Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het probleem van een republiek vind ik dat er elke zoveel jaar een andere president moet komen, dat maakt het onrustig, en als er één keer een foute tussen zit zijn we goed de lul...
Of moet ie geen werkelijke macht krijgen?? In dat geval: wat is er dan mis met een koningshuis? |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Dat "wij-gevoel" noemt men wel nationalisme, en dat kunnen we missen als kiespijn. Het lijdt tot arrogantie, intolerantie en eventueel zelfs in nazisme. Verder, een koningshuis waar de oranje-eikels *meer* zijn dan de *normale* nederlander, andere rechten...Waar is grondwetartikel nummero Uno gebleven? Verder, poen. Het koningshuis dat een groot kapitaal heeft, geroofd van het nederlandse volk in de afgelopen jaaaaaaaaren en nog krijgen ze een uitkering die totaal niet in verhouding staat met wat ze ervoor doen. De koningin heeft zeker nog wel macht, en dit dient opgeheven te worden. Het alternatief, nee, geen president want dat maakt ook geen ene fuck uit. Wat is de taak volgens de meeste mensen van Hare Beatrut: De Vertegenwoordigster van Nederland. Men neme een persoon, men laat diegene als volksvertegenwoordiger optreden ZONDER een belachelijk hoog inkomen, zonder invloed, zonder macht. Oprotten ermee.
||
Citaat:
Zelfde geldt voor burgermeesters; nederland is ene vand e weinige landen waar een burgermeester niet door het volk wordt gekozen. Wederom, belachelijk.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het huidige systeem maar dan zonder koningshuis, er zullen dan wel wat kleine dingetjes opgelost moeten worden. Komt daarom allen naar http://www.hetwitteplein.nl ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Tja mijn persoonlijke opvatting is: republiek.
De bloeitijd van Nederland in de 17e eeuw was tijdens de republikeinse periode. Ofschoon we niet echt een republiek ware, want de stadhouders (Maurits, Frederik Hendrik, Willem II en III) waren nogal aanwezig. Zij waren verantwoordleijk voor de militaire zaken, de verdediging van de landsgrenzen. De buitenlandse en binnelandse politiek werd bepaald door de landsadvocaat en de raadspensionaris. Maar ik zal jullie de historische details verder besparen. Onder Frederik Hendrik kreeg de functie van Stadhouder vorstelijk aanzien. Hij had ook echt een hofhouding. Dat de familie van Nassau (dat Oranje hebben ze maar overgeërfd) dus de baas werd in Nederland was een geleidelijk proces, en blijkbaar onomkeerbaar. Ach het heeft natuurlijk allure, zo'n monarchie, maar in moderne democratische staatsopvattingen is er inderdaad geen plaats meer voor.
|
Verwijderd
|
Monarchie!
'Never change a winning team'. En al helemaal niet op de flauwe overweging dat een president 'goedkoper' zou zijn. Want die paar miljoen op jaarbasis die je eventueel met het afschaffen van het koningshuis bespaart draagt écht niet substantieel bij aan het veranderen van de maatschappij... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is zo oneerlijk een koningshuis, ze krijgen geld, ze betalen amper belasting, ze geven het slechte voorbeeld enz. enz. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ze betalen anders gewoon belasting.
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik vind de monarchie goed zoals ie nu is. De koningin heeft amper macht, we hoeven ons niets van haar aan te trekken. Als we de koning/koningin echt slecht vinden kunnen we nog altijd overgaan op een republiek of nog iets anders. En dat de monarchie uit de tijd is, dat vind ik juist mooi, het is nog iets van vroeger, van onze geschiedenis, het is zonde als dat verloren gaat vind ik. Oke we geven nou misschien wel wat veel geld uit aan het koningshuis, maar dat kan veranderd worden. Ze kunnen ook zelf hun geld verdienen als ze zoveel nodig hebben of onderhouden worden door fans, of whatever.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De huidige samenleving is veeeeel te groot, en ik geloof niet in de 'overleving van de sterkste', dat is een factor die vooruitgang (wetenschappelijk en sociaal) in de weg zit. Als je over extreem kleine samenlevingen zou spreken...ja, dan zou het kunnen werken. Maar in onze huidige samenleving, waar de mens al ondanks dat er regels zijn en gevangenisstraffen voor bepaalde handelingen toch blijft stelen en moorden...dan houdt een anarchie samenleving ze al helemaal niet meer tegen, en vooral geen mensen zoals Hitler...als hij in zo'n samenleving terecht was gekomen. Er zijn altijd mensen die de macht willen hebben, en altijd mensen die zich willen (onbewust of bewust) onderwerpen(en dus weer een samenlevingsvorming...en mens kan niet alleen overleven). En dan heb je weer een samenleving...naja, dan heb ik toch liever een samenleving met regels en wetten, waarin iedereen evenveel rechten en plichten heeft. Groetjes Ben(die niet weet wat de ideale samenleving dan is ![]()
||
![]() |
Citaat:
Denk je dat die geen salaris heeft van minstens zoveel? De Amerkaanse president krijgt ook een aantal miljoen dollar per jaar. Dus of je het nou aan Bea of de President geeft maakt ook niet uit. Overgens zou een president meer macht hebben of die functie zou onnodig zijn om te vormen...naja, laat Bea dan maar zitten waar ze zit. Groetjes Ben(die koninginnedag wel leuk vind altijd ![]()
|
![]() |
Ik vind dat de monarchie moet blijven. Het is iets dat van "ons" is. Er gaat wel veel geld naar het koningshuis, maar daar krijg je ook wel veel leuke dingen voor terug. Ik vind koninginnedag toch iets speciaals. Ik vond het vroeger altijd leuk om mn troep te gaan verkopen.
Als je van Nederland een republiek maakt, geloof ik echt niet dat de consument daar op vooruit zal gaan. We moeten toch met zn alleen belasting blijven betalen. Op de hoeveelheid die binnenkomt, is het geld dat naar het koningshuis gaat maar heel minimaal. Met dat geld kan je in Nederland maar weinig doen. Ik verwacht ook niet dat het geld dan beschikbaar wordt gesteld aan projecten om de bevolking bezig te houden. Waarschijnlijk verdwijnt datzelfde geld gewoon in de zakken van andere mensen. Zelf ben ik niet zo een fan van het koningshuis, maar laat die mensen die er helemaal gek van zijn, lekker doorgaan. Juist die mensen zorgen ervoor dat alle kleine dingen van het koningshuis een groot feest worden. Lekker mee doorgaan dus! |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Groetjes Ben(die het ook niet uitmaakt of we nou een republiek of koningkrijk hebben ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
>>Dat valt niet te zeggen, in een anders ingerichte maatschappij, je weet niet hoe de criminaliteit daarop zou reageren. En binnen een anarchie bestaat simpelweg geen macht, dus een figuur als Hitler kan brullen wat ie wil maar macht krijgt ie niet.
Criminaliteit onstaat niet alleen omdat het door de huidige samenleving wordt gecreerd. Het ontstaat ook uit de behoefte meer te hebben dan een ander. De egoïsme van de mens. Als je dat niet met regels in beperkingen houdt, dan gaat dat helemaal mis. Uhm, je hebt leiders en leiders...Er is nogal een verschil tussen een figuur die dicteert wat je moet doen en een natuurlijke positie, gebaseerd op zoals je al zei, uitstraling, kennis e.d. Oftewel, irrationele autoriteit en rationele autoriteit. Anarchisme (imo) is de afwezigheid van irrationele autoriteit; rationele autoriteit mag best bestaan, het is niet dwingend maar leerzaam. Hitler maakte misbruik van zijn uitstralling etc. En heeft daarmee een geheel land op stelten gezet. Het machtsgebruik is neit altidj even duidelijk en kan heel makkelijk in een andere positie gepositioneerd worden, waarna de uiteindelijke doelstelling naar boven komen. En in een anarchistiche samenleving is er maar de wil van 1. De menen zullen zich hoe dan ook gaan verenigen. Daar zijn we te veel een sociaal dier voor. Daardoor zullen veel facties ontstaan, en die zullen oorlof voeren. Door het voordeel dat je er uit kunt halen door samen te voegen of werken met andere groepperingen ga je daar mee samenwerken....dus een anarchie kan niet onstaan, zo zijn we niet ingesteld. 1 leider zal hoe dan ook invloed moeten uitwerken met zijn macht. Je kunt wel een leuk idealistisch beeld van vormen van iemand die praat en je probeert te overtuigen etc. heel leuk en aardig, maar met 10000 mensen onder je kun je niet stuk voor stuk een consensus gaan vormen. Dus heb je altijd een dictatuur. Hoe die dictatuur zich uit, dat is nog maar de vraag. De 1 kan het hardhandig doen, de ander wat minder, maar hij zal zijn machtspositie moeten gebruiken om tot besluiten te komen. In een samenleving, hoe klein ook, zijn te veel ideeen en meningen waarmee rekening gehouden moet worden. En binnen een goed functionerende democratie krijgt iedereen zijn zin. Iedereen heeft dezelfde rechten en plichten etc. >>Ik heb liever een vrije samenleving Als dat een samenleving inhoudt waarin ik mijn leven niet meer zeker kan zijn en mijn privacy, omdat iedereen kan doen naar eigen believen, dan heb ik liever een iets minder vrije samenleving. Groetjes Ben(die niet kan inzien dat een anarchistische samenleving levensvatbaarheid heeft ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien is het zo oneerlijk, al die jaren heeft men gesterden voor gelijke rechten, eindelijk hebben we dat dan theoretisch (praktij is toch anders denk ik, en dan hebben we alsnog iemand die boven het "gewone" volk staat. Dat vind ik al een heeeeeeeele goede reden om het koningshuis af te schaffen. |
![]() |
|||
Citaat:
En ze mag een formateur en informateur kiezen, dan heb je echt veel macht ![]() Citaat:
Waarom zou je het nog afschaffen, de uitgaven naar de koninklijke familie kan omlaag, en dan heeft niemand meer last van ze.
||
Citaat:
|
Offtopic:
Wat lult iedereen hier toch over de zogenaamde democratie? De democratie is naar mijn mening ver te zoeken in Nederland, al was het alleen al vanwege de partij-politiek waarbij je je individualiteit al uit handen geeft... Nee, sorry, ik vindt het Nederlandse systeem het woord 'democratie' niet waardig...
|
wat mij betreft mogen ze verbannen worden!!
Nederland was ooit, na de val van het west-Romeinse rijk, een van de eerste republieken ter wereld. en is later, bij wijze van spreken in de blessure-tijd nog weer een monarchie geworden ![]() van mij mag er een bom in de beurs van Berlage verstopt worden. nationale feestdag!! |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
(oh, btw.. dat zijn de volgende artikelen dus: TITEL II Misdrijven tegen de koninklijke waardigheid Art. 108. De aanslag op het leven of de vrijheid van de echtgenoot van de Koning, van de vermoedelijke opvolger van de Koning, of van diens echtgenoot, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie. Indien de aanslag op het leven de dood ten gevolge heeft of met voorbedachten rade wordt ondernomen, wordt levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste twintig jaren opgelegd of geldboete van de vijfde categorie. Art. 109. Elke feitelijke aanranding van de persoon van de Koning die niet valt in een zwaardere strafbepaling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zeven jaren en zes maanden of geldboete van de vijfde categorie. Art. 110. Elke feitelijke aanranding van de persoon van de echtgenoot van de Koning, van de vermoedelijke opvolger van de Koning, van diens echtgenoot, of van de Regent die niet valt in een zwaardere strafbepaling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie. Art. 111. Opzettelijke belediging van de Koning wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaren of geldboete van de vierde categorie. Art. 112. Opzettelijke belediging van de echtgenoot van de Koning, van de vermoedelijke opvolger van de Koning, van diens echtgenoot, of van de Regent, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie. Art. 113. Hij die een geschrift of afbeelding waarin een belediging voorkomt voor de Koning, de echtgenoot van de Koning, de vermoedelijke opvolger van de Koning, diens echtgenoot of de Regent, verspreidt, openlijk tentoonstelt of aanslaat of, om verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen te worden in voorraad heeft, wordt, indien hij weet of ernstige reden heeft om te vermoeden dat in het geschrift of de afbeelding zodanige belediging voorkomt, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die, met gelijke wetenschap of een gelijke reden tot vermoeden, de inhoud van een zodanig geschrift openlijk ten gehore brengt. Indien de schuldige een van de misdrijven omschreven in dit artikel in zijn beroep begaat en er, tijdens het plegen van het misdrijf, nog geen twee jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens een van deze misdrijven onherroepelijk is geworden, kan hij van de uitoefening van dat beroep worden ontzet. Art. 114. Bij veroordeling wegens een der in de artikelen 108, 109 en 110 omschreven misdrijven kan ontzetting van de in artikel 28, eerste lid, onder 1º-4º, vermelde rechten worden uitgesproken. Bij veroordeling wegens een der in de artikelen 111 en 112 omschreven misdrijven, kan ontzetting van de in artikel 28, eerste lid, onder 1º-3º vermelde rechten worden uitgesproken.
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
nederland een republiek? daniel3927 | 14 | 18-02-2013 12:48 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[Nederlands] Betoog over monarchie/republiek. OceanEye | 3 | 02-12-2004 20:25 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Betoog nederlands Hi_all!!!!!!!! | 15 | 10-06-2004 16:04 | |
De republiek der Nederlanden Blitzkrieg Bop | 83 | 27-12-2003 11:28 | |
monarchie vs republiek en andere staatsvormen MH | 5 | 01-04-2002 21:43 | |
Monarchie afschaffen of houden? Noem uw argumenten! John Sickbock | 2 | 27-02-2002 13:48 |