligere omgeving dan op school.
Dus ik denk dat als er kinderen komen (en daar ga ik vanuit), dat het er in ieder geval twee worden.
||
Citaat:
(Of dacht jij kinderen te hebben die de hele tijd stil in een hoekje zaten te kleuren en verder niets deden?) Ik was trouwens van plan om het zonder kinderen ook niet saai te hebben. Heerlijk, in plaats van luiers te verschonen kan ik een boek lezen en in plaats van 's ochtends vroeg broodjes te smeren kan ik 's nachts gewoon een film kijken zonder dat het me opbreekt vanwege kinderen en hun slaapritme. En ik was vroegâh enigskind en ik vond het zó ontzettend stom dat ik een broertje kreeg. Achterlijk wezentje dat niets kon behalve kwijlen en janken, en dat tijdens het eten gilt en dat me voor van alles en nog wat uitmaakt. M'n zusje is wel lief, maar die miste ik niet toen ze er nog niet was. En het is nooit leuk als je ouders dood gaan, of je nou broers en zussen hebt of niet. Met véél broers/zussen zijn er juist meer mensen die verdriet hebben! ![]() (En trouwens, als mijn oma dood gaat, zal de broer van m'n moeder er waarschijnlijk z'n best voor doen om te zorgen dat mijn moeder niet naar de begrafenis kan. Verdriet om overleden ouders wordt niet per se beter te dragen door het hebben van broers en zussen.) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ze mogen zich niet eens vermaken. ![]() ![]() Verjaardagen zijn niet alleen verjaardagen, maar ook dingen waar je kunt socializen. Weer gaat 'spelen' met andere kinderen etc. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Hmm, moet ik als ouder weer gaan spelen met kinderen, of moeten mijn kinderen dat doen? Die volgde ik even niet. ;p En het idéé dat ik kinderen op moet voeden met mijn koppigheid. Wowowow. :'D |
![]() |
|
Oei, de hond van de buren van mijn ouders heette Rowan, dus dan valt dat af als kindernaam. Net als Brenda trouwens, dat was zo'n rattenhondje.
Conclusie: noem je hond gewoon Fikkie of Wodan. Oh, en mijn vriend heeft onze (overleden) kat Casper genoemd. Ik noemde hem Jasper, want zo zou ik een kind nooit noemen en ik vond hem een Jasper, maar vriendlief vond dat geen kattennaam. Dus Casper kan ook niet meer. Conclusie 2: noem je kat gewoon Minoes of Poekie.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Wat is jouw ideale aantal kinderen (op termijn)? Axel11 | 81 | 12-07-2015 13:31 | |
Liefde & Relatie |
Wil jij later kinderen? Verwijderd | 61 | 02-11-2014 22:59 | |
De Kantine |
[gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ??? damaetas | 582 | 27-01-2003 18:11 | |
De Kantine |
wil je kinderen?-->zoon/dochter Verwijderd | 55 | 19-04-2002 23:55 | |
Verhalen & Gedichten |
een stuk dat ik geschreven had toen ik stoned was.. italianboy | 12 | 12-07-2001 21:55 |