Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met geloof ligt dat wat anders, of mag ik toch hopen: daar kies je vrijwillig voor. Je omgeving zit daar misschien ook in; maar je raakt die omgeving enkel kwijt indien die omgeving fanatiek aanhangt bij dat geloof. In een gematigd milieu kan je zo opstappen; als ik morgen zou besluiten om plots getuige van Jehova te worden, zouden mijn ouders wat vreemd opkijken en waarschijnlijk eens goed lachen, maar dat zou mijn keuze zijn en de band met mijn omgeving zou daardoor niet veranderen (nu ja, misschien zou ik meer deur-aan-deur gaan ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Er is hier geen sprake van een stelling. Er is hier sprake van een discussie over geloof. dat zijn 2 verschillende dingen ![]() zoals ik al eerder gezegt heb: lang niet alle gelovigen zijn 100% voor de bijbel, dus om iemand vast te gaan pinnen (haha leuke woordspeling ![]() Als Amerikaan zijnde heb je heel veel vrijheid hoor. Als je totaal niet achter je president staat en je wilt geen onderdeel zijn van wat hij allemaal doet onder de naam van jouw land kan je ook best verhuizen naar een ander land. Daarnaast is het niet aan het volk om een president te stoppen. Dat klinkt allemaal heel leuk en aardig enzo, maar uiteindelijk is het doel van democratie dat het volk de macht heeft. Praktijk geeft echter dat de politiek de macht heeft en als het volk daar tegenin gaat, terwijl de politiek ermee door wilt gaan kunnen deze van alles inzetten om tegen het volk in te gaan (denk aan politie om demonstraties tegen te houden, denk aan dat er pas iets wordt besloten in de politiek als politieke leiders het over dat onderwerp willen hebben) Er zijn inderdaad mensen die zelf in het geloof stappen. Het komt echter ook vaak voor dat je hier als het ware in gesleept wordt door bijv. je ouders. En ja dan zou je als je dat wilt nog kunnen stoppen met het geloof en uit de kerk kunnen stappen, maar dan begint de vergelijking tussen uit Amerika verhuizen wel weer groter te worden he ![]() Er is geen bewijs dat God wel/niet bestaat. Volgens de bijbel zijn er mensen geweest die God gezien hebben, maarja misschien zeiden ze maar wat en is het allemaal BS. 1 ding is zeker: het GELOOF bestaat. Mensen geloven erin dat God bestaat. Er is zelfs een boek voor de mensen die dit willen geloven. Voor de 1 is het een godsdienstig boek, voor de ander is het 1 groot sprookjesboek en voor weer een ander klopt er helemaal niks van wat er staat. Bij deze het bewijs dat geloof in een God bestaat (ik zeg dus nergens dat God bestaat, dat kan ik wel denken, maar niet bewijzen). Wat je ook kan denken over het wel/niet bestaan van God, je kan er niet omheen dat het geloof bestaat, want het is een feit dat x aantal mensen op de wereld het Christendom (of welke andere willekeurige godsdienst) aanhangen. |
![]() |
||
Citaat:
2) die moslima ziet het waarschijnlijk zelf niet als 'vastzitten in een mentaal model' 3) zoals in mijn post hierboven staat: er valt niet te bewijzen of het wel of niet klopt. |
![]() |
|||||
Citaat:
Het is niet noodzakelijk een kwestie van lang geleden, oude bronnen kunnen betrouwbaar zijn; maar je moet kritisch nadenken over hun waarde. In de Bijbel staan ook nauwkeurige beschrijvingen van historische verschijnsels (zo uit het hoofd de plagen in Egypte), weliswaar was er geen God mee gemoeid maar er zijn sluitende verklaringen voor elk van die plagen als opeenvolging zoals beschreven in de Bijbel. Verschil met de Bijbel: alles wat in het canon staat komt uit hetzelfde kamp. Tuurlijk, er zijn onderlinge meningsverschillen; maar er is wel nog steeds een grond van gemeenschappelijkheid. Stel nu dat in de Bijbel A staat en je vind in 10 andere onafhankelijke werken dat het B is; dan is het kort door de bocht toch het waarschijnlijkste dat het B was en niet A? Dat is nog geen bewijs dat het B is, maar wel een aanduiding dat het misschien ook niet A is. Zie je het probleem met de Bijbel: het is één bron, weliswaar op verschillende momenten geschreven, vertaald en bijgewerkt; maar het is de enige "echte" bron voor die religie, het maakt niet uit wat om het even welk ander werk zegt (bv. wat de apocriefen zeggen). Kennis zit erin door meerdere bronnen te combineren en uit het geheel kennis te halen en ook om tegenstrijdige informatie te kunnen kaderen (bv. de situatie in Israël, zowel Israeli's als Paestijnen zeggen dat dat gebied van hen is; dat is onderling tegenstrijdig maar makkelijk te verklaren in de zin dat ze beiden op die plaats religieuze achtergrond hebben). Citaat:
Citaat:
![]() De vergelijkingen met uit de VS verhuizen is nog relatief ver weg: om uit de VS te geraken heb je financiële middelen nodig en moet je je lost kunnen maken van je omgeving. Om uit een geloof te stappen moet je je (in het gematigd geval) zelfs niet los kunnen maken van je omgeving, in het fundamenteel geval moet je je los kunnen maken van je omgeving. Losmaken van je omgeving kan iedereen, je moet gewoon achter die beslissing staan. Financiële middelen kan je ook proberen te verwerven, maar of het lukt is een andere zaak. Losmaken heb je zelf in handen (behalve in het fanatieke geval, dan heeft het geloof jou in handen ![]() Citaat:
Je haalt zelf ook al 1 bron aan, de Bijbel (en gelukkig haal je hem zelf ook weer onderuit): dat is geen zuivere bron. Als je op zoek bent naar een goed product, weet je toch ook wel dat je de reclame van dat product niet helemaal kan vertrouwen?
||
![]() |
Citaat:
2. "U zult niet doden." maar ach, elke stad met ook maar één niet Christenen er in moet massaal afgeslacht worden, genocide. 3. "God houdt van "ons"." Maar zodra een mens het meest voorkomende menselijke kenmerk doet: fouten maken. En dit zonder vragen naar vergiffenis te vragen, dan is hij "genoodzaakt" je over te dragen aan Satan. Paradox #2 4. Noah was zeer oud op het moment dat de zonde vloed kwam, maar als nog heeft hij het voorelkaar gekregen de wereldbevolking opnieuw op te bouwen, is dit niet ook incest? Paradox #3 5. Noah was zoals ik al eerder zei, zeer oud, hoe kan het dat hij niet zaad dood was? De verhalen over hedendaags Jesus, God en Satan waren er al rond 3500 VC in het alouden Egypte bekend. Hier wordt alles tot in de details uitgelegd, Zeitgeist over religie, deel 1 t/m 3: http://www.youtube.com/watch?v=BNf-P_5u_Hw http://www.youtube.com/watch?v=qc-mrJf45Hg http://www.youtube.com/watch?v=IjAegPhQOUg Laatst gewijzigd op 20-01-2011 om 10:03. |
![]() |
||
Citaat:
Geloof zou samen moeten kunnen gaan met twijfelen. Als je niet twijfelt dan geloof je iets niet, dan weet je het.
||
Citaat:
Volgens mij verwar je ook paradox met contradictie: het ene is iets dat onmogelijk lijkt op het eerste zich, maar wel waar is; het andere is een inwendige inconsistentie. Als voorbeeld voor een paradox: de verjaardagsparadox. Om op Noah terug te komen, ik ken de bijbelse tekst niet goed genoeg daarvoor; maar je mag ook niet vergeten dat de levensverwachting in die tijd veel lager lag dan momenteel het geval is. Ik ken geen exacte getallen, maar op bv. http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/age/roman.html staan ze voor Egypte enkele eeuwen geleden. Een oude man toen, is vandaag de dag iemand die nog 10 of 15 jaar moet werken (en daarna nog wel 15 jaar van pensioen kan genieten). Ook stel ik me vragen bij je vruchtbaarheidsargument: als je deze site mag geloven, is het zelfs op 80-jarige leeftijd nog mogelijk om kinderen te krijgen. Het hele argument van incest is weliswaar een interessant detail, duidelijk niet in overeenstemming met de biologische kennis die we vandaag hebben (anders liep het vol met idioten); maar dat doet verder niet ter zake in het al-dan-niet-bestaan van God.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik vind het persoonlijk ook nogal vreemd dat het geloof zich overal inmengt, langs een kant denk ik dan inderdaad aan politieke partijen, elk land heeft wel een christelijke partij. Geloof en politiek hebben toch geen moer met elkaar te maken; of dat zou toch zo moeten zijn in mijn ogen. Idem met die hopen christelijke verenigingen die als hoofddoel niet het geloof hebben. Evangelische omroep heeft bv. wel het geloof als doel (hun eigen mensen inlichten, entertainen, weet-ik-veel); maar het is gewoon discriminatoir om bv. een christelijke partij te hebben, om christelijke vakbonden te hebben, om christelijke scholen te hebben. Die verenigingen stellen zich bereid om voor hun eigen lotgenoten te zorgen en niet voor de mensen. Nu, vakbond en school is een vrije keuze natuurlijk; dus daar kan je omheen. Maar in ons politiek stelsel heb je te leven met wat andere mensen stemmen. Een geloofsgebonden partij is te vergelijken met een racistische partij: dat is geen partij die er is om voor alle inwoners van een land te zorgen, maar enkel voor de inwoners die aanhangen bij hun ideologie. Ik zeg natuurlijk niet dat gelovigen niet aan politiek mogen doen, allesbehalve, maar ik vind het hele fenomeen van die geloofsgebonden instellingen niet echt koosjer. Als je een politieke mening hebt, goed; maar je kan dat toch moeilijk enkel baseren op je geloof?
||
Citaat:
Christenen die die staatsvorm willen, zijn natuurlijk van harte welkom in landen als Iran, Noord-Pakistan, of Saoudi-Arabië, maar niet geheel toevallig, zijn dat nogal rottige plaatsen om te wonen. Dat komt doordat ze daar wel religie opdringen.
|||
Citaat:
![]() En hoe bepaal jij wat overlast is? Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Daarnaast is geluidsoverlast al verboden, en zijn er grondrechten die het opdringen van de zondagsrust verbieden. De toepassing ervan is alleen corrupt. Neem nu de asociale pastoor in Tilburg die elke morgen zijn kerkklokken luidde voor 7 uur. Na maanden procederen kreeg de buurt een kwartiertje toe van de rechter. Dat is pure discriminatie, want iemand die elke morgen een andere vorm van geluidsoverlast veroorzaakte zou zonder twijfel zwaarder gestraft zijn.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() 'lawaai van de kerken' in de meeste huizen om een kerk heen heb je niet zo veel last van het lawaai. En als je graag uit wilt slapen op zondag had je beter van te voren kunenn bedenken dat je niet de pastoor als buurman had moeten nemen ![]() 'winkels die niet open mogen' daarvoor heb je nog zaterdag en koopzondagen. Je hoeft toch niet perse op zondag iets te kopen? Of blijft er als je op zondag geen geld uitgeeft zoveel geld over dat je multimilionair wordt en iedereen geld van je moet hebben? Ook in dat geval: geef je geld op andere dagen in de week uit. 'inmenging in de politiek' Leuk argument. Wel jammer hè dat je in Nederland een politieke partij mag starten met standpunten waar niet iedereen het mee eens is? Ik vind de PVV ook helemaal niks, maar ik ga niet moeilijk zitten doen dat andere mensen wel voor de PVV willen stemmen. Daarnaast is het logisch dat politiek en geloof een beetje samen gaan, aangezien de koninklijke familie christelijk is en het hun taak is om het land te besturen (ookal laten ze dit over aan de politiek). Nederland is (vanuit de geschiedenis gezien) toch wel redelijk christelijk en bestuurd door aanhangers van het christendom. Ik vind het dus niet raar dat het geloof tegenwoordig nog steeds een onderdeel van de politiek uitmaakt. Maarja ik hoor al dat ik te maken heb met wat PVV aanhangers ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Ik ben er zelf weliswaar van overtuigd dat het gezonder is om elke week ook enkele dagen vrije tijd te hebben; maar ik zie geen reden om anderen te verplichten dat systeem ook te volgen. Offtopic: (Als het van mij afhing, zou ik de maatschappij in een 24/24-werkmodel steken: mensen die 's nachts werken, mensen die overdag werken; 7/7 hoort daar ook bij. Maar denk gewoon al eens aan de voordelen: geen energiecentrales die 's nachts onnodig toeren staan te maken, je kan om het even wanneer je zaakjes regelen, niet meer een dag vrijaf moeten nemen omdat een bepaalde gemeentedienst enkel open is op de momenten dat de normale mens werkt). Citaat:
Citaat:
|||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
De Nederlandse moraal is al een tijd niet langer dat je je religie mag opdringen aan andere mensen. En dat men dat vroeger wel wilde is een slecht argument. Daarnaast is de winkeltijdenwet zelf onwettig. Het kan slechts blijven bestaan bij de gratie van het ontbreken van een actieve grondwettelijke toets. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Om hier maar even om Mr. Mark te kunnen reageren. Waarom incest?
Dus ze hebben allemaal hun eigen vrouw goed goed. Stel die koppels maken kinderen. Die kinderen moeten zich nu kunnen voortplanten. Hoe? ofwel met hun eigen ouders, tantes en ooms of neven en nichten ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Zo kan een kleine minderheid iets blokkeren dat een grote meerderheid wil. De dag dat de PVDA een geweten laat groeien, het CDA eindelijk kiest voor vooruitgang of de VVD 76 zetels haalt is de dag dat de winkeltijdenwet op de helling gaat.
||
Citaat:
het volk heeft zelf gekozen voor die partijen dus er is geen sprake van een kleine minderheid die iets blokkeerd voor de grote meerderheid. Er is eerder sprake van de grote meerderheid die iets blokkeerd voor de kleine minderheid ![]() |
![]() |
||
MaxiDirk:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-01-2011 om 16:17. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Nah, je moet hetzelf weten. Je sloopt jezelf alleen maar! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Tenzij er natuurlijk sprake is van een misverstand en je de zon aanbidt, in dat geval klopt je uitspraak.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik zelf denk trouwens dat moorden niet per definitie iets slechts is. Uiteraard moeten er wel redenen voor zijn, die trouwens niet te vinden zijn in een zgn heilig boek, maar de afschuw die veel mensen hebben als ze het woord 'moord' en dat er géén geval zou zijn dat het goed gepraat kan worden deel ik niet. |
![]() |
||
Citaat:
Offtopic: Ik ben er trouwens van overtuigd dat moesten we geen vast weekstelsel (5 werkdagen, 2 dagen weekend vast voor iedereen), we minder last zouden hebben van enkele problemen zoals bv. files, inefficiënt gebruik van energiecentrales, gedoe aan gemeentediensten die enkel op de werkuren open zijn (dus voor een werkende mens niet toegankelijk), verminderde dienst bij het openbaar vervoer, ... Rustdagen vrijlaten betekent niet dat we niet gaan rusten; het betekent voor een deel dat we buiten de rustdagen ook minder gedoe krijgen en dus meer energie kunnen steken in echt werk. Offtopic: Of moord al dan niet goed is, is een ethische kwestie; over het algemeen niet echt goed; maar er zullen genoeg gevallen te bedenken zijn waar het wel verantwoord is. Om het weer op een reductio ad Hitlerum te gooien: maar weinig mensen zullen de moordpoging op Hitler afkeuren: in WO II heeft hij meer misdaan dan een enkeling vermoord, door hem (hypothetisch) te vermoorden, zou je bv. het leven van miljoenen mensen verbeterd hebben.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloven? De uitverkiezing Mr.Mark | 45 | 27-12-2010 09:43 | |
De Kantine |
Ranking the Scholieren #3 Geel | 500 | 16-10-2010 14:57 | |
Waarom geloof jij niet? Magican2 | 500 | 24-07-2009 12:39 | |
geloof en seks kreeftjepeefje | 111 | 25-06-2009 11:46 | |
Algemene schoolzaken |
Enquête: grote verschillen in denkwijzen gelovigen en niet-gelovigen? Syzygy | 128 | 21-06-2005 17:02 | |
De Draak vs God [Openbaring van vragen] Kazanka | 73 | 07-10-2003 11:44 |