Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Als er geen wetten meer zij is er geen Misdaad meer, want doordat je wetten hebt weet je wat een misdaad is. En als er geen wetten zijn is alles dus Legaal( als je van Legaal mag spreken... want er is dan eigenlijk ook nix illegaal....)
Elminster, The Wizard
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Stel je voor: ik ga een land besturen en beloof een misdaad-afname van 100%, niemand meer in de WAO, 0% werkloosheid en iedereen een inkomen. Vervolgens schaf ik de wetten en de WAO af en verplicht iedereen 'zonder werk' om een schoffel te pakken en een berm te gaan schoffelen voor 2 cent per dag. 3x raden...
|
Ik meen dat er een paar jaar terug een paar onderzoekers een volk hadden ontdekt dat geen 'bezit' kende. In hun samenleving bestond dus ook geen diefstal.
Even puur linguistisch gekeken: het woordenboek geeft als definitie voor misdaad: 'slechte daad'. Zonder wetten bestaat er nog wel goed en slecht. Dus linguistisch gezien bestaat er nog misdaad. Misdaad blijft zonder wetten wel bestaan, maar het is dan geen strafbaar feit. Mensen kunnen dus wel een misstap begaan, maar niet terecht worden gewezen.
|
Hier kan nog veel over gezegd worden
![]() Maar vind het wel goed dat er wetten zijn.. Zeker in het verkeer en dergelijke.. Njaa ook wel weer niet te overdreven.. Maar denk wel dat jullie snappen wat ik bedoel www.flitsservice.nl ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
misdaad is datgene wat tegen de wetten in gaat dus in die zin is er zonder een wet geen misdaad.
maar in zijn algemeenheid verstaan we onder misdaad meer datgene wat als iets tegen de maatschappij of een mens is gericht. Dat zal er wel zijn. Het verschijnsel zal blijven alleen dan officieel niet onder de term 'misdaad' vallen |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
Het enigste manier om de wetten af te schaffen, en geen misdaad (legaal of niet legaal) te (be)houden is om helemaal opnieuw te beginnen, te zorgen dat er nooit wetten waren geweest. Dat zou men weer van de gedachte van de Algemen Wil (de eeuw van de verlichters, kijk maar na in je gesch boek) genoeg moeten hebben (dat houdt in: iedereen doet wat beste is voor het volk en het algemene welzijn, en daarna pas het beste is voor zich zelf, een hele mooie gedachte, maar helaas met onze maatschappij niet uitvoerbaar).
Maar het kan gewoon niet in onze maatschappij. VB: als de leraar een klas uit loopt, wordt het rumoerig, ook omdat er dan niemand is om je op je kop te geven, en ook omdat het nog steeds als stoer wordt geizien om te doen wat eigenlijk niet mag. Als we die gedachte weg kunnen ahlen, dan kunnenw emisschien nog aan wetten afschaffen denken...
||
![]() |
Citaat:
Ik vindt niet dat we alle wetten moeten afschaffen omdat dan iedereen zijn eigen gang zou gaane n de samenlevig in elkaar stort, as er geen weten zijn hoeft namenlijk niets.
|
![]() |
Als er geen wetten zijn, hoe wil je me dan tegen houden als ik jou tv uit je huis haal ? en als jij maar daarvoor vermoord, kan jij dan rustig leven met het idee dat je niets fout hebt gedaan ? Wetten zijn er niet om de mens in bedwang te houden, maar besef te geven van elkaar.
|
Zolang de mens in termen van goed en kwaad denkt, zal misdaad bestaan. Dat het niet op papier bestaat, wil niet dat zeggen dat het er niet is. En wetten kwamen er pas na het gedrag dat als fout werd ervaren. Als iets niet bestaat, kun je het ook niet verbieden.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een samenleving heeft trouwens altijd wetten, alleen we noemen ze niet 'wetten'. Een samenleving, een natie heeft namelijk altijd een samenspel van bepaalde normen en waarden, wat in die specifieke groep mensen als acceptabel en wat als onacceptabel wordt beschouwd. Mensen die gedrag vertonen wat volgens die normen en waarden onacceptabel is moeten worden aangepakt, dat is een basisregel van de samenleving. Verder hebben mensen regels nodig om zichzelf veilig te voelen. Als er geen wetten zijn kunnen mensen dus vooraf niet weten wat mag en wat niet. Dat levert onzekerheid en chaos op en dat is natuurlijk onwenselijk. Een samenleving zonder regels is totale anarchie en dat is onwenselijk. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Een misdaad is heel simpel een daad waar iets mis mee is. Daar heb ik geen wetten voor nodig (sowieso heb ik die niet nodig), daarheb ik een geweten voor.
|
![]() |
Wat een onnozele topic. Natuurlijk is er dan nog misdaad, maar het is gewoon niet meer gedefinieerd. Wetten afschaffen omdat er dan geen misdaad meer is, of toch geen gedefinieerde misdaad, is nogal naïef...
Hoe meer ik het laat doordringen hoe meer ik het onzin vind ![]() Trouwens, aan de redenering van die cartoon schort er ook iets, maar dit is nu niet de discussie... Wel leuke cartoon ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Misdaad bestaat nog wel maar is geen misdaad meer.
||
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Wordt wakker man, zolang iedereen nog alleen maar aan zichzelf denkt moeten er meer en meer wetten komen om hun asociale gedrag te beteugelen. Rokers hebben diverse malen bewezen niet slim genoeg te zijn om niet te roken waar gewone gezonde mensen zijn... en zelfs als het verboden is doen ze het toch (denk aan de balkons in treinen of achterin de bus) <-- natuurlijk zijn niet alle rokers zo ![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Zoals Youp van't Hek al heel slim opmerkte 'iedereen is gek'
Laatst gewijzigd op 23-04-2002 om 13:35. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Jouw stelling valt of staat met dat onderscheid...
|
![]() |
Misdaad zou er blijven, of je het nu misdaad noemt of niet. Wel is het zo dat de mensen het recht dan in eigen hand zouden gaan nemen. Als ze verkracht worden bijvoorbee;d, zouden ze de dader daarna vermoorden (waar ik het trouwens helemaal mee eens ben). Maar ook voor kleinere misdaden of ruzie's zouden mensen vermoord worden.
De mensheid kan naar mijn mening helaas niet samenleven zonder wetten, zonder ruzie en oorlog te maken. Het is de menselijke natuur die dat (helaas) doet. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
misdaad is een mening. Een 'foute' daad. Je kan niet objectief en zonder referentiekader dat iets 'fout' is. In dit geval is het wetboek het referentiekader. Als je alle defenities van een 'foute' daad eruit haalt, dan kan je iets ook niet meer definieren als een misdaad. Je kan het nog steeds een misdaad vinden, maar het is er geen meer simpelweg omdat je geen referentiekader meer hebt. Bij ziektes en geld ligt het anders. Dit zijn substantiele dingen, dus die blijven bestaan ook als je de noemer weghaalt (Als je geld weghaalt blijft iemand materieeel gezien rijk of arm). Het wetboek is gewoon de vastgelegde mening van de massa. Als je die niet vastlegd heb je ook geen absolute misdaden meer. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
enquete cellentekort Sveerz | 21 | 22-03-2004 21:23 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
extreem-rechts en de wet SSER | 60 | 03-12-2003 13:51 | |
Liefde & Relatie |
LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde. Rerisen Phoenix | 58 | 13-06-2003 07:23 | |
Het CDA wil strenge regels voor integratie. michael1 | 45 | 15-03-2003 23:19 | |
Nederland in verval.... TefnachT | 101 | 22-08-2002 00:01 |