Advertentie | |
|
![]() |
|
Als de sommen tot 10 nog niet geautomatiseerd zijn, zal het rekenen over het tiental heen altijd lastig blijven. Veel tijd steken in het automatiseren (zodat ze de sommen tot 10 vlot leert doen zonder vingers), maar daarnaast ook inzichtelijk maken hoe rekenen over het tiental heen gaat: neem de getallenlijn en teken daar steeds alle sprongen op die je maakt: 8+4 is dan 8 + 2 = 10 en 10 + 2 = 12.
|
![]() |
|
Juist het blijven tellen met concreet materiaal is niet handig voor zo'n meisje, omdat ze aan die manier met grotere getallen niets heeft. De sommen tot 10 zo vaak oefenen dat ze de stap van het tellen op de vingers over kan slaan, zorgt ervoor dat sommen boven het tiental ook beter lukken. Op school leert ze dan wel hoe ze die moet doen. Ik zou thuis vooral de basis verstevigen door sommetjes te oefenen met haar die ze a) zonder haar vingers uit gaat rekenen, en als dat goed gaat b) steeds vlotter achter elkaar.
Je kunt vragen of haar ouders op school tips willen vragen om te oefenen, dan hoor je vanzelf van de leerkracht wat de beste hulp is op dit moment. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En verder, gebruik dingen als snoepjes en leg de betekenis van termen uit. Dus niet meteen 2+2, maar "Ik heb twee snoepjes en jij ook, hoeveel hebben we dan samen?" Je kan haar dan twee snoepjes geven en jij neemt er ook twee en dan leg je ze bij elkaar en gaat ze tellen. Zoiets ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' Promillage | 499 | 12-11-2007 18:22 | |
Psychologie |
Een sprankje hoop ('Verrader. Moordenaar.') Lucky Duck | 125 | 13-06-2004 08:35 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: De Overhand Ieke | 0 | 07-12-2003 18:43 | |
Muziek |
De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!] Verwijderd | 12 | 01-04-2003 08:40 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
kerstofobie: IK HAAT KERST! frankzinnig | 71 | 30-03-2003 07:46 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Bush: 'vermindering rechten van verdachten' Verwijderd | 27 | 04-12-2002 20:08 |