Advertentie | |
|
![]() |
|
Whadup?
Om even tussen de dodemensendiscussie heen te praten: Heeft er iemand zin om komende donderdag met mij naar een festival in Belgie te gaan? Ik wil zo graag, maar echt niemand wil mee en ik ben toch een beetje huiverig om in m'n eentje te gaan.
|
Verwijderd
|
Sarah naamzoek, wijvenvraagje:
ik ga overstappen op een (iets) zwaardere pil, omdat ik nu gewoon nooit een week door kan slikken, omdat ik dan toch wel ongesteld wordt. Vanmorgen dokter gebeld, maandag kan ik hem ophalen. Ik heb nu nog één week op deze pilstrip en die moet ik afmaken, daarna ga ik zo'n beetje op vakantie en wil ik het liefst gewoon doorslikken. Kan dat, dat ik gewoon daarna - zonder stopweek dus - overstap op de zwaardere pil? Ik ga van Mycrogynon 20 naar 30. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En wadde? Rock Herk? Dat klinkt heel slecht. Neen, ik wil naar Dour. Eindelijk eens Pulp live zien. <3
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Je maakt bovendien weer de verkeerde vergelijking. Mensen gaat niet dood als gevolg van de keuze van persoon X niet te doneren, maar als gevolg van de ziekte die ze hebben. Dat is iets anders dan oma's kapot zagen, dan ben je actief een leven aan het beëindigen en daar ligt dus de grens. Niet doneren is imo veel beter te vergelijken met niet-reanimeren, ook een overweging die mensen maken hebben op al dan niet gelovige gronden. Maar die grens, tja, dat blijft lastig. Ik ben tot nu toe (maar zeker voor overreding vatbaar) erg tegen het verbod op onverdoofd slachten. Het grondrecht op vrijheid van godsdienst, in dit geval het respecteren van de kleinschalige uitvoering van eeuwenoude tradities (dat is op zich geen reden natuurlijk, ik respecteer vrouwenbesnijdenis dan weer niet... nog meer vaagheid dus), vind ik prevaleren boven de rechten van dieren op een mogelijk minder tragische dood. (en daarbij komt dat ik het een hypocriete wet vind omdat ik ik de bio-industrie as a whole veel afschuwelijker vindt dan welke slachtmethode dan ook, en dat het (enkele!) onderzoek nog dubieus schijnt te zijn, en dat kreeften wel levend gekookt mogen worden ook als dat niet uit religieuze overwegingen gebeurt, maar dat gaat weer een heel andere kant op, dus dat terzijde) Misschien ben ik te veel een wetspositivist, want ik weet niet wat ik zou vinden als godsdienstvrijheid geen grondrecht was. ![]() |
![]() |
|
Jiez0rz, ik werd gevraagd op iemand te stemmen in de brildrager van het jaar verkiezing.
Wat een gedrochten zitten er tussen zeg. Snappen die wijven nou niet dat zo'n gigantische bril niet iedereen staat? Het kan mss hip zijn, maar waarom zou je expres zo'n lomp ding op je harses zetten en jezelf lelijker maken?
Spoiler
*zucht*
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Oh nog een voorbeeld. In Afrika gaan mensen bij bosjes dood aan AIDS, omdat ze geen medicijnen kunnen betalen. Dat die medicijnen duur zijn is te verantwoorden, immers, de farmaceutische industrie moet ergens het geld mee verdienen om onderzoek te kunnen financieren. Aan de andere kant is het belachelijk dat we er als het Rijke Westen niet door alternatieve financiering voor zorgen dat die medicijnen, die in wezen veel minder waard zijn dan ze kosten, in Afrika gratis/heel goedkoop op de markt komen. Nu laten we mensen doodgaan, terwijl het ''nadeel'' voor ons een paar euro is. Ik vind dat zelf een veel kwalijkere praktijk.
Citaat:
![]() Bijna iedereen besluit in termen die het beste zijn voor zichzelf, niemand denkt aan de samenleving als geheel en het is ''geluk hebben'' als de prioriteiten van het individu in hetzelfde straatje liggen als die van de maatschappij. Omdat dat zo is, is er wetgeving die veel dilemma's oplost. (moord = strafbaar en godsdienst = een vrijheid). Het is niet aan jou om te bepalen in hoeverre iemand vrij mag denken. Tot op zekere hoogte vrij mogen denken is bovendien niet werkelijk vrij zijn om te denken. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Edit: wat betreft het voorbeeld weet ik de grens wel. Godsdienstvrijheid = een grondrecht, recht op een ''humaan'' levenseinde van dieren is dat niet. Grondrecht prevaleert. Bij besnijdenis is er een spanning tussen meerdere grondrechten, namelijk godsdienstvrijheid en het recht op zelfbeschikking en de onaantastbaarheid van het leven. Dat laatste is een onaantastbaar grondrecht, op het eerste mogen inbreuken worden gemaakt. Het verbieden van besnijdenis maakt inderdaad een inbreuk op de godsdienstvrijheid, maar die inbreuk is geoorloofd (want voldoet aan een aantal criteria, maar als ik die moet uitleggen duiken we erg ver het constitutioneel recht in). Godsdienstvrijheid delft dus het onderspit. Interessant, maar nu moet ik weer gaan! Laatst gewijzigd op 08-07-2011 om 14:53. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En ik vind dat relevant omdat een zo ver gaande/beleefde inbreuk op het zelfbeschikkingsrecht van mensen steviger onderbouwt moet zijn dan ''nja maar als geheel gezien gaan er mensen dood aan.'' We leggen gewoon andere priorieten, that's all. Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
@Quis: Dat iets een grondrecht is maakt het niet automatisch juist, of logisch. Ik vind het ronduit belachelijk dat iemand vanwege persoonlijke overtuigingen leed mag veroorzaken (bij mensen en/of dieren). Dat godsdienstvrijheid een grondrecht is doet niets af aan de morele implicaties.
Zo vind ik ook dat als er voor bepaalde handelingen/zaken een alternatief is dat minder leed veroorzaakt, efficiënter is en voor de samenleving meer voordelen oplevert, dat het dan immoreel is die alternatieven niet te benutten en die beslissing te baseren op het "geloof" van iemand. Dan komen we weer terug op orgaandonatie, bijvoorbeeld. Er is geen enkel logisch argument te verzinnen tegen verplichte "donatie". "Ik kan niet logisch nadenken, ben bang voor de dood en een fictief hiernamaals en baseer daarom al mijn beslissingen op illusies" is geen argument. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|