![]() |
||
![]() |
Citaat:
En hoe zou je er over denken als jij, een familie lid of een vriend een nier nodig had, en deze massaal verbrand en begraven werden? met een van jullie dood tot gevolg..? Een andere vraag is of wij gezonde mensen erop zitten te wachten om de belastingcentjes te gaan betalen die dan als tegenprestatie worden gebruikt. Uiteindelijk geld vanuit de natuur het recht van de sterkste. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben er ook tegen om geld te krijgen als je je registreert als orgaandonor. Zo wordt het een soort verhandelbaar item en ik vind niet dat orgaandonatie hiermee te maken moet krijgen. Het is iemand zijn persoonlijke keuze en als jij graag orgaandonor wil zijn dan moet je dat niet doen omdat je geld krijgt: het moet je eigen keuze zijn waar je zelf achter moet staan. En die keuze moet niet beïnvloed worden omdat je toevallig geld krijgt als je wél je orgaan doneert. Daarnaast zijn er inderdaad mensen die ziek zijn en niet eens een orgaan of iets af kunnen staan, dus dat is dan ook lullig tegenover die mensen. Dan zou je die mensen weer een tegemoetkoming moeten geven en dan wordt het allemaal zo krom want dan wil ineens iedereen die geen orgaan kan doneren wél ineens een orgaan doneren waardoor ze geld/een andere tegemoetkoming krijgen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Lekkere geldverspilling nietwaar ![]() |
![]() |
|
![]() |
Nee geld voor doneren vind ik raar. Er zijn inderdaad veel mensen die het wel willen maar niet kunnen door een aandoening. Maar bijvoorbeeld ik, ik zou niet willen doneren omdat ik op tv dan naar zo'n progamma met van die artsen enzo zit te kijken. En dan komt er iemand binnen die alcohol en drugs verslaaft was en volgens mij nog steeds is en die krijgt dan een nieuwe lever. Dat gaat er bij mij niet in.
Dus geen geld geven aan mensen die doneren maar wel meer opties als jij iets wil doneren dat je kan zeggen niet aan mensen die zelf niet doneren (en dan niet door een aandoening) of niet aan mensen die alcohol of drugs verslaaft zijn geweest. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik snap het sowieso niet. Jíj hebt die organen echt niet meer nodig. Tuurlijk; sommige mensen verdienen het ook niet, maar daar heb je zo'n prachtige lijst voor
![]() En verder; dan doneer je je organen aan een lief schattig kindje dat heel erg ziek is. En groeit dat kind op als crimineel en/of drugsverslaafde. Je hebt er toch geen controle op. Hoe boeiend kan het zijn? Voor hetzelfde geld geef je een orgaan aan een ex-verslaafde en leeft hij verder en red hij iemand! Of wordt ineens de minister president ofzo. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Misschien dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest maar het enige wat ik deed was jouw argumenten tegen spreken xd. Ik ben zelf geen voorstander van dit plan namelijk om de simpele reden dat al het geld dat de overheid bezit en dus kan uitgeven uiteindelijk bij onszelf vandaan komt. Dus als ik een beloning krijg voor het fijt dat ik me aangemeld heb als orgaan donor... krijg ik gewoon mijn eigen belasting centjes terug. Ik ben daarnaast een groot voorstander voor orgaan donor. En ben van mening dat je al veel mensen over de streep haalt door betere voorlichtingen te geven. Ik ervaar dat er nog veel onduidelijkheden bestaan over hoe het nou precies in zijn werking gaat. daarnaast vind ik het argument van de zieke mensen die niks mogen doneren een beetje boelchit. live is a bitch.. ik mag als homo zijnde ook geen bloed doneren waar je vroeger ook geld voor kreeg en als je kijkt hoeveel mensen er rondlopen met een uitkering of een persoonsgebonden budget die prima zonder kunnen. in een maatschapij met zoveel verschillen kun je niet iedereen tevreden houden. maar het is een mooi en goed streven. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() Overigens vind ik betalen voor organen gewoon een heel naar idee; dan wordt er bijna een soort markt gecreeerd, dat moet je niet willen met orgaandonatie. Ik snap wel dat mensen eisen zouden willen stellen (bv dat iemand geen alcoholist is), maar wederom vind ik dat die keuze eigenlijk bij de arts moet liggen die bepaalt of iemand in aanmerking komt voor een donororgaan. Als je donor bent, heb je daar niets mee te maken en moet je er van uit gaan dat jouw organen komen bij degene die ze het beste kan gebruiken op dat moment. Of dat nu een man is van 65 die jarenlang ongezond heeft geleefd (maar kennelijk nu is veranderd en op de donorlijst staat) of een kind dat nog een hele toekomst voor zich heeft (maar net zo goed topcrimineel kan worden als minister president van de partij waar jij altijd op hebt gestemd). Als je daar niet achter kan staan, dan moet je gewoon geen donor worden. (En dit is precies waarom die grote donor-show van BNN zo goed was!) Ik zeg; besteed het geld aan meer en betere voorlichting! Laatst gewijzigd op 28-10-2011 om 10:40. |
![]() |
|
Even ter informatie, het is niet dat wanneer jij je registreert als donor, je zomaar handje contantje een bepaald geldbedrag in je hand krijgt gedrukt. Wat de overheid bedoelt met financiële beloning is:
* Wanneer jij leeft en donor bent: een tegemoetkoming/korting op je ziektekostenpremie. * Wanneer jij leeft en doneert: een fikse tegemoetkoming/korting op je ziektekostenpremie. * Wanneer jij overlijdt en doneert: een klein bedrag ter compensatie voor bijvoorbeeld begrafeniskosten. Hoe denken jullie dan over die beloning? Mag het dan wel? Want op deze manier is het niet echt verhandelen. Ze hebben ook een andere optie: wanneer jij donor bent, kom je hoger op de lijst als jij zelf een orgaan nodig hebt. Verder, tot nu toe hartstikke bedankt voor jullie reacties! |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind het allemaal niets, eigenlijk, ook bij korting op je premie krijg je dat mensen bijvoorbeeld gaan liegen om maar die korting te krijgen. Een bedrag bij overlijden + doneren vind ik dan nog wel gaan, maar heb ik ook geen lekker gevoel bij. Doneren is iets schenken, dat krijg ik zelf niet gerijmd met financiele vergoedingen voor doneren gaan geven.
Zelf hoger op een mogelijke donorlijst komt vind ik al helemaal onethisch, eerlijk gezegd. Wat dan als al sinds je jeugd bekend is dat je nooit zal mogen doneren, maar je hebt een orgaan nodig? Dan hebben andere mensen dus meer recht op een orgaan omdat zij wel ooit aan hebben kunnen geven te willen doneren? |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Dat is trouwens ook alles, financiële vergoedingen kosten alleen maar een hoop geld. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het is een beetje gek als geld je moet triggeren om iets te doen, maar wanneer het anders leidt tot aanhoudende tekorten, dan vind ik het een acceptabele oplossing en dan zou ik zeggen: laat vraag en aanbod zijn werking maar doen. Dan worden er wellicht meer mensen gered.
Geld ontvangen bij registratie is dan wel weer scheef. Beter voor de nabestaanden ofzo. |
![]() |
|
Een financiele vergoeding gaat me te ver, dan krijg je ook mensen die slechte organen proberen te doneren. Het lijkt me wel redelijk als het huidige systeem wordt aangevuld dat alleen mensen die zichzelf positief hebben geregistreerd als orgaandonor in aanmerking komen voor donororganen.
|
![]() |
|
|