Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2011, 10:15
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik denk dat dat soms noodzakelijk is, om twee verschillende redenen:
- of het programma is voor kinderen bedoeld, dan kun je niet te lange ondertitels hebben omdat kinderen nog niet zo snel kunnen lezen
- of het is juist een moeilijk programma, waarin veel tekst in één keer wordt gezegd, waardoor er te veel ondertiteling zou zijn als je alles precies zo zou vertalen. Dan moeten er keuzes gemaakt worden zodat het belangrijkste in elk geval behouden blijft en je niet maar één seconde de tijd hebt om het te kunnen lezen.
Oud 03-08-2011, 10:50
Uice
Uice is offline
Ondertiteling wordt altijd zo kort mogelijk gehouden, omdat ze ervan uitgaan dat mensen geen zin hebben om veel te lezen.

Dat vind ik niet storend.

Wel storend: als er een liedje gezongen wordt, en de ondertiteling rijmt ook. WAAROM?
Oud 03-08-2011, 10:51
Verwijderd
Ik doel op gewone programma's. En ik zie altijd voldoende tijd en ruimte voor betere ondertitels. Maar goed, ondertitels kan je sowieso moeilijk serieus nemen.
Oud 03-08-2011, 10:52
Verwijderd
Citaat:
Ondertiteling wordt altijd zo kort mogelijk gehouden, omdat ze ervan uitgaan dat mensen geen zin hebben om veel te lezen.
Wat stom.
Oud 03-08-2011, 10:53
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik doel op gewone programma's. En ik zie altijd voldoende tijd en ruimte voor betere ondertitels.
Het is toch prettig om zo lang mogelijk naar de beelden te kijken, en niet naar de ondertiteling.
Oud 03-08-2011, 11:03
Verwijderd
Ik zie het probleem niet met langere ondertiteling. Ik heb geen moeite met de combinatie van ondertiteling + beeld. Ik wil graag alle dialogen meekrijgen. Ik kijk geen stomme of nagesynchroniseerde film dus dan wil ik ook goede ondertiteling.
Oud 03-08-2011, 11:53
Martiño
Martiño is offline
Ik zou willen dat je de ondertiteling kunt uitzetten. Bij programma's in het Engels vind ik het alleen maar afleiden.
Oud 03-08-2011, 13:23
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Overigens erger ik me aan ondertitels die de oorspronkelijke tekst gigantisch inkorten. Weet niet of het luiheid van de ondertitelaars is, of gierigheid van het bedrijf.
Dat is toch gewoon zodat je niet alleen maar ondertitels aan het lezen bent, maar ook nog een beetje film kan kijken?
Oud 03-08-2011, 13:28
DAH
DAH is offline
Als ik bijvoorbeeld BBC kijk, of een film zonder ondertitels mis ik meestal niets, en enig ogenblik denk ik 'He, geen ondertitels. Ach ja...'.
Oud 03-08-2011, 13:30
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Maar ik neem aan dat je dat bij oekraïnsche/chinese/arabische programma's en films niet hebt.
Oud 03-08-2011, 13:35
DAH
DAH is offline
Citaat:
Maar ik neem aan dat je dat bij oekraïnsche/chinese/arabische programma's en films niet hebt.
Daarbij heb ik wel ondertiteling nodig, ja. Engels of Nederlands, het maakt geen bal uit, zolang er maar ondertitels zijn van een taal die ik spreek bij iets in een taal die ik niet spreek. Ik vind ondertitels in ieder geval fijner dan nagesynchroniseerd. Vooral zoals de Russen dat doen... Dan hoor je nog gewoon de originele stemmen, met een Russische stem eroverheen geplakt. En meestal is het één stem voor de mannen, en één voor de vrouwen. En weer on-topic...
Oud 03-08-2011, 15:48
Verwijderd
Ondertitels zijn gewoon kort omdat je maar 2 regels hebt om het in kwijt te kunnen, anders heb je geen beeld meer.
Oud 04-08-2011, 09:56
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Inderdaad, we mogen nog blij zijn dat er in Nederlands met ondertiteling wordt gewerkt in plaats van met nasynchronisatie
Oud 04-08-2011, 10:04
Verwijderd
Citaat:
Ondertitels zijn gewoon kort omdat je maar 2 regels hebt om het in kwijt te kunnen, anders heb je geen beeld meer.
Nee. Ik zie vaak zat ruimte.
Oud 04-08-2011, 14:17
Verwijderd
Citaat:
Nee. Ik zie vaak zat ruimte.
..?
Oud 05-08-2011, 13:33
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik begrijp best dat je zo aventoe gewoon wat wilt drinken
schreef iemand op D&A.
Oud 06-08-2011, 20:04
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Maar het probleem is HIV is pas na 6 weken 95% en na 12 weken 100% vertrouwelijk.
Dus voor die 6 weken vertelt de huisarts het aan iedereen en na 3 maanden mag niemand het meer weten

Sowieso, hele post is een lachertje
Oud 06-08-2011, 20:18
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Daar zat onder andere hiv, chlamdyia noem erop in het onderzoek.
noem maar op
Oud 06-08-2011, 20:58
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Sorry for the not SA girl but Im in love with Oh so Heavenly they have everything for your body. What a girl want what a girl needs.
Heh?
Oud 07-08-2011, 11:20
Edelweiss
Edelweiss is offline
Is het 'edelweiss' of 'edelweiß' ?
Oud 07-08-2011, 11:31
Edelweiss
Edelweiss is offline
Laat maar, de dikke van dale zegt 'edelweiss'
Oud 07-08-2011, 11:43
DAH
DAH is offline
Volgens mij is 'ss' gewoon ringel-S. Als je geen ringel-S kan schrijven, schrijf je het woord met 'ss'.
Oud 07-08-2011, 12:13
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Sommige woorden schrijf je met ringel-s, sommige met ss. Het is bijvoorbeeld 'essen', ein 'Kuß', 'küssen', 'dass'. Ik weet niet zeker of er een regel voor is. In zwitserland schrijven ze alles met 'ss' en doen ze niet aan ringel-s.
Oud 07-08-2011, 16:59
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Is het 'edelweiss' of 'edelweiß' ?
In dit geval kan het allebei. Als de ß niet geschreven kan worden (dwz de letter is niet beschikbaar of er mogen geen speciale symbolen gebruikt worden), wordt 'ss' gebruikt.
Oud 08-08-2011, 00:22
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Is er niet een nieuwe spellingregel over de ringel s? Dat hij niet meer gebruikt gaat worden ofzo? Fizzle naamzoek, ga dat eens even uitzoeken voor mij
Oud 08-08-2011, 00:26
Verwijderd
Ja, de ringel-s wordt steeds vaker vervangen door dubbel-s. Beter ook.
Oud 08-08-2011, 10:48
Verwijderd
Er is wel een regel voor Sinds 1998 geldt de nieuwe regel al, dus jullie lopen ernstig achter als je dat nog niet weet.

Citaat:
Na een lange klinker

De ß wordt gebruikt na een lange klinker

Fuß, Füße (voet) want lang,
Fluss, Flüsse (rivier) want kort
dass (dat) want kort (niet te verwarren met 'das')
Straße (straat) want lang
blass (bleek) want kort
bloß (slechts) want lang
Ross (ros) want kort
Ruß (roet) want lang
Russland (Rusland) want kort
genießen (genieten) want lang

[bewerken] Na een tweeklank

beißen (bijten)
draußen (buiten)
scheußlich (afschuwelijk)
Oud 08-08-2011, 10:49
Verwijderd
Maar:
Citaat:
Oude regel

De oude regel schreef voor dat men alleen ss mocht schrijven tussen twee klinkers, waarvan de eerste kort is. In de oude spelling werd dus wel daß, Roß, Rußland en blaß geschreven. Fluß werd in het enkelvoud met ß geschreven, maar in het meervoud met ss, want de ü in Flüsse is kort.

Over de invoering van de nieuwe regel is enorm veel discussie geweest; de spellingshervorming is door de meeste media en twee Duitse deelstaten verworpen. De kans bestaat dus dat de oude regel terug zal ingevoerd worden. Referentiewerken als de "Duden Die Deutsche Rechtschreibung" (het Duitse 'groene boekje', ook de recentste editie van juli 2006) en het "Sprachreport" van het Institut der Deutschen Sprache (Mannheim) gebruiken nochtans wel de nieuwe regel. Het "Wahrig"-woordenboek vermeldt zowel de oude als de nieuwe variant, maar vermeldt de nieuwe wel als eerste en als degene die te verkiezen valt boven de oude.
Ik heb de oude regel nog geleerd in mijn eerste jaar Duits
...fuck I'm old
Oud 08-08-2011, 12:40
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik zie niet in waarom de ü in füß langer zou zijn dan in flüsse, maar ik heb me er al bij neergelegd dat de Duitse grammatica nergens op slaat en dat ik het gewoon niet snap.
Maar ik heb wel geleerd dat ss = ß.
Oud 08-08-2011, 12:41
Verwijderd
Citaat:
Ik zie niet in waarom de ü in füß langer zou zijn dan in flüsse.
Ehh, die spreek je gewoon anders uit.
Oud 08-08-2011, 12:45
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Jij misschien maar voor mij is het ü=uu. Want zo heb ik dat geleerd
Oud 08-08-2011, 12:47
Verwijderd
Citaat:
Ik zie niet in waarom de ü in füß langer zou zijn dan in flüsse, maar ik heb me er al bij neergelegd dat de Duitse grammatica nergens op slaat en dat ik het gewoon niet snap.
Maar ik heb wel geleerd dat ss = ß.
Net zoals dat de 'a' in 'katten' kort is, maar in 'maten' lang. Zelfde letter, maar in de ene wordt de lettergreep afgesloten (in het Nederlands door een dubbele medeklinker) en in de andere niet (enkele medeklinker). In het Duits precies zo; 'ss' geldt als een dubbele medeklinker (dus is de klinker ervoor kort) en de 'ß' geldt als een enkele medeklinker.
Oud 08-08-2011, 12:48
Schrödinger
Schrödinger is offline
Dan kun je ze nog wel lang en kort uitspreken.
Oud 16-08-2011, 11:12
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
puche ubs
Moest echt drie keer kijken...
Oud 16-08-2011, 12:17
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb drie keer gekeken, maar zonder context is het mij een raadsel
Oud 16-08-2011, 12:17
snoopy
snoopy is offline
push ups
Oud 16-08-2011, 12:21
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Natuurlijk
Oud 16-08-2011, 12:39
snoopy
snoopy is offline
Oud 16-08-2011, 18:16
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
mijn oma bidde bidte bad ( hoe schrijf je dat nou?)
Oud 16-08-2011, 23:23
Thomas.
Thomas. is offline
Bidde toch?
Oud 17-08-2011, 09:10
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
bidden bad gebeden
Oud 17-08-2011, 18:35
Verwijderd
Citaat:
maar ik heb ontzettend last van me schouderbladeren
Oud 17-08-2011, 18:41
snoopy
snoopy is offline
Die hoor ik echt vaak
Oud 17-08-2011, 19:08
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
clitsma
*veegt tranen uit ogen*
Oud 17-08-2011, 21:50
Em.
Em. is offline
Wat moet het voorstellen?
Oud 17-08-2011, 23:05
Geel
Geel is offline
Ik vermoed 'klysma' :')
Oud 18-08-2011, 07:46
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Ik vermoed 'klysma' :')
Oud 18-08-2011, 09:27
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
*veegt tranen uit ogen*
Oud 19-08-2011, 14:51
DAH
DAH is offline
Ergeren aan en irriteren blijft moeilijk:
Citaat:
IK IRRITEER ME DOOD AAN HET FEIT DAT DE LEUKSTE AFLEVERING VAN JERSEY SHORE PAS 25 AUGUSTUS OP INTERNET STAAT! GO FUCK YOURSELVES

Regels voor berichten