![]() |
||
Verwijderd
|
Hoi,
Iedereen zal er wel van hebben gehoord: Het LAKS gaat staken op 21 december. Citaat:
Ben jij voor of tegen deze wet? Waarom? Houd de discussie netjes! Groetjes, Wouter |
Advertentie | |
|
![]() |
|
@Aicarno: bij ons mag je die zelf inplannen. Momenteel heb ik twee 'studie-uren', maar ik heb dan een N-profiel. Mensen met maatschappijprofielen hebben minder les (die zeurden vorige jaar altijd 'we zijn pas om tien over drie uit!1!' terwijl N-profielen vaak nog langer zaten) en sommigen hebben dan 5 studie-uren. En dat dan van 70 minuten. En schijnbaar ook minder huiswerk oid, want genoeg mensen die zeggen dat ze niet weten wat ze dan zouden moeten doen. Dat is niet handig, lijkt me, mensen die gewoon 70 minuten volkletsen.
Zelf doe ik trouwens wél altijd mijn huiswerk dan. En ik heb af en toe wel zoiets van 'jeee had ik 5 studie-uren dan had ik al mijn huiswerk af!1!' maar ik denk dat het op gegeven moment ook zou vervelen. En ook, doordat ik het in studie-uren kan doen, hoef ik thuis helemaal niet meer zoveel te doen (en dat deel doe ik dan ook gewoon niet ![]() Maar eigenlijk zijn zulke uren natuurlijk gewoon van 'heuj, we moeten X uren maken, leraren kosten geld, laten we die leerlingen verplichten gewoon huiswerk te maken!1!' Wat dat betreft is het omhooggooien van het aantal uren natuurlijk niet zo zinnig, want ik neem aan dat de bedoeling is dat het onderwijs beter wordt, doordat er meer les wordt gegeven, niet doordat leerlingen onvrijwillig in een mediatheek huiswerk moeten maken. Of moeten doen alsof. Dus wat dat betreft vind ik het omhooggooien van 'zoveel uren moeten leerlingen op school zitten', niet zo zinnig. Het is niet alsof schoolmuren magisch kennis uitstralen, je zal ze toch echt iets moeten léren voordat die tijd zin heeft. Ik denk dat het in die zin zinniger is om te zeggen 'leerlingen moeten zoveel uur in de week les krijgen'. En dan mogen ze zelf in hun tussenuren huiswerk maken of niet, worden ze nog zelfstandig van ook! (Of niet, maar dan praten ze tenminste niet daar waar ik wel huiswerk wil maken.)
|
Verwijderd
|
Exact, daar sluit ik me volledig bij aan.
![]() Nog een leuke link: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2...rwijstijd.html |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind het een idiote maatregel: niemand kan efficiënt huiswerk maken in een ophokuur, omdat deze uren vaak druk zijn door incapabele 'toezichthouders'. Verder: Nummer 1 op de PISA onderwijs-ranking is Finland, daar wordt 780 uur les gegeven. Gemiddelde binnen PISA ligt op 980 uur. Naast dat de uren tijdverspilling zijn voor leerlingen zijn ze dus ook geldverspilling voor docenten, onderwijs kan vele malen efficiënter. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik ben ook tegen de urennorm, vooral omdat ik vind dat je kwalitatief en niet kwantitatief moet beoordelen en een norm van 1040 uren niks zegt over het niveau van het onderwijs (hoewel een norm wel wenselijk is denk ik, aan de andere kant: als je het vereiste kwalitatieve niveau haalt zit je waarschijnlijk ook wel aan je uren). Huiswerkklassen vind ik geen probleem, maar dan moeten ze natuurlijk ook wel nut hebben en niet als ophokuur gebruikt worden. Verder vind ik dat je van leerlingen in de bovenbouw kunt verwachten dat ze zelf in staat zijn om hun huiswerktijd in te delen en moeten ze in tussenuren zelf de keuze krijgen tussen pauze nemen of huiswerk maken, zo lang ze het maar maken!
||
Citaat:
Verder ben ik het wel met je eens over die 1040-uren norm. Vooral als die uren gevuld moeten worden met ophokuren. Extra huiswerklessen zijn niet eens zo slecht idee, maar dan wel op vrijwillige basis zodat niet de helft tijden die uren zich vervelen en vervelend gaan doen. Diegene die dan wel huiswerk willen maken, zitten daar ook niet op te wachten. Verder ga ik niet vanuit dat door die 1040-uren norm de kwaliteit van het onderwijs omhoog gaat. Zeker niet als het dan opgevuld wordt met ophokuren.
||
Citaat:
Je moet natuurlijk de leerlingen die slecht scoren juist verplicht naar het huiswerkuur van het vak sturen waar ze niet of nauwelijks voldoende voor staan. Andere leerlingen kunnen kiezen of een verdiepend keuzevak volgen. Werd op mijn middelbare school ook zo gedaan, werkte prima.
||
Citaat:
Van laatste uren heb ik dan weer nooit gebruik gemaakt, maar dat kan ook omdat het niet in mijn 'systeem' zat, en dat andere was ik al van het jaar daarvoor gewend. Alleen aan het eind van het jaar ging ik niet meer, maar toen stond ik iets van een 7,5 voor Engels, en toen vond ik het een beetje stom om er dan nog heen te gaan. Dus wat dat betreft lijkt het me dat het gewoon kan werken, huiswerkuren. En sowieso, liever zelfstandig mogen beslissen of je wel/niet gaat, dan je huiswerk moeten maken met 50% die daar helemaal geen zin in heeft en iets anders gaat doen. En dan natuurlijk wel 'iets anders' wat lawaai maakt en dus afleidt.
||
Citaat:
![]() OT: Dus die 1040-norm houdt in dat als je te weinig uren op school zit omdat je vakken te weinig lessen omvatten, je die moet compenseren door studie-uren/huiswerkuren? Bij ons op school is het zo: kom je uren tekort met je pakket, dan moet je studie-uren maken, maar dan kan op veel manieren bij ons: je kunt natuurlijk in de mediatheek hw maken met je studie-urenkaart, maar ook helpen bij de sportdag telt, meegaan met een excursie (dan telt een overnachting gewoon voor 24 uur, ka-ching!), brugklasbegeleidrer worden, bijles geven, van alles... Ik heb geen mening over die 1040-norm, of ben lichtjes tegen. Je kunt je huiswerk maken en het op die manier nuttig maken in je ophokuren, ook al blijft het dan eigenlijk bezigheidstherapie, maar je schiet er eigenlijk niets mee op, je hebt dan wel meer vrije tijd, maar moet ook dan huiswerk maken. Ik ben een beetje tegen omdat als je thuis beter kunt werken dan op school, je dan met die vervelende uren zit, en je je tijd dan minder efficient gebruikt. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Diamara, ja, als je de 1040-norm niet haalt, dan krijg je te maken met de ophokuren die jij ook noemt. De huidige norm is nu voor alle klassen 1000, alleen de eindexamenklas hoeft er maar 700.
De minister wil nu voor de brugklas en tweede klas 1040 uren gaan geven. Maar: Er komt geen extra geld vrij om die uren daadwerkelijk te geven. Dus wat zal er gebeuren -> Goedkopere leerkrachten, conciërge e.d. gaan voor de klas staan en ophokuren. En dat is dus niet de bedoeling! Ik ben niet tegen meer uren les, maar ik ben wel tegen meer uren niks doen op school. Laatst gewijzigd op 26-12-2011 om 07:59. Reden: toevoeging |
![]() |
|
huh ik dacht dat die 1040 uren norm een jaar of 6 geleden al in was gevoerd toch
![]() en als het ingevoerd wordt dan worden dat inderdaad gewoon huiswerk uren omdat scholen geen extra les willen geven en het goedkoper is om een incompetente assistent daar neer te zetten om de orde te houden. en anders gewoon iedereen van 8:30 tot 16:00 naar school sturen en je haalt de 1040 uur wel. als je het voor elkaar krijgt die huiswerkuren nuttig te maken heeft het eigenlijk meer voordeel voor de leerling maar dat zal wel moeilijk zijn voor hun om zelf in te zien.
||
Citaat:
Toen werd die hele 1040 norm ook nog niet belangrijk. Het bestond geloof ik al wel, maar handhaving was er niet. Ik geloof dat mijn school zo'n 700-800 uur per jaar gaf. Sinds de handhaving van de 1040 norm is het aantal uren er in ieder geval sterk omhoog geschoten, weet ik omdat ik roosters heb gezien van mensen die er een paar jaar nadat ik mijn diploma haalde nog zaten.
||
Citaat:
Mij lijkt het idee van leerlingen die er slecht voor staan verplicht op school te houden wel wat. In mijn ervaring is school iets waar je met name uren in moet steken wil je slagen. Door de leerlingen die wel goed presteren uit een ophokklas weg te halen komt er meer ruimte vrij voor slechtere leerlingen. Uiteraard ga ik er wel van uit dat scholen fatsoenlijke ophokuren regelen, waarbij iemand aanwezig is die inhoudelijk wat te melden heeft. Nu zal dat niet makkelijk zijn voor sommige vakken, er is al een tekort aan wiskundeleraren, maar in mijn voorstelling van dit idee hebben scholen veel vrijheid om dit binnen de kaders zelf in te vullen.
|
![]() |
Tegen. Zit al met 7 tussenuren per week opgescheept. Inderdaad, mensen met een N profiel hebben er meer, dat merk ik ook wel. NG, en de meeste tussenuren van onze hele afdeling (tto vwo 4). Moeten verplicht 2 studie uren per week maken, daar zit ik ver overheen. Tis wel goed zo, met al die ophok uren, we hebben er al genoeg toch?
edit: moet trouwens wel zeggen dat ik er als tto-er toch al ver overheen zit, over die 1040 uur. Maar blijf tegen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ken het hele Nederlandse systeem niet, ik kan dit hele topic ook amper volgen, maar ik vraag me af wat het probleem is met 'na 4en uit zijn'. In België ga je standaard van half 9 tot 4/half5 naar school, elk uur les. Enkel de woensdag ben je om 12u uit. Middelbare school dan wel. Wij hebben geen tussenuren, enkel pauzes. Als wij thuiskomen zullen wij al ons huiswerk nog moeten maken.
Waarover wordt er nu geklaagd dan? Want mij ontgaat het. |
![]() |
||
Citaat:
-1 week najaarsvakantie -2 weken kerstvakantie (kerst/jaarwisseling) -1 week voorjaarsvakantie -7 weken zomervakantie Daarnaast zijn er vrije dagen op: 4 en 5 mei, 1e en 2e paasdag, pinksteren en koninginnedag (en vertel me als ik een dag mis) Carnaval is meestal alleen vrij 'onder de rivieren'. De dagen die hier niet onder vallen moeten onze 1040 uren in passen. Het grootste probleem is hier dat de kwaliteit van het Nederlands onderwijs over het algemeen onder de maat is. Door het tekort aan vaardige docenten is 1040 uur gewoon te veel, de goede docenten kunnen onvoldoende klassen lesgeven, want ja, iedereen moet die 1040 uur vol maken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Demotivatie onder studenten Love & Peace | 67 | 12-04-2008 22:02 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
schoolenquete(invullen PLZ) twan-h | 4 | 12-03-2008 14:06 | |
Verhalen & Gedichten |
column Verwijderd | 11 | 25-02-2008 18:00 | |
Algemene schoolzaken |
staking <3_natasja | 39 | 07-12-2007 14:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Scholierenstakingen Sultan_of_Swing | 216 | 03-12-2007 19:51 | |
Algemene schoolzaken |
Verplichte Onderwijstijd, hoe gaat het bij jou op school? Verwijderd | 26 | 21-12-2006 17:02 |