Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2011, 10:12
obiwan
obiwan is offline
Hoi,

ik zit met een probleem. Ik ben nu twee-en-een-half jaar samen met mijn vriendin, tot nu toe ging het allemaal goed, maar nu kwam ze onlangs thuis met wat snoep en zo, dat ze gestolen had uit een automaat op school, waar ze nog erg trots op was. Ik ben nu zelf geen engeltje altijd (wie is dat wel he?), maar dit vind ik toch wel echt heel erg verkeerd. Ik ben altijd opgevoed met het idee dat stelen slecht is, en dit is in mijn ogen toch stelen.
Ondertussen hebben we er al behoorlijk ruzie over, omdat zij in haar ogen niets fout heeft gedaan. Het is voor haar de schuld van de school dat ze de automaat niet fatsoenlijk op slot hadden gedaan.

Ik worstel hier enorm mee, want als zij dit geen probleem vind, wie weet wat gaat ze nog allemaal normaal vinden... Kan iemand mij hier raad mee geven? Op dit moment heb 'k 't er zo moeilijk mee dat ik haar zelfs niet meer graag kan zien...

Alvast bedankt!
Oud 01-04-2011, 10:56
Verwijderd
Hoe oud is ze? Het kan een fase zijn. Toen ik 16 was, had ik er zeker geen problemen mee iets van school mee te nemen, zeker als ze iets niet fatsoenlijk op slot hadden gedaan. Iets meenemen uit een winkel zonder te betalen was stoer en meerdere mensen deden het, dus als die dat konden/deden, waarom ik niet? Grotendeels ook meeloopgedrag. Daar ben ik overheen gegroeid.

Ik denk dat als je haar graag ziet en al 2,5 jaar samen bent, dat je daar toch wel uit moet kunnen komen. Vertel haar hoe je je voelt. Het is heus niet zo dat ze later banken gaat overvallen omdat ze nu een keer snoep heeft meegenomen zonder te betalen.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2011, 10:57
hookee
hookee is offline
Hmm.. zou ze er óók zo over denken als het haar fiets betrof nadat ze die was vergeten op slot te doen? Is het dan óók haar eigen schuld? Je hoort het wel vaak; "Ja, dom, had ik 'm maar op slot moeten zetten", maar het blijft een domme redenering.
Kijk, als het nou om één of twee snoepjes gaat zou ik me er niet zo boos over maken. Als ze de hele automaat heeft leeggeroofd is het wat anders. Het probleem zit 'm ook vaak in groepsgedrag, de één wijst de open automaat aan, de ander haalt er iets uit, de volgende wat meer, en vervolgens is 'ie leeg.
Iedere stap bij groepsgedrag is maar een kleine stap hoger maar het eindresultaat kan voor sommigen fataal aflopen.
Blijven praten en blijven wijzen op haar eigen spullen.
Haar gedrag had moeten zijn; lopen naar de conciërge en wijzen op het defect. Dat had haar waarschijnlijk een veel betere status gegeven (een pluimpje van de conciërge met alle bijbehorende toekomstige voordelen, en misschien zelfs een legaal zakje snoep)
Met citaat reageren
Oud 01-04-2011, 11:09
obiwan
obiwan is offline
Ik vrees dat ze de enige was die er bij was toen het gebeurde, dus door druk van een groep zal het wel niet komen... Maar het is waar dat we na twee jaar en half dit wel zouden moeten kunnen uitpraten. 't Is dat door dat eerder al proberen uit te praten (het is niet de eerste keer...) en toen te merken dat ze mijn punt gewoon echt niet kan zien, dat 'k daar op voorhand al geen zin meer in heb...
Enorm dank voor de comments alvast!
Met citaat reageren
Oud 01-04-2011, 11:11
Lente
Lente is offline
Ik kan me voorstellen dat je erover na gaat denken, maar je weet nooit wat iemand anders in de toekomst gaat doen of normaal zal gaan vinden. Jij ziet het als stelen, zij niet. Het is dus niet zo dat ze jatten goedkeurt, maar jullie definitie is anders. Daarom zou ik dit zien als een stomme actie en het verder niet te groot maken.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2011, 12:43
Verwijderd
Ik zou het daar ook moeilijk mee hebben, eerlijk gezegd.
Ik ben zeer zeker ook niet het liefste jongetje van de klas, maar dit soort dingen, zouden mij te ver gaan. Beetje trailer trash gedrag.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2011, 13:06
Volk
Volk is offline
Ik kan me voorstellen dat je dit een lastige situatie vind. Ik zou het zelf ook heel moeilijk vinden. Het zou voor mij een reden zijn om de relatie te verbreken als bleek dat het niet eenmalig was/blijft.

Volgende keer effe checken of haar portemonee op slot zit....
Met citaat reageren
Oud 01-04-2011, 13:24
Verwijderd
Als iemand de moraal heeft om dat wat los zit, mee te nemen, in hoeverre gaat ze dat dan niet bij jou doen?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2011, 17:56
obiwan
obiwan is offline
Blijkbaar maakt ze er een enorm verschil in tussen wat persoonlijk bezit is en wat uit de automaat. Voor haar is de automaat een teken van de slechte consumptiemaatschappij en is het dus niet verkeerd te stelen daaruit. Maar we hebben er toch nog maar 'ns over gepraat en ze heeft beloofd om het niet meer te doen... En ik geloof haar dat ze dat ook meent, anders zou ze me dat niet beloven he.

In ieder geval enorm bedankt voor alle comments!
Oud 01-04-2011, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Ik kan me voorstellen dat je erover na gaat denken, maar je weet nooit wat iemand anders in de toekomst gaat doen of normaal zal gaan vinden. Jij ziet het als stelen, zij niet. Het is dus niet zo dat ze jatten goedkeurt, maar jullie definitie is anders. Daarom zou ik dit zien als een stomme actie en het verder niet te groot maken.
Ja zeg, dan kan hij toch ook zeggen "ja ik zie tv's uit een huis jatten niet als vandalisme, dan hadden ze maar een alarm in hun huis moeten zetten"? Het is gewoon diefstal, punt. Daar valt niet eens over te discussiëren.

Enne, obiwan, ik vind het een pauperige actie, en als mijn vriend in staat was tot zulke pauperige dingen, dan zei ik tabee. Maar goed, dat ben ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten