Citaat:
Het is trouwens niet heel erg waarschijnlijk dat je een SOA hebt als je nog nooit seks hebt gehad (en ook nooit gepijpt oid, want van orale handelingen kun je óók een SOA krijgen). SOA staat trouwens voor Seksueel Overdraagbare Aandoening en er zíjn wel mogelijkheden om het anders over te dragen (via besmette drugsnaalden, bijvoorbeeld) maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand een SOA van haar moeder had gekregen. Hooguit in rapportages over kindjes van een moeder met AIDS, maar ik neem aan dat je dat wel zou weten als je moeder AIDS had.
Als je dus geen klachten hebt, lijkt het me dus overbodig om als maagd een SOA-test te doen.
|
Een SOA-test lijkt me nooit overbodig.
Daarbij komt het minder vaak voor maar komt het nog steeds voor dat vrouwen HIV hebben zonder het te weten en zonder dat een kind er iets van merkt. Voor de zekerheid gewoon testen dus. Ik heb namelijk wel gehoord dat iemand een SOA (HIV) van z'n moeder had gekregen. De arme vrouw wist niet eens dat ze besmet was, laat staan dat ze haar eigen zoon had besmet (die geluk had dat zijn vriendin niet aan de pil wou en dus tot het aan het licht kwam een condoom gebruikte, anders had zij ook een probleem gehad). En zo zijn er meer gevallen.
Een SOA-test is nooit overbodig.