Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2011, 13:21
:DELICIOUS
:DELICIOUS is offline
Hallo allemaal!

Op school moet ik dit jaar een debat houden over de stelling:

Een financiële beloning voor registratie als orgaandonor is vereist.

Wat vinden jullie hiervan? Moet de overheid geld geven aan mensen die ervoor kiezen hun organen af te staan na hun dood, en waarvoor moeten zij geld ontvangen? En zoniet, waarom moeten deze mensen geen geld ontvangen? Waar ligt voor jullie de grens?

Graag reacties, het zou me erg helpen! Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 13:29
Verwijderd
Nee. Ik vind het eerlijk gezegd nogal achterlijk. Het is jouw persoonlijke keuze, maar als jij dood gaat, en je organen worden gebruikt dan heb je toch niets aan geld? Dan krijgen je nabestaanden geld voor jouw organen. Maar zij hebben niks met jouw keuze te maken, en dat vind ik een beetje raar eerlijk gezegd. Dat is zeggen dat ik iets ga doen, en dan vervolgens krijgen mijn ouders / kinderen geld daarvoor
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 13:35
En als jij, op het moment dat jij je registreert, een 'korting' krijgt op jouw ziektekostenpremie? Mag het dan wel?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 13:44
Verwijderd
En mensen die dan bv dolgraag donor zouden willen zijn, maar het niet kunnen zijn vanwege een bepaalde aandoening/ziekte?

Ik hou niet zo van geld geven door dit soort zaken, ook geld voor mensen die bloed doneren vind ik erg vreemd. Dan krijg je dat mensen dingen gaan (proberen te) verzwijgen, zodat ze maar donor mogen zijn en dus geld krijgen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 14:06
Citaat:
En mensen die dan bv dolgraag donor zouden willen zijn, maar het niet kunnen zijn vanwege een bepaalde aandoening/ziekte?

Ik hou niet zo van geld geven door dit soort zaken, ook geld voor mensen die bloed doneren vind ik erg vreemd. Dan krijg je dat mensen dingen gaan (proberen te) verzwijgen, zodat ze maar donor mogen zijn en dus geld krijgen.
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Dat is wel een heel goed argument.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 22:30
whoo yhoo
whoo yhoo is offline
Citaat:
Nee. Ik vind het eerlijk gezegd nogal achterlijk. Het is jouw persoonlijke keuze, maar als jij dood gaat, en je organen worden gebruikt dan heb je toch niets aan geld? Dan krijgen je nabestaanden geld voor jouw organen. Maar zij hebben niks met jouw keuze te maken, en dat vind ik een beetje raar eerlijk gezegd. Dat is zeggen dat ik iets ga doen, en dan vervolgens krijgen mijn ouders / kinderen geld daarvoor
De keuze ligt nogsteeds bij jouwzelf. Jij kan er "persoonlijk" voor kiezen om het geld aan te nemen of niet. En van dat geld kun je dan iets leuks doen als je nog leeft, en die orgaanen heb je zelf niks meer aan als je dood bent. En tuurlijk heeft de overheid er iets mee te maken. Ze kunnen jouw niks verplichten maar de overheid is zeker verantwoordelijk voor de volksgezondheid. dus zou het niet raar zijn als zij jouw proberen overhalen aan te melden als donor. Uiteindelijk doen ze dat nu ook met behulp van reclamens. Als jij wilt stellen dat de overheid niet verantwoordelijk is voor de volksgezondheid. Moeten ze dan ook maar stoppen met de subsidies voor ziekenhuizen? en hoeveel menzen zouden voor zorg verzekerd zijn als dit niet verplicht was?

En hoe zou je er over denken als jij, een familie lid of een vriend een nier nodig had, en deze massaal verbrand en begraven werden? met een van jullie dood tot gevolg..?

Een andere vraag is of wij gezonde mensen erop zitten te wachten om de belastingcentjes te gaan betalen die dan als tegenprestatie worden gebruikt. Uiteindelijk geld vanuit de natuur het recht van de sterkste.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 06:16
Verwijderd
Ik ben er ook tegen om geld te krijgen als je je registreert als orgaandonor. Zo wordt het een soort verhandelbaar item en ik vind niet dat orgaandonatie hiermee te maken moet krijgen. Het is iemand zijn persoonlijke keuze en als jij graag orgaandonor wil zijn dan moet je dat niet doen omdat je geld krijgt: het moet je eigen keuze zijn waar je zelf achter moet staan. En die keuze moet niet beïnvloed worden omdat je toevallig geld krijgt als je wél je orgaan doneert. Daarnaast zijn er inderdaad mensen die ziek zijn en niet eens een orgaan of iets af kunnen staan, dus dat is dan ook lullig tegenover die mensen. Dan zou je die mensen weer een tegemoetkoming moeten geven en dan wordt het allemaal zo krom want dan wil ineens iedereen die geen orgaan kan doneren wél ineens een orgaan doneren waardoor ze geld/een andere tegemoetkoming krijgen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 07:41
Verwijderd
Citaat:
De keuze ligt nogsteeds bij jouwzelf. Jij kan er "persoonlijk" voor kiezen om het geld aan te nemen of niet. En van dat geld kun je dan iets leuks doen als je nog leeft, en die orgaanen heb je zelf niks meer aan als je dood bent. En tuurlijk heeft de overheid er iets mee te maken. Ze kunnen jouw niks verplichten maar de overheid is zeker verantwoordelijk voor de volksgezondheid. dus zou het niet raar zijn als zij jouw proberen overhalen aan te melden als donor. Uiteindelijk doen ze dat nu ook met behulp van reclamens. Als jij wilt stellen dat de overheid niet verantwoordelijk is voor de volksgezondheid. Moeten ze dan ook maar stoppen met de subsidies voor ziekenhuizen? en hoeveel menzen zouden voor zorg verzekerd zijn als dit niet verplicht was?

En hoe zou je er over denken als jij, een familie lid of een vriend een nier nodig had, en deze massaal verbrand en begraven werden? met een van jullie dood tot gevolg..?

Een andere vraag is of wij gezonde mensen erop zitten te wachten om de belastingcentjes te gaan betalen die dan als tegenprestatie worden gebruikt. Uiteindelijk geld vanuit de natuur het recht van de sterkste.
Wat wil je voorstellen? Zeggen: Ik ben donor, een hoop geld krijgen. En vervolgens overhoop geschoten worden zodat ze je organen niet meer kunnen gebruiken? No way dat jij dat geld al gaat krijgen als je levend bent, daarvoor zouden ze je bijna moeten opnemen in het ziekenhuis om je dood te laten gaan. Bovendien is láng niet iedereen geschikt als donor, oude mensen niet. Mensen die door een misdrijf om het leven zijn gekomen of die zelfmoord plegen kunnen ook niet gebruikt worden doordat de organen al dood zijn tegen de tijd dat ze klaar zijn met besluiten wat er gebeurt is. De enige mensen die wel als donor gebruikt kunnen worden zijn mensen die dood gaan ín het ziekenhuis en waarvan ze er snel genoeg bij zijn om de organen eruit te halen. Bijna niemand dus.

Lekkere geldverspilling nietwaar ? Als álle mensen die dood gaan geld krijgen om donor te zijn, en meer dan de helft wordt het uiteindelijk niet.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 10:43
Verwijderd
Nuh dat is niet vereist. Alleen een optie om níet te doneren aan personen die zelf geen donor zijn lijkt me prachtig.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 14:31
Sihem
Sihem is offline
Nee geld voor doneren vind ik raar. Er zijn inderdaad veel mensen die het wel willen maar niet kunnen door een aandoening. Maar bijvoorbeeld ik, ik zou niet willen doneren omdat ik op tv dan naar zo'n progamma met van die artsen enzo zit te kijken. En dan komt er iemand binnen die alcohol en drugs verslaaft was en volgens mij nog steeds is en die krijgt dan een nieuwe lever. Dat gaat er bij mij niet in.
Dus geen geld geven aan mensen die doneren maar wel meer opties als jij iets wil doneren dat je kan zeggen niet aan mensen die zelf niet doneren (en dan niet door een aandoening) of niet aan mensen die alcohol of drugs verslaaft zijn geweest.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 22:58
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Nuh dat is niet vereist. Alleen een optie om níet te doneren aan personen die zelf geen donor zijn lijkt me prachtig.
En wat als je niet kan doneren omdat je ziek bent (en dus juist een donororgaan nodig hebt)?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 07:33
Verwijderd
Citaat:
En wat als je niet kan doneren omdat je ziek bent (en dus juist een donororgaan nodig hebt)?
Idd, ik vraag me ook altijd af hoe mensen dat voor zich zien
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 09:02
Verwijderd
Ik snap het sowieso niet. Jíj hebt die organen echt niet meer nodig. Tuurlijk; sommige mensen verdienen het ook niet, maar daar heb je zo'n prachtige lijst voor . Zielige kindertjes met erge ziektes staan echt wel hoger op die lijst dan een of andere alchoholverslaafde, en volgens mij geven ze sowieso al geen organen aan alcohol of drugsverslaafden omdat dat dweilen met de kraan open is.

En verder; dan doneer je je organen aan een lief schattig kindje dat heel erg ziek is. En groeit dat kind op als crimineel en/of drugsverslaafde. Je hebt er toch geen controle op. Hoe boeiend kan het zijn? Voor hetzelfde geld geef je een orgaan aan een ex-verslaafde en leeft hij verder en red hij iemand! Of wordt ineens de minister president ofzo.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 10:03
whoo yhoo
whoo yhoo is offline
Citaat:
Wat wil je voorstellen? Zeggen: Ik ben donor, een hoop geld krijgen. En vervolgens overhoop geschoten worden zodat ze je organen niet meer kunnen gebruiken? No way dat jij dat geld al gaat krijgen als je levend bent, daarvoor zouden ze je bijna moeten opnemen in het ziekenhuis om je dood te laten gaan. Bovendien is láng niet iedereen geschikt als donor, oude mensen niet. Mensen die door een misdrijf om het leven zijn gekomen of die zelfmoord plegen kunnen ook niet gebruikt worden doordat de organen al dood zijn tegen de tijd dat ze klaar zijn met besluiten wat er gebeurt is. De enige mensen die wel als donor gebruikt kunnen worden zijn mensen die dood gaan ín het ziekenhuis en waarvan ze er snel genoeg bij zijn om de organen eruit te halen. Bijna niemand dus.

Lekkere geldverspilling nietwaar ? Als álle mensen die dood gaan geld krijgen om donor te zijn, en meer dan de helft wordt het uiteindelijk niet.

Misschien dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest maar het enige wat ik deed was jouw argumenten tegen spreken xd. Ik ben zelf geen voorstander van dit plan namelijk om de simpele reden dat al het geld dat de overheid bezit en dus kan uitgeven uiteindelijk bij onszelf vandaan komt. Dus als ik een beloning krijg voor het fijt dat ik me aangemeld heb als orgaan donor... krijg ik gewoon mijn eigen belasting centjes terug. Ik ben daarnaast een groot voorstander voor orgaan donor. En ben van mening dat je al veel mensen over de streep haalt door betere voorlichtingen te geven. Ik ervaar dat er nog veel onduidelijkheden bestaan over hoe het nou precies in zijn werking gaat.

daarnaast vind ik het argument van de zieke mensen die niks mogen doneren een beetje boelchit. live is a bitch.. ik mag als homo zijnde ook geen bloed doneren waar je vroeger ook geld voor kreeg en als je kijkt hoeveel mensen er rondlopen met een uitkering of een persoonsgebonden budget die prima zonder kunnen. in een maatschapij met zoveel verschillen kun je niet iedereen tevreden houden. maar het is een mooi en goed streven.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 10:09
Verwijderd
Ik weerlegde alleen jouw argument om van te voren mensen geld te geven om orgaandonor te worden .
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 10:35
Verwijderd
Citaat:
[...]

daarnaast vind ik het argument van de zieke mensen die niks mogen doneren een beetje boelchit. live is a bitch.. ik mag als homo zijnde ook geen bloed doneren waar je vroeger ook geld voor kreeg en als je kijkt hoeveel mensen er rondlopen met een uitkering of een persoonsgebonden budget die prima zonder kunnen. in een maatschapij met zoveel verschillen kun je niet iedereen tevreden houden. maar het is een mooi en goed streven.
Maar dan moet je dus van te voren alle mensen screenen om te kijken of ze wel geschikt zijn als donor en op basis daarvan dus betalen ofzo... En wat als ze eerst wel geschikt bleken en vervolgens niet meer? Moeten ze het geld dan weer terugbetalen? Niets 'boelchit' ( ) aan, 't is gewoon niet te regelen op die manier En verder werd er ook geopperd dat mensen die zelf geen donor zijn ook geen donororganen zouden moeten kunnen ontvangen; wederom dus geen 'boelchit' om over zieke mensen te beginnen die niet mógen doneren (maar wel een donororgaan nodig hebben). Dat komt er dan dus op neer dat die mensen geen organen krijgen omdat ze ziek zijn, ja, omgekeerde wereld

Overigens vind ik betalen voor organen gewoon een heel naar idee; dan wordt er bijna een soort markt gecreeerd, dat moet je niet willen met orgaandonatie. Ik snap wel dat mensen eisen zouden willen stellen (bv dat iemand geen alcoholist is), maar wederom vind ik dat die keuze eigenlijk bij de arts moet liggen die bepaalt of iemand in aanmerking komt voor een donororgaan. Als je donor bent, heb je daar niets mee te maken en moet je er van uit gaan dat jouw organen komen bij degene die ze het beste kan gebruiken op dat moment. Of dat nu een man is van 65 die jarenlang ongezond heeft geleefd (maar kennelijk nu is veranderd en op de donorlijst staat) of een kind dat nog een hele toekomst voor zich heeft (maar net zo goed topcrimineel kan worden als minister president van de partij waar jij altijd op hebt gestemd). Als je daar niet achter kan staan, dan moet je gewoon geen donor worden. (En dit is precies waarom die grote donor-show van BNN zo goed was!)

Ik zeg; besteed het geld aan meer en betere voorlichting!

Laatst gewijzigd op 28-10-2011 om 10:40.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Als mensen door medische omstandigheden niet in staat zijn om te doneren zijn zij natuurlijk geëxcuseerd.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 14:55
Even ter informatie, het is niet dat wanneer jij je registreert als donor, je zomaar handje contantje een bepaald geldbedrag in je hand krijgt gedrukt. Wat de overheid bedoelt met financiële beloning is:

* Wanneer jij leeft en donor bent: een tegemoetkoming/korting op je ziektekostenpremie.
* Wanneer jij leeft en doneert: een fikse tegemoetkoming/korting op je ziektekostenpremie.
* Wanneer jij overlijdt en doneert: een klein bedrag ter compensatie voor bijvoorbeeld begrafeniskosten.

Hoe denken jullie dan over die beloning? Mag het dan wel? Want op deze manier is het niet echt verhandelen.
Ze hebben ook een andere optie: wanneer jij donor bent, kom je hoger op de lijst als jij zelf een orgaan nodig hebt.
Verder, tot nu toe hartstikke bedankt voor jullie reacties!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 15:03
Verwijderd
Ik vind het allemaal niets, eigenlijk, ook bij korting op je premie krijg je dat mensen bijvoorbeeld gaan liegen om maar die korting te krijgen. Een bedrag bij overlijden + doneren vind ik dan nog wel gaan, maar heb ik ook geen lekker gevoel bij. Doneren is iets schenken, dat krijg ik zelf niet gerijmd met financiele vergoedingen voor doneren gaan geven.
Zelf hoger op een mogelijke donorlijst komt vind ik al helemaal onethisch, eerlijk gezegd. Wat dan als al sinds je jeugd bekend is dat je nooit zal mogen doneren, maar je hebt een orgaan nodig? Dan hebben andere mensen dus meer recht op een orgaan omdat zij wel ooit aan hebben kunnen geven te willen doneren?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Wat dan als al sinds je jeugd bekend is dat je nooit zal mogen doneren, maar je hebt een orgaan nodig? Dan hebben andere mensen dus meer recht op een orgaan omdat zij wel ooit aan hebben kunnen geven te willen doneren?
Citaat:
Als mensen door medische omstandigheden niet in staat zijn om te doneren zijn zij natuurlijk geëxcuseerd.
Dat lijkt me wel zo eerlijk natuurlijk. Het gaat om de mensen die het 'een beetje eng' vinden of om godsdienstige redenen geen donor kunnen zijn. Prima (doch egoïstisch) natuurlijk, maar dan vind ik dat zij ook geen of minder recht hebben om iets te ontvangen als zij dat nodig hebben.

Dat is trouwens ook alles, financiële vergoedingen kosten alleen maar een hoop geld.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2011, 09:18
Verwijderd
Het is een beetje gek als geld je moet triggeren om iets te doen, maar wanneer het anders leidt tot aanhoudende tekorten, dan vind ik het een acceptabele oplossing en dan zou ik zeggen: laat vraag en aanbod zijn werking maar doen. Dan worden er wellicht meer mensen gered.

Geld ontvangen bij registratie is dan wel weer scheef. Beter voor de nabestaanden ofzo.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2011, 22:34
Bert95
Bert95 is offline
Een financiele vergoeding gaat me te ver, dan krijg je ook mensen die slechte organen proberen te doneren. Het lijkt me wel redelijk als het huidige systeem wordt aangevuld dat alleen mensen die zichzelf positief hebben geregistreerd als orgaandonor in aanmerking komen voor donororganen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten