Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik heb altijd negatief tegen de amerikanen gekeken, ook sinds bush alleen maar erger. Ze moeten het altijd zo stiekem doen, zoals pas geleden zo'n bandje met daarop dat een Amerikaanse president al weer een atoombom wou gaan gooien. Ja als Amerikanen het niet kunnen winnen dan maar wat kernkracht gebruiken heh (en dat noemt zich dan goed). En wat te denken van dat met Irak, weet je wel hoe erg hun onder druk worden gezet? Ze zitten wel te zeiken van dat ze geen bommetjes mogen verstoppen, maar die klote-amerikanen hebben al veel vaker van die troep gegooid. Zo dat wou ik ff kwijt.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
ik denk dat de tegenstand tegen de wereldmacht er altijd al is geweest en er zal waarschijnlijk altijd tegenstand tegen een wereldmacht blijven. vaak heb je (onbewust) een gevoel van bedreiging. en dan komen er nog deze dingen bij die het negatieve gevoel wat dieper vast zetten. ook de dingen zoals macdonalds spelen een grote rol. de gezonde jeugd raakt er veel door beinvloed (en de gezonde projecten worden ook steeds minder en het vet gaat heersen), waardoor het niet meer gezond is. dit is natuurlijk ook doordat wij er aan toegeven, maar toch zijn wij de VS als de schuldige. Ook vooral omdat daar het overgewicht het meeste voorkomt. Als de VS op de toekomstige steun van veel landen willen rekenen moeten ze of heel hard aan een goed imago gaan werken of (wat ze waarschijnlijk eerder zullen doen de VS kennende) hun macht gebruiken om voor hun voordelige "vriendschappelijke" macht te behouden. Ik zeg. Ze kunnen me rug op Citaat:
De VS willen atoomwapens bij andere landen verbieden (zoals Korea, Irak e.d.) omdat het een bedreiging zou zijn (voor de VS natuurlijk) en zelf doen ze er niet zo moeilijk over en denken ze er over er gewoon een beetje mee te gaan gooien ![]() Laatst gewijzigd op 12-12-2002 om 20:03. |
![]() |
||
Citaat:
Hun politiek is in hoge mate hypocriet, decadent, ondoordacht, onbetrouwbaar, oneerlijk, destructief en arrogant. Maar deze uitspraak lijkt me dan toch weer te algemeen en ongenuanceerd. Zelfs de Iraniër die net op Netwerk toelichtte waarom iedereen op de achtergrond 'dood aan Amerika' riep, zei dat hij niks had tegen de Amerikaanse bevolking en dat hij dacht dat de Amerikanen ook zo over hun dachten. Het was hun regering die hem niet aanstond.
||
Citaat:
||
Citaat:
En dat het begint met het huidige beleid van Bush wil niet zeggen dat het dus maar naar A&N moet. Threads over abortus, beginnend met de huidige wetgeving, horen ook hier.
||
Citaat:
![]() Anyway, ik denk dat anti-amerikanisme gedeeltelijk ook een trend is: het is namelij kzo dat ook veel europese regeringen, waaronder ook nederland, een aggressieve buitenlandse politiek beginnen te vormen, milieu-afspraken onvoldoende nakomen, nationalistischer worden, asocialer worden. Je kunt geen kritiek hebben op de VS zonder zelfkritiek. Zelfkritiek hebben is echterniet fijn, omdat je dan aan jezelf gaat twijfelen. Onzekerheid is niet fijn, en daarom richt de kritiek zich op externe spelers zoals de VS.
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Trouwens, Joostje, het gaat niet alleen over de poltiek, maar ook over de cultuur (die noem ik er ook bij). Het gaat eigenlijk om de gehele levenswijze van de Amerikanen, waarvan ik denk dat die steeds minder steun krijgt hier. Waarschijnlijk is de gehele cultuur daar in verval. Dat moet wel, als je leven beheerst wordt door drie dingen: eten, domme programma's kijken en kopen. Trouwens wel interessant dat na de aanslagen op 11 september de steun juist aan het afnemen is. Juist deze aanslagen hebben ons de ogen kunnen doen openen over wat de ware aard van de V.S. is. Al zal ik de laatste zijn om Osama te eren, dat heeft hij toch wel voor elkaar gekregen ![]()
||
Citaat:
Met vriendelijke groet, de achterkleinzoon van Marx ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
En ik heb al zeker geen zin dit naar Feedback te verplaatsen, ik blijf aan de gang ![]()
|
"Waarom groeit het anti-Amerikanisme nu?"
door focus op amerikaans buitenlands beleid, grotere politieke onafhankelijkheid Europa van VS. Is het altijd zo dat supermachten uiteindelijk door iedereen bestreden worden? Nee. Voormalige supermachten worden door iedereen bestreden. Het lijkt me duidelijk dat de Verenigde Staten door hun politieke acties hun goodwill, een belangrijke machtsbron, verspeeld hebben. Het Romeinse Rijk werd pas aangevallen nadat de economie was ingestort.
||
Verwijderd
|
Citaat:
maarja, verder heb je gelijk. ff kijken of ik het nog kan veranderen |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Tibet is het heiligste land op aarde. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Overigens, lees dit topic op A&N edit : ja, jij hebt 'm gestart Kenny ![]() ![]()
|
Volgens mj komt het doordat wij niet meer weten dat wij zonder amerika waarschijnlijk nog een boeren landje waren geweest, eerst wist iedereen dat nog maar nu beseftr niemand dat. hier wil ik niet mee zeggen dat ik het niet eens ben met wat jij zegt over dat dom en oppervlakkig, ik vindt ze zelf ook nog eens te nationalistisch, enorm schijnheilig en bush is veel te agressief en een , sorry dat ik het zeg, arrogante l*l maar ja het is wel zo mja het gaat natuurlijk nu ook nog eens veel slechter met amerika en wij worde misschien in een oorlog betrokken om dat nerderland zo nodig in de NAVO moet, wat natuurlijk ook zijn goeie kanten heeft, mja daar is het ook deels door gegroeid...
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
ja het is arm en wat dan nog? sinds wanneer zijn boeddhisten fundamentalistisch? zij plaatsen echt geen bommen in treinen. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
khoud niet van reclames op tv, ik houd niet van achterlijke lichaamsveranderingen , ik houd niet van goudzoekers, ik houd niet van lullige highscool films, ik houd niet van blik voedsel, ik houd niet van dollar tekens, ik houd niet van amerikaanse les ( mjah engelse les is veranderd in amerikaanse les als je goed oplet in de klas ), ik houd niet van nike...en basketbal etc...
maar over hoe bush aan de macht is gekomen?!... sure ik geloof ook wel dat er iets niet pluis was, maar is dat niet OVERAL zo?!... en trapt niet IEDEREEN in de AMERIKAANSE leugen?!... reclame zou niet gemaakt worden als er NIKS aan verdiend zou worden, nike zou geen groot bedrijf zijn geweest als niemand het product kocht... als 90% van de kinderen op het schoolplein 3s cola drinkt, zullen de andere 8% snel toeslaan, er blijft altijd een klein groepje over die overal dwars tegenin gaan en dat zijn iig geen alto's van tegenwoordig... ik haat amerika omdat alles MEER moet, en VEEL en ze willen ALLES... |
![]() |
|
![]() |
Amerika misbruikt sociaal zwakkere mensen stelselmatig (voorbeelden: Nike, McDonalds) en steekt daarvoor zijn kop in het zand. De oorlog is een afleiding tegen de slechte economie welke gebaseerd is op pure achterdocht - net zoals dat al eerder is gebeurd (Nam & Korea). De oorlog gaat enkel en alleen maar om hun eigen economie die kapot volgens hen kapot zou kunnen gaan. De golfoorlog deed de VS echt niet om Kuwait te helpen want ze doen bijv. zo goed als niks tegen de conflicten in Afrika. Bush z'n bedoeling was dan ook een nationalistische wending te geven aan de VS en hun economie te verbeteren. Niet om zich te bekomeren om wereldconflicten. Daarnaast vind ik een aantal gebeurtenissen/nieuwe wetten nogal beangstiggend. Liberalisme staat met uberhaupt voor geen meter aan. Heb ik het nog kort gehouden over de Amerikaanse bedrijven. Hier een paar voorbeelden van recente ideeen/gebeurtenissen in de VS:
Allereerst inderdaad de ondemocratisch verkozen president. Bush: Vermindering rechten van verdachten. Leuk daar gaat de rechtstaat die toch al brak was. Bijv. wanneer iemand in de VS verdacht wordt van een klein delict en hij bekend krijgt hij minder straf Amerikaanse rechters: nieuwe straf voor vrouwenmishandeling welke lijkt op een jodenster uit WOII Man krijgt 3 jaar cel wegens een vage uitspraak over Bush Bush wil kernwapens inzetten tegen Iraq terwijl hij ze zelf ook bezit VS wil wet wijzigen om 17jarige ter dood te veroordelen. VS veroordeelt Russische computerkraker TCPA/Palladium: digitaal fascisme. De VS veroordeelt een Nederlander vanwege het handelen in coke met 2 Amerikanen in Nederland.. en Nederland werkt nog mee ook! Doetjes.. Mensen die verdacht worden van oorlogsmisdaden worden gewoonweg opgeblazen of maandenlang gevangen gehouden op een Amerikaanse legerbasis in Cuba. Terwijl ze zichzelf onschendbaar maken tov. Nederland (www.hogerhand.nl). Het gedoe rond de JSF, rond Echelon, het feit dat MS met hun misdaden nog gewoon door mag gaan en een relatief lichte straf krijgt. Het volk heeft politiek gezien weinig keus op verschillende partijen en wordt dom gehouden, heeft een elitistisch idee van zichzelf, wordt met allerlei stuff mondjesdood gemaakt die eigenlijk helemaal niet zo goed is (fast food vreten, soaps, propaganda etc). Kortom een neerwaartse spiraal en dan heb ik nog maar enkele zaken hier aan bod gesteld. Niet dat Nederland zo geweldig is maar de VS maakt het wel al te gortig... ![]() Offtopic: ik ben me ervan bewust dat ik enkele bronnen niet heb. Sommige werkten niet meer; anderen kon ik niet vinden; weer anderen staan op andere private fora. My bad. Komt er uitgerekend vandaag 1tje bij: Bush geeft CIA 'license to kill' tegen terroristen. Leuk. Alweer geen eerlijke berechting.
Laatst gewijzigd op 15-12-2002 om 13:55. |
![]() |
||
Citaat:
Reactie in één ideogram : ![]()
|
![]() |
Toch vraag ik me af of de massacultuur nu kenmerkend is voor de Verenigde Staten (en natuurlijk de hele Westerse wereld). Of is iets dergelijks altijd te zien als een beschaving over zijn hoogtepunt heen is? Waarschijnlijk is het in onze tijd geïntensiveerd, door de massamedia.
Is de val van de Verenigde Staten niet des te opvallender, omdat de V.S. begonnen als een werkelijk democratisch land? Okee, je kunt betwisten of het districtenstelselk echt democratisch is, maar het is democratischer dan bijvoorbeeld koningschap. Waarom is deze veelbelovende staat zo geworden? Het is en blijft vreemd, zelfs met alle theorieën van Paul Kennedy en consorten ![]()
|
Aangezien ik zelf zowel de Nederlandse als Amerikaanse nationaliteit heb ben ik verplicht hier te posten.
Het is waar dat er veel mis is met de Verenigde Staten, zeker onder het beleid van Bush, maar ik wordt zelf niet goed van al het Anti-Amerikanisme. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat veel Nederlanders (En vele andere landen) jaloers zijn op de V.S. en dat er daarom zoveel negatieve uitspraken erover gedaan worden. Zelf vind ik het een redelijk land; het heeft zo zijn voor- en nadelen. Het hangt er ook natuurlijk vanaf in welke staat je woont, maar echt ver-schrik-ke-lijk is het ook weer niet voor de meeste mensen.
|||
Citaat:
En toch meent Amerika nog steeds dat het een voorbeeld is voor de rest van de wereld en dat ze hun leefwijze aan de rest van de wereld moeten opdringen. Citaat:
Ik bedoel, dat anti-kernwapens verdrag, dat Irak verbiedt nucleare wapens te bouwen, verbood dat ook niet dat raketschild, waar nu alsnog aan wordt gewerkt? Sorry voor de onsamenhangendheid
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
een paar voorbeelden: -kijk maar naar iets zoals het GPS (globals posistioning system) dat je ongetwijfeld wel kent. Een netwerk van de VS. Satelieten van de VS (ook voor spionage) en ook gebruikt door het leger van de VS. Nu is Europa bezig met het ontwikkelen van ook zo'n systeem, alleen dan wat moderner/verbeterd. En de VS proberen dat te verbieden. en waarom? ze willen het gewoon niet, ze willen geen concurrentie en zelfstandigheid van andere staten. -wat dacht je van het feit dat de VS iedereen zo hard aan het opdringen zijn en aan het overtuigen zijn dat die oorlog tegen Irak zo hard nodig is, dat ze er bewijzen van hebben dat Irak chemisch / nucleaire (wat dan ook) wapens hebben. Maar ze komen niet met het bewijs. En volgens mij zijn ze ook hard aan het overdrijven. Laat eerst de wapeninspecteurs maar eens hun conclusies trekken. Nu ze er eindelijk bij toegestemd hebben om eerst naar de wapeninspecteurs te luisteren, willen ze dat nu weer niet omdat ze hun werk niet goed zouden doen. Daar hebben ze ook geen bewijs voor. -en hoe denk je hoe dat de VS aan dat ongecensureerde wapenverslag zijn gekomen? de voorzitter van de VN veiligheidsraad heeft het hun gegeven. en guess what, columbia. en Columbia heeft enige tijd geleden ruzie gehad met de VS omdat ze niet voor een voorstel van de VS stemden, maar er tegen. De VS waren daar nogal pissig over, omdat ze nogal wat geld sturen naar Columbia. De VS denken daarom automatisch dat Columbia naar hun zal luisteren. Nu was dat niet het geval, hebben ze er meteen ruzie over gemaakt en ja, nu luisterd Columbia wel. De VS zijn gewoon druk bezig om hun verzwakkende macht weer te verstevigen. Desnoods op manieren die anderen kunnen schaden. damn |
![]() |
||
Citaat:
Of als ze gaan tellen hoeveel mensen er onder de armoedegrens leven. Dan tellen ze mooi alle daklozen niet mee, want dan heb je er opeens ook weer een stuk meer. Amerika is gewoon niet meer de "heilstaat" waar het vroeger op leek, alleen hebben ze dat zelf nog niet door.
||
![]() |
Citaat:
Ik geloof best dat toen de V.S. een zeer prettige staat was om in te leven. Voor het eerst een (in de grondwet bepaalde) scheiding der machten. De kerk speelde geen rol in de dagelijkse besluitvorming. Voor het eerst kregen de burgers rechten. Maar sinds de V.S. het kapitalisme roken (laten we zeggen, vanaf 1850) is het bergafwaarts gegaan. Eerst was het nog geen ramp, want de V.S. hadden nog niet zoveel macht. Maar sinds zij een supermacht zijn (dus na WO II), zijn ze arrogant en zelfzuchtig geworden. En met de "Cheney-Bush-junta" (term uit De Groene Amsterdammer, vond ik wel aardig) blijkt dat nu wel heel sterk...
|
![]() |
Als ik alles zo doorlees vind ik dat een aantal mensen wel heel makkelijk over de VS heenvalt, ze kunnen werkelijk helemaal niks goeddoen in jullie ogen. Ik ben het met een hoop eens dat ze zelf wel iets te graag de baas willen zijn in de wereld, maar vaak wordt vergeten dat dat ook zo z'n voordelen kan hebben...
Zie bijvoorbeeld de VS die het voortouw nam in de Joegoslavische burgeroorlog, de Irak kwestie in 1991 en denk ook aan WO2 waar de VS toch wel de doorslag gaf in het beeindigen van die oorlog. Ik wil niet alles goedpraten wat ze doen (zoals komende aanval op Irak) maar we waren toch wel blij toen die Amerikanen hier de Duitsers ons land uit kickten. Als laatste voorbeel de Joegoslavische burgeroorlog. Terwijl ze in Europa bleven vergaderen of het internationaal conflict was (en ze dus misschien in zouden grijpen wellicht) of een burgeroorlog, bij dat laatste hadden ze niks te zoeken vonden ze.. (op de Duitsers na dan). Dit terwijl daar toch gruwelijke dingen werden gedaan zoals massaslachtingen etc etc die niks met 'gewone' oorlog van doen hadden. Hier greep de VS zelf in, en dat kan ik waarderen. Eigenlijk zou de VS wat minder moeten hebben en Europa wat meer in daadkracht. Toch blijf ik de VS als land (hoe hypocriet/arrogant/over-emotioneel ze ook zijn vaak) ontzettend fascinerend vinden. |
![]() |
||
Citaat:
![]() maar om de oude vs te verheerlijken ![]()
|||
Citaat:
![]() ![]() Wat ik bedoelde te zeggen is dat de VS zichzelf nu vastklampen aan het ideaal van "het land waar alles mogelijk is" (let op aanhalingstekens ![]() Als we ervan uitgaan dat het allemaal slechter gaat in de VS, moeten we toch wel aannemen dat het ooit wel eens beter ging. Citaat:
Die hele Taliban is door de VS eigenhandig bewapend,zadat ze de revolutie tegen de SU te konden winnen. Vietnam zou ook wel even "verdedigd" worden. Aanval = beste verdediging? De tweede atoombom in WO II, op Nagasaki, is gegooid toen Japan al gecapituleerd had, of al zou capituleren. Het was puur machtsvertoon om de SovjetUnie te laten schrikken. De VS grijpen wel overal ter wereld, onder het mom van de VN, in bij conflicten, maar heeft ondertussen nog zoveel miljard dollar schuld bij de VN. Ook hier nemen de VS dus het voortouw.
Laatst gewijzigd op 19-12-2002 om 18:31. |
![]() |
||
Citaat:
Ik heb net aangetoond dat voor een grote groep leven in de VS voor 1850 ookgeen pretje was...
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik weet niet of je wel goed over de VS kunnen denken in termen van goed of kwaad, zolang je er niet zelf bent geweest en de situatie hebt ervaren. Dat wat we door de media te weten komen over het land is toch niet echt subjectief en volledig. Daardoor zou het negatieve beeld kunnen ontstaan, in plaats van door de werkelijkheid te bekijken. Ik denk trouwens niet dat het kenmerkend is voor een cultuur dat deze negatief wordt bekeken zodra deze over haar hoogtepunt heen is. Dat heeft volgens mij ook te maken met het beeld dat wij door de media voorgeschoteld krijgen. Die waren niet zo actief in de tijd van de Romeinen ofzo. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() verder leg ik me neer bij Alexanders argumentatie hierbij, die komt overeen met mijn mening |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Op wie zou je nu stemmen? (poll) T_ID | 500 | 30-09-2006 01:14 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Anti amerikaans... iceball | 452 | 02-02-2006 17:21 | |
De Kantine |
Het boemerangeffect: Waarom Amerika gehaat wordt niceman1984 | 67 | 16-04-2004 21:13 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Kritiek op Anti-Globalisten Verwijderd | 39 | 24-02-2004 11:45 | |
Films, TV & Radio |
Ga niet naar "Black hawk down"! Verwijderd | 47 | 07-03-2002 18:42 |