Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Maar zelfs als dat zo zou zijn... Denk je niet dat we ook 'domme' mensen nodig hebben, is het niet juist het mooie aan de samenleving dat er verschillende mensen zijn, is het niet zo dat mensen met een lager iq evengoed een bijdrage kunnen leveren aan de samenleving?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarbij heb ik zelf een vader en moeder die in de wereld van deadlock geen kinderen hadden gehad. Mijn vader is geboren en getogen in een volksbuurt, heeft LTS gedaan en werkt nu in een fabriek waar hij intern opleidingen heeft gevolgd en nu operator is. Mijn moeder komt uit een gehucht waar ze slechts de huishoudschool heeft gedaan en vanwege problemen al op haar 15e het huis uit was en in een kindertehuis terecht kwam. Ook zij werkt als operator nu, na interne opleidingen. Het is mijn broertje en mij echter aan niets tekort gekomen. We zijn goed opgevoed, hebben genoeg liefde gehad, hebben normen en waarden meegekregen en hebben respectievelijk Havo en Gymnasium gedaan. Vind dat we aardig goed terecht zijn gekomen. Het is onmogelijk om een 'trivialiteit' als IQ of opleidingsniveau als leidraad te nemen om te besluiten wie er wel en niet kinderen 'mag' krijgen, behalve in heel extreme gevallen, want ik kan me voorstellen dat iemand met een IQ van 50 geen kinderen kan opvoeden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En blijkbaar vind jij dus wél dat het IQ staat voor de opvoedkwaliteiten. Er moet gekeken worden naar hoe men opvoedt. Efficiënter is om ouders verplicht een opvoedcursus te geven. Uitzondering hierin is wat syori al zegt; mensen met een extreem laag IQ. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nee dát was net niet jouw punt. Jij stelt mensen met een IQ van onder de 110 mogen geen kinderen krijgen. |
![]() |
||
Citaat:
Gastarbeiders lijken me trouwens ook niet echt het beste idee ooit, als je ziet wat er met de vroegere gastarbeiders gebeurd is, hoe gastarbeiders nu nog steeds behandeld worden...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dan zouden we in elk geval dat probleem ook de wereld uithelpen. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En wat betreft die score: bij lager dan 70 mag je niet in regulier onderwijs. Dat is ook een harde scheidslijn, maar wel een realistische beoordelingsmethode. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik snap de heilige verontwaardiging eigenlijk niet zo goed.
Wie denk je dat er voor opdraaien als het misgaat? Juist, de maatschappij. Want die kinderen moeten weer ergens ondergebracht worden. Of er moet weer voor talloze euro's aan begeleiding aan te pas komen. Als je niet zelfstandig je kinderen groot kan brengen, moet je het niet doen. En als je zelf niet inziet dat je dat eigenlijk niet kan, moet een ander maar beslissen dat jij dat niet moet doen. Maar laat de maatschappij er eens niet voor opdraaien. Zou ook wel eens fijn zijn. En in die heilige verontwaardiging vind ik het eerlijk gezegd nogal misselijk dat het kind totaal niet aan bod komt. Want die is hoe dan ook altijd het kind van de rekening (wat een kloterige woordspeling). Als gehandicapten maar gelukkig kunnen zijn... Mag er zelfs een kind komen. Zo lijkt het nu een beetje. Wellicht moeten gehandicapten dan maar proberen om zonder kind gelukkig te zijn. |
![]() |
|
Verwijderd
|
^En op wat voor manier bepaal je dan of iemand wel of niet voor een kind kan zorgen? Ga je richtlijnen opstellen met gedragsregels waar ze zich aan moeten houden? Jeb je een lijstje met eigenschappen die mensen moeten hebben? Welke organisatie gaat dat onderzoeken? Of hou je je inderdaad aan een IQ- grens, zoals hierboven gezegd word?
En hoe ga voorkomen dat ze kinderen krijgen? Een gehandicapte die zelfstandig woont, kun je niet dwingen tot het nemen van de pil. De prikpil is onhandig, want eens in de drie maanden word het hele 'wel of geen kinderen' ofgerakeld en zal er een hele strijd ontstaan (want een kinderwens iis niet binnen drie maanden weg), want er zal opnieuw uitgelegd moeten waarom ze geen kindjes mogen krijgen. Ga je dan voor een spiraaltje (dat vijf jaar kan blijven zitten?) of knip je meteen leidingen door? Kortom: Hoe breng je dat in de praktijk? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zou inderdaad een IQ grens aanhouden. (Niet die van Deadlock, ik zou voor iets lager gaan, maar dat ter zijde).
En inderdaad, misschien wel de leidingen doorknippen. Misschien lijkt het allemaal niet zo humaan, en alles, maar ik denk dat het belang van het kind voorop moet staan, en zolang als je dat niet kan waarborgen (en ja, ik weet dat dat sowieso heel lastig is) moet je gewoon niet aan kinderen beginnen. Dus vanuit dat standpunt vind ik het wel weer humaan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Echt overdreven, als je het mij vraagt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Niet iedereen met een hoog IQ is sociaal genoeg om een kind op te voeden, wat dat betreft vind ik een IQ-grens dan ook nergens op slaan. Een mix van SQ met IQ daarentegen zou wél kunnen. (En nu niet beweren dat de mensen met een hoog IQ zélf inzien dat ze niet geschikt zijn om kinderen te maken, want ook mensen die slim zijn hebben soms een groot bord voor hun kop) Overigens vind ik de grens van 110 wel véél te hoog, 85 zou bij mij de ondergrens zijn, met dan een goed functionerend SQ.
|
Verwijderd
|
Die IQ-grens is alleen al niet haalbaar omdat je met een beetje oefenen je IQ zo 10 punten opkrikt. Het is ook maar een kleine factor van het grote mysterie dat intelligentie is.
Beetje een non-discussie. Ik snap deadlocks punt wel, maar hij brengt het natuurlijk uitermate ongenuanceerd en vergeet bijvoorbeeld kleine feitjes als dat onze huidige generatie de eerste is die mínder hoogopgeleid is dan de voorgaande generatie (wat zegt dat over onze hoogopgeleide opvoeders?) en het feit dat het grootste gedeelte van de hoogopgeleide mensen ook nog afgrijselijk dom kunnen zijn. En dan nog het feit dat slimme mensen niet per se góede mensen zijn, wat ze dus óók geen wenselijke ouders maakt. Maareh, de beste moeder die ik ken is een vmbo-er. (Op mijn eigen moeder na, die overigens pas hoogopgeleid werd nadat ze mij gebaard en grotendeels opgevoed had... en mijn vader is überhaupt niet opgeleid dus hij had niet mogen voortplanten, beetje jammer alleen dat ik dan wel een goedfunctionerende gymnasiast ben geworden en mijn broertje ook een sociaal talent is dat op de uni zit... strookt niet helemaal met je stelling geloof ik.) |
![]() |
||
Citaat:
- Social Quotient - Spritiual Quotient - Systemizing Quotient Ik ken de SQ officieel in de laatste betekenis, maar iets zegt me dat je die juist niet bedoeld... ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat ze sexuele behoeftes hebben snap ik, maar zorg dan dat ze allemaal geholpen zijn.. Als je naar de natuur kijkt, worden de zwakkere jongen verstoten of zelfs opgegeten, puur om een gezonde/sterke populatie in stand te houden. Kortom, moet verboden worden . |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Overdreven. Het 'eruit fokken' heb ik er zelf bij gehaald, maar dat is in principe wel waar je mee bezig bent als je structureel mensen met een IQ <110 zich niet zou laten voortplanten. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En, zwakkere jongen verstoten/opeten; dat zou in dit geval (jouw redenatie) ook inhouden dat mensen met bijvoorbeeld het borstkankergen zich niet zouden mogen voortplanten. Of een erfelijke ziekte. Of denk je daar dan weer anders over? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Er zijn inderdaad genoeg mensen die weten dat ze een erfelijke ziekte hebben, en er bewust voor kiezen om dat niet door te geven. Of je dat helemaal verplicht zou moeten stellen weet ik niet. Maar nogmaals, heb ik geen antwoord op mijn vraag, waarom jij nog niet stil bent blijven staan bij de rechten van het kind. Want daar heb ik je nog helemaal niet op zien reageren... |
![]() |
|
Verwijderd
|
^Ik moet zeggen dat ik er niet echt een mening over heb. Ik kom nu dagelijks in aanmerking met gehandicapten met kinderen en ik zie een aantal situaties waarvan ik denk 'dat die kinderen hebben mogen krijgen....' maar ook een aantal situaties waar het best goed gaat.
Het is zo'n groot onderwerp met zoveel verschillende kanten, dat ik er geen mening over kan vormen. Ik ben wel heel benieuwd hoe anderen er over denken en ben benieuwd naar enige verdieping van meningen, maar ik heb er zelf gewoon geen mening over. Ook niet over het welzijn van het kind (al moet dat natuurlijk altijd in acht worden genomen), want dat is voor mij niet los te zien van de ouders die daar aan vast zitten. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Qua het kankergen of andere ziektes: Kanker kan iedereen krijgen,de cellen zitten zoiezo al in ieders lichaam.. Wat het voor mij anders maakt is het feit dat iemand met een ziekte, nog altijd een hoop zelf kan, in tegenstelling tot een zwaar gehandicapte die letterlijk helemaal niets kan. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En die indruk krijg ik wel een beetje bij jou.. Kan zijn dat ik het mis heb? ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Das ook nog wel intressante topicvraag, wat versta je onder een zwaar gehandycapte. Voor mij is het verbieden van geen kinderen krijgen alleen als het kind niet in een leefomgeving komt waar zij/hij normaal kan opgroeien. Je verbied het om zo kinderen op de wereld te krijgen die een goed leven leven krijgen /omgeving. Als een kind dat niet krijgt is zijn toekomst heel vaak 0
Je kan maar het kan dus wel eigelijk niet verbieden van het krijgen van geen kinderen. Toch is er een rede om het te verbieden ook al is het erg voor de ouders. Kinderen gaan voor |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Nederlands betoog Ricardo-Krimpen | 10 | 29-12-2009 19:39 | |
Stelling Nederlands: Geestelijk gehandicapten mogen geen kinderen krijgen. Strever | 13 | 16-06-2006 11:56 | |
Discussie 6vwo Prinsesje13_4 | 52 | 19-01-2006 13:19 | |
De Kantine |
mogen geestelijk gehandicapten ook kinderen krijgen? RoxX | 74 | 11-12-2005 13:21 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
gehandicapte kinderen miss watson | 373 | 15-06-2005 16:42 | |
Lichaam & Gezondheid |
verstandelijk gehandicapten+kinderen Marinka | 27 | 17-03-2005 20:54 |