Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Staat er nou ergens dat hij het doet omdat-ie inderdaad vindt dat de vrouw ondergeschikt is aan de man en/of omdat de vrouw onrein is/kan zijn? Want iedereen loopt maar met termen als belediging en vrouwonvriendelijk te strooien zonder dat ik ook maar ergens kan vinden dat dat is wat er achter zit. In de moslimcultuur geldt het niet geven van een hand aan vrouwen in veel gevallen (nee, niet alle) als een teken van respect jegens die vrouw (en evt haar man/familie). Ik zou toch graag willen geloven dat de HvA zulke praktijken alleen maar toestaat als ze weten dat de achterliggende gedachte niet beledigend en denigrerend is.
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Er zijn genoeg moslims die geen alcohol drinken, maar die wel hun baard afscheren. Zo leven ze één geloofsregel na, en één niet. (Ik ken de Koran verder niet letterlijk, maar dit heb ik meerdere malen als geloofsregels voorbij horen komen.) Vervang "alcohol drinken" door "vrouwen een hand geven" en "hun baard afscheren" door "vrouwen als gelijke zien", en je snapt waarom het een aanname is en geen logisch gevolg. Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Bijgelovig zijn is één ding, maar op een seculier instituut als het HvA, waar gelijkheid hoog in het vaandel staat, behoren m.i. de leraren een voorbeeldfunctie te vervullen en één geslacht geen handen willen schudden is dermate ridicuul dat het daar geen plek hoort te hebben.
Genoeg reden voor ontslag dus. Maar ik weet zeker dat niemand moeilijk gaat doen als hij onder het vakkenvullen weigert handjeklap te doen met die enge vrouwtjes. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Het is toch allemaal wat. En schudt hij wel de hand van een man die homo is?
Persoonlijk vind ik dit een zaak voor de school. Als de school bepaalt dat de handen schudden onderdeel is van het begroeten van mensen en daarmee de werkzaamheden, dan mogen ze hem ontslaan van mij. Als de school dit niet beschouwt als een dergelijke zaak mag hij van mij part blijven. Dit neemt niet weg dat dit weer een voorbeeld is van een dieper liggende vrouwenhaat uit een achterlijke religie. En dat de betreffende man een debiel is die ik liever vandaag nog dit land zou zien verlaten.
|
![]() |
Maar als ik de hele discussie een beetje volg (en er ook nog even wiki op nasla), dan zijn er twee redenen waarom mannen de vrouwen geen hand willen geven.
1. Respect voor de eigen vrouw, geen contact derhalve met andere vrouwen (een beetje in de lijn van het dragen van hoofddoekjes of burka's. 2. Vrouwen zouden onrein zijn. Als je de handenschudweigeraars navraagt blijft de reden vaak een beetje in het midden hangen. Reden 1 vind ik te billijken, en valt binnen de cultuurverschillen. Als ik iemand zou moeten zoenen zou ik daar ook (wellicht) problemen mee hebben. reden 2 ligt heel dicht aan tegen discriminatie. Want als je anderen even geen hand geeft (of zoent) dan kan ik mij dat voorstellen. Als er griep heerst bijvoorbeeld. Maar bij reden twee moet er per definitie geen onderscheid worden gemaakt tussen mannen en vrouwen. Meestal als er zo'n ophef oer gemaakt wordt, is er een andere reden dan het niet schudden van de hand. Men wil bijv meer aandacht voor de eigen cultuur. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Overigens kan je je in die situatie nog steeds afvragen of dit een goed idee is. Want zelfs als het gebeurt vanuit respect, heeft het een omgekeerd effect. Je kunt je afvragen of je er dan wel mee door moet gaan. (Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin dingen zo sterk tegen je principes indruisen dat je het écht niet voor elkaar krijgt om mee te doen met de gewoonte, maar deze man heeft tot voor kort wel handen geschud dus ik ben van mening dat zo'n situatie op dit moment niet aan de orde is)
||
Citaat:
Een buiging.. <3 Duidelijk iemand die vrouwen ondergeschikt vindt ![]()
||
Citaat:
Edit: zoals Lorelei al opmerkt.
||
Citaat:
Terwijl de man nota bene een docent aan de school is, en zowel een goed voorbeeld dient te geven (als in: basale omgangsvormen zijn toch wel het absolute minimum), als geen misbruik mag maken van zijn machtspositie richting leerlingen door hen te dwingen discriminatie te ontgaan. Het zou leuk worden als het anders zou werken zeg. Bordje bij de deur "Negers niet toegestaan op deze universiteit", maar dat is niet discriminerend, nee, wij bedoelden dat uitsluitend voor de volksgezondheid, want onderzoek in Afrika heeft uitgewezen dat hygiëne onder zwarten slechter is dan in het westen onder blanken. Om er maar even een even waardeloos excuus als voorbeeld bij te halen.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Sowieso was de bovenste post een reactie op een hele andere post die jij nu quote ![]() Laatst gewijzigd op 03-02-2011 om 20:01. |
![]() |
||
Citaat:
Het functioneren van de pedofiele leraar op de basisschool hoeft niet slechter te zijn dan een "gewone" leraar. Misschien kijkt hij de kindertjes iets langer na als ze de klas uitlopen, niks mis mee toch dan? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Dat is dus wezenlijk anders.
||
Citaat:
||
Citaat:
Wat een spijkers op laag water zoeken dit. Iedereen snapt voor zichzelf wel hoe communicatie werkt. Het is me een raadsel dat wanneer het een Islamiet betreft men opeens selectief dom lijkt te worden, en elke vorm van context vergeet. Ik roep als iemand zich uitspreekt tegen neonazi's die de hitlergroeit brengen toch ook niet 'maar je hand opsteken is toch een doodnormale begroeting?'. Dat zou gewoon de discussie traineren zijn, omdat ik best weet dat net als een hand, of een buiging, een arm opsteken verschillende contexten kan hebben.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar het lijkt me niet echt relevant, hij geeft ze geen hand omdat hij ze minderwaardig vindt. Dan kan hij natuurlijk heel politiek correct een hoofdknikje geven, maar dat maakt niet dat hij ze niet minderwaardig vindt. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|