Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2010, 08:54
Nona
Nona is offline
Ja, maar zo jong zijn de meeste moeders hier toch niet? Als je 20+ bent en een stabiele relatie en inkomen hebt, dan is een kind helemaal geen vreemde overweging meer als je het mij vraagt.

Wij hoorden gisteren dat een vriendin van ons weer zwanger is. Leuk, ze hebben al een dochter en die wordt nu grote zus.
Wordt wel druk daar trouwens. Twee kinderen, maar ook katten, een hond, vogels, grote vissen... Erg vol.
Oud 01-09-2010, 09:08
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar zo jong zijn de meeste moeders hier toch niet? Als je 20+ bent en een stabiele relatie en inkomen hebt, dan is een kind helemaal geen vreemde overweging meer als je het mij vraagt.
Wel jong genoeg voor het predikaat 'jonge moeder' maar niet zo jong dat je denkt 'wtf dat is jong' inderdaad
Oud 01-09-2010, 11:14
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Wel jong genoeg voor het predikaat 'jonge moeder' maar niet zo jong dat je denkt 'wtf dat is jong' inderdaad
Ik denk dat 'jong' heel erg afhangt van de situatie waarin je zit. Ik kom uit een omgeving waar 28 toch echt een ondergrens is voor ouders. Daarnaast vind ik alle mensen van mijn leeftijd nog veel te jong om zo vast te zitten. Maar op hetzelfde moment zullen er ook genoeg mensen zijn die mij best 'oud' vinden. Jong en oud is een beetje relatief dunkt me.
Oud 01-09-2010, 11:16
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat 'jong' heel erg afhangt van de situatie waarin je zit. Ik kom uit een omgeving waar 28 toch echt een ondergrens is voor ouders. Daarnaast vind ik alle mensen van mijn leeftijd nog veel te jong om zo vast te zitten. Maar op hetzelfde moment zullen er ook genoeg mensen zijn die mij best 'oud' vinden. Jong en oud is een beetje relatief dunkt me.
Dat je vast zou zitten met kinderen is ook maar precies hoe je het zelf bedenkt... of ik vast zit in een situatie is afhankelijk van wat ik dénk erover, niet van hoe de situatie nu eigenlijk is...
Oud 01-09-2010, 11:23
Verwijderd
Volgens mij ben ik hier de oudste moeder, maar zelfs ik werd bij de vk en in het ziekenhuis en waar dan ook 'jong' bevonden. Komt doordat de gemiddelde leeftijd waarop vrouwen hun eerste kind krijgen 30 is (en van hoogopgeleide vrouwen een tijdje terug zelfs al op 34, las ik ergens), alles daar onder is dan dus kennelijk 'jong' voor het merendeel van de mensen.

@Freyja: Tuurlijk zit je 'vast' aan een kind, gelukkig wel, zou ik zeggen...maar hoe dat 'vast zitten' vorm krijgt/gegeven wordt en of dat erg gevonden wordt, verschilt natuurlijk per persoon.
Oud 01-09-2010, 13:51
Verwijderd
Ik meende dat Kitten bedoelde dat je dan vastzat in een situatie (door de kinderen, het typische burgerlijke beeld), niet alleen dat je vastzat aan die kinderen. Want dat kun je niet ontkennen
Oud 01-09-2010, 14:33
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Dat is ook zo, maar een overweging is wat anders dan dat je ook daadwerkelijk kinderen krijgt en bovendien, als je zelf nog niet in die situatie zit (stabiele relatie + inkomen enz.), kun je je nog niet voorstellen hoe het is om al een kind te hebben en ik denk ook wel dat veel mensen van begin twintig nog niet direct in staat (denken te) zijn om een kind goed op te voeden. Volgens mij was dat wat lentekriebel bedoelde, dat het zo leuk is om te zien hoe al die (relatief jonge) moeders zo goed met hun kinderen om gaan, alles goed geregeld hebben, en dat ze dat knap van jullie vindt.
Oud 01-09-2010, 14:47
Nona
Nona is offline
Oh, op die manier. Ja, props voor de forummoeders.
Oud 01-09-2010, 15:09
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Oud 01-09-2010, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Dat is ook zo, maar een overweging is wat anders dan dat je ook daadwerkelijk kinderen krijgt en bovendien, als je zelf nog niet in die situatie zit (stabiele relatie + inkomen enz.), kun je je nog niet voorstellen hoe het is om al een kind te hebben en ik denk ook wel dat veel mensen van begin twintig nog niet direct in staat (denken te) zijn om een kind goed op te voeden. Volgens mij was dat wat lentekriebel bedoelde, dat het zo leuk is om te zien hoe al die (relatief jonge) moeders zo goed met hun kinderen om gaan, alles goed geregeld hebben, en dat ze dat knap van jullie vindt.
Dit is precies wat ik bedoelde. Mijn leven is nog lang niet stabiel genoeg om een kind op te kunnen voeden en ik vind het knap dat andere mensen van mijn leeftijd dat wel al kunnen. Ik zeg niet dat jullie té jong zijn, ik zeg dat jullie jong zijn, hoewel dat natuurlijk ook weer relatief is. Laat ik dan zeggen: in mijn ogen zijn jullie jong .
Oud 01-09-2010, 15:32
Kaa
Kaa is offline
Wordt nou niet n beetje overdreven over het jonge moederschap? Oke soms zal het best zwaar zijn, oke je moet er n paar dingen voor op pauze of opzij zetten. Maar kom op, over het algemeen is het prima te doen hoor.
Ik was voorbereid op het allerergste, en t valt me stuk voor stuk zo ontzettend mee...
Als je bewust gekozen hebt om n kind groot te brengen (en dan heb ik het niet eens over zwanger worden want ook als je al zwanger bent moet je je nog geestelijk voorbereiden), dan zijn al die kleine opofferingen echt niet zo erg.
En de een zal het moederen beter liggen dan de ander. Maar het is echt geen rocket science...Anders zouden (het meerendeel) van onze toentertijd voor onze begrippen 'jonge moeders' het toch ook nooit gerooid hebben?
Oud 01-09-2010, 16:44
igfy
igfy is offline
Ik ben het met Kaa eens. Vroeger kreeg men ook jong kinderen en dat ging ook vaak goed, dus ik zie niet in waarom je, als je boven de 20 bent, te jong zou zijn. Als je een stabiel leven hebt en een vast inkomen en de beslissing weloverwogen maakt, dan is daar niets mis mee. Je mist misschien dingen die andere leeftijdsgenoten nog meemaken, maar wie zegt dat zij niet iets missen wat je als jonge moeder meemaakt.

Nou zie ik mezelf de eerstkomende tijd nog niet beginnen aan kinderen, maar ik kan begrijpen waarom sommige mensen dit vroeg zouden willen doen.
Oud 01-09-2010, 16:49
drukknoopje
drukknoopje is offline
Eens met Kaa en igfy.
Oud 01-09-2010, 16:49
snoopy
snoopy is offline
Sttt... jongens... Daar gáát ons respect

Nee, maar serieus: ik vind het ook erg meevallen meestal!
Oud 01-09-2010, 18:29
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Ik heb het 1 keer geprobeerd, toen hapte Maud niet. Ik had het er vooraf al over gehad met dokters etc. Ik wilde wel, maar door mijn gezondheid en vermoeidheid had ik eigenlijk al redelijk snel besloten dat ik het niet zou doen.

Ik ben al snel moe, als ik dan de eerste maanden elke nacht om 3 uur en ochtend om 6 uur wakker moest worden voor een voeding had het me opgebroken. Maar ook de hormonen hebben heel veel invloed op mijn suiker. Ik moest al helemaal opnieuw ingesteld worden toen ik zwanger was, dan moest ik het ook doen wanneer ik borstvoeding zou geven. Want je moet meer eten, daarvoor moet ik meer insuline etc. En wanneer ik zou stoppen met borstvoeding zou ik weer helemaal opnieuw ingesteld moeten worden. Dus ik vond het nu eigenlijk wel prima
ooooooooh ja, begrijpelijk dat je dan toch maar fv kiest, wat een gedoe zeg... niet echt handig, zo suikerziekte...
Oud 01-09-2010, 18:32
blauw engeltje
Citaat:
we zijn niet 'jong' om moeder te worden, we zijn gewoon 'oud' voor een scholierenforum
Oud 01-09-2010, 19:56
Verwijderd
Citaat:
ooooooooh ja, begrijpelijk dat je dan toch maar fv kiest, wat een gedoe zeg... niet echt handig, zo suikerziekte...
Ik heb het inmiddels al bijna 15 jaar, dus ben het nu wel gewend. Maar dan is een zwangerschap wel weer even wat anders.

Citaat:
we zijn niet 'jong' om moeder te worden, we zijn gewoon 'oud' voor een scholierenforum
Dat zeker. Maar dat maakt het niet minder leuk

Citaat:
Mijn vriend en ik zaten ook niet in die situatie. Of zitten niet in die situatie.

We zijn nu 2 jaar samen, Maud is alweer bijna 9 maanden
Dat wil niet zeggen dat het niet ontzettend goed gaat, want hiervoor hadden we eigenlijk nooit ruzie. Maar nu nog steeds niet.

Ook het financieele gedeelte is bij ons niet perfect. Wim werkt, maar verdient niet genoeg om ons te onderhouden. Ik studeerde nog, en heb dat moeten stopzetten. Nu ga ik daar wel weer mee verder, in deeltijd. Maar ik ben te vermoeid om voor Maud te kunnen zorgen, studeren en te werken. Gelukkig krijgen we erg veel steun, dat we het wel allemaal redden. Maar zonder die hulp was het hier niet erg rooskleurig geweest
Oud 01-09-2010, 22:16
Verwijderd
Citaat:
Ik ben het met Kaa eens. Vroeger kreeg men ook jong kinderen en dat ging ook vaak goed, dus ik zie niet in waarom je, als je boven de 20 bent, te jong zou zijn. Als je een stabiel leven hebt en een vast inkomen en de beslissing weloverwogen maakt, dan is daar niets mis mee. Je mist misschien dingen die andere leeftijdsgenoten nog meemaken, maar wie zegt dat zij niet iets missen wat je als jonge moeder meemaakt.

Nou zie ik mezelf de eerstkomende tijd nog niet beginnen aan kinderen, maar ik kan begrijpen waarom sommige mensen dit vroeg zouden willen doen.
Ik zeg toch nergens dat de moeders hier té jong zijn? Ik zeg alleen dat ík er nog niet aan toe ben, en dat ík het knap vind. Ik heb dan ook geen stabiel leven. Er is zeker niets mis met jonge moeders.
Oud 02-09-2010, 08:26
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@testout: Van jullie is het dan ook extra knap

Maar Kaa, het is gewoon een compliment hé, geen aanval of zo. Het gaat mij niet om de opofferingen, het gaat er meer om dat je wel een bepaalde mate van emotionele stabiliteit moet hebben om een kind goed op te kunnen voeden en dat veel jonge mensen dat nog niet hebben, maar jullie wel. Aan de andere kant is het natuurlijk helemaal niet zo dat die stabiliteit automatisch komt als je ouder wordt, en dat ook mensen die emotioneel helemaal niet stabiel zijn kinderen krijgen en dat die kinderen heus niet allemaal slecht terechtkomen. Nou ja, wat lentekriebel zegt dus.
Oud 02-09-2010, 08:54
Kaa
Kaa is offline
Gekkerds
ik voel me ook niet aangevallen
dat probeer ik juist te zeggen. Ik snapte dat het een compliment was. Maar ik vind het een beetje overdreven om het te complimenteren. Omdat het in mijn ogen heel vanzelfsprekend en 'no big deal' is
Oud 02-09-2010, 09:09
Verwijderd
Ik post hier niet zo heel veel, maar lees wel alles mee en stiekem heb ik al een tijd een vraagje.
Ik wil echt wel kindjes, over een tijdje. Maar waar ik op dit moment nog ontzettend bang voor ben (ook daarom wil ik er nog niet aan beginnen, ik ben er nog niet aan toe), is dat ik het opvoeden helemaal niet kan. Waren/zijn jullie niet bang dat jullie het niet kunnen, een kind opvoeden en de juiste normen en waarden meegeven en je best doen om te zorgen dat jullie kindje op het rechte pad blijft? Zijn jullie daar onzeker over en zoja, hoe ga je daarmee om?
Oud 02-09-2010, 09:42
Kaa
Kaa is offline
@ secret agent;
ik heb daar ook nachtenlang over liggen peinzen. Het facet opvoeding is zo breed dat het me soms duizelt. Vooral naarmate kinderen steeds ouder worden, en straks als grootste obstakel, de puberteit bereiken, lijkt het me geestelijk erg vermoeiend om de juiste keuzes te blijven maken. Een kind is een mens, geen circusaapje die je de juiste trucjes moet aanleren. Het blijft ook relatief of alles wat je je kind probeert mee te geven straks wel door hem/haar gebruikt wordt in het leven. Op dat gebied is het enigzins een sprong in het diepe. Er kunnen altijd dingen gebeuren, waar je in eerste instantie geen rekening mee houdt. Wat als het jouw dochter is die met 12 jaar zwanger wordt (het gebeurt....). Wat als het jouw zoon is die een ander kindje in een container stopt en laat stikken (gebeurt ook...) Hoe voorkom je dat soort dingen zo goed mogelijk? Er zijn miljoenen vragen die je van te voren moeilijk kan beantwoorden.
Wat ik zou willen proberen is zo goed mogelijk naar mn intuitie te luisteren en zeker wel bepaalde grenzen aan te geven en daarbij het sleutelwoord consequent te gebruiken. Ik heb inmiddels wel besloten dat als het nodig zal zijn, ik liever een strenge moeder zal zijn dan een moeder met spijt.
Daarbij komt dat je wel duizenden horrorscenarios kan bedenken. Maar uiteindelijk gaat de opvoeding in de meeste gevallen gewoon goed (van een leien dakje wil ik nog niet zeggen, maar de meeste volwassenen komen op hun pootjes terecht). En ook is niet alles te voorkomen, hoe goed je je kind ook probeert op te voeden.
Je moet er gewoon van uitgaan dat er veel energie in gaat zitten en je er uiteindelijk grijze haren van krijgt. Maar wel met liefde
Oud 02-09-2010, 10:49
Verwijderd
Ik denk dat als je een kind opvoed, dat je de eerste jaren sowieso begint met de simpele dingen.
Netjes bedanken als je een plakje worst krijgt van de slager, netjes eten, luisteren, Nee is nee, lief zijn voor anderen en er zullen nog 1000 andere dingen zijn. En ik denk dat als je daar consequent in bent, dat je al een heel eind bent. Voor de eerste jaren ten minste.

Sinds Maud er is, heb ik ook veel meer respect voor mijn ouders gekregen. Respect voor de regels die wij hadden. Zo mochten wij behalve op zaterdag en zondag nooit 's ochtends tv kijken. Ook mochten we pas vanaf 5 uur tv kijken. Een half uurtje per dag op de computer. Maud zal in ieder geval de eerste 5 jaar enig kind zijn, ik wil haar dus dan ook leren dat ze zichzelf kan vermaken.

Aangezien Maud niet geplant was, heb ik er eigenlijk daarvoor nog niet zo over nagedacht. Maar ik denk dat als je jong bent en consequent, vooral als beide ouders. 1 lijn trekken. Niet dat je het 'ja maar van papa mocht het wel' krijgt.

Uiteraard zal het moeilijker zijn, maar ik denk naarmate ik ouder ben, ook steviger in mijn schoenen zou staan. Op dit moment zou ik geen puber op kunnen voeden, omdat ik gewoon niet goed weet hoe ik daar mee om moet gaan. Maar als ik zometeen 40 ben en Maud 16 is het natuurlijk een ander verhaal.
Oud 05-09-2010, 10:56
snoopy
snoopy is offline

Sorry voor fotospam
Oud 05-09-2010, 11:13
Verwijderd
Aah mooi man
Oud 05-09-2010, 12:06
Lorelei
Lorelei is offline
Sarah in de aanval
Oud 05-09-2010, 12:10
Verwijderd
Mooie foto's!
Oud 05-09-2010, 20:58
Verwijderd
Ik ben tante geworden! De hele trotse tante van een lief klein neefje, genaamd Felix.
Oud 05-09-2010, 22:44
Verwijderd
Ha wat is ze al weer gróót op die foto's, Snoop! En je buik ook Mooie foto's weer!
Oud 06-09-2010, 08:05
drukknoopje
drukknoopje is offline
Gefeliciteerd, lentekriebel! Alles goed met moeder en kind?

@snoopy: prachtige foto's!
Oud 06-09-2010, 08:34
Verwijderd
Citaat:
Gefeliciteerd, lentekriebel! Alles goed met moeder en kind?

@snoopy: prachtige foto's!
Ja alles is goed met moeder en kind. Het was een snelle bevalling. Mijn broer meldde gisteravond dat het kindje al gepoept en gekotst had, haha.
Oud 06-09-2010, 13:17
snoopy
snoopy is offline
Gefeliciteerd lentekriebel!
Wanneer kun je m gaan bewonderen?

Enneh... Bedankt allemaal
Oud 06-09-2010, 14:01
Verwijderd
Leuk Snoopy, wat is Sarah toch alweer groot geworden!! Ik vind je navel een beetje.... whiii apart!
Oud 06-09-2010, 15:14
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Wat een heerlijke krullen heeft Sarah toch
Oud 06-09-2010, 18:44
Kaa
Kaa is offline
Mooie foto's snoopy. Ik had ook n enorme uitpuilende navel. Nog steeds niet helemaal goedgekomen
Oud 06-09-2010, 19:48
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Leuk Snoopy, wat is Sarah toch alweer groot geworden!! Ik vind je navel een beetje.... whiii apart!
Zo gek is het toch niet als je navel uitstulpt tijdens de zwangerschap?

@ Kaa: oei, had gehoopt dat het na de zwangerschap weer weg zou zijn
Oud 06-09-2010, 20:28
blauw engeltje
Citaat:

@ Kaa: oei, had gehoopt dat het na de zwangerschap weer weg zou zijn
had je dat bij Sarah niet dan?
Oud 07-09-2010, 06:25
snoopy
snoopy is offline
Jawel, op het einde (nu al heel snel, denk omdat er twee zo vlot na elkaar kwamen). Maar toen was het wel weg zodra m'n buik ook weg was.
Oud 07-09-2010, 07:31
Verwijderd
prachtige foto's zeg
Oud 07-09-2010, 09:44
Verwijderd
Mooie foto's snoopy!
En wat is Sarah een schatje, die krulletjes <3

Die navel is inderdaad apart, al wist ik wel dat dat kon gebeuren. Ik had het niet, maar mijn navel is op een andere manier helemaal lelijk geworden

En wat ik eigenlijk vreemd vind, waarom hebben Sarah en je man gewoon kleren aan en jij alleen onderbroek en bovenkleding? Als je een rokje ofzo aan zou hebben zou je toch ook foto's kunnen maken waar je buik goed te zien is?
Oud 08-09-2010, 15:13
Verwijderd
Citaat:
nee, tuurlijk is dat niet gek, maar ik vind het er altijd zo gek uitzien!
Oud 08-09-2010, 16:24
Severus
Severus is offline
Citaat:
En wat ik eigenlijk vreemd vind, waarom hebben Sarah en je man gewoon kleren aan en jij alleen onderbroek en bovenkleding?
Dit ja, eigenlijk. Ik heb wel eens gezien dat stellen zo'n zwangerschaps-fotoreportage geheel naakt doen, gewoon puur natuur wie zíj zijn (al komen de geslachtsdelen er vaak niet op te staan; men focust zich dan meer op het bovenlijf - zoals dit). Dat vind ik eigenlijk authentieker en intiemer, en bovenal gelijkwaardiger.
Oud 08-09-2010, 16:47
Verwijderd
Citaat:
Dit ja, eigenlijk. Ik heb wel eens gezien dat stellen zo'n zwangerschaps-fotoreportage geheel naakt doen, gewoon puur natuur wie zíj zijn (al komen de geslachtsdelen er vaak niet op te staan; men focust zich dan meer op het bovenlijf - zoals dit). Dat vind ik eigenlijk authentieker en intiemer, en bovenal gelijkwaardiger.
Ik vind die allebei-helemaal-naakt-foto's altijd heel erg... ehm.. lelijk en fout Foto's van een zwangere vrouw met ontblote zwangere buik vind ik mooi, een naakt zwanger vrouwenlichaam ook, als de opzet van de foto goed is, dat kan heel smaakvol zijn. Maar de man er ook bloot bij vind ik een beetje raar en fout. (Een volledig naakte zwangere vrouw met een volledig aangeklede man trouwens ook, maar een zwangere vrouw moet ontblote buik en haar aangeklede man snap ik dan weer wel.)

Zelf zou ik denk ik de blote-buik-foto's alleen voor mezelf maken (en anderen mogen die best zien, maar ik zou het niet in een shoot oid laten doen), een mooie gezinsfoto met zwangere buik vind ik ook gaaf, maar dan niet zo snel met blote buik (daar ben ik misschien ook weer te preuts voor hoor, maar ik ben sowieso niet zo van de foto-shoots, dus met kleren aan vind ik het al heel wat ).
Oud 08-09-2010, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Ik vind die allebei-helemaal-naakt-foto's altijd heel erg... ehm.. lelijk en fout Foto's van een zwangere vrouw met ontblote zwangere buik vind ik mooi, een naakt zwanger vrouwenlichaam ook, als de opzet van de foto goed is, dat kan heel smaakvol zijn. Maar de man er ook bloot bij vind ik een beetje raar en fout. (Een volledig naakte zwangere vrouw met een volledig aangeklede man trouwens ook, maar een zwangere vrouw moet ontblote buik en haar aangeklede man snap ik dan weer wel.)
Ja hier sluit ik me bij aan die man op de foto ehhh nee bedankt.

En ik heb net buikbanden besteld, ik vind mijn buik er nu dik genoeg voor een zwarte met witte handjes en een witte met blauwe voetjes.
Oud 08-09-2010, 18:42
snoopy
snoopy is offline
Hm. Vind het wel lastig om hierop te reageren zonder verdedigend te klinken, maar zal het toch proberen

Ik vind persoonlijk dat je m'n buik veel beter ziet met deze kleren aan, dan als ik een rokje aan zou hebben. Er zijn waarschijnlijk wel rokjes waarmee het zou kunnen, maar ik heb geen kleren waarmee m'n buik goed te zien is. Ik heb natuurlijk wel positiekleding, maar die hebben zo'n band, waardoor het echt lelijk wordt.
Dus vandaar dat ik geen onderkleding (behalve ondergoed) draag.

En waarom m'n man (en Sarah) wel kleding aan heeft? Omdat het in eerste instantie gewoon de bedoeling was om mooie buikfoto's van mij te maken en de fotograaf toen ineens riep dat zij er ook op moesten.
Moet ook zeggen dat ik die foto met die naakte man echt heel lelijk vind en dat ik het ook niet gaaf zou vinden als m'n man en Sarah geen kleren aan hadden gehad. Tenslotte heb ik ook wel (wat) kleren aan, dus dan zou m'n man in z'n onderbroek moeten ofzo? Daar zie ik het nut niet van... En Sarah? Had die dan per se in een rompertje gemoeten omdat ik ook geen broek/rok aan heb?
Anyway, daarom dus.
Oud 08-09-2010, 19:01
indigo
indigo is offline
@snoopy: ik vind je foto's mooi hoor! En wat heeft Sarah idd een heerlijk koppie met die krullen .
En lentekriebel gefeliciteerd!

@opvoedingsissues/ Secret Agent: waarom ben je bang dat je de opvoeding niet aan zou kunnen? Wat zou je dan missen als je jonger bent? Ik ben altijd dankbaar dat mijn ouders mij een goede opvoeding hebben gegeven, kan ik daar nog een voorbeeld aan nemen . Ik ben er niet zo bang voor dat een kind op het slechte pad terecht komt; voor mijn gevoel dragen ouders daar heel veel aan bij doordat ze weinig aandacht aan hun kind schenken. (Dat wil niet zeggen dat kinderen die op het slechte pad komen áltijd slecht opgevoed zijn, maar gemiddeld volgens mij wel.) Ik zie in het ziekenhuis/op straat/waardanook best wel vaak situaties waarvan ik denk "tjeetje, dat kan toch wel anders/ subtieler/ pedagogische verantwoorder". Het scheelt voor mijn gevoel ook wel heel erg dat ik al een aantal jaren kampen voor 11-, 12- en 13-jarigen begeleid. Als ik 27 van die koters onder de duim kan houden, moet dat met één kind zeker lukken .
Maar goed, dit gaat over de ernstige gevallen. Het idee 'opvoeding' op zich lijkt me nog helemaal niet zo makkelijk inderdaad, omdat je echt over álles (tv kijken, wel/ niet eten, slapen, vriendjes/ vriendinnetjes, hobby's) inspraak hebt. En het lijkt me wel belangrijk om een 'goed' kind af te leveren aan de maatschappij . Gelukkig heb ik nog een paar jaar om erover na te denken.
Oud 08-09-2010, 19:03
blauw engeltje
Citaat:
Moet ook zeggen dat ik die foto met die naakte man echt heel lelijk vind en dat ik het ook niet gaaf zou vinden als m'n man en Sarah geen kleren aan hadden gehad.
idem eigenlijk ik vind die iedereen-in-z'n-blootje-foto's ook lelijk, persoonlijk, ik vind het mooier als de vrouw half-aangekleed is en de man helemaal... ik weet niet goed waarom een (half)naakte vrouw is een monument, maar een naakte man is en blijft "ne blote vent"
als iedereen bloot is vind ik foto's ook al sneller iets 'seksueel' hebben, terwijl als de man gekleed is en de vrouw is halfnaakt, dat heeft iets, zo die combinatie beschermer en fragiel/kwetsbaar moeilijk uit te leggen
Oud 08-09-2010, 20:05
Verwijderd
@opvoedingsangst: Daar heb ik echt helemáál geen last van, ik ben écht niet bang dat ik niet zou kunnen opvoeden. Waarom zou ik het in hemelsnaam niet kunnen? Het grootste deel van de mensheid is prima in staat om zijn kinderen volwassen te krijgen, en ik ben een stuk capabeler dan een groot deel van dat grootste deel. Zie niet in waarom dat bij het opvoeden van kinderen opeens anders zou zijn. Eerlijk gezegd heb ik het idee dat veel mensen er tegenwoordig een véél te groot iets van maken, dat opvoeden. Kinderen doen dat hele opgroeien grotendeels zelf, en je moet wel echt hard je best doen om dat te verpesten, hoor.

Er stonden laatst ook verschillende artikelen in verschillende kranten en schijnbaar ook in zo'n opvoedingstijdschrift, dat veel ouders tegenwoordig "helikopterouders" zijn, die constant om hun kinderen heen hangen en uit alle macht proberen zo'n kind een rijk en geweldig leven te geven. Terwijl je gelukkig zijn niet kunt afdwingen, zelfs niet door je kinderen alles te geven wat je denkt dat ze nodig hebben of willen. En dat terwijl elk kind uit zichzelf al een rijk en geweldig leven heeft, als er maar sprake is van een vaste, stabiele, veilige basis en de mogelijkheid zichzelf te ontwikkelen (door de mogelijkheid te hebben tot school, hobby's, vriendjes). Nee, ik zie niet in waarom niet iedereen in dit topic een goeie opvoeder zou zijn (/is).
Oud 08-09-2010, 20:06
Severus
Severus is offline
Citaat:
Maar de man er ook bloot bij vind ik een beetje raar en fout. (Een volledig naakte zwangere vrouw met een volledig aangeklede man trouwens ook, maar een zwangere vrouw moet ontblote buik en haar aangeklede man snap ik dan weer wel.)
Citaat:
ik vind het mooier als de vrouw half-aangekleed is en de man helemaal... ik weet niet goed waarom
Waarom? Dat is toch juist heel natuurlijk? Een foto met beiden naakt, zoals ze door de natuur geschapen zijn, heeft iets heel puurs, moois en tegelijkertijd ook kwetsbaars. Het brengt alles terug tot de eenvoudige essentie der dingen, om het zo maar te zeggen. Bovendien hebben ze sámen dat kindje in liefde gemaakt, waarom zou de man er niet naakt op mogen en de vrouw wél? Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje preuts dat het niet zou mogen... en ook jammer dat men bij naakt tegenwoordig veel te vaak aan seks denkt (o.a. door de geseksualiseerde media), en men er schijnbaar aan voorbijgaat dat puur, kwetsbaar naakt ook juist heel onschuldig en oprecht kan zijn.

Daarnaast vind ik het simpelweg niet gelijkwaardig als de één volledig gekleed is en de ander half of helemaal bloot is. Een beetje een extreme vergelijking die ik hiervoor heb: net zoals je bij de muziekclips van rappers vaak ziet dat zij geheel gekleed zijn, en de vrouwen er ondertussen vrijwel helemaal ontbloot bij lopen. Bij bijvoorbeeld porno (ja, nóg een extremer voorbeeld ) zie je dat ook: de vrouw is vaak in haar volle glorie te bewonderen (gezicht incluis), maar van de man zie je amper wat. Voor mij geven die voorbeelden blijk van een scheve verhouding tussen de betrokken mannen en vrouwen - iets wat tegenwoordig blijkbaar in toenemende mate normaler wordt (als ik mag afgaan op hetgeen ik vaak genoeg op straat zie). Dat is ons al dan niet door de media en/of de maatschappij ingeprent, en handelen we daar op een gegeven moment naar zonder dat we ons er écht bewust van zijn (i.e. indoctrinatie). En als ik dan bij zelfs zoiets oprecht moois als zwangerschapsfoto's (van wie dan ook) zie dat de één (half) bloot is terwijl de ander geheel gekleed is, kan ik het niet helpen dat het een beetje "scheef" aanvoelt - zelfs als het koppel in kwestie perfect in harmonie met elkaar is en voor de rest (buiten de foto's) juist gelijkwaardig is qua verhoudingen. Maar dat ligt dan waarschijnlijk gewoon aan louter míj, dat ik daar dan tóch een beetje de kriebels van krijg. No offense verder aan de makers en gefotografeerden van dergelijke foto's, mooie foto's (bovendien met de allerbeste bedoelingen gemaakt) zijn het vaak toch wel.

Citaat:
die man op de foto ehhh nee bedankt.
Ja, die man is ook niet bepaald appetijtelijk. Maar het ging me om het voorbeeld, meer niet.

Citaat:
terwijl als de man gekleed is en de vrouw is halfnaakt, dat heeft iets, zo die combinatie beschermer en fragiel/kwetsbaar
Met alle respect, maar ik persoonlijk vind dat niet gelijkwaardig en ongeëmanicipeerd (e.g. vrouwen zijn niet fragiele wezens die een beschermer nodig hebben, dat is een gedachte die in de jaren '50 en eerder hoort), maar goed... iedereen is geheel vrij om zijn eigen mening te hebben.

Laatst gewijzigd op 08-09-2010 om 20:11.
Oud 08-09-2010, 20:27
snoopy
snoopy is offline
@ Severus: ik snap wel wat je bedoelt hoor (al ben ik het er niet mee eens). Maar puur praktisch gezien: hoe had je dat op onze foto's dan het liefst gezien? Dat mijn man ook z'n spijkerbroek uit zou doen zodat hij ook in z'n onderbroek zou staan? Want we zijn allebei niet naakt.

Regels voor berichten