Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Een WaJong is ook niet per se bedoeld om mee op je 19e uit huis te gaan, maar alleen om van te leven. En leven kan ook best als je nog een paar jaar bij je ouders blijft wonen.
De WaJong is 75% van het minimumloon (url=http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-hoog-is-de-wajong-uitkering.html]bron[/url]). Als je nu 23 zou zijn, is dat dus 1068,15 per maand (bron). Met maximale huurtoeslag voor iemand van 23+ (318 euro) en maximale zorgtoeslag (69 euro) kan dat 1455.15 worden. Daar zou je wel van kunnen leven, al is het geen vetpot. Als je uitgaat van huur van 750 euro/maand, zorgverzekering 100 euro/maand, gas/water/electriciteit van 150 euro per maand en boodschappen van 200 euro per maand zou je nog 255 euro overhouden. Maargoed, dat is dus pas over een aantal jaren. Maar wat ik niet helemaal snap, is dat je zegt dat je 575 euro WaJong krijgt, wat de volledige WaJong (75% van minimumjeugdloon) is voor iemand van 19, terwijl je ook nog studiefinanciering krijgt. Want op de eerste website die ik net noemde, staat dat iemand die studiefinanciering ontvangt, een WaJong krijgt die 25% van het minimumloon is ipv 75%. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Nouja, dan kan hij dus ook uitwonende stufi van 260 euro/maand krijgen naast de WaJong van 575, dan kom je totaal op 830 euro per maand en daarvan kan je prima op kamers wonen. |
![]() |
|
Tsja, soms kan je wel dingen willen maar moet je toch genoegen nemen met minder. Iedereen wil wel een huis voor zichzelf maar ook veel studenten zonder beperking kunnen zich dat niet veroorloven. Volgens mij bestaan er ook woonvormen voor jongeren met een wajong-uitkering die gesubsidieerd worden door de AWBZ en waarbij je dus minder huur betaalt. Misschien moet je daar eens naar informeren.
|
![]() |
als dat zelfstandig wonen krap word, dan vind ik dit wel een goede oplossing:
Volgens mij bestaan er ook woonvormen voor jongeren met een wajong-uitkering die gesubsidieerd worden door de AWBZ en waarbij je dus minder huur betaalt. Misschien moet je daar eens naar informeren. waar kan ik die vinden? |
![]() |
|
Je zou eens bij de CG-raad kunnen informeren (Chronisch Zieken en gehandicapten Raad). http://www.cg-raad.nl/.
Als je wilt weten wat je ongeveer kwijt bent als student, kun je de studieleenwijzer van het Nibud invullen. Aan het einde krijg je dan een begroting van een student, zie www.nibud.nl/studieleenwijzer. |
![]() |
|
Ik zit in een dergelijke situatie en woon uit huis. Ik ben echter pas vanaf m'n 21e uit huis gegaan omdat m'n wajong toen op een niveau was dat ik vond dat ik uit huis kon gaan wonen zonder continu over geld te moeten stressen. (je wajong gaat tot je 23e omhoog omdat het minimumloon tot je 23e omhoog gaat) Ik ben toen in eerste instantie antikraak gaan wonen omdat dat weinig geld kost. Dat hoeft niet per se maar vond ik wel comfortabel.
Ik krijg dus nu een volle wajong + uitwonende beurs en kan daar echt probleemloos van leven. Daarnaast betaal ik al mijn kosten (huur, collegegeld, verzekeringen, etc) gewoon zelf.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Niet direct kritisch naar de TS, maar hoezo krijgt iemand met 19 een uitkering (wajong) als je nog thuiswonend bent. Daarbij is je wajong + aanvullende beurs veel meer dan de normale student in Nederland heeft. Op Kamers moet er wel inzitten, maar je moet zelf ook realistisch blijven. Daarvan een gehele woning huren gaat niet lukken.
|
![]() |
Ik heb 650 a 700 euro nodig per maand. Ik krijg 100 euro huursubsidie en nog eens 70 zorgtoeslag. De rest moet bestaan uit stufi en overige inkomsten. Ofwel 700-100-70=530.
Dat kun je dus redden met alleen je uitkering. Maar iedereen leeft natuurlijk anders. Dus maak even een schatting van uitgaven en inkomsten, kun je zien wat je tekort komt. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Met een Wajong heb je meestal ook wel een duurdere zorgverzekering of in een andere vorm meer zorgkosten. Een deel daarvan kan je dan wel opgeven als aftrekpost bij je belastingaangifte maar je krijgt vrijwel nooit alles terug en je moet het toch wel eerst zelf zien te betalen.
||
![]() |
Citaat:
600 - 250 (= huur voor een zeer gelukkige student) - 125 (=collegegeld) - 90 (=zorgverzekering) - 20 (=telefoon voor een niet bellende student) = 115 euro per dag toch zeker een euro of 4 over! daar moet je dan alleen nog maar kleding, boeken, cadeautjes voor eventuele verjaardagen, andere verzekeringen (inboedel / reis / etc) en andere zaken van doen. owja en eten ![]() |
![]() |
|
Maar Lusi bedoel jij dat mensen die 800 euro te besteden hebben een flinke lening hebben? Want das pertinent onzin. 260 basisbeurs, 225 aanvullende beurs of bijdrage ouders, 70 zorgtoeslag daar kan een mens van rondkomen, maar is niet breed. Echt zon beetje elke student die ik ken heeft een bijbaantje van snel toch wel 10-12 uur per week, tegenover een euro of 7 per uur levert dat toch wel snel inkomsten van 300 euro in de maand extra nog op. Daar kan een mens inderdaad heel goed van rondkomen (en ook nog een gedeelte sparen). Krijg je echter geen bijdrage van je ouders én geen aanvullende beurs (de grenzen van de ibgroep houden immers niet altijd rekening met het uitgavenpatroon van ouders, meerdere kinderen etc), dan wordt het lastiger.
||
![]() |
Citaat:
je kan als student NIET rondkomen met 600 euro per maand als je geen bijdrage van je ouders krijgt. |
![]() |
|
Lusi, je moet ook je jaarlijke uitgaven erbij tellen he. Het is nogal makkelijk om te vergeten dat je 1700 euro per jaar aan collegegeld uitgeeft bijv. als je dat gewoon in 1x overmaakt (of laat overmaken door je ouders).
||
Citaat:
Ik draai met 500 in de maand plus ongeregelde inkomsten vanuit een bijbaan 100-250 per maand meestal ruim in de plus. En dan shop ik qua eten nog redelijk luxe ook. Daar zou zo €20-30 in de maand van af kunnen als het moest. Om boven de 800 per maand te komen moet je denk ik toch al gauw dingen doen als roken, heel vaak uitgaan, veel kleren kopen enz.
|
![]() |
nogmaals, kom eens met een voorbeeld-uitgavenoverzicht dan. ik wil jullie niet persé tegenspreken/in discussie gaan, maar ik ben nu heel benieuwd naar hoe jullie dit voor je zien.
als ik basisuitgaven optel kom ik op het volgende uit. hierbij zit ik met alles eerder aan de lage dan de hoge kant lijkt me en dan ga ik even uit van een student die NIET sport, geen krant leest en geen tv kijkt, NOOIT eens naar een verjaardag gaat en NOOIT eens gaat stappen (en voor het gemak geen inboedelverzekering en reisverzekering heeft, want hey, je blijft student he!): mobiel: 20 zorgverzekering: 90 boeken: 50 kleding: 50 huur (incl.): 250 collegegeld: 125 eten en drinken: 150 uitgaven totaal: 735 euro/maand |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik nam me voor niet meer te reageren, maar 150 voor eten? Dat vind ik echt belachelijke onzin. Ik heb nog nooit 150 uitgegeven aan boodschappen. En hebben we het over rondkomen, dan is 80 euro echt prima te doen.
En nogmaals, ik zeg niet dat iedereen het zpo doet of zou moeten doen, ik wil zelf ook wel eens het een of ander, maar basic zit je echt een stuk lager. Datzelfde geldt voor boeken die je kunt lenen of kopieren of overkopen, datzelfde geldt voor telefoonkosten. Het is gewoon te doen voor minder, dat is een feit, mijn punt is dat het stoort dat mensen doen alsof ze zo tekortgedaan worden met maar 800 per maand. 800 is easy peasy. |
![]() |
|
![]() |
Niet alle boeken kun je overkopen of (goedkoop) kopiëren, en voor sommige studies is 50,- nog heel laag ingeschat. Er is niet voor iedere student in iedere stad een kamer voor 250,- incl. beschikbaar. Als je om wat voor reden dan ook een aanvullende zorgverzekering hebt, kom je er niet met 90,-. Veel studenten reizen in het weekend graag naar familie (bijvoorbeeld om de was te doen) en dat kost ook geld als je een week-ov hebt voor je school.
Dat zijn toch echt nog steeds basisdingen. Het is heel fijn voor iedereen die kan rondkomen van 500,- maar vel ajb geen oordeel over mensen die dat niet kunnen. |
![]() |
|
![]() |
en 80 euro per maand aan, nou laten we het niet 'eten' noemen, maar gewoon 'boodschappen', is als je je best doet misschien wel mogelijk, maar het is niet reëel. als je dan één keer een biefstukje eet moet je minstens 2 dagen droge rijst of 4 dagen pasta-rood eten om het gemiddelde te halen
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
mobiel: 40
zorgverzekering: 130 kleding: 80 huur (incl.): 300 collegegeld: 167 eten en drinken: 100 Voor waar ik wil wonen ben ik écht wel 300 euro kwijt aan een huisje. Boeken krijg ik betaald doo rmijn ouders en ik krijg ook nog wel een bijdrage. Als je 500 euro of 600 p/m uitgeeft dan heb je een goedkoophuisje of zorgverzekering. Ik snap niet als je huis bv al 300 euro p/m kost en je collegegeld 176, hoe je dan maar 600 uit kan geven. |
![]() |
||
Citaat:
Maar Lusi, wat geef jij dan uit in dat lijstje van Rationeel? Want ik geloof je wel dat je van dat bedrag rond kunt komen, maar ik vraag me wel af waar je dan zoveel op bespaart. Oh en ik vind dat je inderdaad van 800 euro rond moet kunnen komen, ik ga niet zeggen dat je meer nodig hebt. Maar het lijkt mij lastig om van veel minder rond te kunnen komen.
||
Citaat:
Maar goed, dit dwaalt allemaal nogal van het topic af, veel mensen in de wajong zullen extra kosten hebben, dus dan heb je ook extra geld nodig, terwijl je juist niet in staat bent om veel te gaan werken.
||
Citaat:
|
bijna mijn complete studie:
huur: 250 zorgverkering: 90 telefoon: 25 eten: 125 = 490 bij elkaar (gelijk aan uitwonende beurs + stufi) blijft nog over: collegegeld: 140 boeken: 30 kleding: 50 leuke dingen doen: wisselend Wat overbleef altijd gespaard, wat neerkwam op ongeveer 150/200 in de maand. Maar goed ik had een goed betaald bijbaantje en goedkope kamer.. maar aan de andere kant, als je oplet kun je voor minder eten (minder broodjes op de universiteit kopen bijv (A)), telefoon kan simlockvrij voor een tientje etc.. nu heb ik een eigen huis die toch 100 euro in de maand meer kost (zelf gas water licht betalen, internet, tv, inboedel verzekering), en mn stufi valt weg door uitloop, dus moet me nu zien te redden van stagevergoeding en een beetje bijlenen wat neerkomt op zon 600 in de maand. Ben benieuwd of dat een beetje lukt *geen kleding meer gaat kopen*
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
Wajong j2011 | 26 | 14-11-2011 19:10 | |
Werk, Geld & Recht |
wajong en bijverdienen justhanna | 7 | 30-06-2009 01:59 | |
Werk, Geld & Recht |
Wajong, wil ik wel een wajong, en wil ik wel zo veel? passionforme | 17 | 12-01-2007 23:03 | |
Werk, Geld & Recht |
WAO en Wajong - overeenkomsten en verschillen. Lorelei | 5 | 23-10-2005 19:08 | |
Werk, Geld & Recht |
Wajong uitkering bij opname in kliniek? koala | 21 | 26-06-2005 20:43 | |
Werk, Geld & Recht |
Wajong: keuring en de tijd tussen het geld ontvangen Lorelei | 12 | 27-02-2005 16:27 |