Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2010, 21:54
Verwijderd
Je kunt als ouders toch prima zeggen "Ze hebben als grapje een enge film over Sinterklaas gemaakt, en het is natuurlijk heel stout om te doen alsof Sinterklaas een hele enge man is, maar het is natuurlijk allemaal nep, want de echte Sinterklaas is gewoon die lieve man die je cadeautjes en snoepjes brengt."
Niets aan de hand volgens mij.
Advertentie
Verwijderd
Citaat:
ben jij opgegroeid nabij tsjernobyl ofzo? ik weet zeker dat kinderen uit 'mijn omgeving' dat wel kunnen op hun 4e
Goed, daar wil ik wel een verslag van horen. Volgende week zal hij hier ook wel om de hoek hangen en het stikt hier van de kleine kinderen in de buurt, dan ga ik wel eens rondvragen.
Verwijderd
Citaat:
Jouw ouders hebben dus altijd jouw irreëele angsten gevoed in plaats van gewoon uitleggen hoe het in elkaar steekt?
Een ouder kan wel zeggen 'dat is de gemene broer van Sinterklaas', of iets van dien aard, maar denk je dat een bang kind dan denkt: ooooh oke, niks aan de hand?

Nee, die gaat erover doorfantaseren.
Verwijderd
Ha we gaan toch kinderen opofferen. Gaaf.
Oud 20-10-2010, 21:55
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Je kunt als ouders toch prima zeggen "Ze hebben als grapje een enge film over Sinterklaas gemaakt, en het is natuurlijk heel stout om te doen alsof Sinterklaas een hele enge man is, maar het is natuurlijk allemaal nep, want de echte Sinterklaas is gewoon die lieve man die je cadeautjes en snoepjes brengt."
Niets aan de hand volgens mij.
Ik kreeg ook nachtmerries over doornroosje, ookal wist ik dat het niet echt was.
Verwijderd
Citaat:
Als ik een kind had en het betreffende kind zou de pientere vraag stellen "Pappa, wat is dat voor rare Sinterklaas?" dan zou ik zeggen.

"Dat is de Sinterklaas van de Moslims, maar die komt er bij ons niet on hoor jongen -aait over bol-". Puur omdat het kan.
Verwijderd
Citaat:
ben jij opgegroeid nabij tsjernobyl ofzo? ik weet zeker dat kinderen uit 'mijn omgeving' dat wel kunnen op hun 4e
De meeste kinderen kunnen nog niet zo abstract denken. Kinderen zien daar in 9 van de 10 gevallen niet een Sint in. Dat heeft met de ontwikkeling van hun brein te maken.

En in die 1 van de 10 gevallen verzin je een smoesjes, geef een aai over de bol en alles is weer goed.

Geen probleem dus.
Uice
Uice is offline
Citaat:
[afbeelding]

Valt reuze mee en is veels te abstract voor een kind.
Mijn nichtje van twee zou hem ongetwijfeld als Sinterklaas herkennen, maar ik denk niet dat ze er bang van zou worden.
Verwijderd
Citaat:
Dat staat er inderdaad
Ja. Ouders hebben namelijk enorm veel invloed op hun kinderen. Als je dit als ouder relativeert dan zal dat kind het afdoen als zodanig en er vervolgens niet meer bij stilstaan.
Oud 20-10-2010, 21:56
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Een ouder kan wel zeggen 'dat is de gemene broer van Sinterklaas', of iets van dien aard, maar denk je dat een bang kind dan denkt: ooooh oke, niks aan de hand?

Je hoeft het echt niet uit te leggen hoor.. je eerste post was duidelijk en deadlock las daar gewoon in wat hij daarin wilde lezen om jou te porren.. Wat niet erg goed werkte want het was gewoon een domme opmerking. Zoals LL ook al aangaf.
Verwijderd
Citaat:
Mijn nichtje van twee zou hem ongetwijfeld als Sinterklaas herkennen, maar ik denk niet dat ze er bang van zou worden.
Twee is dan weer te jong. Dan weten kinderen nog niet wat ze eng 'horen' te vinden en wat niet.

Vanaf 3 komt dat besef pas. Vanaf 7 gaat dat juist weer voorbij, en kan een kind zulke dingen beredeneren.
Rationeel
Rationeel is offline
goed, fans begint. geloof ik
Verwijderd
Citaat:
Ja. Ouders hebben namelijk enorm veel invloed op hun kinderen. Als je dit als ouder relativeert dan zal dat kind het afdoen als zodanig en er vervolgens niet meer bij stilstaan.
Zo werkt het echt niet
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Nee.
Verwijderd
Citaat:
Ik kreeg ook nachtmerries over doornroosje, ookal wist ik dat het niet echt was.
Maar het ''ik-ervaring'' verhaal gaat hier echt niet in op. Misschien waren jij en stefenootje met je ''ik-ervaring'' verhalen wel de meest labiele en zwak-emotionele kinderen in Nederland op dat moment.
Het is geen argument om de poster niet te doen.

(en dit is natuurlijk heerlijk overdreven en ben nou maar niet op jullie teentjes getrapt )
Verwijderd
Citaat:
Maar vind je dit niet dan?
Natuurlijk is dat zo, maar dat geldt toch ook voor andere enge filmposters. Ik bedoel, ik hoefde vroeger maar een schietpartij op tv en een beetje bloed te zien en ik had al nachtmerries. Ik had nachtmerries van Scrooged (met Bill Murray) terwijl dat een supermaffe komedie is. Dat kun je hebben als kind, maar ik verwacht niet dat kinderen echt gaan denken dat Sinterklaas zo'n enge man is als in die film. En daarmee is deze filmposter voor mij dus niet anders dan andere horrorposters.
Carn
Carn is offline
Citaat:
Waar héb je het in godsnaam over en waarom is dat gelinkt? Doe eens niet zo suf.
Niets sufs aan. ik verving het woord "posters" door "reclames" en "kinderen" door "vrouwen". Wat mij betreft is de argumentatie hetzelfde.
Oud 20-10-2010, 21:57
Verwijderd
Citaat:
Je hoeft het echt niet uit te leggen hoor.. je eerste post was duidelijk en deadlock las daar gewoon in wat hij daarin wilde lezen om jou te porren.. Wat niet erg goed werkte want het was gewoon een domme opmerking. Zoals LL ook al aangaf.
Oh oke.

Het gaat ook zo snel allemaal, en met driekwart fles wijn in m'n mik kan ik niet alles 100% volgen
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ja, alle jonge kinderen die ik ken zouden het ook herkennen.
Verwijderd
Citaat:
Dus wat wil je dan zeggen? Dat je ouders je hadden moeten behoeden voor de film Doornroosje? Zie wat ik net gezegd heb
Oud 20-10-2010, 21:58
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Niets sufs aan. ik verving het woord "posters" door "reclames" en "kinderen" door "vrouwen". Wat mij betreft is de argumentatie hetzelfde.
Behalve dan dat je nu net doet alsof dat over dezelfde vrouwen gaat, wat niet het geval is. Daarnaast is het een andere discussie die hier niets mee te maken heeft.. dus ik snap de opmerking (of de grap?) niet.
Verwijderd
Citaat:
Zo werkt het echt niet
Jawel.
Verwijderd
Citaat:
goed, fans begint. geloof ik
Er is voetbal hoor en waar voetbal is daar zijn...
Verwijderd
Citaat:
Ja, alle jonge kinderen die ik ken zouden het ook herkennen.
Alle jonge kinderen die ik ken zouden het niet herkennen.
Verwijderd
Mijn nichtje herkent in een rondje met een driehoek erboven al Sinterklaas
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Dus wat wil je dan zeggen? Dat je ouders je hadden moeten behoeden voor de film Doornroosje? Zie wat ik net gezegd heb
Nee, dat weten dat iets niet echt is (of het uitgelegd krijgen) niet direct ervoor zorgt dat je het dan ook niet meer eng vindt.
Oud 20-10-2010, 21:59
Verwijderd
Citaat:
Nee.
Als dat niet zo zou zijn, zouden mensen continu schreeuwend rondrennen omdat ze voor alles een irrationele angst hebben.
Verwijderd
Maargoed, de poster komt toch wat er ook uit deze discussie komt!

En dat is een goed gegeven
Uice
Uice is offline
Citaat:
Twee is dan weer te jong. Dan weten kinderen nog niet wat ze eng 'horen' te vinden en wat niet.

Vanaf 3 komt dat besef pas. Vanaf 7 gaat dat juist weer voorbij, en kan een kind zulke dingen beredeneren.
En vanaf drie kun je kinderen prima uitleggen dat het niet de echte Sint is, en dan is het net zo eng als iedere horrorposter die kinderen zien.
Verwijderd
Citaat:
Als dat niet zo zou zijn, zouden mensen continu schreeuwend rondrennen omdat ze voor alles een irrationele angst hebben.
Nou je hebt wel zoiets als ''God'' en ''Allah''.
Verwijderd
Citaat:
Jawel.
Ja angst is een controleerbaar proces, dat blijkt uit alles
Oud 20-10-2010, 22:00
Verwijderd
Citaat:

Dat is dan ook een ontzettend dom iets om te zeggen, want je impliceert ermee dat die enge man/Sint dus ook echt bestaat, waar die kinderen inderdaad niet minder bang van zullen worden. Ze zullen alleen maar banger worden omdat misschien het kleine beetje twijfel dat ze in zag hadden over het echte bestaan van zo'n enge man, nu door een volwassene weg wordt genomen...
Verwijderd
Citaat:
Nee, dat weten dat iets niet echt is (of het uitgelegd krijgen) niet direct ervoor zorgt dat je het dan ook niet meer eng vindt.
Dat klopt, maar het maakt het een stuk makkelijker om te handelen. En nachtmerries hoeven niets te zeggen over dat je iets eng vindt. Ik vind treinen gaaf en hoogtes doodeng en moet je eens raden waar ik wel eens een nachtmerrie over heb en waar ik wel eens heel fijn over droom.
Carn
Carn is offline
Citaat:
Behalve dan dat je nu net doet alsof dat over dezelfde vrouwen gaat, wat niet het geval is. Daarnaast is het een andere discussie die hier niets mee te maken heeft.. dus ik snap de opmerking (of de grap?) niet.
Dat als je de betreffende Sint-poster zo erg vindt er nog wel duizend andere zaken zijn die manipulerend, bedriegend en als kwetsend te ervaren zijn. Zoals bijvoorbeeld de overdaad aan "lekkere wijven" in reclames wat weer voor een verstoord beeld zorgt bij vrouwen die daar vatbaar voor zijn.

Enfin, ik vind de Sint posters prima, en huilkindjes moeten gewoon aan hun ouders vragen hoe en wat.
Verwijderd
Citaat:
Nou je hebt wel zoiets als ''God'' en ''Allah''.
dat is irrationeel geloof
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Nou ja, het werkt vaak wel zo. Maar niet altijd. En dat heeft niets met de uitleg van ouders te maken. Je denkt toch niet dat mijn vader tegen me gezegd heeft "spinnen zijn eng, daar moet je wel even een fobie voor ontwikkelen"? Integendeel.. maar toch is die angst er.
Verwijderd
Citaat:
Nee, maar dat zeg ik dus ook niet. Betekent niet dat het niet zou mogen bestaan/dat kinderen er niet (al dan niet per ongeluk) mee geconfronteerd mogen worden.
Oud 20-10-2010, 22:01
Uice
Uice is offline
Johan Nijenhuis kan zich beter druk maken om reclames die wel op kinderen gericht zijn, dat lijkt me een stuk schadelijker.
Oud 20-10-2010, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Nou ja, het werkt vaak wel zo. Maar niet altijd. En dat heeft niets met de uitleg van ouders te maken. Je denkt toch niet dat mijn vader tegen me gezegd heeft "spinnen zijn eng, daar moet je wel even een fobie voor ontwikkelen"? Integendeel.. maar toch is die angst er.
Is die angst dusdanig erg dat het een fobie is? Of vind je het gewoon eng want daar zit nog wel een klein beetje verschil tussen.
Oud 20-10-2010, 22:02
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Dat als je de betreffende Sint-poster zo erg vindt er nog wel duizend andere zaken zijn die manipulerend, bedriegend en als kwetsend te ervaren zijn. Zoals bijvoorbeeld de overdaad aan "lekkere wijven" in reclames wat weer voor een verstoord beeld zorgt bij vrouwen die daar vatbaar voor zijn.

Enfin, ik vind de Sint posters prima, en huilkindjes moeten gewoon aan hun ouders vragen hoe en wat.
Wel ja, vul lekker even een plaatje over mij in.
Verwijderd
Citaat:
dat is irrationeel geloof
Gebaseerd op angst voor het onbekende
Verwijderd
Jongens sorry, ik heb echt een beetje te veel gedronken om nog zin te hebben om alles grondig te lezen.

Dus tot zover.
Oud 20-10-2010, 22:03
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Is die angst dusdanig erg dat het een fobie is? Of vind je het gewoon eng want daar zit nog wel een klein beetje verschil tussen.
Maakt het in dit geval uit? Jij zegt dat alle angst door ouders kan worden weggenomen. Dat is niet waar. Mijn angst voor spinnen is daar een (van de vele) voorbeeld(en) van.
Verwijderd
Citaat:
Maar het ''ik-ervaring'' verhaal gaat hier echt niet in op. Misschien waren jij en stefenootje met je ''ik-ervaring'' verhalen wel de meest labiele en zwak-emotionele kinderen in Nederland op dat moment.
Het is geen argument om de poster niet te doen.

(en dit is natuurlijk heerlijk overdreven en ben nou maar niet op jullie teentjes getrapt )
Eens. En ik hoor zelf dus absoluut bij die zwak-emotionele kinderen.
Verwijderd
Citaat:
Jongens sorry, ik heb echt een beetje te veel gedronken om nog zin te hebben om alles grondig te lezen.

Dus tot zover.
Heb je Wheezle al gepm'ed?
Carn
Carn is offline
Citaat:
waar doe ik dat? Ik vind de Sint/kindjes discussie hetzelfde als de Reclame/vrouwen discussie. De een heeft er geen probleem mee, de ander wel. Dat krijg je in een kapitalistisch land.
Verwijderd
Citaat:
Eens. En ik hoor zelf dus absoluut bij die zwak-emotionele kinderen.
Arm meisje toch
Oud 20-10-2010, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Gebaseerd op angst voor het onbekende
nee gebaseerd op ongefundeerde hoop.
Oud 20-10-2010, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Hij generaliseert en heeft het niet specifiek over jou maar onderzoek na onderzoek zegt hetzelfde als wat hij zegt. Het is dus niet zo heel vreemd. Ik vind het zelf geen goede vergelijking omdat de kinderpsyche toch wel een beetje anders in elkaar steekt, maar ik snap het ergens wel.
Oud 20-10-2010, 22:05
Verwijderd
Citaat:
nee gebaseerd op ongefundeerde hoop.
En waar is die ongefundeerde hoop op gebaseerd --> Angst voor de straf van het hiernamaals én het onbekende wat men niet kan verklaren.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten