Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Kennis over kabouterverhalen zal niet via de wetenschappelijke middelen verkregen zijn, en is daarom niet wetenschappelijk. Het resultaat of het doel staat daar los van. Door kabouters en de bijbel op voorhand uit te sluiten, ben je zelfs erg onwetenschappelijk bezig. Echte wetenschap (en wetenschappers) staan altijd open voor alles, zolang het maar via de regels van de wetenschap bereikt wordt. Als iemand dus het bestaan van kabouters volgens deze regels denkt te kunnen aantonen, moet de wetenschapper hem een eerlijke kans gunnen en zijn stelling op wetenschappelijke wijze ontkrachten. (Dat zal in de praktijk anderhalve seconde kosten om te ontkrachten, maar je kunt het niet op voorhand al doen.)
__________________
Change the planet, or go home.
|
![]() |
|
Waarom zou kennis over kabouterverhalen in no-time verworpen kunnen worden en bijbelverhalen niet? Het gaat beide om (semi-) fictieve verhalen, verzonnen door personen.
Als we er wetenschappelijk een kwartiertje naar kijken, mogen we er dan meteen het stempel "kabouterverhalenwetenschap" op zetten en universiteiten oprichten? Ik mis een rechtvaardiging voor onderwerpen waar wetenschap op los te laten is. |
![]() |
||
Citaat:
bv.: Er is een verhaal van het gezicht van Jezus dat te zien zou zijn in een raam met een bepaald licht. De hypothese is dan dat dit een goddelijk verschijnsel is. Het probleem is dat daar geen bewijs voor te vinden is, maar je kan het wel onderzoeken. Na verwerping van de hypothese, of door het testen van een betere hypothese (veroudering van het glas met een bepaalde vorm) kan je vervolgens tot een wetenschappelijke verklaring komen.
__________________
Altijd nuchter
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() "Er naar kijken" is niet genoeg om iets een wetenschap te kunnen noemen. Pas als je resultaten boekt (de kennis over het onderwerp toeneemt) volgens de wetenschappelijke methodes, kan iets wetenschap zijn. Citaat:
"god bestaat" is bijvoorbeeld een stelling waar je in de wetenschap helemaal niets mee kunt. Er zijn op wetenschappelijke wijze geen bewijzen vóór of tegen deze stelling aan te dragen, dus het is totaal niet interessant in wetenschappelijk oogpunt. Je kunt zo ook een hypothese opstellen over kabouters, maar zolang er geen harde bewijzen (= volgens de wetenschappelijke methode verkregen) zijn voor of tegen, kun je verder weinig met die hypothese. Helaas verwarren veel mensen nogal eens twee dingen met elkaar: 1) Er is geen bewijs voor de juistheid van de stelling; 2) De stelling is onjuist. 2) volgt natuurlijk niet vanzelf uit 1) In geval 1) zou je volgens de wetenschap altijd verder kunnen blijven zoeken naar bewijzen; geval 2) is alleen te bereiken als er een tegensprekende hypothese wel is bewezen.
__________________
Change the planet, or go home.
Laatst gewijzigd op 05-04-2011 om 09:09. |
![]() |
||
Citaat:
@hookee: Waarom zou kennis over de Bijbel geen wetenschap zijn ![]() Overigens was er iemand op mijn studie (Literatuurwetenschap) die een scriptie over kabouters schreef. Erg interessant hoor ![]()
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
|
![]() |
||
Citaat:
Mag je, als je alle kabouterboeken systematisch hebt doorgenomen, de schijvers hebt gesproken, etc etc. het een wetenschap noemen, of blijft het kennis? Ik ken een aantal vliegtuigspotters die alles, maar dan ook alles weten over zo'n beetje alle vliegtuigen, hun camouflageschema's, call signs, squadrons en vliegbases in Europa en systematisch (toverwoord?) bijhouden, zijn dat ook wetenschappers? |
![]() |
|
@Vogelvrij: Natuurwetenschappen als natuur- en scheikunde zijn ook empirische wetenschappen.
@hookee: Wetenschap is misschien beter te definiëren als het in beeld proberen te brengen van de werkelijkheid door middel van een geschikt theoretisch model, waarbij volgrens een bepaalde systematiek te werk gegaan wordt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
|
![]() |
||
Citaat:
En, is het dan zo dat die wetenschap, als er geen nieuwe visie/kennis uit te putten valt, vervalt? (totdat er een nieuw boek van Pinkeltje uitkomt uiteraard) |
![]() |
|
Volgens houdt om het even welk vakgebied zich bezig met wetenschap als ze gebruik maken van de `wetenschappelijke methode' (mathfreak noemde het niet direct bij naam). Dus een wisselwerking van waarnemingen, een hypothese maken (een model in feite) en controle dat waarnemingen en model overeenkomen en indien nodig het model bijstellen of betere waarnemingen proberen doen. Dat komt er dus in feite op neer dat je je beweringen hard moet kunnen maken in zekere zin. Het produceren van nieuwe kennis is weliswaar het doel, maar in mijn ogen geen vereiste van de wetenschap.
Wat mij betreft, kan je daaronder ook de kabouterwetenschap tellen, als je bv. onderzoek zou willen doen naar verhalen over kabouters. Hoe volkeren in Azië tot hun kabouters gekomen zijn, hoe dat hier ontstaan en gegroeid is; welke invloeden van belang geweest zijn, ... Dat is wat mij betreft wetenschap; wat het maatschappelijk nut ervan is, is natuurlijk een andere zaak. Idem voor godsdienstwetenschap of desnoods zelfs vrouwenbladwetenschap (als je uit vrouwenbladen tenminste zinnige informatie weet te halen). Maar je zou bv. kunnen onderzoeken wat het ideale format is voor een vrouwenblad: horoscoop vanvoor/vanachter, veel kleurtjes, weinig kleurtjes, wat de invloed is van dat vrouwenblad op de gemiddelde vrouw, ... Daarnaast, buiten die definitie vind ik wel dat enkel mensen die quantitatieve observaties doen, zichzelf echt wetenschapper kunnen noemen. Filosofen zijn in mijn ogen dus niet per definitie wetenschappers, hoewel ze misschien best volgens de wetenschappelijke methode kunnen trachten te werken.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
|
![]() |
|
@hookee: Nou ja, dat wat ILUsion zegt, door gebruik te maken van wetenschappelijke methodes. En het bestaat niet dat een wetenschap komt te vervallen omdat er geen nieuwe visies meer kunnen ontstaan, alleen al door het verstrijken van de tijd kunnen er weer nieuwe visies ontstaan.
Ik vind je voorbeelden zo treffend gekozen, heb namelijk serieus overwogen om mijn scriptie over de Libelle te schrijven ![]() Maar ik zou de Filosofie toch ook onder de wetenschap scharen, al is dat wel een ander soort wetenschap, meer puur theoretisch gericht, in denkmodellen of zo, maar juist daarom.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
|
![]() |
||
Citaat:
Op sommige momenten kan je gewoon niet anders dan benaderingen maken om je resultaten nog te kunnen interpreteren; die benaderingen kan je in feite niet "bewijzen", je kan wel aangeven waarom je ze maakt (bv. een zeer ingewikkelde functie kan je proberen te benaderen met een taylorreeks en de wiskundige eigenschappen van een taylorreeks kan je dan weer wel bewijzen). De resultaten die je bekomt met dergelijke benaderingen, moeten natuurlijk je waarnemingen goed genoeg beschrijven om bruikbaar te zijn. Het is natuurlijk wel zo dat de exacte wetenschappen hun waarnemingen met relatief objectieve maatstaven kunnen ondersteunen (getallen dus) en dat taalwetenschappen/menswetenschappen vaak vooral een interpretatie bieden. Maar er is natuurlijk een zekere overlap tussen beide gebieden, in beide takken heb je wel eens stukjes nodig die minder of meer formeel te ondersteunen zijn.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
|
![]() |
|
Mja, binnen de Literatuurwetenschap heb je bijvoorbeeld de empirische literatuurwetenschap, dat levert dan wel duidelijke conclusies op: mensen doen er gemiddeld zo en zo veel langer over om een boek te lezen als het verhaal vanuit de derde persoon wordt verteld, bijvoorbeeld. Bij vergelijkende literatuurwetenschap is dat anders, dan draait het meer om interpretaties, toch zou ik dat ook wetenschap noemen. Het gaat daarbij evengoed om onderbouwing, verantwoording wat je aan het doen bent en waarom.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
|
![]() |
||
Hieronder een stukje wetenschap, lekker belangrijk;
Citaat:
Bijbel"wetenschap", lamenielachen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Voor zover ik weet is katholicisme pas ontstaan zo rond 313 na Christus, please shoot me if I'm wrong... Daarvoor was er het jodendom, en het christendom...
__________________
I'm just a dreamer, dreaming of better days...
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maria was natuurlijk ook joods ![]() @JustADreamer: Jij doelt denk ik op de erkenning van het Christendom in het Romeinse Rijk? Ik geloof niet dat dat expliciet het begin is van het katholicisme, eerder het begin van het georganiseerde Christendom. Maar wanneer de term katholicisme echt in zwang komt, geen idee... Maar wikipedia geeft antwoord: "De Kerk zelf gebruikt sinds het Eerste Concilie van Nicea in 325 in haar officiële documenten de term 'Katholieke Kerk', ook in de documenten van de twee laatste oecumenische concilies."
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
|
![]() |
|
Als je zoekt naar een korte definitie van wetenschap, kun je het natuurlijk uitdrukken als het proces van data omzetten naar informatie.
En wat data en wat (uiteraard kloppende) informatie is, kan aan de hand van de context verschillen. Het is ook een goede definitie om bepaalde grijze schemergebieden in te vullen of het wetenschap is of niet. Op gebied van historische geografie bijvoorbeeld zijn er bejaarden die voor de lol, zonder ooit een fatsoenlijke opleiding gehad te hebben, heel erg goed werk doen. Daarnaast heb je wetenschappers die ervoor opgeleid zijn, die de plank volledig mis slaan en ook hadden kunnen weten dat dat ging gebeuren. Of denk aan dingen als Wikipedia: elke idioot kan er iets op gooien, en dat levert heel twijfelachtige lemma's op, maar tegelijk staan er dingen op die staan als een huis, en in de meeste bronnen niet geëvenaard kunnen worden. Daarmee sluit ik trouwens de volledige activistische 'wetenschap' uit, omdat die niet streven naar informatie, maar naar het bevestigen van hun wensen en politieke doelen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
|
![]() |
Ik zie wetenschap als een discipline dat als doel heeft de werkelijkheid te analyseren. Aan de hand van waarnemingen wordt de werkelijkheid geanalyseerd, er worden (wiskundige) patronen gezocht die verbanden beschrijven tussen verschillende aspecten van de werkelijkheid. De aanname bij de emperische wetenschappen is dat onze zintuigen de werkelijkheid reconstrueren. Ofwel jij voelt een tafel en ziet een tafel en je concludeert dat die tafel echt bestaat, dat is in feite wetenschap.
Iedereen is eigenlijk dagelijks met een simpele vorm van wetenschap bezig. Als ik vraag of iemand weet waar mijn sluetels liggen en iemand zegt dat het in een laatje boven in mijn kast ligt(Hypothese) dan ga ik daar kijken om te zien of het werkelijk in die lade ligt(Toetsen aan de werkelijkheid). Met ingewikkeldere onderwerpen gebeurd eigenlijk hetzelfde, als je het over een theorie of model hebt analyseer je eerst de implicaties(Dingen die waar moeten zijn als het model waar is-> Is het niet waar dan klopt jou model (gedeeltelijk) niet) en toets je vervolgens die implicaties aan de werkelijkheid als dat financieel en technologisch mogelijk is. Als het gaat om sociale wetenschappen kun je de verbanden meestal niet wiskundig aanduiden(Daarvoor zijn ze te ingewikkeld) maar kun je wel ongeveer zeggen hoe bepaalde factoren van andere afhangen. Wiskunde is weer heel anders, en is eigenlijk de meest betrouwbare wetenschappelijke discipline. In de wiskunde heb je geen emperische bewijzen zoals in emperische wetenschappen, maar gaat het om a-priorische bewijzen die allemaal logisch moeten volgen uit axioma's. Je kan 1 miljoen keer een driehoek met een hoek van 90 graden tekenen en telkens aantonen dat de schuine zijde in het kwadraat gelijk is aan de som van de 2 andere zijden in het kwadraat, maar daarmee heb je de stelling van pythagoras nog niet bewezen. Je moet laten zien dat het logisch volgt uit uiteindelijk de axioma's. De axioma's zijn stellingen die we als vanzelfsprekend zien maar niet zijn bewezen. Het zijn dus aannames. In de wiskunde is alles afgeleid uit deze aannames. De echte overtreffende trap is de logica die gebruikt wordt om aannames te verbinden en conclusies eruit te trekken(Als A en B waar zouden zijn kan C niet waar zijn, maar D moet dan wel waar zijn). Dat wordt ook wel deductieve logica genoemd en wordt in de emperische wetenschap gebruikt om bv implicaties van theorieeen/hypothesen te analyseren of in de wiskunde om stellingen te bewijzen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
welke hersenhelft is bij jou dominant? Verwijderd | 180 | 18-11-2007 22:21 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Openingspoll: filosofie of wetenschap Verwijderd | 80 | 20-11-2004 13:51 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
,,Nederland is de perfecte islamstaat'' Yousra | 85 | 19-01-2004 10:29 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Filosofie Redbull | 7 | 30-06-2003 22:54 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Over filosofie Steve Le Irwkin | 7 | 04-06-2002 11:16 |