Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2011, 09:00
m113
m113 is offline
Oke, dit is dus mijn situatie op het moment: Ik krijg een Wajong uitkering van €575 en studifinanciering van ongeveer € 75, woon thuis, schoolgeld en menzis betaal ikzelf ,boodschappen (eten) doen me ouders.

Maar wat ik eigenlijk wil is zelfstandig wonen
en op jezelf wonen met een Wajong uitkering kan volgens mij helemaal niet, zelfs niet als je op een kamertje gaat wonen.
Want hoe betaal je in godsnaam van zo'n bedrag je vaste lasten zoals huur e.d. en eten en andere levensmiddelen, kleren en noem het maar op?
.

Dus mijn vraag is vooral gericht aan andere mensen met een Wajong (of met verstand ervan).
Is het mogelijk om rond te komen met een Wajong als je niet meer bij je ouders woont? Is het mogelijk om dan op jezelf te wonen?
Ben best benieuwd of deze mensen bestaan en hoe ze het doen, dus please help me!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2011, 10:20
Nona
Nona is offline
Je krijgt stufi, dus je studeert. Dat betekent dat als je uit huis gaat, je een uitwonende beurs krijgt. Dit is meer geld dan de beurs die je nu krijgt. Dat ten eerste. Daarnaast willen je ouders misschien nog wel wat bijdragen, en als je het daar nog niet mee redt, kun je een aanvullende lening afsluiten bij DUO.

Je hebt dus zat mogelijkheden. Wat je wel uit moet zoeken, is of je wajong ook beïnvloed wordt door je stufi, en natuurlijk wat je ouders kunnen en willen bijdragen. Ook is het voor jou relevant om uit te zoeken hoe je situatie er na je studie uit gaat zien. De meeste mensen gaan werken en kunnen zo hun lening terugbetalen. Jij misschien wel niet. Is de arbeidsongeschiktheidsuitkering (of misschien nog steeds wajong) dan toereikend om stukje bij beetje een lening terug te betalen? Neem dat in overweging voor je geld leent.
Oud 16-02-2011, 14:42
Verwijderd
Een WaJong is ook niet per se bedoeld om mee op je 19e uit huis te gaan, maar alleen om van te leven. En leven kan ook best als je nog een paar jaar bij je ouders blijft wonen.

De WaJong is 75% van het minimumloon (url=http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-hoog-is-de-wajong-uitkering.html]bron[/url]). Als je nu 23 zou zijn, is dat dus 1068,15 per maand (bron). Met maximale huurtoeslag voor iemand van 23+ (318 euro) en maximale zorgtoeslag (69 euro) kan dat 1455.15 worden. Daar zou je wel van kunnen leven, al is het geen vetpot. Als je uitgaat van huur van 750 euro/maand, zorgverzekering 100 euro/maand, gas/water/electriciteit van 150 euro per maand en boodschappen van 200 euro per maand zou je nog 255 euro overhouden. Maargoed, dat is dus pas over een aantal jaren.

Maar wat ik niet helemaal snap, is dat je zegt dat je 575 euro WaJong krijgt, wat de volledige WaJong (75% van minimumjeugdloon) is voor iemand van 19, terwijl je ook nog studiefinanciering krijgt. Want op de eerste website die ik net noemde, staat dat iemand die studiefinanciering ontvangt, een WaJong krijgt die 25% van het minimumloon is ipv 75%.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 14:59
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Maar wat ik niet helemaal snap, is dat je zegt dat je 575 euro WaJong krijgt, wat de volledige WaJong (75% van minimumjeugdloon) is voor iemand van 19, terwijl je ook nog studiefinanciering krijgt. Want op de eerste website die ik net noemde, staat dat iemand die studiefinanciering ontvangt, een WaJong krijgt die 25% van het minimumloon is ipv 75%.
Deze regel is pas een jaar geleden ingevoerd, dus als TS al voor 1 januari 2010 wajong kreeg, heeft hij recht op volledige wajong naast zijn stufi.

Citaat:
Heeft u vóór 1 januari 2010 een Wajong-uitkering aangevraagd? Dan kunt u naast uw Wajong-uitkering gewoon studiefinanciering krijgen. De studiefinanciering heeft geen gevolgen voor de hoogte van uw Wajong-uitkering. Let er wel op dat uw studiefinanciering omlaag kan gaan als u daarnaast inkomsten heeft, bijvoorbeeld omdat u bijverdient. Ook uw Wajong-uitkering geldt als bijverdienste. Meer informatie hierover vindt u op DUO - IB-Groep.

Heeft u op of na 1 januari 2010 Wajong aangevraagd? En heeft u recht op studiefinanciering? Dan is uw Wajong-uitkering 25% van het minimumloon.
bron
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 17:18
Verwijderd
Citaat:
Deze regel is pas een jaar geleden ingevoerd, dus als TS al voor 1 januari 2010 wajong kreeg, heeft hij recht op volledige wajong naast zijn stufi.

bron
Oh vandaar

Nouja, dan kan hij dus ook uitwonende stufi van 260 euro/maand krijgen naast de WaJong van 575, dan kom je totaal op 830 euro per maand en daarvan kan je prima op kamers wonen.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 20:05
m113
m113 is offline
wat ik eigenlijk in gedachten had, is:
ik wil graag zelfstandig gaan wonen in een huis en geen kamers.
ik ben nu 19 en heb een lichamelijke beperking,ik krijg nu 575 voor wajong en stufi is 75 euro.
datt voor thuiswonend.
de zorgverzekering betaal ik zelf en mijn schoolgeld ook.
de zorrgverzekering betaal ik 120 en dan krijg ik 60 euro terug.
de schoolgeld betaal ik ook en dat is in 6 termijnen van 250 euro

dus als ik uitwonend ga, dan kan ik een uitwonende beurs aanvragen toch?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 20:13
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ja, voor mbo is dat 246,- (ik heb tenminste begrepen dat je mbo doet?)

(Heb je al eens gekeken of je in aanmerking komt voor aanvullende studiefinanciering? Dan zou je tot maximaal 328,33 kunnen krijgen.)

Maar goed, even een snelle rekensom:

575 (wajong) + 246 (stufi) = 821

uitgaven:
zorgverzekering 60,- (na teruggave toeslag)
schoolgeld: 125,- (per maand gemiddeld)
totaal: 185

821 - 185 = 636 euro per maand om te besteden aan huur, eten, verzekeringen en andere uitgaven. Zeker als je een eigen huis wilt, zoals je aangeeft, is dat heel erg krap.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 20:33
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Tsja, soms kan je wel dingen willen maar moet je toch genoegen nemen met minder. Iedereen wil wel een huis voor zichzelf maar ook veel studenten zonder beperking kunnen zich dat niet veroorloven. Volgens mij bestaan er ook woonvormen voor jongeren met een wajong-uitkering die gesubsidieerd worden door de AWBZ en waarbij je dus minder huur betaalt. Misschien moet je daar eens naar informeren.
Oud 16-02-2011, 21:45
m113
m113 is offline
als dat zelfstandig wonen krap word, dan vind ik dit wel een goede oplossing:
Volgens mij bestaan er ook woonvormen voor jongeren met een wajong-uitkering die gesubsidieerd worden door de AWBZ en waarbij je dus minder huur betaalt. Misschien moet je daar eens naar informeren.

waar kan ik die vinden?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2011, 08:01
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Je zou eens bij de CG-raad kunnen informeren (Chronisch Zieken en gehandicapten Raad). http://www.cg-raad.nl/.
Als je wilt weten wat je ongeveer kwijt bent als student, kun je de studieleenwijzer van het Nibud invullen. Aan het einde krijg je dan een begroting van een student, zie www.nibud.nl/studieleenwijzer.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2011, 09:33
Lorelei
Lorelei is offline
Ik zit in een dergelijke situatie en woon uit huis. Ik ben echter pas vanaf m'n 21e uit huis gegaan omdat m'n wajong toen op een niveau was dat ik vond dat ik uit huis kon gaan wonen zonder continu over geld te moeten stressen. (je wajong gaat tot je 23e omhoog omdat het minimumloon tot je 23e omhoog gaat) Ik ben toen in eerste instantie antikraak gaan wonen omdat dat weinig geld kost. Dat hoeft niet per se maar vond ik wel comfortabel.

Ik krijg dus nu een volle wajong + uitwonende beurs en kan daar echt probleemloos van leven. Daarnaast betaal ik al mijn kosten (huur, collegegeld, verzekeringen, etc) gewoon zelf.
Oud 17-02-2011, 18:46
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
als dat zelfstandig wonen krap word, dan vind ik dit wel een goede oplossing:
Volgens mij bestaan er ook woonvormen voor jongeren met een wajong-uitkering die gesubsidieerd worden door de AWBZ en waarbij je dus minder huur betaalt. Misschien moet je daar eens naar informeren.

waar kan ik die vinden?
Even googelen? Of misschien kan stichting MEE je helpen (www.mee.nl).
Oud 19-02-2011, 12:08
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Want hoe betaal je in godsnaam van zo'n bedrag je vaste lasten zoals huur e.d. en eten en andere levensmiddelen, kleren en noem het maar op?
Je beurt dan € 830 per maand zonder je er een moment voor in te hoeven spannen. Dat is een veelvoud van wat een normale uitwonende student te besteden heeft.
Oud 20-02-2011, 09:47
Rationeel
Rationeel is offline
Nou nee hoor. Alsof de normale student met 260 per maand rond komt.
En 'zonder je er een moment voor in te hoeven spannen'? Tja hij hoeft er alleen maar chronisch ziek voor te zijn...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 10:17
hmkey
hmkey is offline
Citaat:
wat ik eigenlijk in gedachten had, is:
ik wil graag zelfstandig gaan wonen in een huis en geen kamers.
ik ben nu 19 en heb een lichamelijke beperking,ik krijg nu 575 voor wajong en stufi is 75 euro.
datt voor thuiswonend.
de zorgverzekering betaal ik zelf en mijn schoolgeld ook.
de zorrgverzekering betaal ik 120 en dan krijg ik 60 euro terug.
de schoolgeld betaal ik ook en dat is in 6 termijnen van 250 euro

Hoe denk je over begeleid wonen als ik vragen mag?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 00:11
Spoonie
Spoonie is offline
Niet direct kritisch naar de TS, maar hoezo krijgt iemand met 19 een uitkering (wajong) als je nog thuiswonend bent. Daarbij is je wajong + aanvullende beurs veel meer dan de normale student in Nederland heeft. Op Kamers moet er wel inzitten, maar je moet zelf ook realistisch blijven. Daarvan een gehele woning huren gaat niet lukken.
Oud 21-02-2011, 01:00
Pani
Pani is offline
Ik heb 650 a 700 euro nodig per maand. Ik krijg 100 euro huursubsidie en nog eens 70 zorgtoeslag. De rest moet bestaan uit stufi en overige inkomsten. Ofwel 700-100-70=530.
Dat kun je dus redden met alleen je uitkering. Maar iedereen leeft natuurlijk anders.

Dus maak even een schatting van uitgaven en inkomsten, kun je zien wat je tekort komt.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 17:15
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Nou nee hoor. Alsof de normale student met 260 per maand rond komt.
En 'zonder je er een moment voor in te hoeven spannen'? Tja hij hoeft er alleen maar chronisch ziek voor te zijn...
Ja, dat is waar, maar de meeste studenten hebben toch geen achthonderd euro per maand tot hun beschikking, denk ik zo. Of ze moeten er heel veel naast gaan werken.
Oud 21-02-2011, 17:34
Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Ja, dat is waar, maar de meeste studenten hebben toch geen achthonderd euro per maand tot hun beschikking, denk ik zo. Of ze moeten er heel veel naast gaan werken.
denk n gemiddelde student wel hoor, 250 basis beurs, ouders dragen wat bij (200?) of aanvullend (220), bijbaantje van +- 300 in de maand, desnoods nog wat bijbenen..
Oud 22-02-2011, 09:30
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ik denk het wel. Misschien niet per se op hun bankrekening, maar bijv. wel in de vorm van ouders die de verzekering betalen of het collegegeld. Of zoals wat atelier madame zegt, met een aanvullende beurs of een ouderbijdrage in euros. En daarnaast krijg je ook nog zorgtoeslag. Je hebt al snel een dergelijk bedrag nodg hoor. Voorbeeld: 300 euro huur, 90 euro zorgverzekering (hou er rekening mee dat iemand met een wajong hier vaak boven zit), zo'n 140 collegegeld per maand, 80 euro aan boeken. Dan zit je al op 600 en heb je nog niets gegeten, nog geen telefoon, nog geen geld voor evt reiskosten, kleding, etc. Ik denk dat de meeste studenten in zekere zin wel 800 euro te besteden hebben maar dat lang niet altijd door hebben.
Oud 22-02-2011, 20:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Met een Wajong heb je meestal ook wel een duurdere zorgverzekering of in een andere vorm meer zorgkosten. Een deel daarvan kan je dan wel opgeven als aftrekpost bij je belastingaangifte maar je krijgt vrijwel nooit alles terug en je moet het toch wel eerst zelf zien te betalen.
Oud 23-02-2011, 07:04
Verwijderd
Studenten die 800 euro per maand besteden, hebben een dikke lening erbij. Dat is mijn ervaring. Rondkomen kun je van 600, inclusief je huur.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 08:03
Bloem
Bloem is offline
Wat een onzin, Lusi. Sommige mensen misschien, maar lang niet iedereen. Mijn vaste lasten (huur, collegegeld, verzekeringen, etc) zijn alleen al ruim 600 euro. Daar zit dan nog geen eten, telefoon en dat soort dingen bij. En nee, ik woon niet heel duur of ben oververzekerd of zo.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 08:20
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Studenten die 800 euro per maand besteden, hebben een dikke lening erbij. Dat is mijn ervaring. Rondkomen kun je van 600, inclusief je huur.
jij hebt geen zicht op je eigen inkomsten en uitgaven?

600 - 250 (= huur voor een zeer gelukkige student) - 125 (=collegegeld) - 90 (=zorgverzekering) - 20 (=telefoon voor een niet bellende student) = 115 euro

per dag toch zeker een euro of 4 over! daar moet je dan alleen nog maar kleding, boeken, cadeautjes voor eventuele verjaardagen, andere verzekeringen (inboedel / reis / etc) en andere zaken van doen.

owja en eten
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 09:05
Verwijderd
Ik had het over rondkomen.

En ik heb goed zicht op mijn eigen uitgaven en zie wat mensen onnodig uitgeven of waar ze van vinden dat ze recht op hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2011, 09:30
Atelier Madame
Maar Lusi bedoel jij dat mensen die 800 euro te besteden hebben een flinke lening hebben? Want das pertinent onzin. 260 basisbeurs, 225 aanvullende beurs of bijdrage ouders, 70 zorgtoeslag daar kan een mens van rondkomen, maar is niet breed. Echt zon beetje elke student die ik ken heeft een bijbaantje van snel toch wel 10-12 uur per week, tegenover een euro of 7 per uur levert dat toch wel snel inkomsten van 300 euro in de maand extra nog op. Daar kan een mens inderdaad heel goed van rondkomen (en ook nog een gedeelte sparen). Krijg je echter geen bijdrage van je ouders én geen aanvullende beurs (de grenzen van de ibgroep houden immers niet altijd rekening met het uitgavenpatroon van ouders, meerdere kinderen etc), dan wordt het lastiger.
Oud 23-02-2011, 09:36
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Ik had het over rondkomen.

En ik heb goed zicht op mijn eigen uitgaven en zie wat mensen onnodig uitgeven of waar ze van vinden dat ze recht op hebben.
rondkomen is toch niet als je balans elke maand -200 euro is?

je kan als student NIET rondkomen met 600 euro per maand als je geen bijdrage van je ouders krijgt.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 09:38
Lorelei
Lorelei is offline
Lusi, je moet ook je jaarlijke uitgaven erbij tellen he. Het is nogal makkelijk om te vergeten dat je 1700 euro per jaar aan collegegeld uitgeeft bijv. als je dat gewoon in 1x overmaakt (of laat overmaken door je ouders).
Oud 23-02-2011, 17:23
Verwijderd
Ok, jullie vinden het niet haalbaar. Dat is duidelijk. Ik heb geen zin in deze discussie. Ik heb geen 800 euro tot mijn beschikking dus ik vind het nogal zeurderig als je zegt dat 800 o zo moeilijk is en men is het hier niet mee eens. So be it.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 08:01
Rationeel
Rationeel is offline
nouja discussie.... ik noem geen onredelijke bedragen en ben gewoon benieuwd hoe jij het dan voor je ziet..
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 09:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar Lusi bedoel jij dat mensen die 800 euro te besteden hebben een flinke lening hebben? Want das pertinent onzin. 260 basisbeurs, 225 aanvullende beurs of bijdrage ouders, 70 zorgtoeslag daar kan een mens van rondkomen, maar is niet breed.
Breed is voor mensen die het anders niet aankunnen.

Ik draai met 500 in de maand plus ongeregelde inkomsten vanuit een bijbaan 100-250 per maand meestal ruim in de plus. En dan shop ik qua eten nog redelijk luxe ook. Daar zou zo €20-30 in de maand van af kunnen als het moest.

Om boven de 800 per maand te komen moet je denk ik toch al gauw dingen doen als roken, heel vaak uitgaan, veel kleren kopen enz.
Oud 24-02-2011, 10:33
Rationeel
Rationeel is offline
nogmaals, kom eens met een voorbeeld-uitgavenoverzicht dan. ik wil jullie niet persé tegenspreken/in discussie gaan, maar ik ben nu heel benieuwd naar hoe jullie dit voor je zien.

als ik basisuitgaven optel kom ik op het volgende uit. hierbij zit ik met alles eerder aan de lage dan de hoge kant lijkt me en dan ga ik even uit van een student die NIET sport, geen krant leest en geen tv kijkt, NOOIT eens naar een verjaardag gaat en NOOIT eens gaat stappen (en voor het gemak geen inboedelverzekering en reisverzekering heeft, want hey, je blijft student he!):

mobiel: 20
zorgverzekering: 90
boeken: 50
kleding: 50
huur (incl.): 250
collegegeld: 125
eten en drinken: 150

uitgaven totaal: 735 euro/maand
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 11:11
Verwijderd
Ik nam me voor niet meer te reageren, maar 150 voor eten? Dat vind ik echt belachelijke onzin. Ik heb nog nooit 150 uitgegeven aan boodschappen. En hebben we het over rondkomen, dan is 80 euro echt prima te doen.

En nogmaals, ik zeg niet dat iedereen het zpo doet of zou moeten doen, ik wil zelf ook wel eens het een of ander, maar basic zit je echt een stuk lager. Datzelfde geldt voor boeken die je kunt lenen of kopieren of overkopen, datzelfde geldt voor telefoonkosten. Het is gewoon te doen voor minder, dat is een feit, mijn punt is dat het stoort dat mensen doen alsof ze zo tekortgedaan worden met maar 800 per maand. 800 is easy peasy.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 11:24
ganralph
ganralph is offline
Niet alle boeken kun je overkopen of (goedkoop) kopiëren, en voor sommige studies is 50,- nog heel laag ingeschat. Er is niet voor iedere student in iedere stad een kamer voor 250,- incl. beschikbaar. Als je om wat voor reden dan ook een aanvullende zorgverzekering hebt, kom je er niet met 90,-. Veel studenten reizen in het weekend graag naar familie (bijvoorbeeld om de was te doen) en dat kost ook geld als je een week-ov hebt voor je school.

Dat zijn toch echt nog steeds basisdingen.

Het is heel fijn voor iedereen die kan rondkomen van 500,- maar vel ajb geen oordeel over mensen die dat niet kunnen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 12:11
Rationeel
Rationeel is offline
en 80 euro per maand aan, nou laten we het niet 'eten' noemen, maar gewoon 'boodschappen', is als je je best doet misschien wel mogelijk, maar het is niet reëel. als je dan één keer een biefstukje eet moet je minstens 2 dagen droge rijst of 4 dagen pasta-rood eten om het gemiddelde te halen
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 12:51
Verwijderd
mobiel: 40
zorgverzekering: 130
kleding: 80
huur (incl.): 300
collegegeld: 167
eten en drinken: 100

Voor waar ik wil wonen ben ik écht wel 300 euro kwijt aan een huisje.
Boeken krijg ik betaald doo rmijn ouders en ik krijg ook nog wel een bijdrage.
Als je 500 euro of 600 p/m uitgeeft dan heb je een goedkoophuisje of zorgverzekering.
Ik snap niet als je huis bv al 300 euro p/m kost en je collegegeld 176, hoe je dan maar 600 uit kan geven.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 13:01
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
en 80 euro per maand aan, nou laten we het niet 'eten' noemen, maar gewoon 'boodschappen', is als je je best doet misschien wel mogelijk, maar het is niet reëel. als je dan één keer een biefstukje eet moet je minstens 2 dagen droge rijst of 4 dagen pasta-rood eten om het gemiddelde te halen
Nou ja, ik vind het wel normaal dat je als student geen biefstuk eet. Maar 80 euro per maand aan boodschappen lijkt me wel weinig. Je moet toch ook wasmiddel en zo hebben.

Maar Lusi, wat geef jij dan uit in dat lijstje van Rationeel? Want ik geloof je wel dat je van dat bedrag rond kunt komen, maar ik vraag me wel af waar je dan zoveel op bespaart.

Oh en ik vind dat je inderdaad van 800 euro rond moet kunnen komen, ik ga niet zeggen dat je meer nodig hebt. Maar het lijkt mij lastig om van veel minder rond te kunnen komen.
Oud 24-02-2011, 13:44
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
mobiel: 40
zorgverzekering: 130
kleding: 80
huur (incl.): 300
collegegeld: 167
eten en drinken: 100

Voor waar ik wil wonen ben ik écht wel 300 euro kwijt aan een huisje.
Boeken krijg ik betaald doo rmijn ouders en ik krijg ook nog wel een bijdrage.
Als je 500 euro of 600 p/m uitgeeft dan heb je een goedkoophuisje of zorgverzekering.
Ik snap niet als je huis bv al 300 euro p/m kost en je collegegeld 176, hoe je dan maar 600 uit kan geven.
Nou ja, bijvoorbeeld door geen veertig euro uit te geven aan een telefoon, maar in plaats daarvan te e-mailen, en door geen tachtig euro uit te geven aan kleding en nog wat te bezuinigen op eten. Die tachtig euro voor eten en drinken is echt wel haalbaar, wasmiddel koop je toch ook niet elke maand en hoeft ook niet zo veel te kosten, je hoeft niet elke dag vlees te eten en euroshopperproducten zijn vaak net zo lekker. Maar denk eigenlijk dat het verschil inderdaad in de vaste lasten zal vinden, als je in Amsterdam woont, ben je gewoon duurder uit dan als je in Enschede woont.

Maar goed, dit dwaalt allemaal nogal van het topic af, veel mensen in de wajong zullen extra kosten hebben, dus dan heb je ook extra geld nodig, terwijl je juist niet in staat bent om veel te gaan werken.
Oud 24-02-2011, 13:52
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Maar goed, dit dwaalt allemaal nogal van het topic af, veel mensen in de wajong zullen extra kosten hebben, dus dan heb je ook extra geld nodig, terwijl je juist niet in staat bent om veel te gaan werken.
Dat laatste is overigens inderdaad wat zaken een stukje lastiger maakt. De meeste studenten werken wat extra in een tijd dat ze het wat minder druk hebben met studie of als ze wat extra geld willen hebben voor iets (een festival of een vakantie of een computer of zo). Dat valt gewoon weg als je een wajong hebt.. je hebt 1 vast bedrag (wat op zich natuurlijk wel heel lekker is) maar je komt daar nooit overheen.
Oud 25-02-2011, 11:15
Atelier Madame
bijna mijn complete studie:

huur: 250
zorgverkering: 90
telefoon: 25
eten: 125
= 490 bij elkaar

(gelijk aan uitwonende beurs + stufi)

blijft nog over:
collegegeld: 140
boeken: 30
kleding: 50
leuke dingen doen: wisselend

Wat overbleef altijd gespaard, wat neerkwam op ongeveer 150/200 in de maand.
Maar goed ik had een goed betaald bijbaantje en goedkope kamer.. maar aan de andere kant, als je oplet kun je voor minder eten (minder broodjes op de universiteit kopen bijv (A)), telefoon kan simlockvrij voor een tientje etc..

nu heb ik een eigen huis die toch 100 euro in de maand meer kost (zelf gas water licht betalen, internet, tv, inboedel verzekering), en mn stufi valt weg door uitloop, dus moet me nu zien te redden van stagevergoeding en een beetje bijlenen wat neerkomt op zon 600 in de maand. Ben benieuwd of dat een beetje lukt *geen kleding meer gaat kopen*
Oud 27-02-2011, 13:02
Martiño
Martiño is offline
€90,- voor zorgverzekering? Dat is wel erg goedkoop! Heb je dan geen aanvullend pakket ofzo?
Oud 01-03-2011, 21:52
Atelier Madame
Citaat:
€90,- voor zorgverzekering? Dat is wel erg goedkoop! Heb je dan geen aanvullend pakket ofzo?
Mijn excuus, ik heb nog bedragen van vorig jaar in mn hoofd, ik betaal 99 euro zorgverzekering (klein aanvullend pakket naast mn basispolis)
Reageren

Regels voor berichten