Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Een oneindige 2 is niet hetzelfde als een oneindige 3 maar dat ligt niet aan het oneindige maar aan de waarde. Lijkt mij.
|
![]() |
Ter verduidelijking: ik (en de oorspronkelijke topicstarter, neem ik aan) had het niet over het oneindige aantal decimalen achter de komma van irrationele getallen, ik heb het over het "getal" oneindig.
Dit is de uitkomst van 2^x alsmede 3^x met de limiet x->oneindig. De uitkomst van deze twee is allebei oneindig, en danwel allebei dezelfde oneindig. Hier is het oneindig identiek, gelijk aan elkaar. Je kunt wel zeggen dat met het "oneindige" product 3^oneindig, deze sneller "divergeert", alhoewel ik me afvraag of dat klopt, sinds we het over een oneindig product hebben. Aan de andere kant, de oneindige hoeveelheid van decimalen van 1/3 = 0.3333 ... is gelijk aan de oneindige hoeveelheid van decimalen van, zeg maar Pi = 3.14 .... Een uitspraak als "oneindig is niet gelijk aan oneindig", zonder enige verdere info slaat nergens op. Oneindig betekent simpelweg "greater than any assignable quantity of the sort in question"... je zult wat verdere eigenschappen/karakteristieken moeten introduceren voordat je kunt spreken van "verschillende" oneindig-en. Heb ovgs wel een bewijs gezien waarin werd gesteld dat deze oneindige hoeveelheid groter is dan de oneindige hoeveelheid natuurlijke getallen. [Dit bericht is aangepast door wyner (12-03-2002).] [Dit bericht is aangepast door wyner (12-03-2002).] |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
Moet zeggen dat ik het zelf niet helemaal snap, maar:
http://www.scidiv.bcc.ctc.edu/Math/diag.html De oneindigheid van decimale getallen is groter dan de oneindigheid van telbare getallen? [Dit bericht is aangepast door wyner (12-03-2002).] |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
[Dit bericht is aangepast door Rimmer_Dall (12-03-2002).] |
![]() |
||
Citaat:
Met behulp van het diagonaalargument wist Cantor de aftelbaarheid van de verzameling rationale getallen aan te tonen en kon hij de overaftelbaarheid van de verzameling reële getallen aantonen door te veronderstellen dat het diagonaalargument voor reële getallen in het interval [0,1] kon worden gebruikt om een een-op-een relatie te vinden, hetgeen tot een tegenspraak leidde omdat er reële getallen bleken te zijn waarvoor zo'n relatie niet kon worden gegeven.
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Verder kan je ook geen product S*0 definiëren, omdat de regels voor vermenigvuldiging anders zijn voor S. Ik betwijfel dan ook de geldigheid van jouw laatste uitspraak hier. Citaat:
Ik blijf erbij dat de uitkomst van het product van een oneindige aantal 2'en en 3'en allebei oneindig zijn; laat eens precies zien hoe deze twee oneindigen van elkaar verschillen. Ik zie tot nu toe weinig sprake van die "meerdere manieren" waarop je dit specifiek probleem bekijkt. Ik ben tot nu toe wel twee soorten oneindig tegengekomen; telbaar en ontelbaar. De oneindigheid van alle natuurlijke getallen is een telbare oneindigheid (in een oneindig lange tijd kun je 0,1,2,3,...), maar de oneindigheid van alle decimalen tussen 0 en 1 is ontelbaar (0.01,0.02,0.023,0.024,0.0245,...). Maar dit lijkt me niet relevant bij de topic-vraag, waar het over hele, positieve getallen gaat. [Dit bericht is aangepast door wyner (13-03-2002).] |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Als je weigert om je aan de conventies van de wiskundige gemeenschap te hanteren (in dit geval omtrent rekenen met oneindig), dan ben je niet meer bezig met de wiskunde. Of in andere woorden, "jouw" wiskunde is niet "de" wiskunde, en "jouw" oneindig is dan ook niet meer de wiskundige oneindig.
Natuurlijk kan ik ook een stelletje axioma's verzinnen/vastleggen en alles bewijzen wat ik maar wil; klopt er iets niet? Dan wijzig ik mijn axioma's maar nog een beetje. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Denk niet dat de topicstarter "jouw" wiskunde in gedachten had toen hij voor een antwoord vroeg.
En het is ook een beetje kort door de bocht om te zeggen dat je met iets heel belangrijks bezig bent door denkwijzes omtrent oneindig te "wijzigen". Je bent vrij om over zulke dingen te denken, maar verwacht niet dat vanuit het wiskundig perspectief je acceptatie krijgt, vooral sinds 1/0 (en rekenen met oneindig) erg aan de basis ligt van de wiskunde... wat jij doet is iets als Newton's wetten van de mechanica wijzigen, en verwachten dat natuurkundigen jou applaudiseren. Maar geef wat rigoreuze bewijzen waaruit blijkt dat 1/0 = S, enz., en ik zal er nog we geïnteresseerd naar kijken. (Maar misschien moet je er een nieuwe topic voor beginnen.) |
![]() |
|
dat je hier zolang over kan doorpraten. Oneindig = geen eind. Oneindig + 1 slaat dus nergens op omdat dat eind (waar je die 1 zou moeten plaatsen) nooit komt, omdat het oneindig is.
Over de grootte van 'oneindige getallen' (3.3333) die groter zou zijn dan eindige, klinkt leuk maar 3.33333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333 33333333333333333333333333333333333333(enz, je snapt het idee) zal nooit groter zijn dan 3,4 omdat al die miljoensten, miljardsten en triljoensten(enz) samen, niet nog een tiende maken. 2x oneindig is dus net zo oneindig als 3x oneindig en geen pepernoot meer of minder en daar ging de topic toch over?
||
![]() |
Citaat:
Inderdaad! ![]() Groetjes Ben(die geloof ik een 'ego ruikt' ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
Als het werkelijk zo simpel was, dan waren ze er hoogst waarschijnlijk allang mee gekomen hoor. En delen door 0 mag never nooit niet. 1 / 0 = Als dit waar is, dan zou uit de uitgekomen waarde maal 0, 1 moeten komen. Zo ook 8 /0 = waarde maal 0 moet 8 zijn. En dat kan dus never nooit niet! ![]() Groetjes Ben(die eerder op hondereden/duizenden wiskundigen vertrouwd dan op een scholier met beperkte wiskunde kennis ![]()
||
Citaat:
||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Toch wel interessant om even de wiskundige axioma's te wijzigen en even van "jouw" wiskunde uit te gaan. Wat waren dan jouw uitkomsten bij 2^x en 3^x, met x->oneindig?
Als ik het goed begrijp ga je akkoord dat beide uitkomsten oneindig zijn, maar je argumenteerde dat het andere oneindigen zijn? Hoe, in welke opzicht? Het zijn volgens jou (verschillende) getallen, dus wat is het verschil tussen de twee? |
![]() |
||
![]() |
[quote]Rimmer_Dall schreef:
Citaat:
Groetjes Ben(die mensen wat normaler behandeld tijdens een discussie ![]()
|
Verwijderd
|
Hieronder uitgaande van x > 0 en A > 0 en B > 0
Als geldt A^x = B^x dan is A=B, en andersom, toch? Hier is A niet B (2 en 3), dus is de uitkomst ook niet gelijk. Hier geldt dan: Als A > B, dan is A^x > B^x Dus 3^oneindig is groter dan 2^oneindig. [Dit bericht is aangepast door Wild Wizard (14-03-2002).] |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Welnu ziehier mijn oplossingen: Bij 2^(inf) en 3^(inf). Hier kun je eigenlijk heel simpele wiskunde gebruiken, met het verschil dat S gewoon een getal is. De (inf) moet je echter eerst converteren naar een S-variant om van mijn theorie gebruik te kunnen maken. Je kunt bij deze stelling twee mogelijke vragen bedenken: 1. 2^(S) = 3^(AS), wat is A? 2. 2^(A) = S (Standaardoneindigheid) en 3^(B) = S, wat is A en B? Antwoorden: 1: 2^S = 3^AS 2-log(3^AS) = S 3-log(3^AS)/3-log 2 = S AS/3-log 2 = S A = 3-log2 (mag dus door S delen!) dus: 2^S = 3^(3-log2 * S) Ofwel: bij 2^A = 3^B, waarbij A en B oneindig zijn, moet de oneindigheid van B 3-log2 keer zo groot zijn als de oneindigheid van A. 2: 2^(A) = S --> A = 2-log S 3^(B) = S --> B = 3-log S Dus: 2^(2-log S) = 3^(3-log S) = S Ben benieuwd of je er iets in zal zien. [Dit bericht is aangepast door Rimmer_Dall (15-03-2002).] |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
God is: hookee | 204 | 17-06-2009 12:35 | |
dit moet je lezen, ongelovigen Hernuel Fan | 219 | 05-10-2005 07:56 | |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Oneindigheid... Illuminati | 75 | 09-08-2003 14:02 | |
Meer mensen die het thema voortplanting niet vinden boeien? Rerisen Phoenix | 30 | 16-02-2003 19:08 | |
MENING // Worden Computers ooit intiligenter dan mensen? // MENING Just Eak | 64 | 07-02-2003 13:32 |